2020-03-29, 19:29
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Kungen uppmanar äldre att stanna hemma. För engångs skull nåt vettigt från den mannen. Förstår inte hur de kan vara ute och ränna som inget hänt.

68-generationen du vet...
Citera
2020-03-29, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nu är jag kanske sen på bollen, men detta med att färre skrivs in på intensivvårdsavdelningar. Jag hoppas att det inte beror på, att antalet platser i praktiken har minskat p.g.a. brist på personal eller brist på utrustning? VET man att alla som egentligen skulle ha behovet av IVA - får det?

Antalet födsfall ökar fort när IVA-vården inte räcker till. Något vi inte ser just nu.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Över i bemärkelsen att färre hamnar på IVA, färre dör och att kurvan plattas ut och kommer gå neråt.

Lev inte som att det är ett faktum bara, för då blir det inte så. Snarare har faktiskt Tegnell, som hackas på friskt här, sagt att det är farligt att dra några som helst slutsatser av de siffrorna, och dessutom gällde det enbart Stockholm, medan han varnat för att det kommer öka i resten av landet. Och det kommer det göra i Stockholm också med all säkerhet, och där är läget redan ansträngt.
Detta kommer inte bli bättre förrän tidigast i sommar.
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av granskottet80
Parkeringen vid Ikea i kungens kurva var full i dag. Även utanför gallerian där. Inte sett så fullt med bilar sen i julas.

Oh ja. Jag har märkt en riktig anstormning till gallerior och affärer. Folk får ju "stanna hemma" nu med minsta symptom utan karensdag, och då väljer många att stanna hemma även fast de inte har symptom.

Vad de gör sedan är att de tar sig lite fritid och lever livet, gärna går ut och shoppar osv.

Det är helt galet.

Men vad begär man från en regering som är så jävla mesig att de baserar allt på frivillighet?

Varför ha lagar överhuvudtaget?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av failgubbe
Är du tappad? en kurva som visar ANTAL DÖDA kommer ALLTID att peka uppåt om det kommer nya dödsfall, det är antal per dag som är intressant
Kurvan visar ju vilket håll det går. Senaste veckan har de varit ökning i döda och smittade därför har kurvan ökat tydligt upp.
Citera
2020-03-29, 19:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nyfiken fråga. Hur kan du känna så?

Tänker att Sverige är det land som vidtagit minst åtgärder i hela Europa för att minska spridningen samtidigt som vi är det land i Europa med kanske mest underdimensionerade sjukvården. Jag tror vi är på väg mot en katastrof men hoppas förstås jag har fel. Jag tror vården har packat ihop inom en vecka. Vi kommer få en orkan av nya fall denna vecka.
Vi har koll. Tegnell är ett geni och svensk ekonomi kommer må bättre än många andra länder när detta ebbat ut.

Det värsta som kan hända om man gör en total felkalkylering är att ett par gamlingar som ändå hade dött inom något år kommer avlida i förtid.

I efterspelet av detta, ekonomisk depression, kan det göra bra mycket större skada än corona gör.
Citera
2020-03-29, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Citerar mig själv:

Vad är orsaken till Turkiets exceptionella utveckling? Kan Sverige drabbas på liknande sätt?

De mörkade länge, det har grott ett bra tag där trots att ledaren har hävdat motsatsen. Samma i Ryssland.
Citera
2020-03-29, 19:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 235711
292 dödsfall av COVID19 i Frankrike idag. Detta var positivt överraskande få och hoppas det är ett tecken på att det lugnar ner sig!

Frankrike har en helt annan kurva vad gäller dödstalen jämfört med Spanien även om det ett tag såg ut som att Frankrike skulle följa i Spaniens spår. Jag lyfte frågan i morse men fick inget svar. Beror det på att Frankrike var tidigt ute med klorokin?
Citera
2020-03-29, 19:32
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Kan det verkligen vara möjligt? Här i Göteborg har dom största och mest kända krogarna stängt. Det beror framförallt på bristande kundunderlag snarare än samhällsansvar.

Bor också i Götet, och här känns det som att det fortfarande bara halvt tas på allvar. Ser ingen större skillnad när jag går på coop och ICA eller promenad t ex. Men folk säger att det minskat rejält på pubar och klubbar, och som du säger stänger ju många ner nu också.
Citera
2020-03-29, 19:33
Avslutad
på denna länk har Ryssland 9 dödsfall enl worldometers 8 .våra siffror är lika .

https://ncov2019.live/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Tegnell har inte haft en siffra rätt.

Vad det handlar om är att de flesta svenskar slutat lyssna på honom. De tar till sig information från utländska experter istället.

Att Sverige klarat sig ganska bra hittills beror på social distansering, att landet är glesbefolkat, att boendeytan per person är ganska stor och att folkhälsan är ganska god. Möjligen beror det även på genetiska faktorer, men det är för tidigt att uttala sig om.

Inget av detta är Tegnells förtjänst.

Han kanske har haft med allt det där i kalkylen?

Om han har haft eller har rätt, har ju ingen någon aning om. Matchen är ganska tidig, det är på slutet man vet om man har spelar rätt. Eller hur?
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 235711
292 dödsfall av COVID19 i Frankrike idag. Detta var positivt överraskande få och hoppas det är ett tecken på att det lugnar ner sig!
Bra. Vi får hoppas det inte är en helgeffekt.

I frankrike anges statistiken som "döda på sjukhus" (totalt 2602 nu). Finns det ett signifikant antal som dör i viruset någon annanstans?

https://dashboard.covid19.data.gouv.fr/
Senast redigerad av Madagascar 2020-03-29 kl. 19:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in