2020-03-29, 22:42
Medlem
Hur kan Sverige inte ha råd med test, utrustning men det här?

"Regeringen lägger 100 miljoner på att stoppa coronaspridningen – i tredje världen"
Citat:
Antalet dödsfall i corona ökar snabbt i Sverige. Nu satsar regeringen 100 miljoner kronor på att stoppa spridningen av viruset – i u-länder.
https://www.friatider.se/regeringen-lagger-100-miljoner-pa-att-stoppa-coronaspridningen-i-tredje-varlden
Citera
2020-03-29, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joh80
En känga till Fhm från Carl Bildt på Twitter:

"Ja, men vi får ju lätt lugnande besked av FHM så gott som dagligen. Allt är illa i omvärlden, men hyggligt under kontroll i Sverige. Det är budskapet som förmedlas. En gammal svensk tradition. Hoppas att viruset är informerat."

Länk: https://twitter.com/CBildt/status/1244346424143286273?s=19
Vad begriper han om situationen gällande viruset? Absolut ingenting. Vill du påstå att han har mer fakta än FoHM? Eller vad vill du med inlägget, svårt veta om du håller med honom eller inte 😁. Han jämför garanterat Italien med Sverige eftersom han är en italienvän. Men att jämföra Italien med Sverige är som att jämföra äpple och päron.
Citera
2020-03-29, 22:43
Medlem
Ny forskarrapport om Covid och dess förmåga att sitta kvar på olika ytor.
Källa: Flutrackers.com
https://flutrackers.com/forum/forum/-2019-ncov-new-coronavirus/-2019-ncov-studies-research-academia/842882-stability-of-sars-cov-2-in-different-environmental-conditions
With the exception of a 5-min incubation with hand soap, no infectious virus could be detected after a 5-minute incubation at room temperature.
Citera
Medlem
Varför kan det aldrig vara konstruktiva diskussioner här på Flashback längre? Forumet har egentligen massor med potential, men trådar, speciellt den här, drar till sig riktigt mycket dårar på båda ”sidor” så att säga. Nivåhöjning tack!
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Det är säkert så - MYCKET FETT gör att man får högre blodtryck.
Fett belastar också levern, som i sin tur är del i immunsystemet.

Minska fettet - passa på att fasta nu i fastan.
Jag tror tvärtom att man ska vara noga med att få i dig bra med näring för att vara bättre beredd om man infekteras.
Citera
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Kan vara flera orsaker.
Flera som testas, fler unga som smittats som ej dör, det kan även vara så att folk smittas igår men inte dog idag. Du vet smitta kan öka på kort sikt utan antal döda ökar. Jävligt logiskt.

Ja, och Sverige, är det enda land som uppvisar detta?

Nej, de ljuger, för att de är röda. Du är säkert även du röd.
Citera
2020-03-29, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
I USA pågår nu en debatt om hur mycket allmänheten bör få veta om coronapandemin.

Jag tolkar det som att siffrorna i New York börjat gå bananas.

https://www.nytimes.com/2020/03/28/us/coronavirus-data-privacy.html?action=click&module=Spotlight&pgtype= Homepage
Trumpadministrationen har dock redan från början hemligstämplat alla möten om hur de ska hantera Covid-19, det var dels därför de hade så stora problem med att få professionell hjälp.

Trump sparkade ju hela pandemiförsvaret 2018.

Och sedan har sedan sparkat alla i Vita Huset som deltog i pandemiövningarna inför då han skulle tillträdas som president. En efter en.

Därför har hemligstämplandet av deras möten resulterat i brist på hjälp från forskare, vilket har resulterat i en märklig hantering av krisen.

Alla som kan något är borta och inga forskare släpps in.

Det var därför Trump nyligen i då en krisplan skulle tas fram fick:
Fråga sin svåger, som:
Frågade sin syster, som:
Frågade sin man, som:
Frågade sin pappa, som:
Frågade om råd på en Facebookgrupp.

https://youtu.be/r4EVn03aCJg

Så hemlighetsmakeriet är inget nytt.
Senast redigerad av .-fuckYUO-. 2020-03-29 kl. 22:55.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Jag har inte sagt att det är något fuffens med de svenska söndagssiffrorna. Det handlar (åtminstone i det fallet) givetvis inte om något mörkande, utan om att man tar vilodag precis som vanligt även när det krisar.
Nåväl, det har inrapporterats 11 dödsfall idag, så någon verkar arbeta i a f.
Citera
Medlem
Overminds avatar
Hur dör man i sjukdomen? Är det plågsamt? Man drunknar och blir blå i ansiktet? Eller är det mera man blir trött pga låg syrehalt i kroppen och man blir trött och somnar?
Citera
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Men ja, det är troligt att det kommer att komma farligare sjukdomar än Corona.

- Vad gör vi då? Låter vi gränserna stå vidöppna?

Citat:
Corona oroar i vart fall inte mig så mycket som t.ex multiresistenta bakterier.

- Antibiotikaresistenta bakterier har uppstått eftersom vissa länder har missbrukat antibiotikan. Alla länder får betala priset för detta missbruk. Är det samma sak med Covid-19? Vissa länder har slarvat med att hålla Covid-19 borta, alla länder får betala priset? Beträffande Covid-19, så tillhör Sverige dom svikande länderna.

Citat:
Jag tror vidare att du missförstår statsepidemiologens uppgift. Han är ingen dörrvakt.

- Jag vill ha honom som just dörrvakt. Smittskyddsmyndigheterna ska avgöra när det är dags att stänga gränserna. Därefter ska det åligga polis och militär att tillse att gränserna hålls stängda.

(Europas militärmakter borde generellt satsa mer på att skydda hemländerna, och satsa mindre (läs: inget) på Afghanistan och Irak.)

Citat:
I sådana fall har alla i hans roll världen över misslyckats.

- Ja, Anders Tegnells kollegor i Europa har misslyckats. I andra delar av Världen har det gått bättre.

Citat:
Dessutom undervärderar du svårigheten i hans jobb. Vilket du inte är ensam om. I princip alla med i bästa fall rudimentär insikt tycker ju att det här borde vara enkelt och självklart.

- Jag kanske saknar vissa rudimentära insikter. Därför har jag frågat vid vilken tidpunkt det blev för sent att kväsa viruset. Jag har svårt att tro att det var för sent redan när omvärlden fick vetskap om krisen i Wuhan. Men efter att viruset har fått frodas bland Europas befolkning, så är det ju numera hopplöst att kväsa Covid-19.

Jag har väldigt svårt att tro på påståenden att gränser och karantän inte skulle vara fungerande metoder för att stoppa epidemier.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
Trumpadministrationen har dock redan från början hemligstämplat alla möten om hur de ska hantera Covid-19, det var dels därför de hade så stora problem med att få professionell hjälp.

Trump sparkade ju hela pandemiförsvaret 2018 och har sedan sparkat alla i Vita Huset som deltog i pandemiövningarna.

Det var därför Trump fick fråga sin svåger att fråga sin syster att fråga sin man att fråga sin pappa som frågade om råd på en Facebookgrupp.

https://youtu.be/r4EVn03aCJg

Så hemlighetsmakeriet är inget nytt.

Hanif Bali
@hanifbali
·
11m
Herregud.

Sverige har samma rutin, som jag förstått det.
Citera Tweet

Steve Lookner
@lookner
· 31m
"In Italy, authorities have conceded that their coronavirus death toll did not include those who had died at home or in nursing homes. Similarly in France..."

h/t @RMFifthCircuit

https://nytimes.com/2020/03/25/wo
Citera
2020-03-29, 22:45
Medlem
mrtassles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcarolo
Att det är så konsekvent beror på att vi bara haft 2 måndagar med döda i Covid19. Men vi får väl se imorgon. Blir det ett hopp uppåt igen så beror det ju uppenbart på att rapporter om döda inte kommer ut på helgerna.
Just nu har FHM rapporterat 110 men det verkliga antalet är 123 just vid denna tidpunkt.
Så minst 13 imorgon
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in