Citat:
Ursprungligen postat av
Skilly
Men ja, det är troligt att det kommer att komma farligare sjukdomar än Corona.
- Vad gör vi då? Låter vi gränserna stå vidöppna?
Citat:
Ursprungligen postat av
Skilly
Corona oroar i vart fall inte mig så mycket som t.ex multiresistenta bakterier.
- Antibiotikaresistenta bakterier har uppstått eftersom vissa länder har missbrukat antibiotikan. Alla länder får betala priset för detta missbruk. Är det samma sak med Covid-19? Vissa länder har slarvat med att hålla Covid-19 borta, alla länder får betala priset? Beträffande Covid-19, så tillhör Sverige dom svikande länderna.
Citat:
Ursprungligen postat av
Skilly
Jag tror vidare att du missförstår statsepidemiologens uppgift. Han är ingen dörrvakt.
- Jag vill ha honom som just dörrvakt. Smittskyddsmyndigheterna ska avgöra när det är dags att stänga gränserna. Därefter ska det åligga polis och militär att tillse att gränserna hålls stängda.
(Europas militärmakter borde generellt satsa mer på att skydda hemländerna, och satsa mindre (läs: inget) på Afghanistan och Irak.)
Citat:
Ursprungligen postat av
Skilly
I sådana fall har alla i hans roll världen över misslyckats.
- Ja, Anders Tegnells kollegor i Europa har misslyckats. I andra delar av Världen har det gått bättre.
Citat:
Ursprungligen postat av
Skilly
Dessutom undervärderar du svårigheten i hans jobb. Vilket du inte är ensam om. I princip alla med i bästa fall rudimentär insikt tycker ju att det här borde vara enkelt och självklart.
- Jag kanske saknar vissa rudimentära insikter. Därför har jag frågat vid vilken tidpunkt det blev för sent att kväsa viruset. Jag har svårt att tro att det var för sent redan när omvärlden fick vetskap om krisen i Wuhan. Men efter att viruset har fått frodas bland Europas befolkning, så är det ju numera hopplöst att kväsa Covid-19.
Jag har väldigt svårt att tro på påståenden att gränser och karantän inte skulle vara fungerande metoder för att stoppa epidemier.