2020-03-29, 15:09
Medlem
TureJanzons avatar
Vad roligt vi ska ha 2021 när Anders Tegnell ska motta priset för Årets Svensk, samtidigt som ett gäng galna flashbackare ska hitta liken efter "dödsfall mörkade av fhm" för att stoppa prisutdelningen

Vi fixar det här, fallen går ner och folk sköter den sociala distanseringen och sin handhygien. Vi har inga bassar med skarpladdade vapen som vaktar våra städer. Vi fixar det på rätt sätt
Citera
2020-03-29, 15:10
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
En portugisisk 14-årig pojke uppges ha dött av coronaviruset, skriver Daily Mail. Pojken blir den yngsta personen, utan underliggande sjukdomar, som har dött av covid-19 i Europa.

I Sverige skulle han snabbt blivit till en 40-åring man med flera allvarliga underliggande sjukdomar...
Citera
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
OBS!

Alla som bara klagar på andras uppfattningar, prognoser, gissningar, antaganden, men INTE SJÄLV har något av detta.

Skall BARA HÅLLA KÄFT även om dessa visar sig vara fel!

Era ord är inte värda ett piss i ett sådant läge, eftersom ni bara klagar och klagar utan egna uppfattningar överhuvudtaget och skulle i så fall i efterhand bara kunna säga "VAD VAR DET JAG SA", utan att själva ha kommit med någon som helst uppfattning.

De enda jag kommer ta kritik från, ifall min prognos eller min uppfattning om läget kommer att visa sig vara fel, är DE som SJÄLVA har kommit med sina motsvarigheter, som dessutom har stämt bättre än informationen från mig.

KOM IHÅG DETTA! - Jag tror också de flesta här inne som har en normalintelligens eller högre, håller med mig i denna fråga!
Haha tog du så illa vid dig, OM jag vill se prognos så letar jag upp en gjord av forskare och inte av en jag-svag amatör som du.
PS: Sluta spamma tråden med dina förkastliga prognoser, blir tröttsamt att se samma sak 10-20 gånger per dag.
Ha en bra dag!
Citera
Medlem
joh80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Hur stor är den minskningen?
Jag ser ingen minskning på IVA tycker det verkar vara en ökning/blir mer personer som ligger inne på IVA avd men jag kanske läser av fel?

Antal intensivvårdsfall Sverige:
25 Mars = 219 IVA
26 mars= 255 IVA
27 mars= 287 IVA
28 mars = 313 IVA
29 mars= 331 IVA (än så länge)

Går efter https://c19.se/
Citera
2020-03-29, 15:11
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ncr04
Lombardiet har redan visat att det är osannolikt att 95 % skulle vara asymptomatiska.

Lombardiet har en befolkning på ganska exakt 10 miljoner. Låt säga att 5 miljoner redan smittats i regionen och att de alltså redan skulle vara nära flockimmunitet (60 - 80 %). Om 95 % är asymptomatiska skulle det innebära att 250 000 personer blivit sjuka med symptom. Studier från Kina visar att c:a 5 % av de som insjuknar blir kritiskt sjuka. 5 % av 250 000 är 12 500 personer. Om hälften av de kritiskt sjuka avlider betyder det 6 250 dödsoffer.

Antalet döda i Lombardiet uppgick igår till 5 944. Om Tegnells tes är korrekt uppnår Lombardiet inom den närmsta veckan flockimmunitet. Om inte nya fall i Lombardiet sjunker drastiskt de närmsta dagarna så har Tegnell fel.

Betydligt troligare är att det faktiskt är runt 1 % som dör av sjukdomen (så länge det finns tillgång på högkvalitativ sjukvård).
Perfekt i så fall ju. Nu får du nog lägga på en hel del på dina siffror då man i Lombardiet spred viruset bland alla sjuka och äldre samt kollapsade sjukvården med en stor mängd smittad personal.

Detta är den viktigaste lärdomen vi behöver ta med oss därifrån.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mormormaja
Coronakartan för för Sverige visar nu 113 dödsfall och 844 personer inlagda på sjukhus.
Coronakartan visar att det i Stockholm är 63 dödsfall och 495 personer inlagda på sjukhus.

Beslutsfattarna i Sverige hade för flera veckor sedan kunnat minska denna kraftigt ökande smittspridning av det dödliga coronaviruset, men det gjorde de tyvärr INTE och det kommer orsaka tusentals dödsfall, lidande och sorg i tusentals familjer och ökad brottslighet. Jag kommer aldrig förlåta dessa beslutsfattare som inte har tagit sitt ansvar. Ett lands främsta prioritet ska vara att minska dödlig smittspridning.

Eftersom beslutsfattarna inte har tagit sitt ansvar. måste vi ALLA som bor i Sverige ta vårt ansvar och göra allt vi kan för att inte öka smittspridningen av det dödliga coronaviruset.
Sök information från tex. länder som har låg smittspridning för att få kunskap och lita inte blint på beslutsfattarna i Sverige.

Vad kan vi alla då göra som enskilda invånare i Sverige? Vi måste naturligtvis tvätta händerna noggrannt och ofta. Städa våra hem ordentligt, var extra noggrann med att rengöra kranar, handtag, lysknappar, telefoner, datorer, fjärrkontroller, betalkort osv. Använd handskar och munskydd i butik. Det finns tyvärr på många orter i Sverige ingen möjlighet att beställa mat från mataffärer. Ni som har den möjligheten, beställ mat på internet till er själva och era gamla eller sjuka anhöriga, så minskar smittspridningen i matbutiker för både de anställda och för kunderna. Ica och coop butiker som nu inte har tillgång för att kunderna ska kunna beställa mat och hämta i butik eller hemkörning, snälla butiker gör det möjligt för alla era kunder att de kan beställa mat på internet, för att minska smittspridningen.

Alla som bor i Sverige måste också förstå att vi inte kan leva på samma sätt som vi gjorde före denna dödliga smittspridningen kom till Sverige. För att minska smittspridningen måste ALLA som bor här förändra våra tidigare rörelsemönster. Isolera er socialt. Sluta resa runt i Sverige och övriga länder. Undvik folksamlingar och gå endast in i butiker för att köpa mat, medicin osv. Övriga varor kan man beställa på internet och få hemkört i paket till sin boendeadress.

I morse läste jag i aftonbladet där en man skrev "Min fru har corona. Men kan jag gå till jobbet? Kan barnen gå till skolan?" Svaret från denna tidning var ..enligt det folkhälsomyndigheten skriver kan du gå till jobbet och barnen kan gå till skolan om ni inte har symptom...

Jag blev chockad och förvånad, är en del svenskar så okunniga att de inte förstår att det dödliga coronaviruset är mycket smittsamt. Om en i familjen har corona eller symptom måste man naturligtvis förstå att det mest troligt innebär att övriga i familjen är smittade eller kommer att smittas och vara smittbärare. Ni som har någon i er familj som har är smittad eller har symptom. Tänk till själv då och förstå att alla i familjen då måste STANNA HEMMA.
Varför ska ni gå till ert arbete och smitta era arbetskamrater och varför ska era barn gå till förskolan/skolan och smitta andra? Ta ert ansvar och stanna hemma, för att minska smittspridningen!

Jag, min man, familj, syskon och vänner kan inte arbeta hemifrån pga. att vi har arbeten som vi måste åka till för att kunna utföra. Vi är många här i Sverige som har arbeten som vi inte kan utföra hemma. Vi är därför pga. våra arbeten utsatt för kraftigt ökad risk att smittas av detta dödliga coronavirus. Alla människor i Sverige måste ta sitt ansvar och inte utsätta andra för smitta.
När en regering arbetar mot kriminalitet med bullar och saft så förstår man att en sån regering inte har någonting att sätta emot vid en epidemi. Det är bara att hoppas att folk är snälla mot varandra och inte smittar.
Citera
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
OBS!
KOM IHÅG DETTA! - Jag tror också de flesta här inne som har en normalintelligens eller högre, håller med mig i denna fråga!
NEJ!
Citera
2020-03-29, 15:12
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Har du ens tänkt varför en stat skulle mörka sån statistik?
Det här har inget att göra med corona-viruset.
Mörkläggning av sån information har förekommit sedan egypterna för 4000 år sen.
Det finns något som heter psykologi. Och något som heter politik.
Data kan vara en avgörande faktor i krigstider.
Tror du att ett land som är med i ett krig vill gärna berätta för sina soldater att: "Men tyvärr, det går inte så bra, vi har förlorat för många liv, det känns som vi är körda".
En stat och dess politik har en roll som gör att de måste göra det bästa för sitt land.
Det är som en fotbollstränare. Har du sett fotbollstränare som när man är under 1-0 säger till grabbarna:
"Men fan vi har ingen chans, vi kommer aldrig göra mål, lika bra ni lämnar planen".

Under fascist- och nazitiden det viktigaste för de diktaturer var att ALLT SKA SE BRA UT.
Befolkningen MÅSTE få tro att allting går bra. Att vi är bäst.
Vem skulle vara så dum och berätta verkligen allt för sina medborgare, särskilt när det går illa?

I nuvarande situation i Italien, om det görs en sån mörkläggning att det egentligen redovisar bara en fjärdedel av döda per dag, gör man det för att undvika skapa totalpanik i befolkningen.
Om siffrorna som vi sett senaste dagarna hade varit 4000/dag istället för 1000/dag så hade vad som helst kunnat hända. Det är knappast omöjligt att det hade lett till anarki/inbördeskrig.
Redan idag håller landet på att explodera och varje dag när det redovisas statistik blir det kaos. Vad hade hänt om det var 4 gånger sämre statistik?

Så mörkläggning är egentligen motiverad. Det behöver inte nödvändigtvis vara en dålig sak.

Att Sverige har valt en strategi som skiljer sig från resten av världen har fått väldigt många att börja undra. Egentligen inte så många utomlands då Sverige bara en liten obetydlig håla i norra Europa.

Men de som undrar mest det är just invånarna.
Det finns folk som vill försöka förstå varför vi i Sverige agera på ett annat sätt.
Och det finns fler och fler som börjat inse att Sveriges strategi går ut på att offra människoliv.

Nu kan staten aldrig kommunicera detta tydligt till folk.
Ingen stat i världen skulle gå ut och säga: "Vi tänker offra människoliv. Vi har bestämt att det inte är ekonomiskt försvarbart att stoppa allt bara för att rädda några tusentals som ändå kan dö när som helst".

Då dem valt en oetisk strategi som inte kan förmedlas rakt ut vill de förstås fortsätta med den utan att bli stoppade.
Om det blir väldigt många döda per dag, säg några hundra per dag, kommer staten bli tvungen att ta till samma åtgärder som tagits i resten av världen.
Och detta krockar mot deras syfte som var ju att inte stoppa produktionen och offra människor istället.

Så bara med slutledningsförmågan är det knappast otänkbar att staten försöker få det att se så bra ut som möjligt. De har ju valt att inte skydda. För många döda leder per automatik att skydda folk. Tom dumma blåögda svenskar skulle reagera om de ser att det dör hundratals personer om dan men allt fortsätter som vanligt.

Med det sagt, är Sverige inte NordKorea. Och det är omöjligt att hålla inne med all information. Så förr eller senare kommer det komma ut. I värsta fall inte direkt via media men kanske mer tack vare sociala medier.

Ja, sorry för ett långt svar. Men det är klart att Sverige skulle tjäna på att inte berätta hur illa det är. Men, återigen, eftersom vi inte är under en diktatur kommer det troligtvis bara hållas in till en viss grad.

Nu går vi in på något helt annat än vad du antydde från början, och den diskussionen hör inte hemma här. Det var tämligen uppenbart att du ville ge en känga åt socialdemokraterna och få dem att framstå som lögnaktiga och mörkande halvfascistoida typer.

Men in short, det land som skulle tjäna allra minst på att mörka just nu är Sverige, som på frivillig väg försöker få människor att ta eget ansvar istället för att peka med hela handen och stifta lagar. Att då förminska hotet vore det mest korkade man kunde göra. Tycker du att de senaste framträdandena av Löfvén tyder på att han vill mörka och förminska något hot?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Ana Cabrera
@AnaCabrera
·
Mar 27
JUST IN: 51 Italian doctors who tested positive for #coronavirus have died - Italian Association of Doctors
Fruktansvärt tragiskt
Vila i frid.
Tror inte att de flesta av dem var multisjuka 80+.
Senast redigerad av sentinovember 2020-03-29 kl. 15:23.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koshar1
Är ökningen av nya smittade och nya dödsfall exponentiell eller ens linjär i Sverige?

Hade ökningen av nya smittade och nya dödsfall varit exponentiell så hade vi haft 100 000 smittade och 10 000 döda i Sverige vid det här läget.

Hade ökningen av nya smittade och nya dödsfall varit linjär hade vi haft 10 000 - 20 000 smittade och 1000-2000 döda vid det här läget.

Läget verkar vara mycket mer stabilt än befarat i Sverige.

Du är inte så bra på matematik va?

Här är en kalkylator för exponentiell tillväxt:

https://www.rapidtables.com/calc/math/exponential-growth-calculator.html

Skriv till exempel in 3600 som startvärde, 10% tillväxt och 14 dagar då får du fram att Sverige borde ha ungefär 13000 fall om två veckor. Men om det kommer att fortsätta med samma tillväxttakt vet vi inte.
Citera
2020-03-29, 15:13
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
När Anders säger att fallen på intensivvården minskar så betänker han inte att detta kan komma i skov. Det är för tidigt att yttra sig hur vida vi har en nedåtgående trend eller inte. Det kommer stötvis i skov då det har att göra med inkubationstid etc.
Ja, fallen kommer minska. Men först ska de öka upp till sin peak.
Citera
2020-03-29, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Varför Kvinneguiden? Finns det inget för båda kön?
Både menn og kvinner diskuterer på kvinneguiden og på diskusjon.no.
Her diskuteres også temaet av både menn og kvinner: https://vgd.no/samfunn/aktuelt/tema/1860234/tittel/doedsviruset
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in