Citat:
Koshar1
Vi har klarat oss bra trots Tegnells beslut.
Jag är övertygad om att vi ekonomiskt har klarat oss väsentligt mycket bättre än länder som infört total karantän.
Sverige ligger riktigt jäkla illa till.
-vi har en av världens mest uppblåsta bostadsbubblor
-Sverige är exportberoende och även då vi är öppna är resten av världen stängd, handelskedjorna har brutits och exporthandeln har väl i stort sett upphört för allt utom medicin och mat.
-vi har en enorm grupp i "utanförskap" som vi döljer genom dyra "arbetsmarknadsåtgärder".
-vi är ett litet land med egen valuta vidöppen för spekulation.
Visst har de länder som gjorde full lockdown det värre, i Italien fortsätter viruset härja med full kraft, medborgarna vägrar nu vara instängda och brottslighet och ekonomisk kollaps kommer som en ångvält i spåren av detta.
Du har rätt i att Sverige gjorde rätt som inte stängde ned hela landet i panik men det fanns många enkla åtgärder som kunde gjorts,
-stoppa flyg från riskområden
-ta över ett flygplatshotell och sätt ankommande i karantän (från riskområden)
-testa testa och smittspåra (WHO guidelines)
-låt riskgrupper stanna hemma med full lön, idag går dom till jobbet ändå rädda över att bli uppsagda i kommande varselvåg.
-be de som kan att jobba hemifrån - tror jag sker frivilligt i stor utsträckning.
-låt de som vill hålla sina barn hemma, typ föräldrar i riskgrupp.
-sätt +65 i full karantän organiserat av staten, "ren" personal som levererar mat och som håller koll.
Nu gör befolkningen själva mycket av ovan men det är alla små åtgärder som hade gjort stor skillnad och som skulle kommunicerats av staten och det hade "planat ut kurvan" precis som Tegnell vill och som kurvan nu inte är.
EDIT - och anledningen att Tegnell inte vill göra åtgärder är hans och andras (Agnes Wold) teoretiska modell om flockimmunitet. Detta har ännu inte testats och är en modell som dom nu ska försöka sig på med ett fullskaligt test. Dom har också inte kommunicerat detta klart (ärligt) till medborgarna utan har tagit omvägar som att "det är ojämlikt om vissa stannar hemma", "rasistiskt att inte släppa in iranier", "skyddmasker fungerar inte".
A-O i katastrofhantring är att VARA TYDLIG OCH ÄRLIG och i dagens twittervärld är det jäkligt svårt att ljuga och komma undan med det
Du har ju läst i tråden de som säger att dom är riskgrupp men inte vågar stanna hemma eller hålla sina barn hemma, det är riktigt illa.
Nu får ju Tegnell istället allt mediautrymme och någon användare postade igår en sammanfattning av hans uttalanden som ständigt varit - "oroa er inte, lev som vanligt" samtidigt som regeringen börjar gnälla på att "medborgarna lyder inte dom lever som vanligt"...
Sen vill jag också upplysa om att det inte startat ännu i Sverige.
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/
Vänta tills det dubblats 4-5ggr till, vi kommer se sjukvårdskollapsen på att antalet döda vs antalet bekräftat smittade når 10%. stockholms kommun kommer då i panik stänga ned staden. det är vad jag tror kommer hända nu under April.
Vad göra, utbilda sig till sjukvårdspersonal och köpa aktier i toalettpapperstillverkare som verkar vara produkten och jobben för framtiden