Citat:
Ursprungligen postat av
VarmaDrycker
Personligen tycker jag ju det är enkelt att förklara: Vi lät nedsmittade sportlovsfirare drälla in från Italien, Iran och (tydligen) Somalia, utan minsta lilla kontroll vid gränsen. Vår "åtgärd" var att sätta upp en informationslapp vid bagagebandet.
En stor del av de svenska fallen lär komma från framför allt Italien och sedan vidare smittspridning av dylika personer i Sverige. Sedan undrar jag om det inte är så att den svenska politiska modellen med mångkultur etc har gett utslag i statistiken. Etniciteten bland dödsfallen i Sverige kommer ju knappast redovisas statistiskt, men av det som framkommit t.ex. om dödsfall bland somalier och palestinier i Sverige kan man ju spekulera om inte detta påverkar att det svenska dödstalet är så pass högt som det är. Högst troligt utgör minst 10 av de 112 dödsfallen hittills i Sverige personer med somalisk bakgrund (av Region Stockholms 9 första var 6 somalier, enligt Svensksomaliska läkarföreningen).
Citat:
Ursprungligen postat av
Flashback100
Danmark har fler/lika många fall som Sverige. Så vi sticker inte ut än, skulle jag säga??
Nja, Sverige har ju nästan 190 länder efter sig och bara runt 10 före sig i den dödsstatistiken jag refererade till.
Citat:
Ursprungligen postat av
TonyDR
Sverige - 110 döda
Danmark - 65 döda
Sverige har
112, det har varit bekräftat sedan 17-tiden idag.