2020-03-28, 23:10
Medlem
BonerBatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soetpotatis
Hur stort skulle mörkertalet bland smittade kunna vara? Alla är ju inte bekräftade menar jag.
50-100 gånger mer än vad som bekräftats tror jag är ett rimligt antagande. Det skulle betyda att vi är uppe i 150 - 300 k smittade i samhället.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Om Norge och Finland inför åtgärder så omges Sverige fortfarande till stor del av internationellt vatten öppet för alla i hela världen att transportera sig över, helt omöjligt att kontrollera allt och alla som kommer över vattnet eller landvägen för den delen, stort som smått.

Det behövs endast en endaste smittad människa som kommer in i landet så sköter den omtalade exponentiella spridningen resten.

Finns inte en chans att man kan hålla smittan utanför landet mer än i en teoretisk fantasivärld, således totalt meningslöst att ens diskutera saken.

Vassego!
Okej, nu förstår jag. Om vi stoppade flygen så skulle de som smittades på after ski i Lombardiet ha tagit sig hem genom att köpa en kajak och paddla över Nordsjön. Tack för förklaringen. Att jag inte tänkte på det!
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Ja, givetvis är det ett ytterst fåtal av dessa sju miljarder som är experter eller ens vet något som vi kan dra nytta av. Så det är såklart inte läge för folkdemokrati i exakt denna stund utan vi får låta personerna som är lite insatta sköta detta.
Sluta hälsa på dina äldre och sjuka släktingar så har du en bra början.

Javisst. Av 7 miljarder människor utgör experterna typ 0,0001% av mänskligheten.
Finns dock experter runt om hela världen (tusentals) som anlitats av alla stater.
99,99% av dem har valt en strategi som motsätter sig svenska strategin.
Det vi kan då dra för slutsats är att svensk strategi är bäst. Trots att man är ensam om det.
Detta då i Sverige finns det experter som har varit med de värsta pandemierna som världen skådat, lyckats bekämpa dem som ända experter i världen och vet alltså bättre än alla andra experter runt om i världen.
Men sluta äta dina lyckopiller för idag.
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
När en tidning i Danmark skulle skriva en kritisk artikel om Tegnell, så intervjuade de Tegnells motsvarighet i Danmark.

Han sa i princip att Tegnell hade rätt. Stänga gränser och skolor ger ingen effekt. Att stänga gränsen gick dessutom mot WHO:s rekommendationer. Men danska regeringen hade inte följt deras råd.

Det där är bara dumheter och det vet Tegnell mycket väl om själv, liksom hans danska kollega. De känner mycket väl till att ju mindre människor exponeras för varandra desto mindre blir spridningen.

Punkt slut. Det är fakta och behöver inte ens diskuteras.

Däremot finns där andra aspekter att ta hänsyn till.

1. Kan man göra det på annorlunda sätt än att bara rakt av stänga skolan? Kan man helt hålla isär elever så de inte sitter nära varandra, att inte för många har raster samtidigt osv.
2. Kan man ha öppna gränser men vara hårdare med karantänåtgärder för vissa gruper osv.
3. Vad får en stängning för påverkan på samhället? Förvärrar det vården vilket ger högre dödsantal istället?

osv. osv.

De försöker så klart räkna på allt detta. Men det spelar egentligen ingen roll, eftersom deras beslut med största sannolikhet helt åt helvete. Och det kan vi se på land efter land i Europa som INTE hade facit i hand. Sverige HAR facit i hand men agerar inte därefter, och därför är också besluten sannolikt åt helvete.

Men det får vi veta först om ett tag. Jag tror vi är körda...
Citera
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kglanvflmabjx
Vänta ska ringa o fråga.

Har du fått svar än?

Det är detta jag menar. Rökare får skylla sig själva om de blir allvarligt sjuka av corona.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Undrar hur lätt det är som svensk att semestra i utlandet när virusets framfart lugnat ner sig i övriga världen.

Danskarna lär väl i alla fall inte släppa in oss.

"Lugnat ner sig i övriga världen"? Och när tror du det lugnat ner sig....? 1, 2 10 år? Lycka till för länder som håller sin lockdown så länge.
Citera
2020-03-28, 23:11
Medlem
Konfucius2s avatar
[quote=tomyhockey|70943013]han bör anmälas för FOLKMORD[/QUOT

Både AT och hela FHM är idioter! De spelar ett högt spel och använder folket som insatts.

Tyvärr förstår inte gemene fårskalle i Sverige detta. Istället framställs de som upplysta experter som vet bättre än övriga världen.

Tragiskt hur snabbt folk kan bli hjärntvättade av svenska myndigheter.
Citera
2020-03-28, 23:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
TACK!
Vi bör alltså förbereda oss för det värsta och hoppas på det bästa.

I denna tid så har ett virus så mycket möjlighet att mutera genom att vi är fler som är smittade.

Viruset precis som allt annat "liv" tenderar att evolvera och det innebär att vi kan tänka oss att detta "liv" i form av virus kan tendera att bi starkare ju längre tiden går och speciellt om vi har många smittade.

Rätta mig om jag har fel.
Coronavirus brukar inte mutera speciellt och generellt har virus inte mycket för att bli aggressivare med tiden, tvärtom..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Sverige - 110 döda
Danmark - 65 döda

Plus mer smittade i Sverige.
Jag kollade döda per 1 000 000 invånare. Finns en sådan kolumn på:
https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
När en tidning i Danmark skulle skriva en kritisk artikel om Tegnell, så intervjuade de Tegnells motsvarighet i Danmark.

Han sa i princip att Tegnell hade rätt. Stänga gränser och skolor ger ingen effekt. Att stänga gränsen gick dessutom mot WHO:s rekommendationer. Men danska regeringen hade inte följt deras råd.
Du menar som att Sverige inte följer WHO´s råd?
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Det är ett Corona-virus, grejen är den att väldigt många inte kommer att känna av det värsta, men det kommer att finnas de som gör det och det kommer absolut att finnas de som dör, för grejen är den att de som råkar riktigt illa ut får en lunginflammation från helvetet och det är denna lunginflammation som dödar folk.
4 miljoner dör av lunginflammation varje år. Det är en vanlig dödsorsak även utan corona:

"Nevertheless, in developing countries, and also among the very old, the very young and the chronically ill, pneumonia remains a leading cause of death."

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Pneumonia

Varje dödsfall är naturligtvis en tragedi, men 4 miljoner per år motsvarar mer än 10 000 icke-coronarelaterade dödsfall i lunginflammation per dag. Vem bryr sig om dom?

Nu har vi ett virus som smittar världsledare och kungligheter (brittiske tronföljaren prins Charles och premiärministern Boris är bara några få exempel) och då måste förstås hela världen stängas ner och polisen utmäta dryga straff om någon vanlig dödlig bryter mot utegångsförbudet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Hur länge ska ni domedagsprofeter orka hålla på?
För två veckor sedan skulle det vara 1000 döda om dagen
Sen blev det förskjuten en vecka och nu borde hundratusen vara döda.
Ändå har vi bara 100 döda pensionärer, peaken av nya IVA patienter var i måndags och kurvorna planas ut.
Precis som vilken influensavår som helst med andra ord.
När ska ni sluta hoppas på död och domedag?

Jag blir påhoppad med idiotiska svar varenda gång jag öppnat munnen de senaste veckorna,
Och ändå har jag hittills haft rätt sedan dag 1.
När ska ni inse att ni hade fel?
Det är du på bilden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in