Citat:
Ursprungligen postat av
sno
Hmm. Kan det vara att man kan bli beroende av alkol? Vissa påstår sig vara beroende av att få åka till fjällen varje år, men jag tvivlar på det.
De som redan är beroende har svårare att fatta självständiga, kloka beslut, eftersom deras hjärnor fungerar inte som våra. De tänker bara på spriten. Vi andra kan fortfarande tänka klart.
De som känner ett oemotståndligt begär att få åka till Åre under påsken borde söka sig till behandling.
Nu faller det utanför ramen för detta ämne men monopolbolaget har inte lyckats att minska konsumtionen (se ESO-rapporten av David Sundén).
Även om det inte går att dra exakta paralleller till coronapandemin så är det uppenbart att många inte följer myndigheternas uppmaningar kring social distansering samt undvika onödiga resor.
Då kanske det krävs kraftfullare åtgärder för att minska spridningen av coronaviruset, vilket även är en bevekelsegrund gällande monopolbolaget.
Citat:
Ursprungligen postat av
Rad-i-Kalle
Det här sättet att se på oss och ”de andra” (utom vissa) hör jag ofta hos oss svenskar (och även i tråden), om än inte alltid lika konkret uttryckt:
- Å ena sidan är vi individualister som är experter på att ta eget ansvar jämfört med folk i andra länder.
- Å andra sidan så är frånvaron av en stark stat i andra länder ett problem för innevånarna då de tvingas att lösa sina problem på egen hand.
Får inte riktigt ihop det resonemanget.
Du sätter träffsäkert fingret på något som återspeglar vår samtid. Jag tror att det motsägelsefulla i mångt och mycket handlar om vederbörandes politiska åsikt i en fråga.
En stark stat är positivt om rätt parti styr, annars är det problematiskt.
Det kan också jämföras med vänsterns hyllningar av FHM i Sverige medan vänstern i USA rasar mot Trump för att han inte infört fler restriktioner och vidtagit fler åtgärder tidigare m.m. Mycket handlar om vem som styr.