2020-03-28, 19:45
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Hmm. Mmm.
Kanske gick SD direkt hem till HD efter mordet och sköljde bort allt blod?

Som sagt. Nära men akut risk att bli sedd. Ännu mindre troligt att han stegat in till LW efter mordet skulle jag tro. Om han inte hade nån hazmatdräkt på sig som han kunde ta av...

Den snortur han haft så här långt kan kanske räcka... mer kan man inte begära av ödet tycker jag.

Eller?
Citera
2020-03-28, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Min tolkning är att hon skyddade huvudet. Flertalet skador är på vänster sida (med öra), höger sida samt bakhuvud. Men som du skriver, var och en får tolka själv och du vill ha det till att det är riktat mot ansiktet.

Har också läst obduktionsprotokollet. Bland annat står det att ena örat var avslaget och örhänget låg på hennes linne hon bar under fleecejackan...
Citera
2020-03-28, 19:47
Medlem
Citat:
...och bistod SD med uppmuntrande nickar och leenden i rättssalen, enligt en trådskrivare som var på plats...

Va?! Var inte det Hannas mamma som satt och tindrade mot Stefan? För om hennes pappa var där så lär han inte vittna? Inga vittnen får väl närvara under förhandlingarna?
Citera
2020-03-28, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Jag är benägen att hålla med i det resonemanget. Jag uppfattar det som att det i FUP finns lika mkt indicier mot HD som mot SD på ett sätt. Inget i hennes historia stämmer - och åklagaren nämner också en medhjälpare. Jag tror att det är ett spel med att först sy in SD där de faktiskt har en del teknisk bevisning - målet är aningen starkare mot honom. Får de dit honom kan de sedan ta henne eftersom hon har en koppling till honom. Jag hoppas i allafall att det är så det ligger till. Bara framtiden kommer att utvisa det antar jag

Jo, det är ju något starkare mot SD, men skrämmande vagt på samma gång. Hade varit skönt om det fanns nånting jävligt konkret som kunde fastställa att han faktiskt var på platsen där LW slogs ihjäl.
Jag är inte insatt i vad som ska till för att få någon dömd utifrån de bevis osv som framkommit, men ni är några stycken här inne som tror att detta kommer att gå vägen. Så jag får försöka finna hopp i det!

Jag hoppas i alla fall på att den där förbannade sanningen får se dagens ljus på ett eller annat sätt.
Hennes barn, vänner och familj behöver veta sanningen.
Kanske inte detaljerat.
Men i stora drag.
För att förstå.
Går vidare gör man kanske inte, men man lär sig leva med det..?
Citera
2020-03-28, 19:59
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Va?! Var inte det Hannas mamma som satt och tindrade mot Stefan? För om hennes pappa var där så lär han inte vittna? Inga vittnen får väl närvara under förhandlingarna?
Pappan är uppsatt som sista vittne för försvaret, det var HD:s mamma som körde tinder med SD
Citera
2020-03-28, 20:00
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Ja.. Det verkar inte bättre.. Och när väldigt speciella saker händer som verkligen sticker ut från vardagen, så brukar man i regel minnas vad man gjorde där och då i den stunden man fick veta någonting hemskt:

HD minns inte om W*ilma berättade för henne på morgonen innan jobbet eller senare att N0a ringde för han ville få tag på SD för att LW inte var hemma när dom kom (s. 215) Men hon tror att det var innan hon åkte till jobbet.
Tilläggas bör att HD åkte till jobbet runt 06:20 vilket då inte stämmer i tid alls! Precis efteråt ändrar hon sig och säger att hon inte minns nånting av den dagen. Hon minns inte ens att hon har pratat eller ens träffat kollegan som hon berättade för att LW var borta redan runt 8 på morgonen.

Men inte HD. Hon verkar få allt vagare minnen från just den dagen.

Jag själv vet exakt vart jag var när Palme dog, när Lady Diana dog, när det rapporterades om Tsunamin, 11e september, vart jag var när terrordådet på Drottninggatan hände, ja.. tom vart jag var när det meddelades att Avicci dött. Jag minns till och med vad jag hade på mig för kläder dessa dagar.
Den episodiska minnesbanken som lagrar avvikande, ovanliga händelser i vardagen fungerar tydligen inte på samma sätt hos HD. Eller så har hon drabbats av en väl tajmad blackout.

Beträffande besök eller inte av maken aktuella kväll/natt, lämnas frågan obesvarad då den enligt henne är hypotetiskt ställd. Av hennes svar kan man mellan raderna höra att möjligheten att ta sig in i bostaden har funnits, antingen genom olåst dörr eller med egen nyckel. Hon uppger fö att hon den kvällen lade sig att sova mellan 11.00-00.00.

Och det här med radering av meddelanden 14-16 maj; också det en slump? Sammantaget tycks omständigheterna tala för att hon visste vad som hade hänt.
Citera
2020-03-28, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Är det hennes ansiktes vänstra sida då? (Även om du nämner båda sidor). Alltså i överensstämmelse med att ngn högerhänt svingar mot henne..?

Det är min tolkning
Citera
2020-03-28, 20:06
Medlem
Citat:
Märkligt är också att försvaret har 2 timmar för henne. Hon är en kvinna som har en bakgrund av psykisk ohälsa. Hon har skyddat en notoriskt otrogen make som dessutom erbjudit sig att assistera ett självmord för henne och barnen. Hon upprepar dessutom att han ska ha haft blodigt gymnastsex med sin älskarinna. Varken hon eller SD har koll på var deras barn befinner sig. Knappast ett karaktärsvittne.

Nog inte så märkligt med två utsatta timmar för att höra HD. Det är bara vi som, inte än, vet anledningen därtill.
HD:s karaktär kan kanske på adekvata grunder ifrågasättas, men kanske kan Backman ändå genom utfrågningen få fram en bild av SD:s karaktär som inte alltför demonisk. Menar att det kan vara en ambition: visa upp bilden, genom inside-info, av den ansvarstagande hårt arbetande pappan.

Men primärt, tror jag, handlar det om att Backman vill försöka vaska fram lite rimliga tvivel genom att det lyfts fram att det skulle kunna finnas en o annan därute som också pga emotionella/sexuella kopplingar med LW skulle ha kunnat spåra ur.

Blev förresten frågan utredd om hon behöver vittna eller inte?🤔
Citera
2020-03-28, 20:07
Medlem
Citat:
Ok då försöker jag vara ännu tydligare. Mot huvudet. Slagen är riktade mot huvudet. Bättre?

Jag menade inte att ansätta dig. Jag har inte läst något om ett förstört ansikte och ville delge dig detta.
Citera
2020-03-28, 20:09
Medlem
Citat:
Har också läst obduktionsprotokollet. Bland annat står det att ena örat var avslaget och örhänget låg på hennes linne hon bar under fleecejackan...

Nja, det var väl inte avslaget som i att det hade skiljts från huvudet? Det hade delat sig som jag föstod det. Men i sak har vi tolkat lika, att sidan av huvudet är attackerat. Inte ansiktet.
Citera
2020-03-28, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Nog inte så märkligt med två utsatta timmar för att höra HD. Det är bara vi som, inte än, vet anledningen därtill.
HD:s karaktär kan kanske på adekvata grunder ifrågasättas, men kanske kan Backman ändå genom utfrågningen få fram en bild av SD:s karaktär som inte alltför demonisk. Menar att det kan vara en ambition: visa upp bilden, genom inside-info, av den ansvarstagande hårt arbetande pappan.

Men primärt, tror jag, handlar det om att Backman vill försöka vaska fram lite rimliga tvivel genom att det lyfts fram att det skulle kunna finnas en o annan därute som också pga emotionella/sexuella kopplingar med LW skulle ha kunnat spåra ur.

Blev förresten frågan utredd om hon behöver vittna eller inte?🤔
Hon behöver inte vittna. Men hon står på vittneslistan så hon har ju medgett att bli kallad. Men hon kan dra sig ur om hon vill. Hade åklagaren kallat henne - då hade hon kanske nekat. Så jag tror att hennes agenda är att fortfarande försvara sin underbare skrattande mördare.
Citera
2020-03-28, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Den episodiska minnesbanken som lagrar avvikande, ovanliga händelser i vardagen fungerar tydligen inte på samma sätt hos HD. Eller så har hon drabbats av en väl tajmad blackout.

Beträffande besök eller inte av maken aktuella kväll/natt, lämnas frågan obesvarad då den enligt henne är hypotetiskt ställd. Av hennes svar kan man mellan raderna höra att möjligheten att ta sig in i bostaden har funnits, antingen genom olåst dörr eller med egen nyckel. Hon uppger fö att hon den kvällen lade sig att sova mellan 11.00-00.00.

Och det här med radering av meddelanden 14-16 maj; också det en slump? Sammantaget tycks omständigheterna tala för att hon visste vad som hade hänt.

Ja, jag läste det. Men detta svar kommer ganska sent i utredningen. Det låter absolut inte som hennes eget vokabulär. Jag har tidigare påpekat att hon svänger sig med liknande ord som SD använder sig av:

Oja!
Ingen aning.
Kan inte sitta och spekulera.
Osv

Men bra försök att undvika att både ljuga och tala sanning på frågan.
Men dumt nog har hon redan gjort bort sig genom att hon först har sagt att hon ängslade sig lite över packningen den natten och var uppe lite.
I senare förhör säger hon att hon sov. Om hon hade vaknat nån gång under natten så skulle hon ha somnat om omedelbart. Somnar hon så sover hon eftersom hon tar mediciner för sömnen. I ett annat förhör dementerar hon att hon tagit mediciner. Dessa skulle hon ha slutat med för länge sen (ett år eller nåt sånt). Och hon TROR inte att SD varit där den natten.
WTF - det VET man väl? Antingen var han där eller så var han inte där?
Sen drog hon till med att det var en hypotetisk fråga...
Vad är näst? Filosofiska frågor och svar?
Kosmologi?
Tvärvetenskapligt perspektiv?
Senast redigerad av uncommon-name 2020-03-28 kl. 20:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in