2020-03-26, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrKaravaj
Varför envisas Sverige? Varför tror man att man är bättre än de andra länderna? Sluta tänka på pengar och företagen. Dags att inta karantän och stänga skolorna i alla fall en månad för att se hur situationen ändras. Om det inte förbättras kan man återgå till denna sega process.

Det är typiskt Sverige, man tror alltid att man vet lite bättre än alla andra av någon anledning. Vet inte riktigt vad det beror på faktiskt. Det är ett intressant fenomen.
Citera
2020-03-26, 23:19
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinlo89
Jag tror att vi ser Anders Tegnell i Let's Dance 2023. Anders hyllas som en av personerna som ledde Sverige genom "Den Stora Pandemin" som Coronautbrottet kommer att kallas i efterhand.

Ser detta som mer sannolikt än att Anders Tegnell kommer bli offentligt ifrågasatt, än mindre ställas till svars för den skada han och Folkhälsomyndigheten tillsammans mycket troligt kommer att ha orsakat.

Tjänstemannaansvaret borde återinföras.
Senaste siffran jag såg var 66, så so far 66 fall av vållande till annans död, kommer bli 10,44 miljoner vållande till kroppsskada eller sjukdom, att han sen förstört landets ekonomi, folkhälsa, omvärldens bild av Sverige. Ja det är en annan sak
Sen vet jag inte att vara sådär bedräglig, t.om nu ljuger dom på deras hemsida under vanliga frågor på frågan om man kan bli immun
"Det är oklart hur länge man kommer att vara immun. Utifrån tidigare erfarenheter så är bedömningen att immuniteten varar så länge att man inte kommer att smittas fler gånger under en och samma säsong." dom vet inte ens om man blir immun, idag fick Tegnell t.om den frågan i Aktuellt och sa att det var deras antagande. Han pratar om hans egna teoretiska smittkurva utan att veta om vi är miljoner smittade redan. Lögner, lögner och ännu mer lögner.
Citera
2020-03-26, 23:26
Medlem
groggnyllets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
Tjänstemannaansvaret borde återinföras.
Senaste siffran jag såg var 66, så so far 66 fall av vållande till annans död, kommer bli 10,44 miljoner vållande till kroppsskada eller sjukdom, att han sen förstört landets ekonomi, folkhälsa, omvärldens bild av Sverige. Ja det är en annan sak
Sen vet jag inte att vara sådär bedräglig, t.om nu ljuger dom på deras hemsida under vanliga frågor på frågan om man kan bli immun
"Det är oklart hur länge man kommer att vara immun. Utifrån tidigare erfarenheter så är bedömningen att immuniteten varar så länge att man inte kommer att smittas fler gånger under en och samma säsong." dom vet inte ens om man blir immun, idag fick Tegnell t.om den frågan i Aktuellt och sa att det var deras antagande. Han pratar om hans egna teoretiska smittkurva utan att veta om vi är miljoner smittade redan. Lögner, lögner och ännu mer lögner.
Ekonomin och omvärldens bild var redan skadad men han har onekligen förvärrat dessa. Tegnell kommer gå till historien som Sveriges baneman.
Citera
2020-03-27, 00:27
Medlem
lithionits avatar
Är det bara jag som har märkt att han alltid står och gungar när han pratar konstant?

Och det blir värre när han blir stressad, på presskonferensen idag stod han som en upp och nedvänd pendel, märks nu att även journalisterna börjat hata honom, bara kritiska frågor hela tiden.
Samma sak ikväll på Aktuellt äntligen ifrågasätter dom honom, konfronterar honom med frågor som han slingrar sig ur. Han pendlade åt sidorna väldigt mycket. Eva Hamilton SVTs förra chef har insjuknat i covid-19 så det lär ju inte gjort hennes fd kollegor som är kvar på SVT direkt gladare.

Snart inte många som gillar honom förutom hans kollegor på Folkhälsomyndigheten och regeringen.
Och efter dödsfallen i veckan bland somalier, så har jag inte viss misstanke att det finns klaner nu som verkligen inte är så förtjusta i honom nu.
Citera
2020-03-27, 01:11
Medlem
Bengt-Bedrups-hatts avatar
Lite otippat, men Donald Trump och Anders Tegnell har kusligt många likheter under corona-krisen. Ingen av dem verkar begripa särskilt mycket om virologi. Båda tar till orda och lugnar massorna utan tillstymmelse till täckning. Enligt Trump handlar allt om en lättare förkylning som dragit förbi lagom till påsk, enligt Tegnell skulle smittspridningen upphört i Sverige för två veckor sedan. Konstigt att den alls dök upp, det var ju uteslutet att den skulle lämna Kina enligt Tegnell i januari.

Alla som lyssnar på Donald & Anders blir svårt förvirrade eftersom mer kompetenta personer inom området hela tiden tvingas rätta vad dom sagt. Än så länge leder Anders med nio mycket allvarliga felprognoser som med säkerhet kommer kosta många människoliv. Donald ligger lite efter, han har bara haft galet fel sex gånger så här långt.

Fortsättning följer i denna spännande inkompetensbatalj.

Riksepidemiologen Anders blir knepig att slå. Listan snodd från facebook:

20 januari
- ”Att det smittar mellan människor i vissa situationer finns det redan en del som tyder på. Men det smittar inte ’effektivt’, som vi epidemiologer säger, eftersom vi inte har sett någon spridning i exempelvis sjukvården.” – Intervju i Aftonbladet
20 januari
-”Att vi skulle få en stor spridning i Sverige är inte troligt.” – Intervju i Aftonbladet

24 januari
- ”Det nya virus som sprids i Kina tycks vara mindre farligt än både SARS och MERS.” - Intervju i SVT

25 januari
- ”Men risken att smittas i Sverige är fortfarande obefintlig och viruset sprids inte heller i andra länder.” - Intervju i TT

29 januari
- ”I Kina, och i många andra länder, ses människor bära munskydd. Fast det hjälper inte ett dugg.” - Intervju i Aftonbladet

29 januari:
- ”Få smittas utomhus eller i offentliga miljöer, och därför behöver man inte vara orolig för dörrhandtag och liknande.” - Intervju i Aftonbladet

31 januari
- ”Coronaviruset kommer att ligga nära en vanlig influensa i farlighet och varaktighet.” – Intervju i Aftonbladet

2 februari
- ”Jag skulle säga att risken att smittan sprids i Sverige med den här gruppen är helt obefintlig. Ingen grupp som kommit till Sverige är så välkontrollerad som den här gruppen.” [Folk som kommit från Wuhan] – Intervju i Aftonbladet

8 februari
- ”I exempelvis Alperna och Sydeuropa finns det ingen spridning överhuvudtaget.” - Intervju i TT

26 februari
- ”Att smittas på tunnelbanan är mycket ovanligt, om det överhuvudtaget händer.” - Intervju i SVT

27 februari
- ”Det är ungefär samma smittsamhetsgrad som vanlig influensa” - Intervju i Expressen

5 mars
- ”Det finns anledning att tro att vi kommer att peaka nu, att vi har peakat.” [137 bekräftade smittade] – Intervju i Dagens Nyheter

5 mars
- ”De här rutinerna har fungerat jättebra hittills. Att vi får fler fall betyder inte att rutinerna är fel, tvärtom.” – Intervju i Dagens Nyheter

8 mars
- ”Jag trodde att de skulle få stopp på det i Kina, men min bedömning visade sig inte vara rätt. Men jag tror inte att det kommer att bli en ”klassisk” pandemi med väldigt många sjuka i hela världen samtidigt. Utan det ”hoppar” från olika ”hot spots” som Wuhan och norra Italien.” - Intervju i Svenska Dagbladet

8 mars
- ”Jag var lite för optimistisk…man måste lägga på ytterligare några dagar innan de blivit registrerade och diagnosticerade här i Sverige. Därför verkar peaken dra ut ytterligare något eller några dygn mer än jag trodde.” [203 bekräftade smittade] – Intervju i Aftonbladet

8 mars
-”Vår grundläggande bedömning är att man ska fortsätta leva som vanligt fram till att man har fått symptom.” - Intervju i TT

11 mars
-”Än så länge har vi väldigt liten, om någon alls spridning i samhället.” [Sverige har över 500 smittade och Stockholm beslutar att upphöra med tester] - Presskonferens

11 mars
- ”Det finns ju en aspekt i det här som liksom handlar om jämlikhet.” - Intervju i Expressen

23 mars
- ”Jag tror de flesta tycker att det ser mer positivt ut nu än för några veckor sedan.” - Intervju i TT

26 mars (idag)
- Tegnell visar en karta med 417.000 smittade fall och 18.600 döda vid 14-briefingen. Detta var siffror som var aktuella två dagar tidigare, den 24 mars! Han konstaterar vidare att siffrorna för USA ser värre ut än för Europa, till synes omedveten om att Frankrike, Italien och Nederländerna presenterar sina siffror först senare på kvällen - alla dessa länder hade nu noll nya fall och noll döda, vilket otvivelaktigt såg väldigt bra ut.
Senast redigerad av Bengt-Bedrups-hatt 2020-03-27 kl. 01:31.
Citera
2020-03-27, 01:15
Medlem
4yoonlys avatar
Anders verkar veta, kunna allt. Sverige varit förberedd, och har inga problem att hantera detta lilla virus (som enligt honom inte skulle komma så mycket längre än Wuhan).

Han och de som står bakom honom i FHM sätter allt på svart och sedan drar igång rouletten. Ingen kan säga om det är rätt eller fel (troligen inte ens om 10 år).

Det riktigt konstiga är dock att vi alla i princip vet att han har fel, klart att en isolation hade hjälpt helst för 3 veckor sedan.

Ekonomin är redan skadad, vi är i panik... Det värsta enligt mig är då en fåne som säger allt är OK sitt kvar i båten när vattnet är i huvudhöjd.
Citera
2020-03-27, 01:20
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Bedrups-hatt
Lite otippat, men Donald Trump och Anders Tegnell har kusligt många likheter under corona-krisen. Ingen av dem verkar begripa särskilt mycket om virologi. Båda tar till orda och lugnar massorna utan tillstymmelse till täckning. Enligt Trump handlar allt om en lättare förkylning som dragit förbi lagom till påsk, enligt Tegnell skulle smittspridningen upphört i Sverige för två veckor sedan. Konstigt att den alls dök upp, det var ju uteslutet att den skulle lämna Kina enligt Tegnell i januari.

Alla som lyssnar på Donald & Anders blir svårt förvirrade eftersom mer kompetenta personer inom området hela tiden tvingas rätta vad dom sagt. Än så länge leder Anders med nio mycket allvarliga felprognoser som med säkerhet kommer kosta många människoliv. Donald ligger lite efter, han har bara haft galet fel sex gånger så här långt.

Fortsättning följer i denna spännande inkompetensbatalj.
I sammanhanget kan nämnas att medan liberals i USA kräver hårdare coronarestriktioner kräver motsvarande grupp i Sverige att vi ska stödja FHM och angriper myndighetens kritiker.
Citera
2020-03-27, 01:24
Medlem
Vet ni vad jag tycker? Jag tycker att vi borde ha kvar Tegnell (vår befriare). Varför? Därför att om han säger något så är det med 100% sannolikt fel (statistiken ljuger inte, det är 100% fel killen haft). Därför bör man göra raka motsatsen till allt han häver ur sig så kan vi förhoppningsvis klara smittan...
Citera
2020-03-27, 02:23
Avslutad
Japp, tyvärr en total övertygelse som han aldrig kommer ge upp...

” – Vi är övertygade om att det här är rätt väg, säger statsepidemiologen Anders Tegnell i Aktuellt.

-Än så länge så har situationen utvecklats hyfsat i Sverige. Sjukvården har fungerat med de insatser vi har gjort.”

https://svt.se/nyheter/inrikes/anders-tegnell-ar-inte-orolig
Citera
2020-03-27, 02:31
Avslutad
Tur att han inte har något eget ansvar...

”Om det visar att du har fel, det är många människor liv som står på spel, vad händer då?

-ja det är ju inte jag som har fel...Det är ju en myndighet”
Citera
2020-03-27, 06:48
Medlem
godhetsapostelns avatar
Mördar-Anders är sakkunnig på virus. Han vet vad det är för virus och hur det fungerar. Han har därför fått bli talesperson utåt.
Tyvärr är det han som får frågor om beslut som fattats av andra långt ovanför autistens huvud. T.ex. varför man inte stänger skolor. En av anledningarna är ju tydligen att kvinnorna på folkhälsomyndigheten hatar sina barn och vill inte vara hemma med sina 10-åringar.
Citera
2020-03-27, 08:41
Medlem
Placeholders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Mördar-Anders är sakkunnig på virus. Han vet vad det är för virus och hur det fungerar. Han har därför fått bli talesperson utåt.
Tyvärr är det han som får frågor om beslut som fattats av andra långt ovanför autistens huvud. T.ex. varför man inte stänger skolor. En av anledningarna är ju tydligen att kvinnorna på folkhälsomyndigheten hatar sina barn och vill inte vara hemma med sina 10-åringar.
Ja det här är så sant, barn nuförtiden är så jävliga och bortskämda att föräldrar inte kan stanna hemma med sina egna barn i ett par veckor utan att bli galna.

Ang Tegnell så kanske han kan saker om virus men när han ska prata är han den vagaste personen i mannaminne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in