Citat:
Ursprungligen postat av
MacMackay
Har inte koll på dessa gubbar, men rånet i Mockfjärd begicks ju 1983, och logiken i att man gjort sig av med vapnet på den platsen går ju inte att argumentera emot.
Då undrar man i så fall om någon av rånarna hade kopplingar till bygden, eller framför allt om de hade det långt senare då vapnet enl rapporten borde ha kastats i Djursjön?
Annars verkar det ju lite ologiskt att man beger sig ut i obygden i dalarnas inland för att göra sig av med revolvern bara någon mil från den plats där man genomfört ett spektakulärt rån för många år sedan.
Ytterligare en fråga som dyker upp blir ju hur syrehaltigt vattnet var i sjön, och om det fanns andra omständigheter som kunnat göra att vapnet kan ha bibehållits relativt intakt i 23 år?
Ja du, hur kriminella resonerar och inte resonerar är inte alltid lätt att förstå. Men jag håller med dig om att det verkar lite virrigt att kasta revolvern ungefär där rånet begicks.
En vild gissning från min sida: Kan det vara så att någon som kände någon som kände någon bad den sistnämnde att skaffa undan vapnet och denne person valde då av okänd anledning Djursjön?
Dvs person 1 och 2 i kedjan hade inte minsta koppling till sjön. De visste bara att revolvern använts vid ett brott någonstans och nu ville de bli av med vapnet?
Jag konstaterar bara att den tekniska rapporten efter undersökningen av Mockfjärdsrevolvern utmynnar i att revolvern inte kan ha legat i sjön mer än 5-10 år. Med undantag då för avtryckaren och en del till som har mycket mer rostskador än övriga vapnet.
Revolvern som helhet var alltså i gott skick. Knappt någon rost alls.
Jag är varken vapen- eller rostexpert och kan därför inte annat än lyssna på dem som är experter i dessa ämnen och jag har egentligen ingen förståelse för lekmän som inte lyssnar på experter oavsett ämne.
Om man nu har en teori om Palmemordet man ivrigt förfäktar så kan man ju inte envist hålla sig kvar vid den teorin om fakta motsäger teorin. Då är det ju bara att göra helt om och börja tänka i andra banor.
För mig personligen är inte detta egentligen någon viktig fråga. Jag råkade bara ha fått rapporten och ville redovisa vad som står i den eftersom jag sett att Mockfjärdsrevolvern diskuteras i tråden.
1983 är alltså, enligt experterna, uteslutet. Troligen då 1996-2001. Vem som kastat revolvern, varför den kastats och varför den kastats just i denna sjö har jag inte en aning om. Det finns ju - så vitt jag förstått- inga tekniska bevis för att just denna revolver är mordvapnet.