Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-04-14, 13:45
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja det här börjar bli så tramsigt att jag saknar ord. Om GM plötsligt var 22 år, hade stor bullig midjelång täckjacka och ryggsäck så får väl PU, GRK, 34 års mediebevakning, mordplatsvittnena och stora delar av denna tråd lägga ner. Då har vi alla haft fel hela tiden. Även de människor som faktiskt var där. Om vi läser vittnesförhören, vilket jag hoppas alla har gjort, så framgår det tydligt att GM var ca 35-45 år.

Men man ska väl egentligen inte förvånas. Det har ju framförts andra fina teorier genom åren - OP är inte död, skottet var ett löst skott, rymdskepp anlände och sköt Palme osv. Låt oss alla strunta i fakta och blaja på.
Men signalementet, ålder, kläder: inget spelar någon roll för siffrorna. Eftersom inget sett NF på eller omkring MP, utan själva misstanken grundas i de vittnesuppgifter han självmant lämnar, så kan han bekvämt iklädas vad som passar bäst in. Premissen är ju att NF ljuger om allt.

Och till sist, om galoscherna verkligen inte passar, och det inte går att pressa in en mörkhårig 22-åring, så finns det en lösning för det med: han bar såklart en fin (vit) mask!
Citera
2020-04-14, 13:46
Medlem
bibbarsmutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Jag googlade på Sveavägen 44, tog upp kartbilden och markerade på Sveavägen strax norr om mitten av Skandiahuset, och lustigt nog så kom det gamla huset upp strax innan ombyggnaden, och vissa skyltar som svensk hemslöjd, frisör och tobak fanns kvar. Sedan kunde jag med vita pilar, inte blå linjer förflytta mig längs med hela huset.
Det funkar bara ibland och jag har ingen aning om varför, men man måste tydligen markera på rätt plats.
Google har två olika Street View system med nya och gamla foton som på något sätt överlappar, det verkar som om man måste ha lite tur 😀

Precis, man får lite hjälp av att kolla på de äldsta Google-bilderna, så undviker man förviringen i att det i dag ser väldigt annorlunda ut, att den gamla Skandiaentrén är borta, skärmtaket flyttats och att gatunumreringen ändrats. Men det finns nästan inga bilder som flyter omkring på nätet som visar hur det såg ut 1986, och då får man ändå en felaktig bild av hur det såg ut. Frisören var nog inte där på den tiden, t.ex.
Än en gång, det spelar väl ingen större roll, så länge men kommer ihåg att det är nu sista 10 åren den stora förändringen skett. Det är väl mest nytillkomna som inte varit på platsen och minns hur det såg ut för 30+ år sen som riskerar få en helt felaktig bild. Men det är synd att det är så svårt att hitta bra översiktsbilder. Och var Sari exakt hade sin butik skulle jag gärna vilja veta.
Citera
2020-04-14, 14:18
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ja det här börjar bli så tramsigt att jag saknar ord. Om GM plötsligt var 22 år, hade stor bullig midjelång täckjacka och ryggsäck så får väl PU, GRK, 34 års mediebevakning, mordplatsvittnena och stora delar av denna tråd lägga ner. Då har vi alla haft fel hela tiden. Även de människor som faktiskt var där. Om vi läser vittnesförhören, vilket jag hoppas alla har gjort, så framgår det tydligt att GM var ca 35-45 år.

Men man ska väl egentligen inte förvånas. Det har ju framförts andra fina teorier genom åren - OP är inte död, skottet var ett löst skott, rymdskepp anlände och sköt Palme osv. Låt oss alla strunta i fakta och blaja på.
Angående åldern måste jag faktiskt protestera, även om det inte har med NF att göra. Vittnena baserar sina antaganden på det jag nämnde tidigare, det är egentligen gissningar, ungefär som att gissa ålder på någons röst. GM var förmodligen ca 40 år, men det krävs inte mycket för att alla vittnen ska ha fel: rörelser och kropp som är typiska för medelålders män.
Citera
2020-04-14, 14:29
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bibbarsmuts
Precis, man får lite hjälp av att kolla på de äldsta Google-bilderna, så undviker man förviringen i att det i dag ser väldigt annorlunda ut, att den gamla Skandiaentrén är borta, skärmtaket flyttats och att gatunumreringen ändrats. Men det finns nästan inga bilder som flyter omkring på nätet som visar hur det såg ut 1986, och då får man ändå en felaktig bild av hur det såg ut. Frisören var nog inte där på den tiden, t.ex.
Än en gång, det spelar väl ingen större roll, så länge men kommer ihåg att det är nu sista 10 åren den stora förändringen skett. Det är väl mest nytillkomna som inte varit på platsen och minns hur det såg ut för 30+ år sen som riskerar få en helt felaktig bild. Men det är synd att det är så svårt att hitta bra översiktsbilder. Och var Sari exakt hade sin butik skulle jag gärna vilja veta.

Sari 1986 https://ibb.co/6YHCz4P
Blå butik = Sari https://ibb.co/XpkvSqd
Senast redigerad av 299792458 2020-04-14 kl. 14:48.
Citera
2020-04-14, 14:34
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Angående åldern måste jag faktiskt protestera, även om det inte har med NF att göra. Vittnena baserar sina antaganden på det jag nämnde tidigare, det är egentligen gissningar, ungefär som att gissa ålder på någons röst. GM var förmodligen ca 40 år, men det krävs inte mycket för att alla vittnen ska ha fel: rörelser och kropp som är typiska för medelålders män.

"Ann-Charlott tillfrågas slutligen hur hon kunde uppskatta mannens ålder eftersom hon inte sett så mycket av händelsen. Ann-Charlott säger att mannens sätt att röra sig och hans sätt att springa har gjort att hon placerat honom i åldersgruppen 30-40 år." (FUP 153)

"hans klumpiga steg. Bredbent lunka han då iväg in i gränden" (FUP 187)
"han lunkade ivag med breda steg och klumpigt beteende" (FUP 179)
"han verkade lite otymplig, nästan klumpig och stel" (FUP 127)
"bredare gångstil" (FUP 184)
"så vänder han sig om och springer igjen med sin elefantstil" (FUP 312)
"sprang som en elefant" (FUP 314)
"det enda jag la märke till så var det hans springstil som var helt unik" (FUP 315)
"han sprang och rullade med kroppen liksom" (FUP 314)

PS: Det är också möjligt att GM låtsas vara något han inte är.
Senast redigerad av 299792458 2020-04-14 kl. 14:40.
Citera
2020-04-14, 15:00
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil

Du har helt rätt i att inget vittne med säkerhet kan pricka in GM:s ålder, typ "han var 41 år gammal".

Men det betyder inte att man kan säga vad som helst. Folk är ju inte helt förvirrade och oerfarna. Även jag kan avgöra om en person är cirka 20 år eller cirka 40 år eller cirka 60 år och det kan naturligtvis även du och alla andra tänkande människor.

Anders Delsborn, Inge Morelius, Lisbeth Palme med flera anger den ålder som lett till slutsatsen 35-45 år. Varken PU eller GRK, GMP eller andra aktörer i frågan är helt ute och cyklar. Var skulle vi hamna om allt som sagts om GM är fel - ålder, klädsel, kroppsbyggnad, rörelsemönster, huvudbonad, vapen etc?

Både Delsborn och Ljungqvist talar om att GM inte var en yngre person, det kunde de avgöra på hans sätt att röra sig. Båda satt mycket nära mordplatsen när skotten föll. Exempelvis.
Citera
2020-04-14, 15:06
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
"Ann-Charlott tillfrågas slutligen hur hon kunde uppskatta mannens ålder eftersom hon inte sett så mycket av händelsen. Ann-Charlott säger att mannens sätt att röra sig och hans sätt att springa har gjort att hon placerat honom i åldersgruppen 30-40 år." (FUP 153)

"det enda jag la märke till så var det hans springstil som var helt unik" (FUP 315)

Ja visst. Och du kan fylla på med många fler vittnen som talar om cirka 35-45 år. Läs igenom alla vittnesförhören igen om du är osäker på denna punkt. Det blir ju otroligt konstigt om vi nu plötsligt ska börja tro att GM var 22 år gammal? Det finns ingen som helst anledning att dra den slutsatsen och det vet du egentligen själv också eftersom du är en tänkande människa.

Riktigt varför du inriktar dig på NF vet jag inte. Du får tro vad du vill. Men jag är utifrån vittnesförhören helt säker på att GM var cirka 35-45 år gammal.

På denna punkt har vi olika uppfattningar och det är tillåtet i en diskussionstråd. Jag har nog inget mer att säga om detta nu.
Citera
2020-04-14, 15:14
Medlem
bibbarsmutss avatar
Citat:
Sari 1986 https://ibb.co/6YHCz4P
Blå butik = Sari https://ibb.co/XpkvSqd

Ah, stort tack för bilden på Sari! Vet du om det verkligen var lokalen längst till vänster? De båda flank-lokalerna var mer eller mindre identiska.
Citera
2020-04-14, 15:19
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bibbarsmuts
Ah, stort tack för bilden på Sari! Vet du om det verkligen var lokalen längst till vänster? De båda flank-lokalerna var mer eller mindre identiska.
Som du ser har Sari butiken och den blå butiken dörren till vänster och tröskel

Sari karta https://ibb.co/Ry6h3Qz
Senast redigerad av 299792458 2020-04-14 kl. 15:42.
Citera
2020-04-14, 15:41
Medlem
Xeitums avatar
Citat:

Jag tycker det låter som en klockren beskrivning på en ung man i 20 års åldern. Det kan naturligtvis tänkas att GM sett CP röra sig o tyckte att det var läge att ge sig på en imitation av densamme.
Citera
2020-04-14, 16:01
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Jag tycker det låter som en klockren beskrivning på en ung man i 20 års åldern. Det kan naturligtvis tänkas att GM sett CP röra sig o tyckte att det var läge att ge sig på en imitation av densamme.
Ja det var en intressant "performance"

Lisbeth Palme säger: "Han uppträder som om han trodde att han inte syntes" SOU (1999:88 sida 722)

Jan Nilsson säger: "jag får den uppfattningen att han försöker följa efter någon eller någonting" (FUP 343)

Hans Johansson säger: "det såg ut som att han hade någonting framför sig" (FUP 314)

Inge Mårelius säger: "Lugnt och stilla går han, tar han ett steg eller två bakåt och sakta går runt och iakttar, han bara smälter bort och, i den vevan så, min tanke var att försök följa annars tappar jag bort honom. För det var så fruktansvärt, i och med att han hade stoppat handen i fickan så skulle han lika gärna ha kunnat varit en åskadare"

Lisbet Palme i Hovrätten: "För mig var det inte klart att den personen som stod tett inntil mig måste vara gärningsmannen"
Citera
2020-04-14, 16:28
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ja visst. Och du kan fylla på med många fler vittnen som talar om cirka 35-45 år. Läs igenom alla vittnesförhören igen om du är osäker på denna punkt. Det blir ju otroligt konstigt om vi nu plötsligt ska börja tro att GM var 22 år gammal? Det finns ingen som helst anledning att dra den slutsatsen och det vet du egentligen själv också eftersom du är en tänkande människa.

Riktigt varför du inriktar dig på NF vet jag inte. Du får tro vad du vill. Men jag är utifrån vittnesförhören helt säker på att GM var cirka 35-45 år gammal.

På denna punkt har vi olika uppfattningar och det är tillåtet i en diskussionstråd. Jag har nog inget mer att säga om detta nu.
Du tänker i vanliga fall väldigt logiskt och sunt. I den här frågan är du dock ute och cyklar. Det finns män i tjugoårsåldern som i dålig belysning, klädd i rock (eller något som vissa i alla fall uppfattade som rock), i en väldigt speciell situation, stående på mark som fläckvis är hal, kan röra sig som en typisk medelålders man. Helt säkert. Samma sak gäller för äldre män. GM:s ålder är oerhört osäker om man bara går efter vittnesmålen. Det samlade bilden stärker antagandet att GM är medelålders (t ex hans sätt att mörda landets statsminister, kroppsbyggnaden, kläderna) men utifrån enbart vittnesmålen kan man verkligen inte fastslå att GM var minst 30 år.
Senast redigerad av Sobrilbil 2020-04-14 kl. 16:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in