Citat:
Ursprungligen postat av
Sobrilbil
Angående åldern måste jag faktiskt protestera, även om det inte har med NF att göra. Vittnena baserar sina antaganden på det jag nämnde tidigare, det är egentligen gissningar, ungefär som att gissa ålder på någons röst. GM var förmodligen ca 40 år, men det krävs inte mycket för att alla vittnen ska ha fel: rörelser och kropp som är typiska för medelålders män.
Du har helt rätt i att inget vittne med säkerhet kan pricka in GM:s ålder, typ "han var 41 år gammal".
Men det betyder inte att man kan säga vad som helst. Folk är ju inte helt förvirrade och oerfarna. Även jag kan avgöra om en person är cirka 20 år eller cirka 40 år eller cirka 60 år och det kan naturligtvis även du och alla andra tänkande människor.
Anders Delsborn, Inge Morelius, Lisbeth Palme med flera anger den ålder som lett till slutsatsen 35-45 år. Varken PU eller GRK, GMP eller andra aktörer i frågan är helt ute och cyklar. Var skulle vi hamna om allt som sagts om GM är fel - ålder, klädsel, kroppsbyggnad, rörelsemönster, huvudbonad, vapen etc?
Både Delsborn och Ljungqvist talar om att GM inte var en yngre person, det kunde de avgöra på hans sätt att röra sig. Båda satt mycket nära mordplatsen när skotten föll. Exempelvis.