Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Nej, jag håller med om att man inte skall dra förhastade slutsatser baserat på vilka teorier man finner intellektuellt, politiskt och personligt tilltalande.
Vissa debattörer här, speciellt boboslacke har hårt drivit tesen att alla teorier som pekar österut inte bara är felaktiga, utan att det är frågan om medvetna villospår, speciellt då från Barrling och Kegö när de 2016 för PU pekar ut en specifik person.
Vad jag förstår delar du inte den uppfattningen, utan håller öppet för att de eller den som utförde mordet också skulle kunna ha kopplingar till KGB, även om det kanske inte är så troligt att motivet var att KGB ville eliminera Palme.
Men jag lyckas inte riktigt göra en bild av hur bulgarerna på KGB: s uppdrag skulle ha en roll i Palmemordet om det inte var så att de var delaktiga i mordet. Därav min undran.
Handlar det i så fall alltså alternativt till bulgarerna som delaktiga i mordet om att Palme mördades av någon person med fosterlandsmotiv som bevakade honom medan bulgarerna skulle rört sig i utkanten av mordet på annat sätt?
Lägger man inga värderingar i övrigt kring trovärdigheten i Kegö och Berlings tips till PU ligger det åtminstone i någon mån rätt i tid för att något framkommit där som lett PU till en lösning nu fyra år senare.
När jag analyserar kända fakta runt MOP kommer jag till slutsatsen att en utländsk hemlig tjänst är osannolik som anstiftare / utförare till mordet på
Olof Palme. Att mörda en demokratiskt vald västlig regeringschef är ett oerhört steg att ta, även för CIA, KGB eller MI6. Nyttan av dådet väger helt enkelt inte upp risken av ett avslöjande skulle innebära för resp organisation. Däremot kan vi vara helt säkra på att nämnda hemliga tjänster och fler därtill utnyttjade MOP i desinformationssyfte. Stasi/KGB genom att peka mot EAP och MI6 via kontakter med
Karl-Gunnar Bäck mot Sydafrika.
Tittar vi sedan på själva utförandet av MOP gör skottet mot
Lisbeth Palme det ännu mer osannolikt att en västlig hemlig tjänst skulle ligga bakom. Ännu mer sensationellt än att en västeuropeisk statsman mördas av en hemlig tjänst , vilket i sig skulle vara sensationellt. Detta får mig att tro att det är en inhemsk fristående grupp som utför MOP. Låt vara att denna kan ha utländska kontakter på olika nivåer.
Sedan var det Bulgarerna , eller närmare bestämt deras U-tjänst CSS och deras ev kopplingar till MOP.. CSS skulle aldrig ta ett steg som MOP på egen hand . Däremot har de i olika sammanhang använts av KGB för olika känsliga uppdrag. Attacken mot påven är väl det mest välkända . Men då jag inte riktigt ser KGB som anstiftare i MOP så tänker jag mig snarare bulgarernas medverkan i desinformationen efter MOP. Kampanjen dras igång av
Georgi Arbatov redan under lördagen. Sovjet missar inte ett tillfälle att klippa till EAP ordentligt och här används förutom Stasi också flera svenska journalister som gladeligen riktar sökarljuset mot EAP.
När
Viktor Gunnarsson plockas in den åttonde mars blir det jackpot för KGB då denne har en svag koppling till EAP. Vid husrannsakan hos VG hittas en nyckel som månader senare identifieras av allas vår
Thure Nässén som gående till en lokal tillhörande en bulgarisk affärsägare vid namn
Dontchev. Denne visar sig ha utmärkta förbindelser till den bulgariska ambassaden. En annan bulgar som VG umgås med ertappas av PU med en lyspistol gömd i sin lägenhet, något han sedemera döms för.
I KGBs arsenal finns taktiken att underblåsa extremister , inte sällan politiska motståndare så att dessa ska utföra handlingar som i slutändan främjade sovjetiska strävanden. Jag blir fundersam över om de bulgariska kontakterna med USA-fantasten och den religiöse extremisten VG kan ha någon sådan bakgrund. Under 80-talet fanns ett antal bulgariska narkotikahandlare i Sverige . Det var pärmen som behandlade dessa som
Lev Morozov ville ta sig en titt på i samband med att han pekade på
Ivan von Birchan som starkt misstänkt för mordet på
Peter Imre Virag i september 1986.
Även om MI6 inte är inblandade i MOP så informerade dom SÄPO om OPs sovjetkontakter sensommaren 1985. När MOP sedan sker är blir detta faktum inte så kul för MI6 ledningen som via sin gamla kontakt KG Bäck kan peka mot Sydafrika för att avleda uppmärksamheten.
Botha -regimen är ett bra val då dess animositet mot Sverige i allmänhet och OP i synnerhet är välkänd. Ryktet blir trovärdigt och det finns många svenskar som gärna eldar på den brasan. Själv tvivlar jag på att Sydafrikanerna skulle ta en sådan oerhörd risk som MOP innebar. Stödet till ANC minskade inte heller med anledning av MOP.
De utländska regimer som jag håller som minst osannolika MOP-anstiftare är Iran och Irak. Båda
Khomeini och
Saddam Hussein ledde två totalt ondskefulla regimer som båda mördat folk i Sverige åren före MOP. Allra mest aktivt var Irak vars mördande i Sverige och Finland förtjänstfullt beskrivits av tidigare diplomaten
Stefan Ekman i boken
”på uppdrag i Bagdad”.
Det vore en välgärning om
Walter Kegö och
Jan-Henrik Barrling befriades från tystnadsplikten och kunde berätta om sina spaningar i samband med
Ebbe-carlsson affären. Då skulle vi alla kunna bedöma vad som låg till grund före deras spaningar. Det ät bara att hoppas att åklagare
Krister Peterson har styrka och integritet att stå emot påtryckningar. På det intryck han förmedlar kan vi hoppas på en utredning utan ideologiska skygglappar och och olika politiska hänsynstaganden. Om så är fallet utklassar KP samtliga tidigare upplagor av PU.
Artikel om den dansk av italienskt ursprung som är huvudmisstänkt för paraplymordet på
Georgi Markov 1978.
https://www.thehistoryherald.com/Articles/European-History/Cold-War-History/finding-francesco-gullino-aka-agent-piccadilly