Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-05-25, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ossmond
Vore kanon med källa till detta.
Till vilket av dom?
Det här med stugägaren osv ska TP ha skrivit nånstans För nån vecka sedan diskuterades detta i tråden om Skandiamannen här på FB.
Jag har tom nånstans sett bild på den stuga som SE hyrde i Idre.
Liksom en bild på SE själv med ett par skidor i handen.En bild tagen den aktuella veckan .
Sedan är det ju frågan pm VART jag såg bilderna och läste om att SE ska ha efterlämnat ett blodigt plagg i stugan förstås.

Jag återkommer nät jag hittat det om ingen annan hunnit före.
Gällande att stugägaren fick besök av PU det är knappast nåt man hittar på.
Uppgiften kommer ju från TP i vart fall.
Däremot får man väl säga OM det stämmer som återges att utredarnas beteende var lite tveksamt.
Att skämta om att komma 30 år för sent och avslöja att SE minsann är deras huvudsår och att mordet snart är löst.
Att avslöja sånt för utomstående känns oproffsigt men det är finns å andra sidan inget skäl till att tro att stugägaren skulle hitta på nåt sånt heller så.
Citera
2020-05-25, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Det finns väldigt många detaljer som han inte nämner, men du får ju se till det han nämner och allt stämmer i stora drag. Jag förstår inte varför folk gör det så komplicerat. (Jo, det förstår jag.)
Absolut vissa saker hade han koll på andra inte.
MEN du menar att allt han sa stämde vilket är fel.
Sedan fanns det sånt han inte sa som han kanske borde ha sagt men ja dt gäller säkert andra vittnen också
Och dessutom blir det ju andrahandsuppgifter då SE INTE sa detta till pllise utan till de väktare som jobbade i Skandiahuset.

Teorier om HUR SE kan ha snappat upp de uppgifter som ändå stämde finns på Tunnelgatan.se tex.
Citera
2020-05-25, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larsan99
Jag har ändå väldigt svårt att tro att det är nåt du eller jag hade kunnat göra:
1. Ringa upp sin chef en lördag morgon, för att sen bli hänvisad till en annan chef och till sist ringa Roland Bergstöm och för alla tre ljuga att man måste få ut utstämplingstiden för att polisen frågar efter den när ingen polis har kontaktat SE den morgonen. Dom ligger på hela tiden säger SE men det är ju en ren lögn. Är det nåt du hade kunnat göra, varför i så fall?

2. När Roland Bergström som var tvungen att åka in till jobbet denna lördag ringer tillbaka till SE och säger att utpassagen skedde 23:19 så diskuterar dom när han kan ha varit på mordplasten och då säger SE att han gick direkt ut utan att prata med någon vakt. Men enligt Henry Olofsson så pratar dom ett par minuter. Varför skulle du och jag ljuga om detta? Det har bara gått 12 timmar sedan händelsen, han kan omöjligt glömt bort det.

Det är betydligt mer troligt att han försöker få ihop sin story om att han hjälpte till vid mordet som han sagt till väktarna 23:40. Att han har en medhjälpare som utförde utstämplingen för att ge honom alibi men när Palme gick söderut istället placerade honom på mordplatsen känns som en spännande teori som får många frågetecken att falla på plats.

Jag gnuggar mig i ögonen men varje gång står den där sista meningen kvar. Säg att jag ser fel.
Citera
2020-05-25, 23:38
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Väktarna måste inte ljuga, dock finns inget som visar att väktarnas tidsangivelser samt tidsuppfattning är med verkligheten överensstämmande, rätt stor skillnad på lögn och vag tidsuppfattning.

Jag håller med dig, magstarkt att påstå att väktarna ljuger, därför påstår jag inte att de ljuger.

Du kan försöka underminera mig som debattör på ditt oskickliga sätt, översitteri och förminskningsargumentation biter dock inte, jag kommer att fortsätta diskutera här.

Antagandet att det är SE själv som stämplade ut sig är knappast ett alibi.

Och givetvis kan SE ha fått kännedom om LOP biobesök, 1986 fanns det walkietalkies men också hederliga telefonlinjer, förutom möjligheten att SE passerade entrén i syfte att visa att han gick in, men i närmast lönndom passerade ut och in via garagedörren.

Jag inflikar att jag inte tror att SE var GM, men ogillar när folk avfärdar honom med hemmasnickrade argument som om vore handfasta bevis.
Oskicklig eller inte, jag kan ändå konstatera att du har fel. Det finns i högsta grad något som starkt tyder på att väktarnas tidsuppfattning är korrekt:
- ALG kopplar tiden 20:10 till när hon anländer till sitt skift. Detta sker normalt 20:20 men denna kväll hade hon handlat innan. Så du har en sista tid 20:20 om hon tog miste där. Bevisbördan ligger på dig att skickligt förklara hur hon misstar sig och egentligen anlände efter 21:00.
- HO minns att han talade med SE om att han hade jobbat över för att han skulle på semester nästa dag. Han säger att de samtalade ”några minuter”. Han kopplar ihop den allmänna tidpunkten till ca 23:20 för SE skulle hinna med sista tåget hem och att ALG kom tillbaka efter rondering några minuter efter 23:30 (förhör 860612). Återigen är det upp till dig och din skicklighet att påvisa att HO har bristfällig tidsuppfattning. Jag tycker den verkar utmärkt.

Sedan går du all-in med att dels någon ringer upp SE och meddelar att LOP är på bio, dels att någon stämplar ut åt honom. Det första är helt möjligt, men frågan du skall ställa dig är då varför SE skjuter OP utanför sin egen port efter att ha sett till att få en utstämplingstid 2 minuter innan via någon annan. Det är ju bara knas, eller vad tycker du själv?
Citera
2020-05-25, 23:41
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Mördaren behöver inte vara SE.
Nej, såklart inte. Men jag har fått den bestämda uppfattningen att du tror att KP tänker lägga fram SE. Därav min fråga vad en tillräcklig bevisning skulle kunna bestå utav (för att kunna lägga ner utredningen, dvs).
Citera
2020-05-25, 23:46
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Nej, jag håller med om att man inte skall dra förhastade slutsatser baserat på vilka teorier man finner intellektuellt, politiskt och personligt tilltalande.

Vissa debattörer här, speciellt boboslacke har hårt drivit tesen att alla teorier som pekar österut inte bara är felaktiga, utan att det är frågan om medvetna villospår, speciellt då från Barrling och Kegö när de 2016 för PU pekar ut en specifik person.

Vad jag förstår delar du inte den uppfattningen, utan håller öppet för att de eller den som utförde mordet också skulle kunna ha kopplingar till KGB, även om det kanske inte är så troligt att motivet var att KGB ville eliminera Palme.

Men jag lyckas inte riktigt göra en bild av hur bulgarerna på KGB: s uppdrag skulle ha en roll i Palmemordet om det inte var så att de var delaktiga i mordet. Därav min undran.

Handlar det i så fall alltså alternativt till bulgarerna som delaktiga i mordet om att Palme mördades av någon person med fosterlandsmotiv som bevakade honom medan bulgarerna skulle rört sig i utkanten av mordet på annat sätt?

Lägger man inga värderingar i övrigt kring trovärdigheten i Kegö och Berlings tips till PU ligger det åtminstone i någon mån rätt i tid för att något framkommit där som lett PU till en lösning nu fyra år senare.

När jag analyserar kända fakta runt MOP kommer jag till slutsatsen att en utländsk hemlig tjänst är osannolik som anstiftare / utförare till mordet på Olof Palme. Att mörda en demokratiskt vald västlig regeringschef är ett oerhört steg att ta, även för CIA, KGB eller MI6. Nyttan av dådet väger helt enkelt inte upp risken av ett avslöjande skulle innebära för resp organisation. Däremot kan vi vara helt säkra på att nämnda hemliga tjänster och fler därtill utnyttjade MOP i desinformationssyfte. Stasi/KGB genom att peka mot EAP och MI6 via kontakter med Karl-Gunnar Bäck mot Sydafrika.

Tittar vi sedan på själva utförandet av MOP gör skottet mot Lisbeth Palme det ännu mer osannolikt att en västlig hemlig tjänst skulle ligga bakom. Ännu mer sensationellt än att en västeuropeisk statsman mördas av en hemlig tjänst , vilket i sig skulle vara sensationellt. Detta får mig att tro att det är en inhemsk fristående grupp som utför MOP. Låt vara att denna kan ha utländska kontakter på olika nivåer.

Sedan var det Bulgarerna , eller närmare bestämt deras U-tjänst CSS och deras ev kopplingar till MOP.. CSS skulle aldrig ta ett steg som MOP på egen hand . Däremot har de i olika sammanhang använts av KGB för olika känsliga uppdrag. Attacken mot påven är väl det mest välkända . Men då jag inte riktigt ser KGB som anstiftare i MOP så tänker jag mig snarare bulgarernas medverkan i desinformationen efter MOP. Kampanjen dras igång av Georgi Arbatov redan under lördagen. Sovjet missar inte ett tillfälle att klippa till EAP ordentligt och här används förutom Stasi också flera svenska journalister som gladeligen riktar sökarljuset mot EAP.

När Viktor Gunnarsson plockas in den åttonde mars blir det jackpot för KGB då denne har en svag koppling till EAP. Vid husrannsakan hos VG hittas en nyckel som månader senare identifieras av allas vår Thure Nässén som gående till en lokal tillhörande en bulgarisk affärsägare vid namn Dontchev. Denne visar sig ha utmärkta förbindelser till den bulgariska ambassaden. En annan bulgar som VG umgås med ertappas av PU med en lyspistol gömd i sin lägenhet, något han sedemera döms för.

I KGBs arsenal finns taktiken att underblåsa extremister , inte sällan politiska motståndare så att dessa ska utföra handlingar som i slutändan främjade sovjetiska strävanden. Jag blir fundersam över om de bulgariska kontakterna med USA-fantasten och den religiöse extremisten VG kan ha någon sådan bakgrund. Under 80-talet fanns ett antal bulgariska narkotikahandlare i Sverige . Det var pärmen som behandlade dessa som Lev Morozov ville ta sig en titt på i samband med att han pekade på Ivan von Birchan som starkt misstänkt för mordet på Peter Imre Virag i september 1986.

Även om MI6 inte är inblandade i MOP så informerade dom SÄPO om OPs sovjetkontakter sensommaren 1985. När MOP sedan sker är blir detta faktum inte så kul för MI6 ledningen som via sin gamla kontakt KG Bäck kan peka mot Sydafrika för att avleda uppmärksamheten. Botha -regimen är ett bra val då dess animositet mot Sverige i allmänhet och OP i synnerhet är välkänd. Ryktet blir trovärdigt och det finns många svenskar som gärna eldar på den brasan. Själv tvivlar jag på att Sydafrikanerna skulle ta en sådan oerhörd risk som MOP innebar. Stödet till ANC minskade inte heller med anledning av MOP.

De utländska regimer som jag håller som minst osannolika MOP-anstiftare är Iran och Irak. Båda Khomeini och Saddam Hussein ledde två totalt ondskefulla regimer som båda mördat folk i Sverige åren före MOP. Allra mest aktivt var Irak vars mördande i Sverige och Finland förtjänstfullt beskrivits av tidigare diplomaten Stefan Ekman i boken ”på uppdrag i Bagdad”.

Det vore en välgärning om Walter Kegö och Jan-Henrik Barrling befriades från tystnadsplikten och kunde berätta om sina spaningar i samband med Ebbe-carlsson affären. Då skulle vi alla kunna bedöma vad som låg till grund före deras spaningar. Det ät bara att hoppas att åklagare Krister Peterson har styrka och integritet att stå emot påtryckningar. På det intryck han förmedlar kan vi hoppas på en utredning utan ideologiska skygglappar och och olika politiska hänsynstaganden. Om så är fallet utklassar KP samtliga tidigare upplagor av PU.

Artikel om den dansk av italienskt ursprung som är huvudmisstänkt för paraplymordet på Georgi Markov 1978.

https://www.thehistoryherald.com/Articles/European-History/Cold-War-History/finding-francesco-gullino-aka-agent-piccadilly
Senast redigerad av mvagrippa 2020-05-26 kl. 00:14.
Citera
2020-05-25, 23:52
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsan99
Jag har ändå väldigt svårt att tro att det är nåt du eller jag hade kunnat göra:
1. Ringa upp sin chef en lördag morgon, för att sen bli hänvisad till en annan chef och till sist ringa Roland Bergstöm och för alla tre ljuga att man måste få ut utstämplingstiden för att polisen frågar efter den när ingen polis har kontaktat SE den morgonen. Dom ligger på hela tiden säger SE men det är ju en ren lögn. Är det nåt du hade kunnat göra, varför i så fall?

2. När Roland Bergström som var tvungen att åka in till jobbet denna lördag ringer tillbaka till SE och säger att utpassagen skedde 23:19 så diskuterar dom när han kan ha varit på mordplasten och då säger SE att han gick direkt ut utan att prata med någon vakt. Men enligt Henry Olofsson så pratar dom ett par minuter. Varför skulle du och jag ljuga om detta? Det har bara gått 12 timmar sedan händelsen, han kan omöjligt glömt bort det.

Det är betydligt mer troligt att han försöker få ihop sin story om att han hjälpte till vid mordet som han sagt till väktarna 23:40. Att han har en medhjälpare som utförde utstämplingen för att ge honom alibi men när Palme gick söderut istället placerade honom på mordplatsen känns som en spännande teori som får många frågetecken att falla på plats.
Men det här med utstämplingen tar ju aldrig slut... Varför i h-e skulle SE med flit stämpla ut precis innan mordet när hela SE-teorin i övrigt bygger på att han smet ut genom en bakdörr vid 21- och 23-tiden, eventuellt också strax före 23:40 för att gömma vapnet. Det är ju galenskap.

Och iden om att någon annan stämplar ut åt SE... hjälp.
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-05-25 kl. 23:57.
Citera
2020-05-26, 00:02
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Ang. SE och hans uppgifter om MOP och frånvaron av motsvarande vittnesmål från andra:
Den absolut enklaste förklaringen till detta är att SE kommer ut sent, hör det andra skottet och närmar sig sedan MP. Han ser intresserat på uppståndelsen vid MP och inser först efter en stund att det är statsministern som är skjuten. I det läget kanske han faktiskt närmar sig och lite tafatt försöker delta, men utan att egentligen göra något. Någon direkt kontakt med LP och polis eller språngmarsch mot Luntis... det mesta kan vara påhitt. Däremot har han tittat in i gränden någon minut efter skotten och LJ, det är svårt att förklara på något annat sätt (inklusive att han är GM). Uppskakad går han tillbaka till Skandia 23:40 och berättar vad han sett (och önskar ha varit med om).

Tja, lite så. Om ni skall välja mellan ovanstående och att SE kommer ut med en 357:a i fickan precis när LOP går förbi och där och då bestämmer sig för att skjuta statsministern, vilket tar ni?

Logiken säger ju att SE förmodligen kommer ut för sent. Varför han nu skall vara så ledsen över det? Precis som han önskade att det var han som var gm?
Citera
2020-05-26, 00:34
Medlem
En grej jag inte riktigt fattar, och här får ni hjälpa mig, om Engström sköt Palme varför kollar han då upp utstämplingstiden?
Citera
2020-05-26, 00:38
Medlem
p.norths avatar
Att Stig skulle lämna kvar sin blodiga skjorta låter lite hehe skröna över. Och att poliserna säger att dom kommer 30 år försent samt att mordet är snart löst. Många fel där, tror jag inte ett dugg på, bara svammel.
Citera
2020-05-26, 00:48
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Att Stig skulle lämna kvar sin blodiga skjorta låter lite hehe skröna över. Och att poliserna säger att dom kommer 30 år försent samt att mordet är snart löst. Många fel där, tror jag inte ett dugg på, bara svammel.

En speciell person som lever i händelsernas centrum får man antaga. Hade undertecknad fått besök av PU skulle jag lägga på minnet om det var före eller efter jul åtminstone. Det finns gubbar som varit med om allt, och kanske är detta en sådan.
Citera
2020-05-26, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
En speciell person som lever i händelsernas centrum får man antaga. Hade undertecknad fått besök av PU skulle jag lägga på minnet om det var före eller efter jul åtminstone. Det finns gubbar som varit med om allt, och kanske är detta en sådan.

Jo. Jag hade nog för egen del varit lite mer tagen av allvaret i situationen. Inte recenserat Engströms rakvatten och farit ut över hans fjolliga stil? Varför detta karaktärsmord?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in