Citat:
Ursprungligen postat av
Vintergrisen
Men, har någon talat om "vådaskott"? Det är möjligt att jag missat något men de flesta tycks väl helt på det klara över att CA faktiskt begick självmord?
Sedan vet vi väl heller inte exakt hur CA sköt sig själv. Visst kan man dö av ett vådaskott, men om CA exempelvis sköt sig i munnen eller i tinningen så är det nog ganska lätt att utesluta en olyckshändelse.
Du har missat något.
Vådaskottet och självmordet är två olika händelser.
Det påstådda vådaskottet inträffar en tid innan mordet på Palme i CAs dåvarande lägenhet.
Polisen grävde till och med ut resterna av kulan från karmen till balkongen/altanen.
Att det skedde när Palme visades i rutan är ett s.k spaningstips.
Finns att läsa om denna incident i Granskningskommissionens rapport till exempel.
I övrigt så ställer jag mig avvaktande till händelseförloppet ovan.Ett vådaskott under vapenvård skjuts oftast iväg av folk som är oerfarna.CA var allt annat än detta när det gällde sina vapen.
Det är naturligtvis omöjligt att i efterhand fastslå om det var ett vådaskott eller inte.
Skulle det ha varit ett vådaskott så måste det nog dock betecknas som en aning uppseendeväckande att sådant sker i samband med handhavande av erfaren innehavare.