2020-03-20, 19:25
Medlem
Tosingens avatar
Tack TS! Fantastiskt bra tråd här med vettiga och sansade inlägg. Till skillnad från den enormt stora tråden om OP-mordet där många stolligheter och konspirationsteorier tröskats och ältats i evighet. Fick migrän av att läsa den. CA hörde jag talas om första gången för bara en månad sen och har läst in mig på honom och tror stenhårt på att han är mannen man letat efter i 34 år. Han eller nån annan vi vanliga dödliga inte hört talas om men som till förväxling passar in på CAs beskrivning. Har alltid trott att det var en ensam ”galning” som var gärningsmannen.
Citera
2020-03-22, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tosingen
Tack TS! Fantastiskt bra tråd här med vettiga och sansade inlägg. Till skillnad från den enormt stora tråden om OP-mordet där många stolligheter och konspirationsteorier tröskats och ältats i evighet. Fick migrän av att läsa den. CA hörde jag talas om första gången för bara en månad sen och har läst in mig på honom och tror stenhårt på att han är mannen man letat efter i 34 år. Han eller nån annan vi vanliga dödliga inte hört talas om men som till förväxling passar in på CAs beskrivning. Har alltid trott att det var en ensam ”galning” som var gärningsmannen.

Håller med, och även om det visar sig vara någon annan så är CA spåret otroligt frustrerande eftersom det negligerades så länge, samtidigt som det stämmer så klockrent på - åtminstone min bild av- vem/vad GM är för person.

Här finns allt som krävs utan att det ens behöver bli det minsta komplicerat.
Citera
2020-03-22, 22:27
Medlem
Tosingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andran
Håller med, och även om det visar sig vara någon annan så är CA spåret otroligt frustrerande eftersom det negligerades så länge, samtidigt som det stämmer så klockrent på - åtminstone min bild av- vem/vad GM är för person.

Här finns allt som krävs utan att det ens behöver bli det minsta komplicerat.

Precis min ståndpunkt! Alla dessa konspirationsteorier om PKK, polisspår, Sydafrika, WT-skummisar och allt vad det är. Oftast är det ju den enklaste förklaringen som ligger närmast sanningen och teorin om CA är väldigt okomplicerad och saknar logiska luckor som i tex teorin om Skandiamannen. Det enda som saknas är att på något sätt placera honom på mordplatsen. Men har man nu kanske hittat hans revolver, om det nu är på nån vind i Spånga, i den gamla sommarstugan i Tungelsta, i Vedasjön eller nån annanstans och äntligen fått provskjuta den med positivt resultat så är den saken klar.

Nåt har ju den gode KP hittat eftersom han ju såg så jäkla nöjd ut när han gick ut med sitt scoop. Synd bara att hans föregångare varit sånna klåpare!
Citera
2020-03-23, 15:14
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Olof, och möjligtvis Karin.

Har för mig detta står i ett av kommentarsfältena på Paul Smiths hemsida, men orkar inte leta upp det.

Olof stämmer men modern bör snarare vara Astrid.

Två bröder tycks han också ha haft, en äldre och en yngre, men med tanke på hur CA var som person ska man kanske inte hoppas på diverse roliga familjefotografier.
Citera
2020-03-23, 20:39
Medlem
Att spåret CA inte uppmärksammas redan 1990-91 är uppseendeväckande.

Att han dessutom kommer undan med sitt grova vapenbrott måste väl dessutom närmast betecknas som tjänstefel?

Jag gillar enkelheten med CA spåret.Dessutom kan man tycka att han knyter ihop de centrala vittnesmålen både från LP och LJ..något som aldrig gick i fallet CP.
Gärningsbeskrivningen låter sig enkelt göras och psykologiskt så känns CA rätt,något som också bekräftas av Åsgård/Olssons gärningsmannaprofil.
Motiv-Medel-Möjlighet känns i kombination med namnet CA starkare än för någon annan potentiell GM som jag kan utröna från materialet vi har vid hand.Till och med mordplatsen förefaller logisk i denna bakgrund.
Han passar utan vidare in på de grova signalementsbilder som vi rimligen kan utvinna från de samlade vittnesmålen från både biografen Grand samt från brottsplatsen.

Mest frapperande är dock de direkt lögnaktiga/oriktiga uppgifter som CA själv lämnar i förhör angående centrala delar i utredningen.Vapen,ammunition,alibi,falsk adress osv,osv.

Uppträder en oskyldig individ på detta sätt?

Jag finner det svårt,rent logiskt,att svälja det..och särskilt i ett sådant allvarligt sammanhang som i en utredning om mordet på Olof Palme.

Ingen kommer med hundraprocentig säkerhet att kunna fastslå att CA dödade OP,utan konkret bevisning.Dock så anser jag att han rimligen..utifrån materialet vi har..måste betraktas som varandes huvudmisstänkt.
Citera
2020-03-23, 23:16
Medlem
StuGs avatar
Går det att hitta fotografier från skola, militärtjänst och körkort?
Citera
2020-03-24, 08:12
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Går det att hitta fotografier från skola, militärtjänst och körkort?

Det enda som cirkulerat är just ett skolfoto (klassbild) med en påstådd CA på.
Om inte länk till bilden finns här, så finns den kanske i den stora Palme-tråden..
Citera
2020-03-24, 08:25
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Att spåret CA inte uppmärksammas redan 1990-91 är uppseendeväckande.

Att han dessutom kommer undan med sitt grova vapenbrott måste väl dessutom närmast betecknas som tjänstefel?

Jag gillar enkelheten med CA spåret.Dessutom kan man tycka att han knyter ihop de centrala vittnesmålen både från LP och LJ..något som aldrig gick i fallet CP.
Gärningsbeskrivningen låter sig enkelt göras och psykologiskt så känns CA rätt,något som också bekräftas av Åsgård/Olssons gärningsmannaprofil.
Motiv-Medel-Möjlighet känns i kombination med namnet CA starkare än för någon annan potentiell GM som jag kan utröna från materialet vi har vid hand.Till och med mordplatsen förefaller logisk i denna bakgrund.
Han passar utan vidare in på de grova signalementsbilder som vi rimligen kan utvinna från de samlade vittnesmålen från både biografen Grand samt från brottsplatsen.

Mest frapperande är dock de direkt lögnaktiga/oriktiga uppgifter som CA själv lämnar i förhör angående centrala delar i utredningen.Vapen,ammunition,alibi,falsk adress osv,osv.

Jag finner det svårt,rent logiskt,att svälja det..och särskilt i ett sådant allvarligt sammanhang som i en utredning om mordet på Olof Palme.

Ingen kommer med hundraprocentig säkerhet att kunna fastslå att CA dödade OP,utan konkret bevisning.Dock så anser jag att han rimligen..utifrån materialet vi har..måste betraktas som varandes huvudmisstänkt.

Ja, detta spår är det som klart är mest intressant. Mycket möjligen för att vi vet så lite, men framförallt så är det ju vapnet och storyn kring hur detta inte längre fanns kvar hos CA...

Men du nämner även lite fler "frapperande" delar... Vad är detta med falsk adress?
alibit? Var han inte hemma själv och kollade på TV? (Om han är GM så är ju detta en uppenbar lögn, men det vet vi ju inget om för än alibit verkligen är spräckt...)

Citat:
Det finns många exempel på oskyldiga i denna soppa som beter sig "underligt", men du får gärna utveckla mer. Jag kanske har missat en del?
Citera
2020-03-24, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, detta spår är det som klart är mest intressant. Mycket möjligen för att vi vet så lite, men framförallt så är det ju vapnet och storyn kring hur detta inte längre fanns kvar hos CA...

Men du nämner även lite fler "frapperande" delar... Vad är detta med falsk adress?
alibit? Var han inte hemma själv och kollade på TV? (Om han är GM så är ju detta en uppenbar lögn, men det vet vi ju inget om för än alibit verkligen är spräckt...)

Det finns många exempel på oskyldiga i denna soppa som beter sig "underligt", men du får gärna utveckla mer. Jag kanske har missat en del?

Falsk adress har CA från 18 Augusti 1987 fram tills 30 Maj 2002.Han skriver sig i en bostadsrätt i föreningen Berget i Västerhaninge enligt svenska befolkningsregistret i skattemyndighetens regi.
I verkligheten bor ju CA i sina föräldrars sommarstuga under denna period.
Falsk adress kan vara bra att ha om man vill att kallelser och påminnelser från Polisen skall returneras till exempel..:-)

Gällande CAs alibi så uppger han först att han varit sjuk i influensa.Detta spräcks relativt omgående av anhörig till CA,som därmed tvingas ändra sin story till att han helt enkelt legat och sovit vid tidpunkten för mordet.Jag finner detta förfarande anmärkningsvärt,då de allra flesta torde veta exakt om de var sjuka i flunsa eller inte vid tidpunkten för mordet.Man säger ju att mordet på Palme liknar Kennedymordet i så motto att alla vet var de befann sig när de fick beskedet om mordet så att säga.

Att fara med flera lögner/oriktigheter när man förhörs i samband med Palmemordet är lite underligt.
Att skaffa sig falsk adress..till exempel..är heller inget vanligt förfarande kan jag förmoda.
Att i polisförhör direkt erkänna sig skyldig till grovt vapenbrott torde inte heller tillhöra det gängse handlingsmönstret.Osv,osv.
Det finns väl ingen i Palmematerialet..såsom vi känner det i skrivande stund..som så konsekvent och regelmässigt ljugit/farit med osanningar såsom CA har gjort.

Frågan jag och flera ställer mig är varför.
Citera
2020-03-24, 20:47
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Falsk adress har CA från 18 Augusti 1987 fram tills 30 Maj 2002.Han skriver sig i en bostadsrätt i föreningen Berget i Västerhaninge enligt svenska befolkningsregistret i skattemyndighetens regi.
I verkligheten bor ju CA i sina föräldrars sommarstuga under denna period.
Falsk adress kan vara bra att ha om man vill att kallelser och påminnelser från Polisen skall returneras till exempel..:-)

Gällande CAs alibi så uppger han först att han varit sjuk i influensa.Detta spräcks relativt omgående av anhörig till CA,som därmed tvingas ändra sin story till att han helt enkelt legat och sovit vid tidpunkten för mordet.Jag finner detta förfarande anmärkningsvärt,då de allra flesta torde veta exakt om de var sjuka i flunsa eller inte vid tidpunkten för mordet.Man säger ju att mordet på Palme liknar Kennedymordet i så motto att alla vet var de befann sig när de fick beskedet om mordet så att säga.

Att fara med flera lögner/oriktigheter när man förhörs i samband med Palmemordet är lite underligt.
Att skaffa sig falsk adress..till exempel..är heller inget vanligt förfarande kan jag förmoda.
Att i polisförhör direkt erkänna sig skyldig till grovt vapenbrott torde inte heller tillhöra det gängse handlingsmönstret.Osv,osv.
Det finns väl ingen i Palmematerialet..såsom vi känner det i skrivande stund..som så konsekvent och regelmässigt ljugit/farit med osanningar såsom CA har gjort.

Frågan jag och flera ställer mig är varför.

Jag är lite för luttrad för att få hög puls av alla konstigheter i denna soppa:
Du får gärna ge lite källor till dina uppgifter.

Adressen:
Huggarvägen 9 , 3tr... i V-haninge. (fastigheten Ribby 2:321)
Kommer uppgifterna om falsk adress från Paul Smith eller?
Jag har nämligen inte hittat någon annan boende i den lägenheten..

Gällande detta med vapenbrottet, så var det väl ändå så att han själv ville påstå att det handlade om vapenvård? "Erkände direkt"? Men du kanske har andra källor?
Eller pratar du om försäljningen av vapnet så var det ju PU typ i mitten av 90-talet som gjorde en anmälan, men om han sedan erkände direkt har jag inte sett några uppgifter på. Och även om det vore så, så vill inte jag dra några större växlar av det. GM-frågan varken växer eller krymper.

Mycket konstigheter tycker jag också bör också tillmätas polisen Torsten S som utredde detta.

Med det sagt, vill jag ändå säga att CA ligger längst upp på min lista av GM utifrån de namn vi har..
Men rätt ska vara rätt med uppgifterna..

Tar gärna lite källor som sagt, annars är detta inte heller några uppgifter jag kan ta på allvar.
Citera
2020-03-24, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Jag är lite för luttrad för att få hög puls av alla konstigheter i denna soppa:
Du får gärna ge lite källor till dina uppgifter.

Adressen:
Huggarvägen 9 , 3tr... i V-haninge. (fastigheten Ribby 2:321)
Kommer uppgifterna om falsk adress från Paul Smith eller?
Jag har nämligen inte hittat någon annan boende i den lägenheten..

Gällande detta med vapenbrottet, så var det väl ändå så att han själv ville påstå att det handlade om vapenvård? "Erkände direkt"? Men du kanske har andra källor?
Eller pratar du om försäljningen av vapnet så var det ju PU typ i mitten av 90-talet som gjorde en anmälan, men om han sedan erkände direkt har jag inte sett några uppgifter på. Och även om det vore så, så vill inte jag dra några större växlar av det. GM-frågan varken växer eller krymper.

Mycket konstigheter tycker jag också bör också tillmätas polisen Torsten S som utredde detta.

Med det sagt, vill jag ändå säga att CA ligger längst upp på min lista av GM utifrån de namn vi har..
Men rätt ska vara rätt med uppgifterna..

Tar gärna lite källor som sagt, annars är detta inte heller några uppgifter jag kan ta på allvar.

Källa på CAs falska adress är väl egentligen en svensk nederländsk författare vid namn Mark Pennartz,Dock så har jag hämtat uppgiften från Paul Smiths site..den står under fliken nyheter och titeln är "Vi känner honom inte.."

När jag skriver att CA erkänner direkt så kan man möjligtvis tycka att jag uttrycker mig lite slarvigt.
Det grova vapenbrottet..det vill säga att CA själv i PU förhör säger sig ha sålt sin Magnum revolver till för honom okänd skummis menas i detta fall.
CA godtager i samband med att förhöret avslutas upplysningen om att han kommer att åtalas för detta brott.Åtalet slarvas senare bort så att preskription hinner inträda.

Gällande CAs skott i lägenheten(vådaskott eller ej,Palme i tv rutan eller ej)så omnämns detta bland annat i granskningskommissionens rapport.

Avslutningsvis så kan jag väl nämna att jag finner det anmärkningsvärt att CA,enligt mitt förmenande uppenbarligen,är fullt beredd att ta straffet för grovt vapenbrott i samband med att han förtäljer sin orimliga historia om den påstådda vapenförsäljningen.
Eftersom jag finner denna berättelse för orimlig,och då CA borde vara väl medveten om att han kommer att åtalas för grovt vapenbrott..så kan man tyda detta som att han försöker dölja något ännu grövre bakomliggande brott.Detta är spekulationer,men rimliga sådana som jag ser det.
CA var sannolikt inte någon svagbegåvad individ.Att han i andra sammanhang höll sig till lag och ordning synes vi också veta.Dessutom var vapen och skytte hans vad som synes enda hobby.Han borde således vara fullt medveten om det grova vapenbrott han "erkänner" i förhöret.
Citera
2020-03-24, 21:55
Medlem
StuGs avatar
Citat:
CA var sannolikt inte någon svagbegåvad individ.Att han i andra sammanhang höll sig till lag och ordning synes vi också veta.Dessutom var vapen och skytte hans vad som synes enda hobby.Han borde således vara fullt medveten om det grova vapenbrott han "erkänner" i förhöret.

Javisst. Att denne konditorifrekventerande, udda och introverta man blir kontaktad av sydländska knarklangare på Café Opera låter som inspirerat av kvällar i tv-soffan framför Miami Vice.

Ville han få bra betalt hade revolvern sålts legalt naturligtvis. Och det faktum att han vid tiden för försäljningen bodde hos sin ömma moder.

Det kan vara sant att det gick till som han sade. Men "låg efter med hyran"?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in