2020-05-30, 21:42
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Nej det står inte specifikt, men vad annars skulle det vara?
Karln var en enstöring.
Oavsett, alibit var spräckt enligt GK.

Till trots så väljer Granskningskommissionen att ta den med, det är då en uppgift de måste ha baserat på en trovärdig källa, troligtvis utredningen. Kan inte för en sekund tro att GK bara hittat på.

Återigen: "Motsägs" och "motbevisas" har inte samma betydelse.
Citera
2020-05-30, 21:43
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Det är en teori, ja. Jag vet inte hur rimlig den är men den känns inte helt orimlig. Svårare än så behöver det inte vara.
Ja, men ställer man din teori mot den vedertagna teorin så är den inte lika rimlig, ergo är den inte lika trolig.
Du får gärna framföra fakta för att han skulle ha umgåtts med kriminella, annars är det bara snömos.

Citat:
Det jag menade är att det som hände inte nödvändigtvis triggade CA såpass mycket att han tog livet av Palme.

I denna tråd utgår vi från att CA mördade statsministern. Ifall du inte anser att börstappet triggade CA till mordet, vad var det då som triggade CA att mörda statsministern?

Citat:
Så hans anhöriga har sagt i polisförhör att han var frisk den dag då Palme mördades?

Står iaf. att hans alibi motsages av annan information i GK. Hur du tolkar det är upp till dig.

Citat:
Hur många illegala vapen florerade i det området?

Ja du, det vet nog ingen, vad nu det har med saken att göra. Fokus är på den lagliga .357 som ej provskjutits.

Citat:
Han kanske gillade det fiket. Varför skulle han annars ha tagit sig dit?

Det är frågan.

Citat:
Framställs det som en bekräftad uppgift i kommissionens rapport?

Det är en tolkningsfråga. Det faktum att det förekommer i GK:s rapport är good enough for me, de måste ha någon källa att luta sig emot. Eller skulle det vara ett påhitt menar du?

Citat:
Jag vidhåller att steget mellan djurmisshandeln och mordet var väldigt långt.

Ja, men djurmisshandeln är inte relaterad till själva mordet utan om Christer som person, du tolkar informationen i fel sammanhang.
Citera
2020-05-30, 21:43
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Förklara gärna varför det är ointressant att han stämmer in i GMP. Jag tolkar det som att du har belägg för att gärningsmannaprofiler är värdelösa.

Den har ju kritiserats både till höger och vänster. Jag ser den som en tveksam källa.
Citera
2020-05-30, 21:44
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Det där är ju relativt luddigt. "Motsägs" är mig veterligen inte detsamma som "motbevisas" och TV-historien verkar aldrig ha bekräftats av Granskningskommissionens sätt att uttrycka sig att döma.

Att du inte godkänner GKs uppgifter som trovärdiga är ditt problem.

Här söker vi finna lösningen på mordet genom att finna kopplingar till CA, inte kritisera diverse utredningar.

Du får gärna skapa din egna tråd där du roastar GK.
Citera
2020-05-30, 21:46
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Den har ju kritiserats både till höger och vänster. Jag ser den som en tveksam källa.
Den har fått kritik främst för att den i för hög grad utgick från en ensam GM.
Citera
2020-05-30, 21:46
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ja men det är viktigt att inte gissa hur alibit är knäckt, om man inte vill bli påhoppad av någon rabiat
Knäckt är det med stor säkerhet.

Men du ser ju ordvalet GK gjort: skulle.

Det innebär att det inte är belagt. Det är på sin höjd hörsägen.

Självklart en tolkningsfråga, men det är helt upp till hur man värderar GKs information.
I min bok är GKs information tagen direkt från utredningen.
Om man inte tror på utredningen, ja då kan man inte spekulera i detta mord öht. med utgång ifrån vad utredningen kommit fram till.
Glöm då allt som står att finna i utredningen.
Citera
2020-05-30, 21:47
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Att du inte godkänner GKs uppgifter som trovärdiga är ditt problem.

Vad menar du med "GKs uppgifter"?
Citera
2020-05-30, 21:48
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Vad menar du med "GKs uppgifter"?

Det som står att finna i rapporten.
Citera
2020-05-30, 21:52
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Det som står att finna i rapporten.

GK påstår inte att han sköt när Palme var på TV:n eller att han inte var nerbäddad på grund av influensa under mordnatten. Om det var bevisat att han ljugit om sitt tillstånd den 28 februari 1986 så hade GK skrivit det.
Citera
2020-05-30, 21:54
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Självklart en tolkningsfråga, men det är helt upp till hur man värderar GKs information.
I min bok är GKs information tagen direkt från utredningen.
Om man inte tror på utredningen, ja då kan man inte spekulera i detta mord öht. med utgång ifrån vad utredningen kommit fram till.
Glöm då allt som står att finna i utredningen.

Hade CA själv medgett att han sköt Palmes bild på tv hade jag trott på det. Men han motsäger det. Dessutom så använder GK orden "skulle ha", vilket med min läsförståelse ska tolkas som att det finns vissa frågetecken om sanningshalten. Därför undviker jag att använda tv-palme-skottet som ett argument mot CA.

Själva skottet som han bevisligen drog av inuti sin lägenhet är däremot intressant.
Citera
2020-05-30, 22:53
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ja, men ställer man din teori mot den vedertagna teorin så är den inte lika rimlig, ergo är den inte lika trolig.
Du får gärna framföra fakta för att han skulle ha umgåtts med kriminella, annars är det bara snömos.

Nu behöver det ju inte vara så att en kriminell person fick vapnet.

Citat:
I denna tråd utgår vi från att CA mördade statsministern. Ifall du inte anser att börstappet triggade CA till mordet, vad var det då som triggade CA att mörda statsministern?

Jag utgår inte från att CA mördade Olof Palme.

Citat:
Står iaf. att hans alibi motsages av annan information i GK. Hur du tolkar det är upp till dig.

Motsägs, inte motbevisas.

Citat:
Ja du, det vet nog ingen, vad nu det har med saken att göra. Fokus är på den lagliga .357 som ej provskjutits.

En hel del sådana vapen florerade säkert men det innebär inte att något av dem användes vid mordet.

Citat:
Det är en tolkningsfråga. Det faktum att det förekommer i GK:s rapport är good enough for me, de måste ha någon källa att luta sig emot. Eller skulle det vara ett påhitt menar du?

Nej, det är inte en tolkningsfråga. Om det hade varit bekräftat så hade det framgått. Källan är för övrigt det material som polisen samlade ihop avseende CA.
Citera
2020-05-30, 23:23
Medlem
vinbras avatar
Det kan bli en jäkligt bra film om CA som mördaren, om det nu var han.

Enstörigheten, spelvinsten, tv-skottet, aktiekraschen, mordfantasin som blir verklighet, flykten, oron för att åka fast, misstagen i utredningen (tex vilsne polisen som träffade fel CA), självmordet, genombrottet i utredningen (vad det nu är).
Senast redigerad av vinbra 2020-05-30 kl. 23:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in