2020-03-23, 18:09
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaroldPyott
Dikt av stor svensk författare:
Det låg en katt på loftet,
väl död sen fyra år,
och allt som fanns av stoftet
var skinn och ben och hår …
Heidenstam
Citera
2020-03-23, 18:21
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iter
Så är det, flott beläsenhet. Det jag citerar är "Doktor Zjivagos dikter", ett appendix till Pasternaks roman, som ska föreställa huvudpersonens produktion genom åren. En persona, kanske mer romantisk och traditionell än Pasternaks vardagliga persona.

Flera av nödrimmen är faktiskt "cringy", som kidsen säger. Det står att det är Ralf Parland och Leo Lindeberg som har översatt (i den svenska utgåvan från 1958), kanske är det den senare, helt okänd och omöjlig att spåra, som gjort det värsta:

Så ung du är. Och männen älskar dig.
Och i den vita natten är vi båda här
på fönsterbrädet av ditt skyskrapsrum
och blickar ner mot gatans lilla skvär.

Över till HaroldPyott.

Aha! Men då kan han ju ha skrivit medvetet amatörmässiga dikter. (Inte läst Doktor Zijvago men huvudpersonen är väl inte poet....? )
Citera
2020-03-23, 18:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Aha! Men då kan han ju ha skrivit medvetet amatörmässiga dikter. (Inte läst Doktor Zijvago men huvudpersonen är väl inte poet....? )

Jo, men efter vad jag kan se är det respekterade dikter, inte minst "Hamlet", som tycks räknas som ett slags dissidensklassiker.

Som jag förstår var det ganska bråttom med översättningen av denna bok, texten smugglades ut från Sovjet via Italien och skulle publiceras före Pasternaks nobelpris samma år, eller hur det nu var. Översättningen av prosatexten kritiserades och reviderades 1960, jag undrar om dikterna också förbättrades (men tvivlar på det):

https://sv.wikipedia.org/wiki/Doktor_Zjivago#Svensk_%C3%B6vers%C3%A4ttning
Citera
2020-03-23, 19:19
Avslutad
Citat:
Dikt av stor svensk författare:
Det låg en katt på loftet,
väl död sen fyra år,
och allt som fanns av stoftet
var skinn och ben och hår …

När jag läser det här funderar jag mycket på föruttnelseprocessen. Om katten legat död på det där loftet i fyra år så borde köttet ha ruttnat bort och blivit ”uppätet” på något sätt, lukten efter det har nog också hunnit försvinna. Och jag tänker mig att skinnet och pälsen också borde ha hunnit ruttna nu om ingen gjort någon insats för att konservera den här katten och göra en fin kattmumie av den. Det som borde finnas kvar är väl skelettet men inte alla dessa gamla rester av skinn och hår?

Det var alltså bara en fundering jag fick. Jag behöver inte gissa eftersom jag tror att andra gissat rätt redan.

(Resten av dikten var riktigt tråkig. Den handlar om en släde, om det nu är den dikt jag tror.)
Citera
2020-03-23, 20:27
Medlem
Annacondas avatar
Både skinn och hår kan mycket väl finnas kvar, om än lite malätet.
Senast redigerad av Annaconda 2020-03-23 kl. 20:30.
Citera
2020-03-23, 20:41
Medlem
Jo VvH var det, kanske inte hans storverk men folk kan den ...
Citera
2020-03-23, 21:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Annaconda
Både skinn och hår kan mycket väl finnas kvar, om än lite malätet.

Inte torkar man om man dör på vintern? Man blir väl bara djupfryst tills värmen återkommer fram på vårkanten? Jag tror inte det finns några genvägar till konservering och mumiefiering på det där loftet. Då ska man ha haft väldig tur på nåt sätt. Heidenstam hittar bara på för att få det att låta bra i sina verser. Och luras....
Citera
2020-03-23, 21:44
Avslutad
Citat:
Jo VvH var det, kanske inte hans storverk men folk kan den ...

Skrev han några storverk överhuvudtaget? Jag tycker mest han framstår som djurplågare och mördare här.

Ja och nu väntar vi väl på någon ny gåta från Igor Massaj dårå...spännande...
Citera
2020-03-24, 00:07
Medlem
Annacondas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HuldumeyStone
Inte torkar man om man dör på vintern? Man blir väl bara djupfryst tills värmen återkommer fram på vårkanten? Jag tror inte det finns några genvägar till konservering och mumiefiering på det där loftet. Då ska man ha haft väldig tur på nåt sätt. Heidenstam hittar bara på för att få det att låta bra i sina verser. Och luras....
Nja. Det beror väl på hur pass kallt det är på detta loft.
Jag tänkte länka till ett radioinslag om detta, men det tycks ha blivit borttaget .
https://sverigesradio.se/artikel/5764211
Citera
2020-03-24, 08:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Annaconda
Nja. Det beror väl på hur pass kallt det är på detta loft.
Jag tänkte länka till ett radioinslag om detta, men det tycks ha blivit borttaget .
https://sverigesradio.se/artikel/5764211

Länken fungerade fint. Ja det låter ju nästan precis som Heidenstams katt förutom att det mest var skinn och ben på mumien. Däremot ingen päls.
Citera
2020-03-24, 08:45
Medlem
Massajens avatar
Till något helt annat:
Citat:
Hans verksamhet gav honom intima kunskaper om folks förhållanden. Och han kände sig berättigad att blanda sig i mycket som inte kunde angå honom. Han var inte riktigt populär. – Han har litet för mycket bekymmer om andras angelägenheter, sa man. – Han borde sköta sig själv. Han var inte för god mot sin hustru då hon levde. Det var visst inte värt att tala för mycket om det. Och heller inte om det sätt på vilket han ärvde sina pengar! – Nej han skulle sköta sig själv lite bättre!

Han har svårt att leva som pensionär. Han har skaffat en bil så att han kan köra sin gamla rutt flera gånger om dagen. Han sköter sina kaniner och hundar och bin och sin jakt och sina ålryssjor. Och han har många stridigheter och tingsärenden igång med folk. Det är också något som kräver arbete. Han samlar förråd som om byn stod inför belägring och hungersnöd. Veden hopar sig i väldiga staplar på hans gård.
Vem?
Citera
2020-03-24, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Till något helt annat:

Vem?

”... andras angelägenheter”. Det här torde vara finskt. Paasilinna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in