Citat:
Ursprungligen postat av
Ambelain
Nja, inte riktigt.
Om Wermacht "styrts av en jordnära stab" - vilket den ju faktiskt också gjorde - så hade den aldrig gått ut i krig ens.
Och då sannerligen aldrig mot Sovjetunionen heller - inte ens mot västländerna.
Generalerna försökte istället mer eller mindre sabotera alla sina egna krigsplaner som de redovisade för Hitler, för att få honom att inse det omöjliga i det hela.
Men en av dem var ... annorlunda. Och det var han som till slut lyckades övertyga Hitler om att det skulle kunna gå trots allt, trots att de andra gjorde allt för att frysa ut honom och förstöra hans anseende för Hitler.
Men Hitler ville kriga. Kosta vad det ville.
Fakta på det.....
Tror alla i den tyska generalstaben ansåg att Hitler var gudomlig tills Stalingrad fall....
Hur gammal är du? .
Jag själv är nyss fyllda 41 gör min sammhälls nytta inom statens tjänst inom polisen sedan 21år ålder, och då som nu har vi psykologiska utvärderingar som gör oss till det vi är.....
Vad det gäller ww2 så anser jag att jag besitter en extra ordinär kunskap....
Tror inte på ditt påstående om att "Hitler ville ha krig, därför fick han starta det......"
Inledningsvis hade han extrem tur, Stalin ville ha en "tydligare västgräns" vilket Polen (ett folk som han hatade) kunde offras.....
Fram till Frankrikes fall var brokig, sen var trohetsed en ett extremt stort hinder.......
Då Frankrike föll kallade exempelvis keitel Hitler för den störste fältherren genom tiderna.......
Slutsats:
Hitler manipulerade den tyska generalstaben och armén tills Stalingrad.....