2020-03-15, 11:26
Medlem
Den typiske kunden beskrivs som en extremt trendkänslig framgångsmänniska, vänsterliberal, gillar att synas och vara politiskt korrekt. Priset spelar ingen roll så länge det är inne att köpa bilarna. Problemet är dock att det finns begränsat med sådana människor även i USA där det torde finnas flest av dem. Många vill köpa men få har råd. Försäljningen i USA var lägre 1019 än 2018 och företaget växer nu på nya marknader.

Man kan fundera över hur stor den globala marknaden är. Hur mycket kan företaget växa utan att vända sig till nya kundgrupper. Kan man alls nå andra ny kundgrupper med nuvarande prissättning? Hur påverkas varumärket om hemtjänsten börjar använda skabbiga gamla Teslor som bruksbilar?

En annan fråga är hur pass trogna kunderna är när trenderna svänger. Vänsterliberaler som brukade förespråka öppna gränser, slopade passkontroller och fri invandring, har på två veckor svängt till att bli survivalister som misstror myndigheterna, bunkrar mat och stänger in sig med sin iPhone i källaren för att slippa bli smittad av grannarna. Är det då fortfarande trendigt att bränna pengarna på en ny pk-bil och visa grannskapet att man inte tar undergången på allvar? Jag har inte svaret, men hur det förhåller sig med den saken kommer att visa sig i de kommande kvartalsrapporterna.
Citera
2020-03-19, 05:33
Medlem
10070s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Varför då? Du intresserar mig inte alls. Tyck vad fan du vill. Obildade människa.
Haha hur går det? Verkar som att du skulle lyssnat på hans varning.
Citera
2020-03-19, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 10070
Haha hur går det? Verkar som att du skulle lyssnat på hans varning.

Jag äger inga aktier i Tesla.

Att Tesla-aktien går ner nu har väldigt lite med bolaget Tesla att göra...
Citera
2020-03-19, 18:04
Medlem
10070s avatar
Citat:

Missat att Elon Tusk rökte weed i en direktsändning?
Citera
2020-03-19, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 10070
Missat att Elon Tusk rökte weed i en direktsändning?

Orkar inte med sån låg nivå. Ingen kan ha missat Corona. Inte ens du
Citera
2020-03-19, 21:16
Medlem
Citat:

Många menar att den tidigare uppgången inte heller hade så mycket med bolaget att göra, utan liksom nedgången drevs av masspsykos.

Den aktuella aktien steg dock kraftigt i dagens handel. Lika oförutsägbar som Bitcoin ungefär. Tulpaner är tulpaner lika.
Citera
2020-03-19, 22:08
Medlem
Är teslas emission redan genomförd eller kommer den senare?
Tänkte att det kanske blir svårt när kursen är lägre.
Hur många aktier var det innan och efter?

https://www.cnbc.com/2020/02/14/tesla-prices-its-secondary-offering-at-767-a-share.html
Citera
2020-03-21, 23:59
Medlem
Nu när aktien har sjunkit, hur lång tid tar det innan den repat sig tror ni?
Citera
2020-03-22, 07:17
Medlem
Humeruss avatar
Jag har ägt TSLA i flera omgångar under åren och aktiekursen har främst styrts av nyheter.

Jag tror att det kommer vara svettigt Q1 och Q2 främst pga Corona. Sen kommer ett presidentval under hösten... lever dom fortfarande efter det(relevant fråga för många biltillverkare just nu) så tror jag på en raket utan dess like.

Ska börja handla TSLA under sommaren och hösten när jag misstänker att negativa nyheter kommer hagla tätt.

Älskar aktien, en av dom roligaste att handla med senaste 4-5 åren
Citera
2020-03-22, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
Jag har ägt TSLA i flera omgångar under åren och aktiekursen har främst styrts av nyheter.

Jag tror att det kommer vara svettigt Q1 och Q2 främst pga Corona. Sen kommer ett presidentval under hösten... lever dom fortfarande efter det(relevant fråga för många biltillverkare just nu) så tror jag på en raket utan dess like.

Ska börja handla TSLA under sommaren och hösten när jag misstänker att negativa nyheter kommer hagla tätt.

Älskar aktien, en av dom roligaste att handla med senaste 4-5 åren

Man skulle alltså kunna dra vissa paralleller mellan Tesla-aktien "idag" (eller ja, innan Corona-hysterin) och hur Fingerprint-aktien "betedde sig" när företaget var som hetast?

Jag tänker, båda har/hade prisat in ett kommande paradigmskifte där respektive företag skulle norpa en stor del av marknaden. Båda var extremt nyhetsdrivna och volatila, knappast aktier för byrålådan utan mer köp/sälj/blanka osv. Båda har haft en "buzz" i, som jag förstått det, yngre kretsar.

Fingerprints oproportionerliga värdering synades sedermera, deras produkt var visst inte så märkvärdig. Återstår för Tesla att bekänna färg. Tror absolut Tesla kan bli en spelare att räkna med, men de får nog nöja sig med en tårtbit av elbilsmarknaden, inte världsherravälde.

Vad anser du om Teslas värdering just nu? Svårt i coronatider men är nyfiken.
Citera
2020-03-22, 15:40
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Man skulle alltså kunna dra vissa paralleller mellan Tesla-aktien "idag" (eller ja, innan Corona-hysterin) och hur Fingerprint-aktien "betedde sig" när företaget var som hetast?

Jag tänker, båda har/hade prisat in ett kommande paradigmskifte där respektive företag skulle norpa en stor del av marknaden. Båda var extremt nyhetsdrivna och volatila, knappast aktier för byrålådan utan mer köp/sälj/blanka osv. Båda har haft en "buzz" i, som jag förstått det, yngre kretsar.

Fingerprints oproportionerliga värdering synades sedermera, deras produkt var visst inte så märkvärdig. Återstår för Tesla att bekänna färg. Tror absolut Tesla kan bli en spelare att räkna med, men de får nog nöja sig med en tårtbit av elbilsmarknaden, inte världsherravälde.

Vad anser du om Teslas värdering just nu? Svårt i coronatider men är nyfiken.

Vet faktiskt inte vad dom ska värderas till, men i tider som dessa så utkristaliseras vad som är hype och inte.
Idag är Teslas varumärke en stor del av deras värde men hur mycket det är värt vet jag inte.

Sen tror jag att Tesla är det ENDA bolaget just nu som har rätt taktik gällande autonomi med hela bilflottan som bidrar till maskininlärningen. Det är jag beredd att investera i på riktigt på lång sikt, dock är dom inte riktigt där än... Musk har ju ropat varg i flera år gällande autonomi..
Citera
2020-04-10, 01:09
Medlem
raskenss avatar
Om detta stämmer så är teslas värde helt betingat av varumärket och ingenting annat.

https://seekingalpha.com/article/4336825-multiple-real-world-tests-show-tesla-no-secret-sauce-battery-range

Efter att coronakrisen ebbat ut kommer vi nog se ett stålbad utan dess like där många biltillverkare som saknar finansiell uthållighet kommer att rensas bort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in