2020-04-10, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
Vet faktiskt inte vad dom ska värderas till, men i tider som dessa så utkristaliseras vad som är hype och inte.
Idag är Teslas varumärke en stor del av deras värde men hur mycket det är värt vet jag inte.

Sen tror jag att Tesla är det ENDA bolaget just nu som har rätt taktik gällande autonomi med hela bilflottan som bidrar till maskininlärningen. Det är jag beredd att investera i på riktigt på lång sikt, dock är dom inte riktigt där än... Musk har ju ropat varg i flera år gällande autonomi..

Vad gäller självkörande så har ju Bosch ett system de testar och har gjort så länge.

Jag är alls icke-säker på att Tesla ligger före, men det är uppenbart de aggressivt säljer ett system med barnsjukdomar.

Låt oss inte måla fan på väggen, men vad händer om det dras i domstol??
Citera
2020-04-11, 06:47
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Vad gäller självkörande så har ju Bosch ett system de testar och har gjort så länge.

Jag är alls icke-säker på att Tesla ligger före, men det är uppenbart de aggressivt säljer ett system med barnsjukdomar.

Låt oss inte måla fan på väggen, men vad händer om det dras i domstol??

Bosch kan säkert också lyckas, men dom skulle tyvärr inte nå "trillion dollar" på börsen för det, det gör Tesla helt säkert.

Absolut att dom kan dras in i domstol, något som sker löpande med nuvarande system. Människor dödas redan av bilar som tar egna beslut och gör fel.
Men finns det så stora marknadskrafter som det gör i detta fall så brukar vi hitta lösningar.

När tror du det teoretiskt blir oetiskt att inte låta bilar köra sig själva? Är det när dom är 5x bättre än människor? 10x? 100x? 1000x?
Citera
2020-04-11, 11:17
Medlem
Citat:
Bosch kan säkert också lyckas, men dom skulle tyvärr inte nå "trillion dollar" på börsen för det, det gör Tesla helt säkert.

Absolut att dom kan dras in i domstol, något som sker löpande med nuvarande system. Människor dödas redan av bilar som tar egna beslut och gör fel.
Men finns det så stora marknadskrafter som det gör i detta fall så brukar vi hitta lösningar.

När tror du det teoretiskt blir oetiskt att inte låta bilar köra sig själva? Är det när dom är 5x bättre än människor? 10x? 100x? 1000x?

Bosch pratar inte så mycket. Tyskarna kan inte den moderna marknadsföringen i sociala medier som Musk använder. De är ju en enkel underleverantör till tysk automotive.

Tesla är batteritillverkare, de är olika på många sätt.

Vi får självkörande bilar såklart, men många sysslar med det. Tesla är den ende som experimenterar på levande människor. Jag säger inte han blir stämd, men det är inte vackert.
Citera
2020-04-11, 14:52
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Bosch pratar inte så mycket. Tyskarna kan inte den moderna marknadsföringen i sociala medier som Musk använder. De är ju en enkel underleverantör till tysk automotive.

Tesla är batteritillverkare, de är olika på många sätt.

Vi får självkörande bilar såklart, men många sysslar med det. Tesla är den ende som experimenterar på levande människor. Jag säger inte han blir stämd, men det är inte vackert.

Delvis sant, Waymo hade ihjäl en cyklist med en självkörande XC90. Men du har rätt Tesla använder betalande kunder för att lära sina bilar att köra, det är dom ensamma om. Oetiskt? Kanske det får nog framtiden utvisa, det kan vara så att det sparar människoliv om robotbilar kör bättre än människor och Tesla påskyndar utvecklingen.

Men rent ekonomiskt och som aktie tror jag att Tesla är något på spåret och har en god chans att vara bland de första att få fram en generell självkörningsförmåga.
Äger Teslaktier nu igen(trodde att Q1 skulle vara katastrof men det är inte så köpte in mig igen). Ska köpa in mig kvartalsvis med en större summa kommande kvartal. Kanske ökar och minskar mitt innehav lite beroende på hur nyhetsflödet ser ut men det är första gången jag känner att jag kan investera i Tesla på en 10-årig horisont.

Ska bli spännande : D
Citera
2020-04-11, 14:58
Medlem
Citat:
Delvis sant, Waymo hade ihjäl en cyklist med en självkörande XC90. Men du har rätt Tesla använder betalande kunder för att lära sina bilar att köra, det är dom ensamma om. Oetiskt? Kanske det får nog framtiden utvisa, det kan vara så att det sparar människoliv om robotbilar kör bättre än människor och Tesla påskyndar utvecklingen.

Men rent ekonomiskt och som aktie tror jag att Tesla är något på spåret och har en god chans att vara bland de första att få fram en generell självkörningsförmåga.
Äger Teslaktier nu igen(trodde att Q1 skulle vara katastrof men det är inte så köpte in mig igen). Ska köpa in mig kvartalsvis med en större summa kommande kvartal. Kanske ökar och minskar mitt innehav lite beroende på hur nyhetsflödet ser ut men det är första gången jag känner att jag kan investera i Tesla på en 10-årig horisont.

Ska bli spännande : D

Ja, det kommer att bli spännande.

Boschs metod är mer tidsödande och dyrare då de har testchauförer med i bilen som kan ta över. De har å andra sidan hållit på längre, i alla fall i 10 år.

Jag skulle aldrig bettat mot Deutche Machinenbau, men det är ju jag, haha
Citera
2020-04-12, 19:52
Medlem
https://oilprice.com/Latest-Energy-News/World-News/Tesla-Sets-Sales-Record-In-China-Despite-Coronavirus-Crisis.html
Bye bye bears.
Riktigt starkt av Elon Musk och Tesla!
Citera
2020-04-13, 18:12
Medlem
löls avatar
KINA

Tesla sålde 10160 bilar i mars.

3900 i feb och 620 i januari...

Det går ju dåligt för Tesla i kina )
Citera
2020-04-15, 08:58
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Vilken underbar sedelpress den här aktien är. Upp nära 25 % på bara två dar.
Citera
2020-04-24, 18:50
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau

Q1 rapport om en stund.
Ska bli kul att se hur dom klarat sig jämfört med branschen i övrigt
Citera
2020-04-24, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau

Och så ner 35% på en dag.
Bra aktie?
Tja....
Citera
2020-04-25, 20:08
Medlem
Xpander-s avatar
Uppgången från $350 är helt kopplad till bearrallyt i SPX, med viss hävstång pga den galna optionshandeln. Så fort den (SPX) börjar vända ned igen, kommer samtliga GAP täckas ned till $350 igen. Sedan finns ett jättegap kring $250 som kan täckas om någon försvagning i caset uppstår. Exvis robotaxi 2020, var är dem??
Citera
2020-04-25, 20:34
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xpander-
Uppgången från $350 är helt kopplad till bearrallyt i SPX, med viss hävstång pga den galna optionshandeln. Så fort den (SPX) börjar vända ned igen, kommer samtliga GAP täckas ned till $350 igen. Sedan finns ett jättegap kring $250 som kan täckas om någon försvagning i caset uppstår. Exvis robotaxi 2020, var är dem??

Blanka på då. Gyllene möjlighet att tjäna enkla pengar om du verkligen tror på din tes.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in