2020-03-21, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
I sverige så hade inget vetat om det än i alla fall, och knappt i Italien heller. Nästan alla inkl de i Italien vet nog om det via media, internet och myndigheternas åtgärder.

Italien har varit under lockdown länge nu, men ändå blir det bara värre. Så uppenbart så verka inte radikala åtgärder ha så mkt till effekt, vilket får en att undra om det verkligen är så mkt bättre i kina, de kanske bara har slutat testa (vet inte om någon sida som redovisar hur många tester varje land gör dagligen), och även om det hade det funkat så hade det bara varit temporärt. Även om man hade rensat bort det helt ifrån sitt land, så spelar det ju i längden ingen roll då det är en global pandemi, för det kommer ju bara komma tillbaka igen om man inte helt isolera sig ifrån utlandet. Allt man gör är att betala ett högt pris för köpa sig lite tid, det vill säga om de radikala åtgärderna ens har en nämnvärd effekt.

Oavsett hur allvarligt viruset är så kan vi inte stanna upp hela världen för den. Ge så mkt pengar vi kan till vården ja, och vi kanske borde ha varit mer förbereda på det ja. Men att stanna upp nästan hela världsekonomin kommer vara extremt skadligt om vi gör det under en längre period, vilket du verka hålla med om.

Orsaken till allt elände vi ser är hursomhelst, foliehattarnas.

Fast italienarna får skylla sig själva lite. När skolorna och arbetsplatserna stängde så tog dom semester. Shoppade, besökte lekplatser med barnen och besökte släkt och vänner. Den lilla detaljen nämner inte media.
Citera
2020-03-21, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LSdalmiak
Är det värt att investera sina futtiga 7500 i skatteåterbäring på något i dessa tider?

Jag ska investera mina skattepengar i medicinföretag som jobbar mycket med vaccin. Kan bli ett uppsving efter corona och folk är mer villiga att köpa vaccin. En chansning då läkemedelsföretag kan svaja upp och ner.
Citera
2020-03-21, 20:52
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Jag blir skeptisk direkt när jag ser folk som börjar prata om sånt som rör ekonomiska värderingsmodeller av något slag eller TA, snackar om PE börjar se bra ut igen, räntan är så låg osv. Historien har väl visat vid kriser och krascher kvittar sånt? Bollen är redan i rullning och tittar man framåt i tiden kommer det bara att komma en strid ström av monumentala skitnyheter den närmaste tiden.
Vi kan vara överens på en punkt: TA, eller grafdekoration som jag brukar kalla det, är skräp.

Däremot är nollränta en ny situation som gör att historien är svårare att tillämpa på dagens läge. Det finns inte någon annan tillgång än aktier som avkastar något. Det har det alltid gjort historiskt vid börsnedgångar då långa räntan alltid konkurrerat. Enda alternativet till aktier idag är att hålla cash och stirra rakt in i centralbankernas bazooka. :-)

PE kan därför vara 50 och det finns fortfarande ingen konkurrent till aktier v.g. avkastning.

Citat:
Annars är det bara ett svart hål som inte går att värdera och rätt full fart neråt tills Dow når den bottennivå som FED har bestämt att det inte får gå under.
Den bottennivån är hög och extra hög p.g.a. situationen med en pandemi.
Citera
2020-03-21, 20:57
Medlem
Citat:
Givetvis kan ingen här veta när det kommer vaccin och såna stora frågor men just nu tycker jag det är rätt tydligt att vi har haft en dead cat bounce efter tolvprocentnedgången. I fredags var det upp första halvan av dan men när helgen närmade sig minus fyra igen i Dow. Terminerna är ner och den där wall street weekend är ner nästan 2 procent. Så det var uppenbarligen en del som inte vill ligga inne över helgen iaf.

Makrostat månadsvis har knappt börjat visa effekterna av denna historiskt unika tvärnit och vi ser nu att New York börjar närma sig riktig eskalering av coronafall. Stora delar av världen befinner sig bara i början och det jag kollar mest efter nu närmaste tiden är vad som händer i USA utanför de välbärgade storstadsregionerna. Tänk om kidsen åker hem från florida spring breaken och det brakar loss på allvar i riktiga skithålsstäder som Detroit, Cleveland, Baltimore, Milwaukee, Birmingham osv osv. USA är delvis ett U-land. Oaktat detta så kommer NYC se ut som nån katastroffilm om två veckor samtidigt som det börjar ramla in konkurser och kreditförluster.

Jag blir skeptisk direkt när jag ser folk som börjar prata om sånt som rör ekonomiska värderingsmodeller av något slag eller TA, snackar om PE börjar se bra ut igen, räntan är så låg osv. Historien har väl visat vid kriser och krascher kvittar sånt? Bollen är redan i rullning och tittar man framåt i tiden kommer det bara att komma en strid ström av monumentala skitnyheter den närmaste tiden.

Det enda jag kan komma på som skulle kunna stoppa detta är att man kommer på att nån befintlig medicin funkar som vaccin eller att man börjar räkna på vad det kostar att släppa lös skiten och bara isolera svaga grupper och det utkristalliseras ett tydligt alternativ av vad som kommer hända. Annars är det bara ett svart hål som inte går att värdera och rätt full fart neråt tills Dow når den bottennivå som FED har bestämt att det inte får gå under.

Ett vaccin lär inte komma inom minst ett år, om det ens någonsin kommer, så det kan vi bara inte gå och vänta på. Det är just det jag saknar hos alla politiker i världen nu, en plan. De kan ju inte hålla på såhär tills vi får vaccin, så vad är deras plan? Världens ledare måste samlas och komma på en plan på hur de ska hantera situationen på ett ekonomiskt hållbart långsiktigt sätt, där man räknar med att det inte kommer något vaccin. Man kan givetvis jobba hårt för få ett vaccin, men man kan inte sätta länder i karantän etc tills man får det.

Ge vården så mkt pengar man kan, kanske isolera äldre så mkt man kan. även om det känns fel. Men i det stora hela the show most go on.

Ja centralbanker har ju oändligt med fiat pengar så de kan ju köpa hela börsen.
Citera
2020-03-21, 20:58
Medlem
Kulturmannens avatar
Citat:
Givetvis kan ingen här veta när det kommer vaccin och såna stora frågor men just nu tycker jag det är rätt tydligt att vi har haft en dead cat bounce efter tolvprocentnedgången. I fredags var det upp första halvan av dan men när helgen närmade sig minus fyra igen i Dow. Terminerna är ner och den där wall street weekend är ner nästan 2 procent. Så det var uppenbarligen en del som inte vill ligga inne över helgen iaf.

Makrostat månadsvis har knappt börjat visa effekterna av denna historiskt unika tvärnit och vi ser nu att New York börjar närma sig riktig eskalering av coronafall. Stora delar av världen befinner sig bara i början och det jag kollar mest efter nu närmaste tiden är vad som händer i USA utanför de välbärgade storstadsregionerna. Tänk om kidsen åker hem från florida spring breaken och det brakar loss på allvar i riktiga skithålsstäder som Detroit, Cleveland, Baltimore, Milwaukee, Birmingham osv osv. USA är delvis ett U-land. Oaktat detta så kommer NYC se ut som nån katastroffilm om två veckor samtidigt som det börjar ramla in konkurser och kreditförluster.

Det enda jag kan komma på som skulle kunna stoppa detta är att man kommer på att nån befintlig medicin funkar som vaccin eller att man börjar räkna på vad det kostar att släppa lös skiten och bara isolera svaga grupper och det utkristalliseras ett tydligt alternativ av vad som kommer hända. Annars är det bara ett svart hål som inte går att värdera och rätt full fart neråt tills Dow når den bottennivå som FED har bestämt att det inte får gå under.

Hear, hear... så här är det. Men ändå ska några in och köpa på måndag...
Citera
2020-03-21, 21:20
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Fortsätter det som hittills kommer samtliga av de bolagen vara betydligt billigare om en månad än idag så jag förstår inte vem som kastar sig på köpknappen redan nu?

Det är möjligt att vi ser ännu bättre köplägen framgent.
Den som kliver in efter ett ras på 35% gör knappast bort sig på sikt..

Å det där med att träffa den absoluta botten är lättare sagt än gjort, vilket jag är övertygad om att vissa kommer att bli varse om inom kort.
Citera
2020-03-21, 22:01
Medlem
Snarkarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Det var ju inte direkt svar på min fråga. Det finns en del självsäkra experter här som säger att ”botten är nådd” ”det har planat ut nu” ”nu är det köpläge”

Men ingen av dessa smartskaft kan gå djupare i sitt resonemang, vilket i sig tyder på omogna tonåringar som försöker leka Allan ballan

Jag är ute efter en mer djupgående teknisk analys om varför det är köpläge nu och inte om en månad eller om sex månader. Ingen av experterna har lyckats leverera det, utan svaren genomsyras av deras känslor
+ 1
Det är för många ynglingar i denna tråd som grinar över att dom inte förstod vad som komma skall, vet inte om man ska skratta eller gråta över alla önsketänke-inlägg "nu är ändå botten nådd"
Senast redigerad av Snarkaren 2020-03-21 kl. 22:05.
Citera
2020-03-21, 22:27
Medlem
Wheeler88s avatar
USA har tappat kontrollen. Nedstängning av samhällen rä att vänta. Marknaden kommer dyka ytterligare om det inte är inprisat i dessa fall redan. kalifornien får utegångsförbud idag.
Citera
2020-03-21, 22:38
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkaren
+ 1
Det är för många ynglingar i denna tråd som grinar över att dom inte förstod vad som komma skall, vet inte om man ska skratta eller gråta över alla önsketänke-inlägg "nu är ändå botten nådd"

Du är en av dem som tidigare delat med dig av kloka analyser, därför rådfrågar dig; När ska jag byta tillbaka till AP7?
Citera
2020-03-21, 22:44
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livstids
1 vecka nu har börsen försökt trycka upp sig. Jag tror att vi har nått botten redan nu. Personligen månadsinvesterar jag, men nu ändrat till att investera 2ggr i månaden för att inte missa dippen.

Man följer bara sin strategi som vanligt, annars förlorar man bara mer pengar (statistiskt). Att ta ut pengar nu låter väldigt dumt.

Länder pratar om att låna ut pengar, och folk tror att börsen går upp, och därför investerar fler nu.

Sedan går smittan ner vid värme. Jag gissar att börsen antingen går upp nu(snart), eller vid sommaren.

Låter som en bra strategi.
Citera
2020-03-21, 23:19
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Vi kan vara överens på en punkt: TA, eller grafdekoration som jag brukar kalla det, är skräp.

Däremot är nollränta en ny situation som gör att historien är svårare att tillämpa på dagens läge. Det finns inte någon annan tillgång än aktier som avkastar något. Det har det alltid gjort historiskt vid börsnedgångar då långa räntan alltid konkurrerat. Enda alternativet till aktier idag är att hålla cash och stirra rakt in i centralbankernas bazooka. :-)

PE kan därför vara 50 och det finns fortfarande ingen konkurrent till aktier v.g. avkastning.

Den bottennivån är hög och extra hög p.g.a. situationen med en pandemi.
Det där med att titta in i bazookans mynning med cashen var riktigt fyndigt 😁

Du har rätt i att nollräntan är nytt. Jag vet inte hur det blir men jag tror det mer är något som kommer göra att det inte blir en lång utdragen seg uppgång när det vänder utan det kommer gå fort upp sen inte sidledes i ett par år
Citera
2020-03-21, 23:30
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ignoramibus
Den bottnar precis innan antalet nysmittade/dödsfall börjar sjunka och länderna lättar på lock-downs.

Det kan du inte veta. Det du beskriver är snarare när ekonomin bottnar, börskurserna är inte kopplade direkt till det utan snarare till folks investerares på ekonomin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in