2020-04-06, 11:13
Medlem
Pengabingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Det kan jag hålla med om. Riksbankchefen förvarnade och sa redan innan de ”tryckte nya pengar” att det absolut inte skulle gå till arvoden och aktieutdelningar men utan regler så gäller inget.
Ganska enkelt för regeringen att lösa det genom att frysa permitteringen för dessa företag, dvs inte alls låta tex Volvo, ullared med flera där de plockat ut 100 tals miljoner i utdelningar. Ge dem ingen nåd alls! Ta bort möjligheten för permitteringar hos dem! Först då kan de avstyra detta vansinnesdåd!

Hade du haft aktier i utdelningsbolag så får du del av vinsten, du är bara sur och avis för att du inte sitter på fina aktier och får del av vinsten.

Vi är jävligt många som får fina pengar från utdelningarna medans du skriker att vi är onda. Vik hädan!
Citera
2020-04-06, 11:19
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pengabingen
Hade du haft aktier i utdelningsbolag så får du del av vinsten, du är bara sur och avis för att du inte sitter på fina aktier och får del av vinsten.

Vi är jävligt många som får fina pengar från utdelningarna medans du skriker att vi är onda. Vik hädan!
Självgodhet är en fin egenskap!

1. Många företag håller tillbaka eller halverar utlovade utdelningar.
2. Om jag har köpt en aktie för säg 100kr och den nu står i 70kr, är då inte en utdelning på 1-5kr en rätt klen tröst?
Dessutom brukar ju aktierna gå ner efter utdelningen.
Citera
2020-04-06, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pengabingen
Hade du haft aktier i utdelningsbolag så får du del av vinsten, du är bara sur och avis för att du inte sitter på fina aktier.

Rimliga summor är väl inte 800 miljoner ner i en persons ficka när hela dennes företags anställda tvingas gå hem då det saknas inflöde av pengar.
Allt är såklart relativt men anledningen till att de ens kan plocka ur dessa summor är endast och enbart pga permitteringen!

Låt säga att du har 1000 anställda, ca 40 miljoner i totala lönekostnader/månad.
Om nu staten tar över kostnaden på 60% och på dessa får företaget tillbaka ca 3/4-delar av det med nya bidraget så ”tjänar ”helt plötsligt företaget massa pengar när de hade räknat med förlust.

Staten pumpar in miljarder i sina bolag, tex SAS som ägs av danska och svenska staten! De blir såklart hjälpta och har förtur flera månader innan ens andra får hjälp!
Citera
2020-04-06, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonxster
Bostadsrätt medelstor stad. Har sett på värdeutvecklingen med skräck för man förstår var det barkar. Jag sitter hyfsat säker då jag ej har lån och har lagt undan kapital. Samhället är dock fucked, jag minns alla kollegor på kontoret som började valsa in runt 2010 och skryta med att dem lånat miljoner och köpt hus.

Vad är rimligt för dig ?
Har dina kollegor gjort en dålig affär som köpte 2010 ?
Citera
2020-04-06, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Ser att BRA hotas av konkurs, jag använde alltid dem för att flyga Malmö-Stockholm. Det tog inte många dagar.

Är det mellanlandning i Helsingborg, Jönköping, Linköping med mera??

Nog för att jag hört talas om red eye flights.. men det där låter extremt ju!
Citera
2020-04-06, 11:30
Medlem
Det sista som kommer falla ibland alla företag så är det Systembolaget!! Det är helt galet vinstdrivande!
Staten äger det och har monopol på hela marknaden och kan själva bestämma precis vad de vill där (vi är väl nästan enda landet i världen som inte har fri handel med alkohol i butiker mm)

De vill säga är att staten ser om sitt eget hus först innan de börjar hjälpa andra.

”I ett krig när sjukvård fallit, när polis och militär inte längre skulle funnits så skulle enbart Systembolaget likt en kackerlacka finnas kvar efter en atombomb” det kommer aldrig gå under.
Citera
2020-04-06, 11:31
Medlem
Pengabingens avatar
Citat:
Rimliga summor är väl inte 800 miljoner ner i en persons ficka när hela dennes företags anställda tvingas gå hem då det saknas inflöde av pengar.
Allt är såklart relativt men anledningen till att de ens kan plocka ur dessa summor är endast och enbart pga permitteringen!

Låt säga att du har 1000 anställda, ca 40 miljoner i totala lönekostnader/månad.
Om nu staten tar över kostnaden på 60% och på dessa får företaget tillbaka ca 3/4-delar av det med nya bidraget så ”tjänar ”helt plötsligt företaget massa pengar när de hade räknat med förlust.

Staten pumpar in miljarder i sina bolag, tex SAS som ägs av danska och svenska staten! De blir såklart hjälpta och har förtur flera månader innan ens andra får hjälp!

Ja att Regeringen favoriserar och garanterar (ENDAST) egna bolag i denna kris är fruktansvärt.
Senast redigerad av Pengabingen 2020-04-06 kl. 11:41.
Citera
2020-04-06, 12:08
Medlem
Citat:
I en perfekt värld är detta korrekt påstående att naturen selekterar bort de oviktiga och överflödiga.

Nu är situationen annorlunda!

Detta är ett virus som cirkulerar och då är det andra spelregler, turistnäringen som tex, hotell & konferens, restauranger, biografer och kultur, resor och flyg mm står och har enorma kostnader och inte en endaste intäkt då staten införde förbud!

Det var regeringen som talade till nationen och skapade nya förbud om att inte få ses ute i större folkgrupper!

Konsekvensen av detta + viruset i sig = döden för en hel sektor av jobb. Företagarna har snålt räknat med att smällen kommer bli 350.000 arbetslösa pga förbuden!

Dessa 350.000 är bara början då även de har familjer som får ta smällen i andra vågen med mindre inkomster. Regeringens stödpaket är helt värdelösa för aktiebolag! Finns inte 1 endaste seriös företagare som drivit företag och aldrig haft problem med betalningar som kommer sätta sig i skuld !! Definitivt inte i privat skuld som går utanför bolaget OM man går på finten att låna på tidigare inbetald skatt o det sociala.

Det som sker med de dåliga lånen på 6,6% ränta hjälper inte ett företag alls om de har 0kr i intäkter men utgifter som löner, skatter och hyra !! De ca 15% av Sveriges jobb går under i första vågen.

Har ni ens läst på om klausulen kring så kallade stödpaketet ang delbetalningen på hyran?? Nej exakt utan den innebär att OM hyresvärden är beredd att efterskänka 25% av hyran så kommer staten ta 25% och kunden själv enbart får stå för 50% av hyreskostnaden.
Återigen så ligger inte bollen hos aktiebolaget utan hos några andra!! Ingen hyresvärd bortsett från de kommunala är nerresa att ge bort intäkter så de också går i konkurs! Så helt värdelöst förslag som ingen jag känner fått igenom ännu! Dvs inga hyresvärdar nappade på den idén så företagen blev INTE alls hjälpta nej 👎🏼

Det bästa är att hyresvärden kommer få stå för smällen oavsett få ett konkursat bolag hamnar hos tingsrätten och sådant kan ta tid!! Dvs hyresvärden kommer inte kunna göra något alls sålänge rätten handlägger ärendet och de får inte många kronor när det är över så de tappar massor av pengar under 4 månader -> något år!!
Knappast prioriterat i en pandemi när 10- tusen andra företag hamnar i samma sits dvs kk/omstrukturering/likvidering.

Så NÄR skall regeringen komma med riktiga stödpaket ? Sådana som aktiebolag har nytta av? Inte lånepaket som dessa de lanserat enbart varit.. jo ni förstår väl att regeringen måste ta från en sektor och flytta över till en annan för att kunna genomföra dessa stöd... nej mena lånepaket! Så ni som är oroliga att staten Ger pengar ni får tänka om ordentligt för det existerar ännu inte !

Det de däremot gör är att skjuta sig i själva i foten när de inte hjälper alla dessa företag med riktig hjälp dvs någon form av övervintring (egenföretagare fick sådant stödpaket 1-pers företag, men EJ aktiebolag med massa anställda)
Staten kommer tappa skatteintäkter utan dess like när denna sektor faller helt inom 1 månad finns inte denna kvar knappt. Då får staten även massa utgifter då de får ta hand om alla dessa! A-kassor, socialen, jobbutbildningar osv!

Så summa kardemumma är att staten tappar 15% av sina skatteintäkter och samtidigt får nya utgifter på säkert några procent av BNP på köpet = grattis dumsnåla regering, lycka till med att lösa nästa våg som är den oundvikliga till följd av denna marknads kollaps... dvs underleverantörer och frakt.... efter det är det tillverkningen dvs den tunga industrin! Vem och vilka skall de tillverka för när det inte längre finns efterfrågan på varor (borstet från mat och medicin)

Detta kommer bli en tsunami 🌊 utan dess like i modern tid.
Vi kommer hamna i historieböckerna för framtida barn att läsa om 2020-talet på gott och ont... det är det oundvikliga!
Statens uppgift är att hålla överklassen nöjd och pöbeln i schack. Inget annat.
Planekonomi håller aldrig, varken förr eller nu. Om vi haft en fri marknad där företag och privatpersoner INTE kan räkna med stöd från staten, hade alla tvingats spara under goda tider för att ha i dåliga tider. Som det är nu sparade ingen ett skit under de goda tiderna, tvärtom skuldsatte vi oss upp över öronen.
Tror också att ballongen spricker helt och inga papperspengar i världen kan laga den. Men det har jag ansett ända sedan förra finanskrisen, och blivit idiotförklarad pga det. Har jag fel även nu kommer jag göra som alla andra, skuldsätta mig, leva lyxliv några år och sedan kräva pengar av staten.
Citera
2020-04-06, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
Vad är rimligt för dig ?
Har dina kollegor gjort en dålig affär som köpte 2010 ?

Den som lever får se. Dem som sitter med 3 miljoner kvar i skuld efter corona-krisen och får sälja det för en skitsumma då dem blir arbetslösa ja dem har gjort en ganska usel affär.

Rimlig summa,hur låg huspriserna 1995 och bakåt?
Citera
2020-04-06, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Statens uppgift är att hålla överklassen nöjd och pöbeln i schack. Inget annat.
Planekonomi håller aldrig, varken förr eller nu. Om vi haft en fri marknad där företag och privatpersoner INTE kan räkna med stöd från staten, hade alla tvingats spara under goda tider för att ha i dåliga tider. Som det är nu sparade ingen ett skit under de goda tiderna, tvärtom skuldsatte vi oss upp över öronen.
Tror också att ballongen spricker helt och inga papperspengar i världen kan laga den. Men det har jag ansett ända sedan förra finanskrisen, och blivit idiotförklarad pga det. Har jag fel även nu kommer jag göra som alla andra, skuldsätta mig, leva lyxliv några år och sedan kräva pengar av staten.

Kan inte annat än att hålla med. Den som är satt i skuld är icke fri.
Citera
2020-04-06, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonxster
Den som lever får se. Dem som sitter med 3 miljoner kvar i skuld efter corona-krisen och får sälja det för en skitsumma då dem blir arbetslösa ja dem har gjort en ganska usel affär.

Rimlig summa,hur låg huspriserna 1995 och bakåt?

1995 ???

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Citera
2020-04-06, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
1995 ???

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Vart på ligger du helst då på kurvan?

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekonomi/bostader/Bostadspriser/?graph=/16158/1,2,3/all/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in