2020-06-03, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
Har en tanke om sista dansen

Tänker att Corona krattat manegen för en sista skjuts uppåt
När corona går över så kommer det kännas som typ 2:a världskriget är över
Blir bananas bara för att , folk kommer att tro att det är annorlunda på riktigt
Sen kommer räntehöjningarna smygande för att kyla ner marknaden
Och vips.....kaboom
Tror vi har 1-2 år kvar dit dock
Det här med minusränta är förbi
Har du nån tanke om slutfasen ?

Slutfasen?

Räntehöjningar... det beror ju på hur stora de blir, om det sker kontrollerat.

Corona.... vi kan mycket väl ta vid 2019 års bullmarket. Vi kan se 2000+ på OMX30.

Men någonstans, med så här stora lån, det blir svårt att höja räntan. Riksbankerna kan tappa kontrollen. Det är lån överallt. Hushållen har lån, kommunerna har lån, staterna har lån och nu skall även EU ta lån. Det är en tung börda att bära för den arma skattebetalaren, för denne drar ju lasset till syvende og sidst.

Jag kan för lite nationalekonomi, men OM vi skall höja räntorna måste ju allt, precis allt, strypas. Det kan bli en rejäl recession av det, om nu systemet inte havererar helt.
Citera
2020-06-03, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Slutfasen?

Corona.... vi kan mycket väl ta vid 2019 års bullmarket. Vi kan se 2000+ på OMX30.

Men någonstans, med så här stora lån, det blir svårt att höja räntan. Riksbankerna kan tappa kontrollen. Det är lån överallt. Hushållen har lån, kommunerna har lån, staterna har lån och nu skall även EU ta lån. Det är en tung börda att bära för den arma skattebetalaren, för denne drar ju lasset till syvende og sidst.

Jag kan för lite nationalekonomi, men OM vi skall höja räntorna måste ju allt, precis allt, strypas. Det kan bli en rejäl recession av det, om nu systemet inte havererar helt.

Med slutfasen tänker jag på sista 5:e vågen. Euforin
Har ju inte sett den ännu enligt mig
Du vet när man snackar om ”det nya ”
Håller med om lånen , det kommer bli svettigt när det börjar höjas. Men vi har en bit kvar dit
Nästa gång blir det jobbigt på riktigt tror jag
Då ska man inte va +60 och sitta med 100% aktier
Ge det 2 år
Citera
2020-06-03, 19:07
Medlem
Citat:
Med slutfasen tänker jag på sista 5:e vågen. Euforin
Har ju inte sett den ännu enligt mig
Du vet när man snackar om ”det nya ”
Håller med om lånen , det kommer bli svettigt när det börjar höjas. Men vi har en bit kvar dit
Nästa gång blir det jobbigt på riktigt tror jag
Då ska man inte va +60 och sitta med 100% aktier
Ge det 2 år

Jaha... euforin och "den nya ekonomin" med "superkonjunktur".

Nollränta för evigt? För låg ränta kommer vi att ha länge pga coronan.

Nej, det är kanske för dystra tider. Euforin brukar kanske komma efter ett krig. Första, andra och kalla.
Citera
2020-06-03, 21:11
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Har en tanke om sista dansen

Tänker att Corona krattat manegen för en sista skjuts uppåt
När corona går över så kommer det kännas som typ 2:a världskriget är över
Blir bananas bara för att , folk kommer att tro att det är annorlunda på riktigt
Sen kommer räntehöjningarna smygande för att kyla ner marknaden
Och vips.....kaboom
Tror vi har 1-2 år kvar dit dock
Det här med minusränta är förbi
Har du nån tanke om slutfasen ?
Tror inte någon ser någon direkt högkonjunktur de närmaste 5 åren.
Men din "sista dans" kanske kommer därefter. 20-30 års högkonjunktur.
Citera
2020-06-03, 21:20
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Vi är nog ungefär lika gamla.. köpte bostadsrätt vid den tiden. Och nog har visst blivit fel, men annat rätt. Men misstagen när man blir äldre kostar mer, och ekonomin har ingen tid att läka.

Det finns nog ganska mycket som kan sänka börsen... T ex

Q2 rapporterna blir värre än väntat med dyster syn på framtid. Fast tittar man så har siffrorna snarare börjat revideras upp.

Skiten träffar fläkten på riktigt i USA. Fast kan det bli värre?

Någon finansiell härdsmälta orsakad av något vi inte begriper. Jag har ganska lågt förtroende för nollränte-politiken... men det har jag haft i 5-6 år nu så jag känner mig som en surgubbe mest i frågan.

Den som lever får se... minns att börserna inte föll elfte september utan steg. De föll till nyårshelgen samma år.
Globala räntor har fallit stadigt i 40 år
https://voxeu.org/sites/default/files/image/FromMay2014/smith%20fig1%2014%20jan.png
Blir väl lite intressant hur det går. Men jag tror på 0 i sidled i 5 år iaf. Kanske 10 år.

Blir så här när levnadsstandarden stiger i världen och folk skall spara till pension. Blir underskott på tillgångar att spara i och då går räntan ned.

Och tillväxten i världen går upp. Och det blir fler och fler som skall pensionsspara. Och vi andra skall spara mer.

Inget att sura över att folk sparar.
Citera
2020-06-04, 00:50
Medlem
Nykn0llads avatar
Det blir inget mer ras pga coronan, på samma sätt som bostadsmarknaden är oövervinnerlig så är börsen det med pga de låga räntorna. Det finns inget annat sätt att spara sitt kapital på börsen heller idag pga räntorna från helvetet.
Citera
2020-06-04, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Globala räntor har fallit stadigt i 40 år
https://voxeu.org/sites/default/files/image/FromMay2014/smith%20fig1%2014%20jan.png
Blir väl lite intressant hur det går. Men jag tror på 0 i sidled i 5 år iaf. Kanske 10 år.

Blir så här när levnadsstandarden stiger i världen och folk skall spara till pension. Blir underskott på tillgångar att spara i och då går räntan ned.

Och tillväxten i världen går upp. Och det blir fler och fler som skall pensionsspara. Och vi andra skall spara mer.

Inget att sura över att folk sparar.

Ja, det kanske är att befolkningspyramiden har ersatts av en stapel. Men om pensionerna betyder så mycket finns det mycket framtida obalanser att oroa sig för.

Och här fick vi ett exempel på vad som kan utvecklas till en "ny" tankegång. - "De låga räntorna är här för att stanna...."
Citera
2020-06-04, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Så när kommer nästa ras som alla björnar väntar på?
Världsekonomin är ju helt ur led och ändå ligger vi på nivån hösten 2019, inte bara i Stockholm.

Ja, det är helt bisarrt. Börsen får tydligen inte till något pris rasa. Det ska bara upp, oavsett vad fn som händer i världen.
Citera
2020-06-04, 13:00
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Om man läser den här artikeln i dagens DI så kan man mellan raderna förstå att världen är galen.
Citat:
https://digital.di.se/artikel/uber-antalet-resor-fortsatt-70-procent-lagre-an-i-fjol
Taxiappjätten Uber ser en viss ljusning efter coronapandemin med en ökad efterfrågan under maj månad. Men antalet resor är ändå dramatiskt färre i jämförelse med i fjol, enligt vd:n Dara Khosrowshahi.
..
Antalet resenärer är nu 70 procent lägre än under samma månad i fjol, vilket går att jämföra med en nedgång på 80 procent i april.
..
Uber-chefen tillade att vissa områden visar en betydande förbättring, så som Hongkong. Där har mer än fyra femtedelar av tappet återhämtats.
..
Ubers aktie har klarat sig förhållandevis bra på USA-börsen, trots krisen, och är upp med nästan 24 procent under 2020.
För att tala svenska.

70% av alla resor globalt är borta, fortfarande, trots att lockdown är borta.

20% av alla resor är fortfarande borta i HongKong trots att de är förskonade från corona.

DI anser att en aktie som har stigit 24% det senaste halvåret, trots corona har "klarat sig förhållandevis bra".

Börsexperterna som köper aktier i USA tycker att ett företag som redan innan hade P/E -5, tappat 70% av sina kunder, nu ska ha 24% högre börskurs.

Mycket snart kommer jag att få köpa BEAR igen.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-06-04 kl. 13:02.
Citera
2020-06-04, 15:40
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Slutfasen?

Det är en dans på rakbladet.
Ju större lån desto större är risken för en okontrollerad inflation. Det kostar inget att låna ut låssaspengar. Så man bankerna lånar ut allt mer av dessa. Bostadspriser o kpi stiger eller snarare valutan tappar i köpkraft. Lönerna stiger för somliga, klyftona ökar. Politisk oro.
Baaam!
Citera
2020-06-04, 16:00
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/19002/omx-stockholm-30

OMXS30 gick ner en hel procent på en knapp timme idag mellan 13.55 till 14.43. Det är exakt när Dow Jones öppnar. Jag tolkar det som att det finns extremt rädda, riktigt stora, spelare på Stockholmsbörsen just nu som kan påverka 1% i timmen med sin handel. Och de känner sig inte särskilt trygga med dagens kurser.

Det gör att jag spekulerar i att vi ganska snart kommer att få en 5% dipp på en enda dag. Dagen kommer att triggas av något udda, något som vi inte kan förutse, men ändå helt naturligt med tanke på vilken situation som världen befinner sig i.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-06-04 kl. 16:04.
Citera
2020-06-04, 16:10
Medlem
PedoFilips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/19002/omx-stockholm-30

OMXS30 gick ner en hel procent på en knapp timme idag mellan 13.55 till 14.43. Det är exakt när Dow Jones öppnar. Jag tolkar det som att det finns extremt rädda, riktigt stora, spelare på Stockholmsbörsen just nu som kan påverka 1% i timmen med sin handel. Och de känner sig inte särskilt trygga med dagens kurser.

Det gör att jag spekulerar i att vi ganska snart kommer att få en 5% dipp på en enda dag. Dagen kommer att triggas av något udda, något som vi inte kan förutse, men ändå helt naturligt med tanke på vilken situation som världen befinner sig i.

Dow Jones öppnar väl 15:30 svensk tid? ECB sa idag att dom tänker fortsätta med PEPP till juni 2021 eller så länge det behövs, Det kommer komma en smäll men vi ska upp till ATH inte först då tror jag dom stora grabbarna vill gå ur.

Nasdaq tog sig förbi 9718.7 nu också vi får se hur långt upp den ska.
Senast redigerad av PedoFilip 2020-06-04 kl. 16:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in