Citat:
Ursprungligen postat av
estetik
Ett vanligt antagande är att kostnader är fixed på kort sikt. Det innebär att utbudet är fixed på kort sikt pga given marginalkostnad. Så minskad efterfrågan med bibehållet utbud innebär ny jämvikt och lägre priser.
Det som händer på lång sikt är att företag lägger ned om priset ligger under snittkostnaden per producerad enhet. Så då får man utbudsskifte inåt och då går priset upp för en given efterfråga. Men det blir ju en senare effekt av efterfrågechocken som nu sker.
Om priset faller upphör produktionen. Företag producerar inte till förlust. Varför tror du det?
Antar företaget att priset kommer stiga så kan de överväga att producera för lager temporärt.
I denna situation så finns en efterfrågan som kräver nyproduktion. Denna efterfrågan kan temporärt minska. Minskar efterfrågan i paritet med produktion sker inga nämnvärda prisändringar.
Det vi sett sedan 2017 är just detta. Priserna har stått still och produktionen minskat.
Eftersom vi har detta konkreta fall mitt framför ögonen i Sverige så borde det väl gå att ta in.
Citat:
Ursprungligen postat av
estetik
Ja, ökad likviditet innebär att hålla infrastrukturen flytande och att intäkter upprätthålls. Det ena utesluter inte det andra, snarare att de är komplement.
Nej, likviditeten i termer av att Riksbanken lånar av bankerna syftar bara till att säkra betalsystemet. (Det är ett av de uppdrag som Riksbanken har). Likviditet åstadkommer inget annat.
Det handlar bara om att det skall gå att betala en räkning från ett konto i Nordea till ett konto i Swedbank.
Citat:
Ursprungligen postat av
estetik
Jag förstår inte vad du skriver här har att göra med vad jag skrev. Redogör vänligen. Menar du alltså att det är bra att staten går in och stödjer marknader? Jag som trodde fri marknad och konkurrens var ledorden.
Om du inte kommer ihåg vad du skrev (och jag citerade) så gå tillbaka och läs. Du kommer med en massa föreställningar.
Jag påtalar att enda syftet är att låta infrastrukturen överleva. Det är billigare för staten än om den havererar. Men du och många andra i forumet kan bara tänka i termer av att någon annan kan få mer bidrag än vad ni får. Och så blir ni hysteriska.
Om nu staten inte hade gjort detta, och företagen konkat. Inga restauranger och hotell kvar. (Dvs det ni vill). Kommer då ni att öppna plånböckerna och starta nya och arbeta till minimal lön med konkursen hängande över er. Resten av livet.
Det var frågan jag ställde. Men jag fick ju ingen svar. Det är brukligt att du och andra smiter undan frågor som rör konsekvenser av era förslag.
Är ert förslag att Sverige skall ha horder av arbetslösa inga restauranger och hotell mm?
Citat:
Ursprungligen postat av
estetik
Intressant att du alltså visat dig vara förespråkare av statsfinansierad marknad.
Nej det har jag inte visat mig vara. Jag förklarar varför regeringen gör som den gör. (Och regeringar i andra länder).
Du och många andra kan bara hantera ert eget tyckande. Och kan inte förstå att någon kan relatera fakta eller återge andras resonemang. Ni kan inte tänka er annat än att alla andra bara talar strikt i egen sak.
Det leder till bisarra situationer som om jag skulle säga att vi har högertrafik i Sverige så menar ni att jag förordar högertrafik och att jag menar att det är bra att det är högertrafik.
Ni klarar inte av fakta.
Här återger jag hur regeringar resonerar. Och du kan inte annat än få för dig att jag menar att det är bra och önskvärt. Men det är inget jag uttalat mig om. Min preferens kan vara att vi inte ens har någon regering.
Citat:
Ursprungligen postat av
estetik
Så i sommar så ökar bostadspriserna, är det din förutsägelse?
Jag har ingen kristallkula, men min bedömning är att om vi ser en dip i bostadspriser (Om med nuvarande situation är det sannolikt då vi ser ut att åka på ett BNP-fall) då kommer det just att vara en dip och inte en permanent nedgång. Om dippen sträcker sig till i höst eller årsskiftet börjar bero på hur vi mäter. Om det är exakt på decimalen hos valueguard eller grovt kan göra stor skillnad. Grovt gissar jag att vi är snabbt tillbaka.
Så den som vill byta upp sig, och slippa onödig flyttskatt, har inte så lång tid på sig.
Produktionskostnaden stiger. Och önskar vi nya bostäder så kommer priset upp till produktionskostnaden.