2020-03-21, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Nope. Bara ger dig lite tips. Att Svenskar tror att livet i Amerika ser ut som på bio och blir helt chockerade över hur lite det stämmer överens med deras bild av Amerika är ett fascinerande ämne.

Sverige är mer likt Amerika är vad USA är om du förstår vad jag menar. Att en läkare skulle dyka upp på jobbet i jeans är helt otänkbart i USA. I Sverige är det helt normalt.

Att man skulle kunna säga fuck på TV eller radio i USA före kl 22 är också otänkbart.

Men OK vi börjar glida ifrån ämnet

Väl skrivet, men att svära i tv och radio är något som är väldigt speciellt för norden? Inte ens i England förekommer detta beteende?
2020-03-21, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spacy1
Väl skrivet, men att svära i tv och radio är något som är väldigt speciellt för norden? Inte ens i England förekommer detta beteende?
Nej det förekommer inte i England. BBC 'bleepar' alla svärord. Tidningar skriver typ f#%k. Föräldrar i Storbritannien, Kanada, Australien osv vill inte att deras barn interagerar med barn från Skandinavien på internet för att de använder ett så ovårdat språk. True story

Men OK nu är vi borta från ämnet. Mitt bidrag i diskussionen just nu kan väl vara att en småhusägare i USA betalar ung. en halv miljon årligen i Fastighetsskatt. Sedan, om man har en någorlunda hög inkomst vilket de flesta husägare där har, lägger man ner minst två veckor på sin deklaration.

När man sedan hittat alla kvitton och skrivit ner de anlitar man ändå en skattejurist som går igenom allt detta en gång till, Detta kostar ung. 5000 kr. Sedan skickar man in sin deklaration.

I Sverige får man den på SMS och svarar antingen ja eller nej. Staten gör allt jobb åt dig. Man behöver inte anlita någon utomstående granskare som 'godkänner' din deklaration.

Men vad gör folk inte för att bo i en ickekommunistisk stat. Att lägga ner två veckors obetalt arbete och sedan vara tvungen att lita på en utomståendes underskrift, som tar bra betalt för att skriva den, är priset man betalar för att bo i ett fritt land.

Ja jävlar, Sverige är världens bästa land med god marginal. Ni som klagar på byråkratin här. Pröva att bo i USA. Eller Italien ha ha.

Sedan kunde folk svära mindre på Engelska. Bara för att det förekommer på film och på skiva betyder det inte att det är så ett samtal går till i normala fall. Det gör det verkligen inte. (Och ge fan i att spotta och pissa utomhus ha ha)
Senast redigerad av Alpoxen 2020-03-21 kl. 22:48.
2020-03-22, 00:15
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Mitt bidrag i diskussionen just nu kan väl vara att en småhusägare i USA betalar ung. en halv miljon årligen i Fastighetsskatt. Sedan, om man har en någorlunda hög inkomst vilket de flesta husägare där har, lägger man ner minst två veckor på sin deklaration.

När man sedan hittat alla kvitton och skrivit ner de anlitar man ändå en skattejurist som går igenom allt detta en gång till, Detta kostar ung. 5000 kr. Sedan skickar man in sin deklaration.

Så enkelt blir det bara om man är anställd på samma plats ett helt år och det är i samma delstat som man bor.
2020-03-22, 00:50
Medlem
estetiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Varför skulle priserna falla, när i stället produktionen kan falla. Sa inte teorin något om det. Eller ignorerade du bara det.
Har du valt att ignorera att produktionen minskat?
Ett vanligt antagande är att kostnader är fixed på kort sikt. Det innebär att utbudet är fixed på kort sikt pga given marginalkostnad. Så minskad efterfrågan med bibehållet utbud innebär ny jämvikt och lägre priser.

Det som händer på lång sikt är att företag lägger ned om priset ligger under snittkostnaden per producerad enhet. Så då får man utbudsskifte inåt och då går priset upp för en given efterfråga. Men det blir ju en senare effekt av efterfrågechocken som nu sker.

Citat:
Det med likviditet leder inte till något annat än att betalningar fungerar.
Du har fått för dig att det har mer påverkan än det har.

För min del ser jag inte att de sk stödpaketen påverkar efterfrågan. De syftar mer till att infrastruktur i samhället INTE havererar.
Ja, ökad likviditet innebär att hålla infrastrukturen flytande och att intäkter upprätthålls. Det ena utesluter inte det andra, snarare att de är komplement.

Citat:
För att vara mer konkret. Antag nu att 90% av alla restauranger och hotell konkar.
Kommer då du och andra liknande personer att öppna era plånböcker och starta nya restauranger/hotell och arbeta utan avkastning och med låg lön resten av livet för att upprätthålla servicen?

Om svaret är NEJ. Varför har du då tänkt dig att någon annan skall göra det?

Livet som småföretagare är inte bättre. Och nu konkar deras livsverk. De orkar inte starta om. Därför ser staten det som att det är en hygglig ide att hålla deras näsor över vattenytan.
Jag förstår inte vad du skriver här har att göra med vad jag skrev. Redogör vänligen. Menar du alltså att det är bra att staten går in och stödjer marknader? Jag som trodde fri marknad och konkurrens var ledorden.

Intressant att du alltså visat dig vara förespråkare av statsfinansierad marknad.

Du vet när man kollar på flygkrascher på film. Då brukar en stund av ärlighet infinna sig hos de krisdrabbade passagerna som störtar ner mot döden. Dom väller ut sig saker som dom egentligen tycker och tänker. Ungefär så känns det som att du hanterar den här ekonomiska kraschen. I dessa krisdrabbade tider så infinner sig en strimma av ärlighet från liksom-fb som förespråkar statliga interventioner på den allsmäktige marknaden.

Citat:
I Februari steg de. Om de skall falla tillbaka så lär det ske i Mars/April. Sedan kommer troligen återhämtningen (om de fallit).
Så i sommar så ökar bostadspriserna, är det din förutsägelse?

Citat:
Vad jag kan se har inget av detta ändrats. Ni är fortfarande foliehattar som lämpligen håller till i forum för konspirationer.
Case in point.
2020-03-22, 00:55
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Nope. Bara ger dig lite tips. Att Svenskar tror att livet i Amerika ser ut som på bio och blir helt chockerade över hur lite det stämmer överens med deras bild av Amerika är ett fascinerande ämne.

Sverige är mer likt Amerika är vad USA är om du förstår vad jag menar. Att en läkare skulle dyka upp på jobbet i jeans är helt otänkbart i USA. I Sverige är det helt normalt.

Att man skulle kunna säga fuck på TV eller radio i USA före kl 22 är också otänkbart.

Det är åtminstone så att du själv aldrig har bott i USA. Huruvida livet i Amerika "ser ut som på bio" beror dock på om du bor i CA (eller till viss del även NY). Bor du i CA är chocken tvärt om att allt är exakt som på bio. I synnerhet college-livet är som att kliva in i en film. Det gäller även familjelivet; de stora husen i de gröna suburbs som ser orimliga ut som svensk osv. Anledningen att just CA är så chockerande likt "som på bio" är så enkel som att de har producerat det mesta du sett på bio.

De framgångsrika klär sig förövrigt extremt laid back. Inte ovanligt med rika entreprenörer som köper 10 par av identiska, löst sittande shorts och sedan kör dem varje dag. För att de är sköna. De yngre nyrika IT-karriäristerna gillar fortfarande löst sittande, ironiska, färglada T-shirts. Just läkare är bara ett speciellt yrke.
Senast redigerad av Trillske 2020-03-22 kl. 01:00.
2020-03-22, 06:43
Medlem
Citat:

Tack men har bott och jobbat både i USA och UK så du kan spara dina halvförvirrade tips till andra.
2020-03-22, 08:59
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cristupher
...
Gissar på kanske en dipp på -10% (vilket ändå är mycket pengar).Missar säkert många faktorer men ni som tror 30-50% hur kommer ni till den slutsatsen? Många här vet mycket mer om bostadsmarknaden än mig men tror det ligger lite i att det finns ett önsketänkande på en krasch, har varit där själv.

Ingen vet säkert men 50% nedgång är vad man använt i de europeiska stresstesterna för banker i Scenariot för just Sverige.

Det är alltså ingen foliehattssiffra utan något som skulle kunna hända. Det betyder naturligtvis inte att väntevärdet är -50% utan något man bör vara beredd på i värsta fall.

Sannolikheten för att man skall råka ut för en svår olycka i Thailand är näst intill noll men rationella människor tecknar ändå en reseförsäkring eftersom de inte vill ta en liten risk att förstöra sin ekonomi för all framtid.
En del sticker förstås huvudet i sanden och tecknar ingen försäkring och ibland åker de dit så det stänker om det.

Ibland tycker jag att högbelånade beter sig strutsaktigt också. De kalkylerar inte med risken för en större nedgång utan förnekar krampaktigt att risken ens finns. De spelar helt enkelt rysk roulette med sin personliga ekonomi.
2020-03-22, 09:17
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Tack men har bott och jobbat både i USA och UK så du kan spara dina halvförvirrade tips till andra.

Bodde i Boston i några månader. Kändes mycket europeiskt, vilket också är deras självbild just i det området. Naturligtvis mycket mer hemlösa och tiggare samt mycket byråkrati och krångel på grund av deras obegåvade juridiska system där alla är rädda för att bli stämda.
2020-03-22, 09:57
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estetik
Ett vanligt antagande är att kostnader är fixed på kort sikt. Det innebär att utbudet är fixed på kort sikt pga given marginalkostnad. Så minskad efterfrågan med bibehållet utbud innebär ny jämvikt och lägre priser.

Det som händer på lång sikt är att företag lägger ned om priset ligger under snittkostnaden per producerad enhet. Så då får man utbudsskifte inåt och då går priset upp för en given efterfråga. Men det blir ju en senare effekt av efterfrågechocken som nu sker.
Om priset faller upphör produktionen. Företag producerar inte till förlust. Varför tror du det?
Antar företaget att priset kommer stiga så kan de överväga att producera för lager temporärt.

I denna situation så finns en efterfrågan som kräver nyproduktion. Denna efterfrågan kan temporärt minska. Minskar efterfrågan i paritet med produktion sker inga nämnvärda prisändringar.

Det vi sett sedan 2017 är just detta. Priserna har stått still och produktionen minskat.

Eftersom vi har detta konkreta fall mitt framför ögonen i Sverige så borde det väl gå att ta in.

Citat:
Ja, ökad likviditet innebär att hålla infrastrukturen flytande och att intäkter upprätthålls. Det ena utesluter inte det andra, snarare att de är komplement.
Nej, likviditeten i termer av att Riksbanken lånar av bankerna syftar bara till att säkra betalsystemet. (Det är ett av de uppdrag som Riksbanken har). Likviditet åstadkommer inget annat.
Det handlar bara om att det skall gå att betala en räkning från ett konto i Nordea till ett konto i Swedbank.

Citat:
Jag förstår inte vad du skriver här har att göra med vad jag skrev. Redogör vänligen. Menar du alltså att det är bra att staten går in och stödjer marknader? Jag som trodde fri marknad och konkurrens var ledorden.
Om du inte kommer ihåg vad du skrev (och jag citerade) så gå tillbaka och läs. Du kommer med en massa föreställningar.

Jag påtalar att enda syftet är att låta infrastrukturen överleva. Det är billigare för staten än om den havererar. Men du och många andra i forumet kan bara tänka i termer av att någon annan kan få mer bidrag än vad ni får. Och så blir ni hysteriska.

Om nu staten inte hade gjort detta, och företagen konkat. Inga restauranger och hotell kvar. (Dvs det ni vill). Kommer då ni att öppna plånböckerna och starta nya och arbeta till minimal lön med konkursen hängande över er. Resten av livet.
Det var frågan jag ställde. Men jag fick ju ingen svar. Det är brukligt att du och andra smiter undan frågor som rör konsekvenser av era förslag.

Är ert förslag att Sverige skall ha horder av arbetslösa inga restauranger och hotell mm?

Citat:
Intressant att du alltså visat dig vara förespråkare av statsfinansierad marknad.
Nej det har jag inte visat mig vara. Jag förklarar varför regeringen gör som den gör. (Och regeringar i andra länder).

Du och många andra kan bara hantera ert eget tyckande. Och kan inte förstå att någon kan relatera fakta eller återge andras resonemang. Ni kan inte tänka er annat än att alla andra bara talar strikt i egen sak.
Det leder till bisarra situationer som om jag skulle säga att vi har högertrafik i Sverige så menar ni att jag förordar högertrafik och att jag menar att det är bra att det är högertrafik.
Ni klarar inte av fakta.

Här återger jag hur regeringar resonerar. Och du kan inte annat än få för dig att jag menar att det är bra och önskvärt. Men det är inget jag uttalat mig om. Min preferens kan vara att vi inte ens har någon regering.

Citat:
Så i sommar så ökar bostadspriserna, är det din förutsägelse?
Jag har ingen kristallkula, men min bedömning är att om vi ser en dip i bostadspriser (Om med nuvarande situation är det sannolikt då vi ser ut att åka på ett BNP-fall) då kommer det just att vara en dip och inte en permanent nedgång. Om dippen sträcker sig till i höst eller årsskiftet börjar bero på hur vi mäter. Om det är exakt på decimalen hos valueguard eller grovt kan göra stor skillnad. Grovt gissar jag att vi är snabbt tillbaka.
Så den som vill byta upp sig, och slippa onödig flyttskatt, har inte så lång tid på sig.

Produktionskostnaden stiger. Och önskar vi nya bostäder så kommer priset upp till produktionskostnaden.
2020-03-22, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Det är åtminstone så att du själv aldrig har bott i USA. Huruvida livet i Amerika "ser ut som på bio" beror dock på om du bor i CA (eller till viss del även NY). Bor du i CA är chocken tvärt om att allt är exakt som på bio. I synnerhet college-livet är som att kliva in i en film. Det gäller även familjelivet; de stora husen i de gröna suburbs som ser orimliga ut som svensk osv. Anledningen att just CA är så chockerande likt "som på bio" är så enkel som att de har producerat det mesta du sett på bio.

De framgångsrika klär sig förövrigt extremt laid back. Inte ovanligt med rika entreprenörer som köper 10 par av identiska, löst sittande shorts och sedan kör dem varje dag. För att de är sköna. De yngre nyrika IT-karriäristerna gillar fortfarande löst sittande, ironiska, färglada T-shirts. Just läkare är bara ett speciellt yrke.
De yngre nyrika pratar ryska och kinesiska. När var du i Kalifornien senast? Hade du Svensk försäkring och svenskt studielån när du var där? Tog du över din värdfamiljs taxibusiness när gubben råkade vara sjuk?

Diverse utbytesstudenters erfarenheter är naturligtvis helt ovidkommande här. Varför åker svenska studenter bara till delstater med varmt klimat? För att de skulle frysa ihjäl på vintern om de bodde nånstans där det blir vinter då Amerikanska hus påmminer om zigenarlägren i Sverige när det gäller isolering.
2020-03-22, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Om priset faller upphör produktionen. Företag producerar inte till förlust. Varför tror du det?
Antar företaget att priset kommer stiga så kan de överväga att producera för lager temporärt.

I denna situation så finns en efterfrågan som kräver nyproduktion. Denna efterfrågan kan temporärt minska. Minskar efterfrågan i paritet med produktion sker inga nämnvärda prisändringar.

Det vi sett sedan 2017 är just detta. Priserna har stått still och produktionen minskat.

Eftersom vi har detta konkreta fall mitt framför ögonen i Sverige så borde det väl gå att ta in.

Nej, likviditeten i termer av att Riksbanken lånar av bankerna syftar bara till att säkra betalsystemet. (Det är ett av de uppdrag som Riksbanken har). Likviditet åstadkommer inget annat.
Det handlar bara om att det skall gå att betala en räkning från ett konto i Nordea till ett konto i Swedbank.

Om du inte kommer ihåg vad du skrev (och jag citerade) så gå tillbaka och läs. Du kommer med en massa föreställningar.

Jag påtalar att enda syftet är att låta infrastrukturen överleva. Det är billigare för staten än om den havererar. Men du och många andra i forumet kan bara tänka i termer av att någon annan kan få mer bidrag än vad ni får. Och så blir ni hysteriska.

Om nu staten inte hade gjort detta, och företagen konkat. Inga restauranger och hotell kvar. (Dvs det ni vill). Kommer då ni att öppna plånböckerna och starta nya och arbeta till minimal lön med konkursen hängande över er. Resten av livet.
Det var frågan jag ställde. Men jag fick ju ingen svar. Det är brukligt att du och andra smiter undan frågor som rör konsekvenser av era förslag.

Är ert förslag att Sverige skall ha horder av arbetslösa inga restauranger och hotell mm?

Nej det har jag inte visat mig vara. Jag förklarar varför regeringen gör som den gör. (Och regeringar i andra länder).

Du och många andra kan bara hantera ert eget tyckande. Och kan inte förstå att någon kan relatera fakta eller återge andras resonemang. Ni kan inte tänka er annat än att alla andra bara talar strikt i egen sak.
Det leder till bisarra situationer som om jag skulle säga att vi har högertrafik i Sverige så menar ni att jag förordar högertrafik och att jag menar att det är bra att det är högertrafik.
Ni klarar inte av fakta.

Här återger jag hur regeringar resonerar. Och du kan inte annat än få för dig att jag menar att det är bra och önskvärt. Men det är inget jag uttalat mig om. Min preferens kan vara att vi inte ens har någon regering.

Jag har ingen kristallkula, men min bedömning är att om vi ser en dip i bostadspriser (Om med nuvarande situation är det sannolikt då vi ser ut att åka på ett BNP-fall) då kommer det just att vara en dip och inte en permanent nedgång. Om dippen sträcker sig till i höst eller årsskiftet börjar bero på hur vi mäter. Om det är exakt på decimalen hos valueguard eller grovt kan göra stor skillnad. Grovt gissar jag att vi är snabbt tillbaka.
Så den som vill byta upp sig, och slippa onödig flyttskatt, har inte så lång tid på sig.

Produktionskostnaden stiger. Och önskar vi nya bostäder så kommer priset upp till produktionskostnaden.
Ingen kommer behöva producera till förlust. Staten betalar mellanskillnaden. Skillnaden nu i Coronavirusets efterdyningar är att det inte bara gäller banker den här gången.

Nu går det kapitalistiska systemet in och räddar hela branscher. Trump håller på att förvandla USA till Kina.
2020-03-22, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Bodde i Boston i några månader. Kändes mycket europeiskt, vilket också är deras självbild just i det området. Naturligtvis mycket mer hemlösa och tiggare samt mycket byråkrati och krångel på grund av deras obegåvade juridiska system där alla är rädda för att bli stämda.

Så är det. Skulle vilja höra hur många år min kära "tipsare" jobbat i USA och UK :-D

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in