Citat:
Ursprungligen postat av
nu-lugnar-du-dig
Det är fel att påstå att buden är det marknaden värderar lägenheten till, det är förstås försäljningspriset som utgör marknadens värdering och inte den ena sidans bud.
Jag sitter med små barn här inne (vad gäller förståelse för ekonomi, mer vet jag ju inte). Vet inte hur det kan ha blivit så i den här tråden. Lärdom av det är att om du inte försöker lära dig kan vi lägga ned här. Men vi provar en gång på direkt märkligt fundamental nivå:
- Givet 1 säljare av 1 produkt stämmer den symmetri du ser framför dig, dvs om vi har 1 säljare och 1 produkt blir det irrelevant att ensidigt titta på marknadens värdering eftersom produkten
inte existerar till marknadens värdering givet att det inte blir en försäljning. Notera dock att det fortfarande är marknaden som värderar produkten, inte nu-lugnar-du-dig som sitter och trycker i sin lilla tillgång som N-1 människor skiter fullständigt i för att nu-lugnar-du-dig vill känna sig rik.
- Detta är INTE ett intressant perspektiv för den här kontexten. Om vi behandlar varje objekt enskilt är diskussionen, tråden och i synnerhet statistiken helt ointressant. HOX index är då helt meningslöst, för varje objekt är då unikt.
- Om vi istället har minsta anspråk att försöka värdera bostadsmarknaden i stort är det
enda som är intressant marknadens värdering. Det är på en aggregerad nivå
fullständigt ointressant att nu-lugnar-du-dig inte vill sälja för det pris marknaden värderar produkten till. Det enda som då händer är att 1 av X antal likvärdiga produkter försvinner från marknaden.
Det är ju inte så lite underhållande att du tror att man själv kan bestämma marknadens värdering av sin tillgång. Brukar du använda de resonemangen i dialog med banken? Typ "jomen idag känner jag att marknadsvärdet är 32 miljarder. Så jag har det ju rätt bra, höhö. Får jag låna en liten miljard?"