2020-03-20, 13:07
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Så klart vi ändå kommer ha råd med nyproduktion med hänsyn till att markpriset är en betydande del av slutpriset idag, sjunker markpriserna kan slutpriserna sjunka utan att själva produktionskostnaden minskar. Finns exempel på "bostadsutvecklare" som köpt mark i storstäderna för ett pris som motsvarar 50k/kvm planerad bostadsyta.
Det är just i centrala Stockholm som det är högt. Men tittar du i utkanten av Stockholm, där man i praktiken kan bygga så är inte markpris för en villatomt speciellt många % av totalpriset.
Och för en lägenhet i ett flerfamiljshus är det inte speciellt mycket heller.

Så även om markpris falla är det i praktiken stopp för nyproduktion.
2020-03-20, 13:29
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EinsteinAfricAnus
Du är i total förnekelse. Vi är mitt i en total finansiell härdsmälta och du använder termen "bubbelpratare". Fattar du inte vad som händer och håller på att hända? Lär dig hur systemet funkar istället: https://m.youtube.com/watch?v=p5Ac7ap_MAY&t=2661s.
Bubbelpratare är väl en klar och tydlig term.
Hänvisningen till youtube var misslyckad. Den sa inget om vakansgraden i Sverige. Läste du vad du citerade?

Om du menar att filmen lär dig något så får du väl komma och prova att visa det du lärt dig genom att göra en logiskt oantastlig bevisföring där du tar stöd i mätdata. Varsågod.

Citat:
Ursprungligen postat av estetik
Vad som händer nu är en brutal efterfrågechock. Dvs efterfrågan har sjunkit, så företagen säljer mindre.

Vad som ska hända då enligt teorin är att priserna sjunker.
Varför skulle priserna falla, när i stället produktionen kan falla. Sa inte teorin något om det. Eller ignorerade du bara det.
Har du valt att ignorera att produktionen minskat?

Citat:
Dock har vi sett omfattande stödpaket. I princip är det stödköp utan att faktiskt köpa något. Man riktar likviditet för att dämpa fallet så att företagen och anställda inte ska göra så stor förlust. Dvs man försöker bibehålla penningflödet i ekonomin, så att efterfrågan upprätthålls.
Det med likviditet leder inte till något annat än att betalningar fungerar.
Du har fått för dig att det har mer påverkan än det har.

Citat:
Kommer dessa stödpaket ha effekt på efterfrågan? Det beror på Corona. För efterfrågan har sjunkit pga andra värden än ekonomiska. Så det man gör är som att försöka släcka en brand med ett brandlarm. Det brinner ju redan och vi vet om det, så vad spelar det för roll att det piper.

Om det är så att Corona-grejen fortsätter så kommer folk inte vilja gå ut och konsumera som tidigare. Vi har redan sett att stora evenemang såsom fotbolls-EM kommer ställas in. Corona har alltså redan gett effekter på efterfrågan långt in på sommaren.

Anta att folks intäkter upprätthålls på kort sikt pga krispaketen, men Corona fortsätter. Det kommet minska den marginella konsumtionsbenägenheten. Framtidstron blir låg. På lite längre sikt så sjunker BNP, och således sjunker folks intäkter.

Så vi kommer få stagnation och högre arbetslöshet. I det läget kommer man behöva sänka räntan ännu mer minus eller ge ännu mer stöd. Sänkt skatt är troligt, vilket kommer slå hårt på offentlig sektor och därför slå hårt tillbaks mot företagen eftersom företagen förlorar intäkter om deras kunder förlorar intäkter - av denna anledning brukar man höra folk säga att ekonomin inte är ett nollsummespel.
För min del ser jag inte att de sk stödpaketen påverkar efterfrågan. De syftar mer till att infrastruktur i samhället INTE havererar.

För att vara mer konkret. Antag nu att 90% av alla restauranger och hotell konkar.
Kommer då du och andra liknande personer att öppna era plånböcker och starta nya restauranger/hotell och arbeta utan avkastning och med låg lön resten av livet för att upprätthålla servicen?

Om svaret är NEJ. Varför har du då tänkt dig att någon annan skall göra det?

Livet som småföretagare är inte bättre. Och nu konkar deras livsverk. De orkar inte starta om. Därför ser staten det som att det är en hygglig ide att hålla deras näsor över vattenytan.

Citat:
Jag tror iaf att priserna på bostäder kommer sjunka på sikt pga lägre efterfråga. Inte direkt. Men på sikt, när krisen fått verka ordentligt.
För man bygger ingen ekonomi på stödpaket.
I Februari steg de. Om de skall falla tillbaka så lär det ske i Mars/April. Sedan kommer troligen återhämtningen (om de fallit).

Citat:
Vi har varit många som varnat för detta på Flashback genom åren. Vi har blivit utskrattade. Vi har blivit spottade på. Vi har kallats foliehattar. Vi har kallats det ena och det andra av etablissemangets lakejer.
Vad jag kan se har inget av detta ändrats. Ni är fortfarande foliehattar som lämpligen håller till i forum för konspirationer.
2020-03-20, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Bubbelpratare är väl en klar och tydlig term.
Hänvisningen till youtube var misslyckad. Den sa inget om vakansgraden i Sverige. Läste du vad du citerade?

Om du menar att filmen lär dig något så får du väl komma och prova att visa det du lärt dig genom att göra en logiskt oantastlig bevisföring där du tar stöd i mätdata. Varsågod.

Varför skulle priserna falla, när i stället produktionen kan falla. Sa inte teorin något om det. Eller ignorerade du bara det.
Har du valt att ignorera att produktionen minskat?

Det med likviditet leder inte till något annat än att betalningar fungerar.
Du har fått för dig att det har mer påverkan än det har.

För min del ser jag inte att de sk stödpaketen påverkar efterfrågan. De syftar mer till att infrastruktur i samhället INTE havererar.

För att vara mer konkret. Antag nu att 90% av alla restauranger och hotell konkar.
Kommer då du och andra liknande personer att öppna era plånböcker och starta nya restauranger/hotell och arbeta utan avkastning och med låg lön resten av livet för att upprätthålla servicen?

Om svaret är NEJ. Varför har du då tänkt dig att någon annan skall göra det?

Livet som småföretagare är inte bättre. Och nu konkar deras livsverk. De orkar inte starta om. Därför ser staten det som att det är en hygglig ide att hålla deras näsor över vattenytan.

I Februari steg de. Om de skall falla tillbaka så lär det ske i Mars/April. Sedan kommer troligen återhämtningen (om de fallit).

Vad jag kan se har inget av detta ändrats. Ni är fortfarande foliehattar som lämpligen håller till i forum för konspirationer.

Du förstår uppenbarligen ingenting om hur det finansiella systemet fungerar. Du kan ta dina mätdata och stoppa upp dem. Att du yrar om vakansgrader i Sverige i denna situation. Du kan kolla i min historik innan om hur jag sen 2017 här har varnat för denna bubbla. Filmen beskriver den spelbok som Riksbankerna kör just nu. Japanska centralbanken var först med det som alla andra centralbanker i princip försöker sig på nu. Allt hänger på vad Riksbanken samt Regeringen gör just nu, och du yrar om vakansgrad? Det enda som kan "rädda" marknaden nu är om Riksbanken köper i princip allt skräpet till "face value" och parkerar lortet på sin balansräkning i all framtid. Alla statsobligationer, företagsobligationer och bostadsobligationer. Inte ens det kommer räcka.

De måste pumpa ut 100 miljarder i ekonomin i månaden. Helikopterpengar. Statsskulden var innan detta 1100 miljarder kronor ca. De måste alltså pumpa i princip 1/10 av statsskulden varje månad för att behålla status quo, enligt professorn länkad under.

https://www.di.se/nyheter/professor-600000-jobb-kan-forsvinna-pa-tre-manader-har-ar-receptet/
Senast redigerad av EinsteinAfricAnus 2020-03-20 kl. 15:36.
2020-03-20, 18:36
Medlem
Citat:
Vad som händer nu är en brutal efterfrågechock. Dvs efterfrågan har sjunkit, så företagen säljer mindre.

Vi har varit många som varnat för detta på Flashback genom åren. Vi har blivit utskrattade. Vi har blivit spottade på. Vi har kallats foliehattar. Vi har kallats det ena och det andra av etablissemangets lakejer.

Kul att vi fick rätt. Oxå tråkigt att vi fick rätt.

Grovt förenklat, men går inte att förneka. Jag tror det var Trillske som skrev för många år sedan att " Det är bara fattiga människor som har sin förmögenhet allokerad i en tillgång ". Det är nog det som vi kommer få erfara snart...

Efterfrågor gärna vad HanMedHornen har att säga om allt som händer just nu. Finns många kvalificerade människor här i tråden, men hans kunskap sticker ut lite extra.

Edit: Vissa kommer säga att vi inte haft någon bubbla, utan att det är coronans fel. Just nu kan vi inte se hur långt ner vi ska, men att förneka att ett korrupt system har premierat dumhet är för mig ganska talande för att vi åtminstone har en sanslös fallhöjd kvar.
Senast redigerad av steam machine 2020-03-20 kl. 18:43.
2020-03-20, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av steam machine
Grovt förenklat, men går inte att förneka. Jag tror det var Trillske som skrev för många år sedan att " Det är bara fattiga människor som har sin förmögenhet allokerad i en tillgång ". Det är nog det som vi kommer få erfara snart...

Efterfrågor gärna vad HanMedHornen har att säga om allt som händer just nu. Finns många kvalificerade människor här i tråden, men hans kunskap sticker ut lite extra.

Edit: Vissa kommer säga att vi inte haft någon bubbla, utan att det är coronans fel. Just nu kan vi inte se hur långt ner vi ska, men att förneka att ett korrupt system har premierat dumhet är för mig ganska talande för att vi åtminstone har en sanslös fallhöjd kvar.

Har man tillgångar så är det svårt att vara fattig. Man kan vara relativt fattigare, men inte fattig.
2020-03-20, 21:02
Medlem
Så för att klargöra för att svara TS; var det en bubbla 2010 eller kommer priserna att gå ner p.g.a av ett virus från kina?
2020-03-20, 22:29
Medlem
Cristuphers avatar
Köpte första bostaden i Stockholm i februari efter 7 års sparande, ångrade köpet 2 dagar efter då jag såg riskerna med corona.
Däremot så tror jag inte alls på någon stor krasch.

Arbetslösheten kommer öka men man får komma ihåg att det redan har varit svårt att få lån i Stockholm (nästan omöjligt utan stabil inkomst) och det ska ta väldigt mycket till för att folk ska behöva tvångsälja, även om de förlorar jobbet.
Jobben som framförallt försvinner är ju inom service, egna företagare, timanställda, etc. Alltså grupper som inte får lån utan en stabil medlåntagare ändå. Och de som behöver få ner månadskostnaderna får ju inte billigare pris av att sälja och hyra andrahand. Alla banker verkar ha börjat erbjuda pausat amortering vilket så klart hjälper folk från att tvångsälja. Vissa kanske flyttar in hos familj/kompis och hyr ut tillfälligt, låna av föräldrar etc. Återigen så tror jag folk gör allt innan det tvångssäljer till ett dåligt pris.

Psykologin, har kollat i princip varenda slutpris på ettor i sthlm sen jag köpte och än så länge finns det knappt någon skillnad mer än att folk verkar tänka lite extra innan det budar några 100k till. Men självklart kommer köpare och säljare känna sig mer osäkra framöver, men tror det framförallt leder till en mer frusen marknad än en nedåtgående. Om man är osäker så avvaktar man hellre som köpare och säljare.

Räntan ska ju inte öka, snarare minska enligt experterna. Men visst om den ökar så slår det hårt men tror risken för det är väldigt låg, så ränteläget "hjälper" nog snarare bostadsmarknaden.

Gissar på kanske en dipp på -10% (vilket ändå är mycket pengar).Missar säkert många faktorer men ni som tror 30-50% hur kommer ni till den slutsatsen? Många här vet mycket mer om bostadsmarknaden än mig men tror det ligger lite i att det finns ett önsketänkande på en krasch, har varit där själv.
2020-03-20, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cristupher
Köpte första bostaden i Stockholm i februari efter 7 års sparande, ångrade köpet 2 dagar efter då jag såg riskerna med corona.
Däremot så tror jag inte alls på någon stor krasch.

Arbetslösheten kommer öka men man får komma ihåg att det redan har varit svårt att få lån i Stockholm (nästan omöjligt utan stabil inkomst) och det ska ta väldigt mycket till för att folk ska behöva tvångsälja, även om de förlorar jobbet.
Jobben som framförallt försvinner är ju inom service, egna företagare, timanställda, etc. Alltså grupper som inte får lån utan en stabil medlåntagare ändå. Och de som behöver få ner månadskostnaderna får ju inte billigare pris av att sälja och hyra andrahand. Alla banker verkar ha börjat erbjuda pausat amortering vilket så klart hjälper folk från att tvångsälja. Vissa kanske flyttar in hos familj/kompis och hyr ut tillfälligt, låna av föräldrar etc. Återigen så tror jag folk gör allt innan det tvångssäljer till ett dåligt pris.

Psykologin, har kollat i princip varenda slutpris på ettor i sthlm sen jag köpte och än så länge finns det knappt någon skillnad mer än att folk verkar tänka lite extra innan det budar några 100k till. Men självklart kommer köpare och säljare känna sig mer osäkra framöver, men tror det framförallt leder till en mer frusen marknad än en nedåtgående. Om man är osäker så avvaktar man hellre som köpare och säljare.

Räntan ska ju inte öka, snarare minska enligt experterna. Men visst om den ökar så slår det hårt men tror risken för det är väldigt låg, så ränteläget "hjälper" nog snarare bostadsmarknaden.

Gissar på kanske en dipp på -10% (vilket ändå är mycket pengar).Missar säkert många faktorer men ni som tror 30-50% hur kommer ni till den slutsatsen? Många här vet mycket mer om bostadsmarknaden än mig men tror det ligger lite i att det finns ett önsketänkande på en krasch, har varit där själv.

Jag hoppas verkligen du får rätt. Sparar din text så jag kan läsa när jag känner mig orolig.
2020-03-20, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Jo det är ju risken. Man trodde ju att kronan inte kunna falla så mycket mer pga hur vi devalverat sönder den till bananvalutenivå. Men botten är tydligen inte nådd på långa vägar.

Vi som är högutbildade och har högkvalificerade jobb kommer alltid efterfrågas och kan byta land vid behov. Busschafförlasse däremot..

Som att inte andra länder redan har högkvalificerade kandidater.. speciellt nu när massa folk förlorar jobbet. Du lever i en bubbla om att utbildade svenskar är något superfolk. Världen kan inte ens skilja på oss och Schweiz.
2020-03-20, 23:02
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Så för att klargöra för att svara TS; var det en bubbla 2010 eller kommer priserna att gå ner p.g.a av ett virus från kina?

Marknaden började bli övervärderad redan 2010. Men bubblor spricker inte i samma ögonblick som de börjar blåsas upp. Tråstartaren hade rätt i att bostadsbubblan började blåsas upp då. Den hade kunnat spricka när som helst mellan då och nu. Men svarta svanar är svåra att förutsäga. Det enda man vet är att de kommer förr eller senare.
2020-03-20, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det är just i centrala Stockholm som det är högt. Men tittar du i utkanten av Stockholm, där man i praktiken kan bygga så är inte markpris för en villatomt speciellt många % av totalpriset.
Och för en lägenhet i ett flerfamiljshus är det inte speciellt mycket heller.

Så även om markpris falla är det i praktiken stopp för nyproduktion.

Tror du underskattar det. Även i kommuner som Haninge, Huddinge, Nynäshamn, Örebro, Linköping m fl. kostar marken miljoner och utgör åtminstone 50 % av produktionskostnaden. Men visst, de har rätt att byggandet kommer minska till viss del.
2020-03-20, 23:36
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cristupher
ni som tror 30-50% hur kommer ni till den slutsatsen? Många här vet mycket mer om bostadsmarknaden än mig men tror det ligger lite i att det finns ett önsketänkande på en krasch, har varit där själv.
Jag tillhör inte någon som tror det, då jag inte tror så mycket just nu mer än att jag tror det blir en tuff bostadsmarknad och att vi kommer se ytterligare fall. Vi har för lite information i övrigt just nu. Däremot är vi just nu i en punkt där -50% är mycket rimligt, speciellt i Stockholm. Beroende på att marknaden var högt värderat, arbetslöshet, börsen. Världen kraschar och Sverige går sämre än världen, Europa i stort har skakiga utsikter - Sverige har ännu värre utsikter. Parallellt kraschar såklart SEK, så det finns ju lite olika scenarion där SEK blir värdelöst istället för att saker tappar värde i SEK.

Men som sagt, för lite information. Dagens läge är extremt volatilt åt alla håll och kanter. Även om vi skulle bortse från alla risker (som att viruset utvecklas till något annat osv) och bara utgå ifrån att vi har all relevant information framför oss, så vet vi ändå för lite. Det är för stort och för komplext just nu. Innan vi fattar detta måste vi observera rörelser; hur viruset rör sig, hur marknaden rör sig. Ögonblicksbilder räcker inte för att vi ska förstå såhär komplexa samband. Detta hör också ihop med volatiliteten. Börsen kan gå både plus och minus 10%, för varken individuellt eller aggregerat kan vi värdera vart vi står eller är på väg. Vi vet bara att läget är dåligt.

Vad gäller önsketänkandet är det mycket större åt andra hållet, hos dem som har köpt via stora lån (eller: stor/för stor del av sin köpförmåga) och inte är beslutna att bo där resten av livet, d.v.s planerar sälja en dag. Det är enkel psykologi. Jag menar inte att det inte även finns önsktänkaden åt andra hållet, det är bara inte nära lika starkt. Alla som köper för större summor än de har kraft att bära upp via eget kapital och produktion (stor andel, åtminstone i Stockholm) får en mycket stark psykologisk koppling till sitt agerande.
Senast redigerad av Trillske 2020-03-20 kl. 23:39.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in