2020-03-19, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Svar nej. Banken kan inte tvinga dig att sälja även om värdet på din säkerhet är lägre än ditt lån. Sköter du dina betalningar och åtaganden till banken är det lugnt.

// CC

Bra läsförståelse där. Nej, banken kan inte tvinga dig till att sälja men dom kan kräva betalning för krediten i förtid; vilket är samma sak för de flesta med lån
2020-03-19, 22:06
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Oroa dig inte. Dessa 500 miljarder som bankerna nyss lånat från RB har RB egentligen lånat från
bankerna enligt liksom fb eftersom Riksbanken inte har några pengar

Och eftersom bankerna i Sverige (de tre som finns kvar) är de mest välskötta i världen behöver vi inte oroa oss. Liksom F-B har lösningen!!

Bankerna borde helt enkelt vägra statlig hjälp och ordna upp situationen på egen hand. Precis som de brukar göra

Det är fan ett under att någon tar hans dynga på allvar. Ingen kan ju vara över 18

Det beror väl på hur man är uppfostrad antar jag men om man, en vecka efter att ha undvikit konkurs och blivit räddad av skattebetalarnas pengar och vädjanden från presidenten firar med att spotta skattebetalarna i ansiktet och ge ut de högsta bonusarna och den högsta utdelningen i bolagets historia har man ju på något sett visat var man står, Dessa människor lever i en annan värld och den är inte nyttig.

Enligt säkra källor till di så ratar bankerna dessa miljarder
2020-03-19, 22:27
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84

Det kan de göra för att löftet om de 500 miljarderna finns. Bankerna beter sig som om de var herrar. Men nu är de tiggare. Det tar ett tag att lära sig att veta sin plats.
2020-03-19, 22:34
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Ja, och för den som läst vad jag skrivit kommer inte det som någon överraskning.

Hur skulle bankerna vara betjänta av att låna ut 500 mdr till Riksbanken med urusel ränta?
Och det är ju ingen som kunnat svara på det.

Hade RB köpt osäkra fordringar av bankerna så hade det nog funnits intresse. Men varför skulle RB göra det. RB skall ju gå med vinst.
Hela fokuset kring RB är "fel". De agerar clearinginstitut. Och så länge RB sköter detta så är det en väldig ointressant verksamnet.

Och det har inget med bostäder att göra heller. Förslagsvis tar vi inte detta i denna tråd mer.
2020-03-19, 22:36
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Bra läsförståelse där. Nej, banken kan inte tvinga dig till att sälja men dom kan kräva betalning för krediten i förtid; vilket är samma sak för de flesta med lån
Då måste dom ha ett bra skäl. Och dit hör inte allmänt prisfall.
2020-03-19, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf

Tror detta diskuterats förr.

Tidigare kunde banken tvinga dig att sälja om värdet på panten understeg lånebeloppet, så vitt jag förstått det. Tror jag. En av många anledningar till att folk fick problem i början på 90-talet.
Sedan ändrade Den Kukviftande med Hästsvansen reglerna.

Idag kan inte banken ta någonting om du sköter ränta/amortering, som nämndes tidigare i tråden. Vad banken däremot teoretiskt skulle kunna göra, är vid omförhandling av lånen, korrigera räntan ("priset på risk") efter att del av panten understiger lånebeloppet, om nu så blir scenariot. Får du blancolånränta (5%) på säg 500 tkr i värdetapp, blir det klart kännbart. Speciellt om vi får en lågkonjunktur på halsen där jobb ryker till höger och vänster.
Det är inte bara rika tjänstemän som bor i ägt boende. Många inom hotell/restaurang/event/handel osv har nog anledning att vara lite oroliga just nu. Om dessa förlorar jobbet, får de dominoeffekter på andra sektorer och den negativa spiralen är i "full swing".
2020-03-19, 22:42
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Off-topic.
Jag ser faktiskt hellre att mina barn har möjlighet att köpa något på en normal marknad om vi ska prata mikro. Det trumfar min sympati för de som belånat sig över öronen.

On-topic. Jag var faktiskt på ett par visningar innan cirkusen startade. Det var proppat med folk. ETT av de 6 objekten jag kollade på hann säljas. Resten är borttagna eller kvar på hemnet. Kollegan hann sälja sin BR i Sthlm city för 10k per kvm. Häromdagen köpte han utan budgivning för 7k i samma område. Anekdotiskt men ändå en indikation..
Om du talar om Februari så steg priserna enligt valueguard.

Var det kanske så att din bekante köpte en större lägenhet? Eller att det fanns någon annan prisändrande egenskap.
2020-03-19, 22:48
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
ALLA jag känner har kollat på mig som jag varit helt galen när jag frågat vad deras plan är om en i familjen blir av med jobbet eller om räntan går upp till 5-6%. De svarar "men varför skulle det hända"
Om de jobbar i offentlig sektor så kan de iaf för många positioner vara frågande inför uppsägning.
Men folk i privat sektor lever med detta hela tiden. Dock kan ju de se det som att de snart har en ny anställning.
Att de skulle bli långtidsarbetslösa motiverar ju en förklaring från dig.

Att räntan skulle krypa upp så högt tarvar ju också en förklaring.
Men det borde du ju kunna lämna. Vi talar om att KPI stiger med 4-5% i årstakt. Och rimligen löner också.

Citat:
Att bostadsmarknaden faller ihop är BARA positivt för alla inblandade på lite sikt.
En dip är bra för de som vill byta.
Men om du tänker dig permanent prisfall så säger du samtidigt att BNP skall falla så pass att vi inte längre har råd med nyproduktion. Och det undrar jag om du tänkt igenom särskilt väl.
2020-03-19, 22:52
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av steam machine
Kontors- och affärslokaler stod redan tomma runt om i Sverige innan det här. Det som förmodligen kommer ske nu är att fastighetsbolagens värde kommer att justeras ner och belåningsgraden öka, vilket resulterar i högre räntor... Det kommer slå mot hela marknaden.
Som jag minns det var vakansgraden extremt låg. (Du kan söka på inlägg av eagleandshit. Han bekräftade det vad jag kommer ihåg).

Citat:
Ursprungligen postat av steam machine
Och till liksom-fb, jag orkar inte ta argumentationen med dig då det bara blir en massa cirkelargument och halmgubbar... Måste ändå ge dig credd till att du inte ger upp!
Om bubbelpratare måste förfalla till cirkelargument, halmgubbar och personangrepp i stället för att hålla sig till fakta och logik så bör de begrunda att de uppenbarligen saknar grund.
2020-03-19, 22:58
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Förra gången, 2008, så blev det ingen kris i Sverige. Inte jämfört med detta. Vi går med största sannolikhet in i en depression. Det är nära nog matematiskt omöjligt att bobubblan håller för det. Vänta och se.
https://www.google.com/publicdata/explore?ds=d5bncppjof8f9_#!ctype=l&strail=false&bc s=d&nselm=h&met_y=ny_gdp_mktp_kd_zg&scale_y=lin&in d_y=false&rdim=region&idim=country:SWE&ifdim=regio n&tdim=true&hl=en_US&dl=en_US&ind=false
Ovan ser vi BNP-tillväxt. Som synes har världen bara backat 2009 men Sverige fler ggr. Även 2012. Märkte ni det?

2009 backade BNP i Sverige 5.18%. Hur mycket tror ni det blir 2020?
2020-03-19, 23:10
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Vad säger panelen om framtida utveckling av bostadsmarknaden och boende?

Coronan uppskattas härja upp till 18 månader. Har sett även uppskattningar upp till 3 år. Drabbar inte bara äldre utan yngre med diabetes, högt blodtryck, rökare etc som kommer att vara i farozonen lång tid om inte vaccin hinner före.

Jag tror så här. Byggare producerar redan nu för små bostäder.

En del kommer att få jobba hemifrån länge. För det krävs ett eget arbetsrum och de som inte har man cave att konvertera får kanske komplettera bostaden med att köpa/hyra en etta i huset för det ändamålet. Det kanske blir billigare att köpa en villa i stället. Kommer vi att se flytt (eller flykt) till villor då det uppdagas att någon i huset är coronasmittad?

Inneboende sparkas ut. Folk vill inte riskera att inneboende drar in coronasmittan.

Folk flyttar ut till sommarstugorna igen.

Priserna på bostäder kommer att gå ner pga att många klarar inte sina bostadslån ens då de slipper att amortera. De måste skaffa sig något billigare. Konvulsionerna inom turism, handel, resor restaurang kommet inte att gå över på länge. De måste sälja eller skaffa sig ett nytt jobb. Som finns inom vården och skolan men där finns även coronan så det är inte så lockande.

De som är IT-savvy kan kanske hitta jobb där för där kommer det att behövas folk. Alla som vill jobba med määäänniskor kommer nog att tänka om snart är det rusning till jobb där man slipper att ha med folk att göra.
Tittar man på valueguard har priserna i snitt ökat med drygt 6% per år.
Tittar man hos SCB har hyreshusen ökat med mer än det.

Förklaringarna kan man diskutera. Men:
* En del är inflation. 1.5% ?
* En del är ökning i produktionskostnad. Löner mark mm. 3-4% ?
* Resten är högre standard. Dyrare mtrl. Mer "lyx". Stigande löner gör att en del går till boendet.

Och vi ser ju ungefär samma ökning för småhus, BR, och HR.

Eller finns något annat som förklarar varför hyreshusen blir dyrare och dyrare?

(Innan någon skriver låga räntor och generös kreditgivning bör ni begrunda att det gäller även där ingen nyproduktion sker. Men där är priserna mycket lägre. Och då finns en hopplös förklaringsbörda).
2020-03-20, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Som jag minns det var vakansgraden extremt låg. (Du kan söka på inlägg av eagleandshit. Han bekräftade det vad jag kommer ihåg).

Om bubbelpratare måste förfalla till cirkelargument, halmgubbar och personangrepp i stället för att hålla sig till fakta och logik så bör de begrunda att de uppenbarligen saknar grund.

Du är i total förnekelse. Vi är mitt i en total finansiell härdsmälta och du använder termen "bubbelpratare". Fattar du inte vad som händer och håller på att hända? Lär dig hur systemet funkar istället: https://m.youtube.com/watch?v=p5Ac7ap_MAY&t=2661s.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in