2020-03-20, 02:05
Medlem
estetiks avatar
Vad som händer nu är en brutal efterfrågechock. Dvs efterfrågan har sjunkit, så företagen säljer mindre.

Vad som ska hända då enligt teorin är att priserna sjunker.

Dock har vi sett omfattande stödpaket. I princip är det stödköp utan att faktiskt köpa något. Man riktar likviditet för att dämpa fallet så att företagen och anställda inte ska göra så stor förlust. Dvs man försöker bibehålla penningflödet i ekonomin, så att efterfrågan upprätthålls.

Kommer dessa stödpaket ha effekt på efterfrågan? Det beror på Corona. För efterfrågan har sjunkit pga andra värden än ekonomiska. Så det man gör är som att försöka släcka en brand med ett brandlarm. Det brinner ju redan och vi vet om det, så vad spelar det för roll att det piper.

Om det är så att Corona-grejen fortsätter så kommer folk inte vilja gå ut och konsumera som tidigare. Vi har redan sett att stora evenemang såsom fotbolls-EM kommer ställas in. Corona har alltså redan gett effekter på efterfrågan långt in på sommaren.

Anta att folks intäkter upprätthålls på kort sikt pga krispaketen, men Corona fortsätter. Det kommet minska den marginella konsumtionsbenägenheten. Framtidstron blir låg. På lite längre sikt så sjunker BNP, och således sjunker folks intäkter.

Så vi kommer få stagnation och högre arbetslöshet. I det läget kommer man behöva sänka räntan ännu mer minus eller ge ännu mer stöd. Sänkt skatt är troligt, vilket kommer slå hårt på offentlig sektor och därför slå hårt tillbaks mot företagen eftersom företagen förlorar intäkter om deras kunder förlorar intäkter - av denna anledning brukar man höra folk säga att ekonomin inte är ett nollsummespel.

Jag tror iaf att priserna på bostäder kommer sjunka på sikt pga lägre efterfråga. Inte direkt. Men på sikt, när krisen fått verka ordentligt.
För man bygger ingen ekonomi på stödpaket.

Lägg därtill ett samhälle som redan mår dåligt med sjukvårdskriser och mångkulturskriser. En redig häxblandning detta.

Vi har varit många som varnat för detta på Flashback genom åren. Vi har blivit utskrattade. Vi har blivit spottade på. Vi har kallats foliehattar. Vi har kallats det ena och det andra av etablissemangets lakejer.

Kul att vi fick rätt. Oxå tråkigt att vi fick rätt.
Senast redigerad av estetik 2020-03-20 kl. 02:23.
2020-03-20, 06:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Om du talar om Februari så steg priserna enligt valueguard.

Var det kanske så att din bekante köpte en större lägenhet? Eller att det fanns någon annan prisändrande egenskap.

Nej. Bara en desperat säljare.
2020-03-20, 06:19
Medlem
Citat:
Om de jobbar i offentlig sektor så kan de iaf för många positioner vara frågande inför uppsägning.
Men folk i privat sektor lever med detta hela tiden. Dock kan ju de se det som att de snart har en ny anställning.
Att de skulle bli långtidsarbetslösa motiverar ju en förklaring från dig.

Att räntan skulle krypa upp så högt tarvar ju också en förklaring.
Men det borde du ju kunna lämna. Vi talar om att KPI stiger med 4-5% i årstakt. Och rimligen löner också.

En dip är bra för de som vill byta.
Men om du tänker dig permanent prisfall så säger du samtidigt att BNP skall falla så pass att vi inte längre har råd med nyproduktion. Och det undrar jag om du tänkt igenom särskilt väl.

Skulle kunna handla om sjukdom, att barnen behöver extra vård så att man inte kan jobba etc. Eller att ett influensavirus kommer.
2020-03-20, 07:41
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estetik
Jag tror iaf att priserna på bostäder kommer sjunka på sikt pga lägre efterfråga. Inte direkt. Men på sikt, när krisen fått verka ordentligt.

Lägg därtill ett samhälle som redan mår dåligt med sjukvårdskriser och mångkulturskriser. En redig häxblandning detta.

Vi har varit många som varnat för detta på Flashback genom åren. Vi har blivit utskrattade. Vi har blivit spottade på. Vi har kallats foliehattar. Vi har kallats det ena och det andra av etablissemangets lakejer.

2017 störtdök priserna på nyheten att nyproduktion omvandlades till hyresrätter. Personligen tror jag att det kan ha funnits andra faktorer till det raset. Men det jag funderar överr varför alla säger att priserna kommer att dala ner försiktigt. Det vore säkert bra om det blir så. Men det finns nog tyvärr inga garantier för det. Det färdigställs fortfarande ganska mycket nyproduktion. Folk skiljer sig, dör och blir gamla. Alla kan inte bara sitta still i båten. Det finns en uppenbar risk att fallet går snabbt. Veta kan man ju inte, men ibland känns det som att en försiktig sättning är mer en förhoppning än en förutsägelse.
2020-03-20, 08:15
Medlem
Ringhals3s avatar
Prisnedgången nu är inte tecken på en bubbla, det tror jag alla förstår!

Precis som att krisen i restaurangbranschen nu inte beror på att det varit överetablering av restauranger!
2020-03-20, 08:33
Medlem
Citat:
Tittar man på valueguard har priserna i snitt ökat med drygt 6% per år.
Tittar man hos SCB har hyreshusen ökat med mer än det.

Förklaringarna kan man diskutera. Men:
* En del är inflation. 1.5% ?
* En del är ökning i produktionskostnad. Löner mark mm. 3-4% ?
* Resten är högre standard. Dyrare mtrl. Mer "lyx". Stigande löner gör att en del går till boendet.

Och vi ser ju ungefär samma ökning för småhus, BR, och HR.

Eller finns något annat som förklarar varför hyreshusen blir dyrare och dyrare?

(Innan någon skriver låga räntor och generös kreditgivning bör ni begrunda att det gäller även där ingen nyproduktion sker. Men där är priserna mycket lägre. Och då finns en hopplös förklaringsbörda).

Ökande bostadspriser är den moderna inflationen. Mer pengar än varor. TV-apparater blir billigare då det finns överutbud i förhållande till efterfrågan. Medan bostäder i attraktiva lägen finns det stor efterfrågan på. Då är det sånt svenssons satsar sina pengar på.
2020-03-20, 08:46
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Så fungerar det inte. Aktiemarknaden har totalkraschat. Inget annat har ökat i värde. När tulpaner kraschade i Holland så ökade inget annat i värde. Det som händer i kontraktioner som denna är att värden förstörs. Det därför centralbanker och regeringar kan pumpa ut triljoner i ekonomin utan att att det blir den minsta tillstymmelse till inflation.

För en vecka sedan publicerade DN som brukligt förtjusta artiklar om hur härligt höga priserna är. Nu låter det annorlunda. De har sålt många annonser på sådan journalistik, ämnad för alla som gnuggat händerna över sin arbetsfria inkomst. De på så sätt har bidragit till att lura unga in i skuldsättning. Det gäller att vara på rätt sida av historien.
Det är inte sant. Du kunde få en hel säck med mjöl för priset av en tulpanlök innan kraschen. Efter så var värdet det omvända.

Om allt kraschar så innebär det att valutan ökar i värdet. Genom att pumpa ut ny valuta så minskar man valutans värde och förhindrar att valutan går i taket.

Det var inget man kunde göra på tulpanlökarnas tid eftersom valutan var guld.

Den verkliga förlusten i samhället är förlorad produktion. Inte det abstrakta lagret med tillgångars relativa värde till varandra.
2020-03-20, 08:52
Medlem
roffe69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Det är inte sant. Du kunde få en hel säck med mjöl för priset av en tulpanlök innan kraschen. Efter så var värdet det omvända.

Om allt kraschar så innebär det att valutan ökar i värdet. Genom att pumpa ut ny valuta så minskar man valutans värde och förhindrar att valutan går i taket.

Det var inget man kunde göra på tulpanlökarnas tid eftersom valutan var guld.

Den verkliga förlusten i samhället är förlorad produktion. Inte det abstrakta lagret med tillgångars relativa värde till varandra.
Vanligt folk hade inte så mycket guld, det var löften om guld som gjorde att priserna ökade på lökar.
Som idag.
2020-03-20, 08:59
Medlem
Citat:
En dip är bra för de som vill byta.
Men om du tänker dig permanent prisfall så säger du samtidigt att BNP skall falla så pass att vi inte längre har råd med nyproduktion. Och det undrar jag om du tänkt igenom särskilt väl.

Så klart vi ändå kommer ha råd med nyproduktion med hänsyn till att markpriset är en betydande del av slutpriset idag, sjunker markpriserna kan slutpriserna sjunka utan att själva produktionskostnaden minskar. Finns exempel på "bostadsutvecklare" som köpt mark i storstäderna för ett pris som motsvarar 50k/kvm planerad bostadsyta.
2020-03-20, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av estetik
Vad som händer nu är en brutal efterfrågechock. Dvs efterfrågan har sjunkit, så företagen säljer mindre.

Vad som ska hända då enligt teorin är att priserna sjunker.

Dock har vi sett omfattande stödpaket. I princip är det stödköp utan att faktiskt köpa något. Man riktar likviditet för att dämpa fallet så att företagen och anställda inte ska göra så stor förlust. Dvs man försöker bibehålla penningflödet i ekonomin, så att efterfrågan upprätthålls.

Kommer dessa stödpaket ha effekt på efterfrågan? Det beror på Corona. För efterfrågan har sjunkit pga andra värden än ekonomiska. Så det man gör är som att försöka släcka en brand med ett brandlarm. Det brinner ju redan och vi vet om det, så vad spelar det för roll att det piper.

Om det är så att Corona-grejen fortsätter så kommer folk inte vilja gå ut och konsumera som tidigare. Vi har redan sett att stora evenemang såsom fotbolls-EM kommer ställas in. Corona har alltså redan gett effekter på efterfrågan långt in på sommaren.

Anta att folks intäkter upprätthålls på kort sikt pga krispaketen, men Corona fortsätter. Det kommet minska den marginella konsumtionsbenägenheten. Framtidstron blir låg. På lite längre sikt så sjunker BNP, och således sjunker folks intäkter.

Så vi kommer få stagnation och högre arbetslöshet. I det läget kommer man behöva sänka räntan ännu mer minus eller ge ännu mer stöd. Sänkt skatt är troligt, vilket kommer slå hårt på offentlig sektor och därför slå hårt tillbaks mot företagen eftersom företagen förlorar intäkter om deras kunder förlorar intäkter - av denna anledning brukar man höra folk säga att ekonomin inte är ett nollsummespel.

Så är det. Jag har ofta blivit förlöjligad när jag påpekat sårbarheten av den globala ekonomin i min vänskapskrets. Har dessutom blivit föelöjligad när jag påpekar det orimliga i att bygga en ekonomi på minusräntor med allt vad det innebär.

"Det kommer ALDRIG hända" är det vanliga svaret man fått.

Nu är det bara för oss som inte belånat sönder oss att börja hålla utkik efter intressanta objekt. Som jag nämnde tidigare i tråden var jag på ett gäng visningar för några veckor sedan. EN hann säljas, resten är kvar på hemnet eller borttagna. Kollegan köpte precis en lgh i Sthlm City för 70K per kvm. För en månad sedan var 100k per kvm standard..
2020-03-20, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Så är det. Jag har ofta blivit förlöjligad när jag påpekat sårbarheten av den globala ekonomin i min vänskapskrets. Har dessutom blivit föelöjligad när jag påpekar det orimliga i att bygga en ekonomi på minusräntor med allt vad det innebär.

"Det kommer ALDRIG hända" är det vanliga svaret man fått.

Nu är det bara för oss som inte belånat sönder oss att börja hålla utkik efter intressanta objekt. Som jag nämnde tidigare i tråden var jag på ett gäng visningar för några veckor sedan. EN hann säljas, resten är kvar på hemnet eller borttagna. Kollegan köpte precis en lgh i Sthlm City för 70K per kvm. För en månad sedan var 100k per kvm standard..

Håller med

Den stora frågan bli vad man gör av sina cash under rådande finansiella storm? Jag har en dålig känsla i magen att regeringar världen över kommer att vidta åtgärder så att de minskar drastiskt i värde.
2020-03-20, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wickster
Håller med

Den stora frågan bli vad man gör av sina cash under rådande finansiella storm? Jag har en dålig känsla i magen att regeringar världen över kommer att vidta åtgärder så att de minskar drastiskt i värde.

Jo det är ju risken. Man trodde ju att kronan inte kunna falla så mycket mer pga hur vi devalverat sönder den till bananvalutenivå. Men botten är tydligen inte nådd på långa vägar.

Vi som är högutbildade och har högkvalificerade jobb kommer alltid efterfrågas och kan byta land vid behov. Busschafförlasse däremot..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in