2020-03-19, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Spännande att se hur snabbt kommentarerna har ändrats. Jag och några få sa redan för en två veckor sedan att de åtgärder som görs, inte i närheten står i proportion till dess konsekvenser. Det som görs nu är helt fullständigt vansinnigt. Man totalsänker hela världens ekonomi vilket kommer drabba mångdubbelt fler än vad Corona kommer att göra.

När man påpekade detta fick man skit för att man inte tog situationen på allvar. Nu när folk drabbas av realiteten av konsekvenserna kommer det bli en helt annan ton i debatten. Lägg därtill att folk bara inom någon vecka eller två kommer bli rejält trötta på att vara hemma. Inställningen att "göra sitt och hjälpa till" kommer snart att ändras den med. Precis som vid flyktingmottagandet 2015 när folk stod med smörgåsar på stationerna och välkomnande flyktingar. Det intresset och engagemanget dog också ut snabbt. Folk generellt har en låg uthållighet så snart kommer tonen i debatten att ändras.

// CC

Jag hoppa du har rätt. Opinionen låter sig styras och allt blir så fel. Nu rasar Europas ekonomi frågan är vilka länder som klarar det bäst, jag tror inte på Sverige
Citera
2020-03-19, 20:49
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeabroad
Någon som blivit varslad som INTE är inom turism, hotell, restaurang, flyg, retail ?

Jobbar inom industrin och vi ska få 2 veckors ”ledigt” där staten betalar en del och företaget en del, typ hälften var. Efteråt lägger nog de ner kvällsskiftet skulle jag tro.

92,5% av vanlig lön får vi, antagligen för att vi ska konsumera men ska fan inte konsumera ett skit bara spara och mat typ.
Citera
2020-03-19, 20:56
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Konstig att ej mitt företag i samma storlek fast t tunga lastbils industrin ej gått ut med ngt än.

Jag skulle tippa på att det beror på att leveranstider för nya lastbilar är mycket längre än de är för personbilar.

Dippen kommer till er också, men det dröjer nog lite till, ur leveranssynpunkt.

Börjar fler än Volvo Lastvagnar stänga under längre tid kommer ni nog att märka av det fortare dock.
Citera
2020-03-19, 21:00
Avslutad
Link till tråd här på FB om coronas påverkan av semester på sommaren.

(FB) Har era semesterplaner för våren eller sommaren påverkats av Corona?
Citera
2020-03-19, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Jobbar inom industrin och vi ska få 2 veckors ”ledigt” där staten betalar en del och företaget en del, typ hälften var. Efteråt lägger nog de ner kvällsskiftet skulle jag tro.

92,5% av vanlig lön får vi, antagligen för att vi ska konsumera men ska fan inte konsumera ett skit bara spara och mat typ.
Vilken bransch?
Citera
2020-03-19, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salva25g
Jag står fast vid mitt uttalande. Alla branscher drabbas inte lika hårt, även om alla branscher kommer att drabbas. Att duktiga utvecklare skulle vara lågt hängande frukt är ett skämt, är du duktig kan du välja och vraka både här och internationellt.

Visst är det så och det är självklart att exakt alla branscher inte drabbas på samma sätt.

Det är klart att sälja in duktiga utvecklare till arbetsgivare är lågt hängande frukt för rekryterare?
Citera
2020-03-19, 21:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Snyltburk
Att slippa dessa svettiga och dräggfyllda köpcentrum ska nog bli det bästa med denna kris. Folk kan handla på nätet i stället.

Men du var tvungen att hänga på dessa dräggfyllda köpcentrum lr hur resonerade du?
Citera
2020-03-19, 21:17
Medlem
Hur ser det ut för Volvo Cars?
Citera
2020-03-19, 21:22
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krafs
Nej? Många köper på sig för fullt.
Ja vissa varor men problemet är att det finns en obalans i ekonomin. D.v.s. folk bunkrar mat men käkar inte ute i särskild stor utsträckning. Nu börjar kockar, restaurangpersonal, underleverantörer o.s.v. få sparken och plötsligt finns det inte pengar till handel.
Citera
2020-03-19, 21:28
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Försvinner från tråden och fb men önskar alla lycka till!

Tack för stödet från vissa och se upp! Mycket negativt väntar, idag tyder verkligen på det sett från omvärlden!

I slutet av dagen hade fb rätt, bortsett från rasismen är jag glad att det åtminstone finns ett forum i Sverige vi kan samlas och stötta varandra!

Ha det gott!

Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Visst är det så och det är självklart att exakt alla branscher inte drabbas på samma sätt.

Det är klart att sälja in duktiga utvecklare till arbetsgivare är lågt hängande frukt för rekryterare?

Haha, var det svårt att hålla sig ifrån tråden eller?
Citera
2020-03-19, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Spännande att se hur snabbt kommentarerna har ändrats. Jag och några få sa redan för en två veckor sedan att de åtgärder som görs, inte i närheten står i proportion till dess konsekvenser. Det som görs nu är helt fullständigt vansinnigt. Man totalsänker hela världens ekonomi vilket kommer drabba mångdubbelt fler än vad Corona kommer att göra.

När man påpekade detta fick man skit för att man inte tog situationen på allvar. Nu när folk drabbas av realiteten av konsekvenserna kommer det bli en helt annan ton i debatten. Lägg därtill att folk bara inom någon vecka eller två kommer bli rejält trötta på att vara hemma. Inställningen att "göra sitt och hjälpa till" kommer snart att ändras den med. Precis som vid flyktingmottagandet 2015 när folk stod med smörgåsar på stationerna och välkomnande flyktingar. Det intresset och engagemanget dog också ut snabbt. Folk generellt har en låg uthållighet så snart kommer tonen i debatten att ändras.

// CC

Ja.. när folks pengar tar slut och deras familj helt plötsligt börjar bli bankrutt så ändras också tonläget.
sanslös effekt på ekonomin detta.

mvh
Citera
2020-03-19, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeabroad
Någon som blivit varslad som INTE är inom turism, hotell, restaurang, flyg, retail ?

Säljare. Folk är oroliga för att pengarna knappt ska räcka till hyra, el och mat köper knappast produkter eller tjänster idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in