2020-03-19, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salva25g
Alla branscher drabbas inte lika hårt. Jag är inne i ett flertal rekryteringsprocesser och blir dagligen (nästan) kontaktad av rekryterare. Jag jobbar som programmerare. Kommer dock inte byta arbetsgivare nu i så osäkra tider.

Vänta lite bara...
Det är inte direkt så att företag tittar på att investera i utveckling för tillfället.
Läste idag att även storbankerna ser över sina verksamheter.
Bankerna är i princip det viktigaste vi har för en fungerande ekonomi och de som om något blir drabbade minst när sådant hör hönder då de behövs mest.

Sedan är duktiga utvecklare lågt hängande frukt sen flera år tillbaka.
Citera
2020-03-19, 17:27
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Än ej några uppsägningar på Volvo och Scania. När de börjar då blir de en kedjereaktion.

Synd att de ej fick LAS lagen då 60% av arbetskraften på industrier är 50+.

Ja vänta bara, snart kommer den smällen också, är inom industrin själv och stämningen är nattsvart just nu.

Nu kan alla veganer och klimataktivister gnälla bäst fan de vill, snart står vi utan val
Citera
2020-03-19, 17:45
Medlem
Frågan är om detta är paradigmskiftet som får industrin att gå över till automatiserad produktion, elbilar och minskade utsläpp?

Kanske detta som behövs för att utvecklingen ska gå framå?
Gamla industrier går omkull, men nya blommar upp och tar över..
Citera
2020-03-19, 17:51
Bannlyst
Det smäller överallt nu...

Avarn som kör Security på Arlanda varslar i första skedet +200.

Ferruform som är underleverantör åt Scania låter 650 Pers gå hem med full lön.
Citera
2020-03-19, 17:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av algen84
Frågan är om detta är paradigmskiftet som får industrin att gå över till automatiserad produktion, elbilar och minskade utsläpp?

Vad talar för det?
Citera
2020-03-19, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av algen84

Så brukar det bli i samband med lågkonjunkturer/depressioner precis som 1929 fick folk att flytta från landsbygden till storstäderna. Tror att du har helt rätt.

Andra paradigmskiften man kan tänka sig är exempelvis det från fysiska möten till digitala; VR lär få sitt genombrott; folk kommer sluta resa i samma utsträckning som tidigare; småföretag slås ut en masse men storföretagen blir ännu större; utbildning digitaliseras och globaliseras vilket slår ut svenska högskolor och universitet... osv.
Citera
2020-03-19, 17:58
Medlem
Varför skickar flera stora kedjor ut mail att situationen kan förändras gällande att handla i deras butik!?
Vad vet näringslivstopparna som vi Svensson ej vet?
Citera
2020-03-19, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Beklagar, men du kommer igen, det är bara att bita ihop!

Mellanchef i underleverantör till bilindustrin här. Hela företaget varslades om permittering idag, ca 180 anställda. Med början nästa vecka tas folk successivt ut i permission. Ingen blir uppsagd än så länge, men om permissionerna fortsätter blir det det också.

Bilfabrikerna stänger nu en efter en.

Jag gissar på att det här kommer att bli en mycket mycket tuffare ekonomisk situation än 2008.

Sett ur mitt eget perspektiv tror jag vi har minst ett eller ett par års riktigt tuffa tider framför oss, även om vi inte blir uppsagda. Vem fan går och köper nya bilar för 5-600 tusen, och upp till 2-3 miljoner nu liksom? Väldigt väldigt få.
Konstig att ej mitt företag i samma storlek fast t tunga lastbils industrin ej gått ut med ngt än.
Citera
2020-03-19, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Det smäller överallt nu...

Ferruform som är underleverantör åt Scania låter 650 Pers gå hem med full lön.
Aj jag trodde ej att detta skulle hända oss i If metall. Vi har jobbat röven av oss sen 2010.
Citera
2020-03-19, 18:02
Medlem
moodyfieds avatar
60+are får ju inte sina jobb tillbaka efter detta iallafall
Citera
2020-03-19, 18:05
Medlem
Även Scanias underleverantörer påverkas negativt, rapporterar Ekot i Sveriges Radio.

Det handlar om 500–600 leverantörer med totalt 40 000 till 50 000 medarbetare enligt Fredrik Sidahl, vd för underleverantörernas branschorganisation FKG.

-Vi kommer att se stora siffror på varsel och permitteringar. Jag hoppas på permitteringar, för då har vi kvar personalen i organisationerna. Det är väldigt stora tal vi kommer att få se. Det skulle inte förvåna mig om man varslar kring 50 procent av personalstyrkan redan i nästa vecka, säger han till radion.

50% av personal styrkan!?
Citera
2020-03-19, 18:14
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag kan inte komma ihåg att stämningen 1991 och åren därefter var så dyster som den är nu. Och regeringen verkar vara beredd att strössla ut pengar till nästan allt, varar krisen ett halvt år så är vi riktigt körda. Verkar vara en farlig väg också anser jag att medge anstånd med skatteinbetalningar, verkar som man kan få ett helt års uppskov, detta är sinnesjukt.
För att då utlöstes den ekonomiska kollapsen av att arbitragörer på finansmarknaderna slog till för att korrigera en absurd valutakurs till följd av flera årtiondens överkonsumtion och avindustrialisering.

Nu tror folk att de riskerar dö av pesten, och det börjar med att de förlorar sina jobb. Finansmarknaderna bara reagerar på det, genom att rationellt värdera konsekvenserna av vad det kommer att innebära på lång sikt. Det är mycket mer personligt från början för den vanlige medborgaren den här gången.

Regeringen har inga pengar att strössla ut. Den kan möjligen skuldsätta framtiden kollektivt ännu djupare, men det hjälper inte när det inte finns några lönsamma verksamheter att investera de pengarna i. Och 1991 satte Riskbanken räntan till +500%, nu satte samma Riskbank samma ränta till -0.5%. Det är 1/1000 av förra gångens blinda gissning, fast nu på fel sida nollan. (Jag tycker de har lite otur när de gissar vad den naturliga räntan är...)

Och krisen behöver inte vara ett halvår. Börsen har plötsligt fallit med 30%. Game over.
Nu ska skeletten ut ur garderoberna och alla får ligga som de själva bäddat.
Senast redigerad av Fri 2020-03-19 kl. 18:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in