Citat:
Ursprungligen postat av
ShariaInstructor
Jag kan inte komma ihåg att stämningen 1991 och åren därefter var så dyster som den är nu. Och regeringen verkar vara beredd att strössla ut pengar till nästan allt, varar krisen ett halvt år så är vi riktigt körda. Verkar vara en farlig väg också anser jag att medge anstånd med skatteinbetalningar, verkar som man kan få ett helt års uppskov, detta är sinnesjukt.
För att då utlöstes den ekonomiska kollapsen av att arbitragörer på finansmarknaderna slog till för att korrigera en absurd valutakurs till följd av flera årtiondens överkonsumtion och avindustrialisering.
Nu tror folk att de riskerar dö av pesten, och det börjar med att de förlorar sina jobb. Finansmarknaderna bara reagerar på det, genom att rationellt värdera konsekvenserna av vad det kommer att innebära på lång sikt. Det är mycket mer personligt från början för den vanlige medborgaren den här gången.
Regeringen har inga pengar att strössla ut. Den kan möjligen skuldsätta framtiden kollektivt ännu djupare, men det hjälper inte när det inte finns några lönsamma verksamheter att investera de pengarna i. Och 1991 satte Riskbanken räntan till +500%, nu satte samma Riskbank samma ränta till -0.5%. Det är 1/1000 av förra gångens blinda gissning, fast nu på fel sida nollan. (Jag tycker de har lite otur när de gissar vad den naturliga räntan är...)
Och krisen behöver inte vara ett halvår. Börsen har plötsligt fallit med 30%. Game over.
Nu ska skeletten ut ur garderoberna och alla får ligga som de själva bäddat.