2020-03-20, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Nu stoppar Volvo Cars produktionen, berör 25 000 anställda.

WTF

Står dock inget om hur länge, oroväckande.

Skönt, då kanske produktionen kan flytta helt till Kina och Volvo kan gå tillbaka till att vara en svenssonbil istället för att kosta 500 000 kr
Citera
2020-03-20, 09:08
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:

WTF

Absolut inte aktuellt med uppsägningar
Citera
2020-03-20, 09:10
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Jag delar inte alls dina slutsatser Haddock93. Sjukvården kommer inte att kollapsa. Varför skulle den göra det? Om antalet sjuka är högre än vad sjukvården klarar av, då kommer man tvingas att prioritera. Det är något man försöker undvika men man kommer att göra det för att undvika en kollaps. Prioritera är kanske det man skulle ha gjort från början med Corona.

Corona har hittills visat sig vara mest farligt för äldre och multisjuka. Nu förlänger man deras liv med veckor, månader kanske något år i en del fall samtidigt som de som kommer leva kvar kommer att få ett rent h-lvete när de ser hur deras situation kollapsar runt dem och de förlorar hoppet om framtiden. Priset är nu på väg att bli extrem högt.

Professor Dick Harrysson var på SVT i morse. Han sa där att i framtiden kommer folk inte prata så mycket om själva viruset, utan om de åtgärder och de konsekvenser som världens regeringar tog under krisen. Jag är övertygad om att han har rätt.

// CC

Orkar inte argumentera mot de som inte förstår. Du är väldigt smart i ekonomiska frågor men du förstår inte riktigt konsekvenserna av de samhällskonsekvenser man kan få av att låta viruset härja helt fritt. Det gör världens ledare därför man inför dessa hårda åtgärder.

Anledningen till att sjukvården kollapsar är för att man låter folk gå ute i samhället och smitta varandra. Till slut blir det case case cluster cluster BOOM. Det är boom vi ser i Italien nu.

Kolla på dessa olika kanaler för att bli mer informerad utav allvaret av Corona:

https://www.youtube.com/user/Campbellteaching

https://www.youtube.com/user/ChrisMartensondotcom

Sen spelar de inge roll vad vi tycker egentligen, Sverige är ett litet exportland och vi måste anpassa oss efter det globala läget. Finns ingen anledning att ha samhället öppet eftersom alla andra länder stängt. Vad ska vi jobba med om vi håller allt öppet? Finns ingenting eftersom vi lever i en GLOBALISERAD värld där vi är beroende av omvärlden för material. Folk går inte ut längre så varför hålla restauranger, turism och dylikt öppet?

Jag köper ditt argument och jag förstår att de ekonomiska konsekvenserna men jag förstår också samhällskonsekvenserna av viruset och jag tror de är allvarligare än många ledare vågat säga för de inte vill skapa panik.

Kom ihåg, vi måste ”flatten the curve”, om vi inte utför hårda åtgärder går vi den röda delen av denna graf till mötes:

https://images.app.goo.gl/zn7iXAMgc34wgeZv6

Om det händer är även 40+ i riskzonen eftersom ingen sjukvård kan levereras. Också yngre som har diabetes och andra bakomliggande faktorer är i riskzoner då. Det är dags att agera nu annars går vi den röda stapeln dvs Italiens väg till mötes i Sverige.
Senast redigerad av Haddock93 2020-03-20 kl. 09:13.
Citera
2020-03-20, 09:12
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Trump tånker enkom på aitt omval.

Jo fast hans omval kan skadas av att utföra drastiska åtgärder som skadar ekonomin.

Därför tror jag att viruset är allvarligare än många tror om man låter de spridas fritt.
Citera
2020-03-20, 09:12
Medlem
heman86s avatar
Citat:

WTF

Ja helt väntat! Det är svårt att bygga bilar när komponenter saknas, som de flesta vet så tillämpas just-in-time leveranser i bilindustrin. Nu saknas det massor av komponenter. Hörde att man på lastvagnar saknar däck och då blir det jävligt svårt att rulla ut några lastbilar.
Citera
2020-03-20, 09:21
Medlem
Citat:

WTF

Till den 14 april. Men det blir inte lätt att få igång bandet. Personalen hemförlovas och kan ägna sig åt att göra kul saker, TV-spel, läsa flashback eller njuta av våren. Flera fabriker påverkas och det finns säkert underleverantörer som går på knäna nu.
Citera
2020-03-20, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Absolut inte aktuellt med uppsägningar

Det kommer givetvis bli uppsägningar på Volvo
Citera
2020-03-20, 09:24
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Till den 14 april. Men det blir inte lätt att få igång bandet. Personalen hemförlovas och kan ägna sig åt att göra kul saker, TV-spel, läsa flashback eller njuta av våren. Flera fabriker påverkas och det finns säkert underleverantörer som går på knäna nu.

1 månad nästan, ja jävlar detta kommer påverka ekonomin och underleverantörer enormt.

Uppsägningar kommer givetvis ske i framtiden, tills dess måste alla konsumera som vanligt
Citera
2020-03-20, 09:27
Medlem
Hon hade rätt i Aktuellt igår. Vi är på väg i en depression.

Helt tyst ifrån min arbetsgivare.

Jag varnade för en månad sedan om ett företag som gick i konkurs på grund av coronavirus och då skrattade de flesta i min omgivning.
Citera
2020-03-20, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Det kommer givetvis bli uppsägningar på Volvo

Självklart är det så. Man får vara bra naiv om man inte tror det.

Det kommer bli ett stålbad utan dess like världen över med uppsägningar. Folk har inte fattat att denna extrema överreaktion på den här katastrofen har skapat finansiella skador som vi aldrig sett tidigare i världshistorien.

Sverige kommer klara sig relativt bra så länge vi INTE beslutar om total karantän som många andra länder har gjort, har vi fortfarande igång stora delar av industrin så kan vi bli väldigt konkurrenskraftiga på marknaden när resten av EU har totalt klappat ihop. Förhoppningsvis får vi tillbaka en hel del industriartiklar från Sydeuropa, vi tappa väldigt mycket dit under förra finanskrisen.
Citera
2020-03-20, 09:33
Medlem
Citat:
1 månad nästan, ja jävlar detta kommer påverka ekonomin och underleverantörer enormt.

Uppsägningar kommer givetvis ske i framtiden, tills dess måste alla konsumera som vanligt

Jag har själv ställt om och konsumerar så lite som möjligt, köper inget onödigt, jag vill inte stödja regimen. Sorgligt att det skulle gå så långt men situationen blev ohållbar även innan Coronan. Så tyst det blivit i klimatrörelsen. Minskade skatteintäkter kommer också att knäcka kommunerna.
Citera
2020-03-20, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Hon hade rätt i Aktuellt igår. Vi är på väg i en depression.

Helt tyst ifrån min arbetsgivare.

Jag varnade för en månad sedan om ett företag som gick i konkurs på grund av coronavirus och då skrattade de flesta i min omgivning.
Undra om alla de som gapade efter extrema åtgärder är nöjda nu.

Bransch efter bransch börjar klappa ihop nu. Min arbetsgivare är också tyst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in