2020-03-19, 18:21
Medlem
Wajis avatar
Jag tror att vi kommer ha ca tvåhundratusen uppsägningar innan nästa fredag. Det är är bara en början på något jag tror ingen förstår hur stort detta kommer påverka alla.
Citera
2020-03-19, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Även Scanias underleverantörer påverkas negativt, rapporterar Ekot i Sveriges Radio.

Det handlar om 500–600 leverantörer med totalt 40 000 till 50 000 medarbetare enligt Fredrik Sidahl, vd för underleverantörernas branschorganisation FKG.

-Vi kommer att se stora siffror på varsel och permitteringar. Jag hoppas på permitteringar, för då har vi kvar personalen i organisationerna. Det är väldigt stora tal vi kommer att få se. Det skulle inte förvåna mig om man varslar kring 50 procent av personalstyrkan redan i nästa vecka, säger han till radion.

50% av personal styrkan!?

Detta börjar nå sinnessjuka proportioner... allt för att rädda ett gäng multisjuka 80plussare som förmodligen dött snart ändå. Hur många begår självmord pga förlorade jobb och framtidsutsikter? Snacka om "cure the disease kill the patient".
Citera
2020-03-19, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Det smäller överallt nu...

Avarn som kör Security på Arlanda varslar i första skedet +200.

Ferruform som är underleverantör åt Scania låter 650 Pers gå hem med full lön.

Snarare 100-150 pers. Arlanda ekar tomt pga alla länders in och utrese restriktioner, så det var väl rätt väntat.
Citera
2020-03-19, 18:38
Medlem
Hade varit riktigt nice med en site som rapporterade alla varsel! Men förmodar att alla måste skicka in det till AF eller kanske bara om det är en viss storlek på antalet uppsagda?
Citera
2020-03-19, 18:40
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bingbangbung
Detta börjar nå sinnessjuka proportioner... allt för att rädda ett gäng multisjuka 80plussare som förmodligen dött snart ändå. Hur många begår självmord pga förlorade jobb och framtidsutsikter? Snacka om "cure the disease kill the patient".

Jag tror att stater och regeringar runt om i världen vet något vi vanliga inte vet om allvaret kring viruset.

Många säger att det också är farligt för unga, kineserna kan ha mörkat siffrorna. Lita aldrig på Kina.

Annars kan inte jag heller förstå varför alla länder skulle reagera såhär kraftfullt. Det är den enda rimliga förklaringen.
Citera
2020-03-19, 18:42
Medlem
Är dumt att bry sig i nationalekonomi när s.k. mer akuta problem och liv står på spel kortsiktigt kan tyckas. Inga roliga arbetsmarknadssiffror i inläggen här dock! Nu kör vi ner i diket så det bara smäller om det. Tyvärr är det också det privata näringslivet som skapar pengarna till den allmänna sjukvård vi behöver.

Är det ens möjligt att rädda jobben i landet under såna här förutsättningar? Permitteringar i några dagar, eller interna uppgörelser där personal plockar ut sin semester tidigare i år kan ev. rädda några jobb, men långt ifrån alla. Företagen måste dra in stålar den riktiga vägen och sälja sina produkter/tjänster som vanligt redan nu under sommaren annars går det käpprätt åt helvete med swedistan den saken är klar.

I normalfallet skulle låtsaspengarna (de svenska politikernas/riksbankens gåvor, helikopterpengar) skapa hög inflation i landet. Men vad händer nu när det är låtsaspengar som skapas globalt? Deflation istället? Eller stagflation och/eller något annat mög får vi dras med och som grädde på moset havererade svenska kommuner och pensionssystem.
Citera
2020-03-19, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Jag tror att stater och regeringar runt om i världen vet något vi vanliga inte vet om allvaret kring viruset.

Många säger att det också är farligt för unga, kineserna kan ha mörkat siffrorna. Lita aldrig på Kina.

Annars kan inte jag heller förstå varför alla länder skulle reagera såhär kraftfullt. Det är den enda rimliga förklaringen.

Hur ser det ut i andra länder?
Finns det ingen trovärdig källa där man får en objektiv bild av läget?
Citera
2020-03-19, 19:13
Medlem
Skf stänger fabriker och ser över personal omsättningen.
Citera
2020-03-19, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av autismochmyror
Hur ser det ut i andra länder?
Finns det ingen trovärdig källa där man får en objektiv bild av läget?

Italien döds siffror är högre än Kina nu, fråga de
Citera
2020-03-19, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vatten2013

många hävdar samtidigt att kinas siffror varit opålitliga..?
Citera
2020-03-19, 19:23
Medlem
Att slippa dessa svettiga och dräggfyllda köpcentrum ska nog bli det bästa med denna kris. Folk kan handla på nätet i stället.
Citera
2020-03-19, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vatten2013

många hävdar samtidigt att kinas siffror varit opålitliga..?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in