2020-03-19, 19:36
Medlem
vemsfels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
USA:s största köpcentrumägare stänger alla sina över 200 shoppingcentrum.
Döda shoppingcentrum i staterna är sen gammalt. Att det sker nu är bara ett påskyndande för något som var oundvikligt under 2020-talet.
Finns en rolig YouTube-kanal om fenomenet.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLNz4Un92pGNxQ9vNgmnCx7dwchPJGJ3IQ

Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
INDITEX (bla Zara-butikerna) stänger över 3000 butiker.
Också oundviklig nedläggning. De har vara tryckta mot repet länge och tagit ordentligt med stryk i och med internethandeln och inte hängt med alls.

Citat:
Ursprungligen postat av moodyfied
60+are får ju inte sina jobb tillbaka efter detta iallafall
Det borde vara perfekta korttidsanställningar då man vet att de går i pension ett par år efter anställning. Om företag har för avsikt att vara försiktiga i sin rekrytering framöver menar jag, och vill börja återanställa kompetent och erfaren personal. Men förmodligen fungerar HR i privat sektor som HR i privat sektor brukar.

Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Skf stänger fabriker och ser över personal omsättningen.

Vad innebär det att se över personalomsättning?

Citat:
Ursprungligen postat av autismochmyror
många hävdar samtidigt att kinas siffror varit opålitliga..?

Jag betvivlar det inte, men finns det någon källa till från dessa "många" om detta påstående så man kan läsa mer?
Citera
2020-03-19, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Vänta lite bara...
Det är inte direkt så att företag tittar på att investera i utveckling för tillfället.
Läste idag att även storbankerna ser över sina verksamheter.
Bankerna är i princip det viktigaste vi har för en fungerande ekonomi och de som om något blir drabbade minst när sådant hör hönder då de behövs mest.

Sedan är duktiga utvecklare lågt hängande frukt sen flera år tillbaka.

Jag står fast vid mitt uttalande. Alla branscher drabbas inte lika hårt, även om alla branscher kommer att drabbas. Att duktiga utvecklare skulle vara lågt hängande frukt är ett skämt, är du duktig kan du välja och vraka både här och internationellt.
Citera
2020-03-19, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemsfel
Döda shoppingcentrum i staterna är sen gammalt. Att det sker nu är bara ett påskyndande för något som var oundvikligt under 2020-talet.
Finns en rolig YouTube-kanal om fenomenet.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLNz4Un92pGNxQ9vNgmnCx7dwchPJGJ3IQ

Också oundviklig nedläggning. De har vara tryckta mot repet länge och tagit ordentligt med stryk i och med internethandeln och inte hängt med alls.

Det borde vara perfekta korttidsanställningar då man vet att de går i pension ett par år efter anställning. Om företag har för avsikt att vara försiktiga i sin rekrytering framöver menar jag, och vill börja återanställa kompetent och erfaren personal. Men förmodligen fungerar HR i privat sektor som HR i privat sektor brukar.

Vad innebär det att se över personalomsättning?

Jag betvivlar det inte, men finns det någon källa till från dessa "många" om detta påstående så man kan läsa mer?
Ja att permitera och varsla.
Citera
2020-03-19, 19:52
Medlem
Citat:

Men siffrorna kommer också från andra länder som WHO publicerar.

Jag tror att antalet döda beror ganska mycket på hur många respirator man har, det kan rädda många fall när de har andningsproblem. Men om alla blir sjuka samtidigt då räcker inte resurser. Utan respirator kan döds andel bli betydligt högre, kanske 10%
Senast redigerad av vatten2013 2020-03-19 kl. 19:59.
Citera
2020-03-19, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bingbangbung
Detta börjar nå sinnessjuka proportioner... allt för att rädda ett gäng multisjuka 80plussare som förmodligen dött snart ändå. Hur många begår självmord pga förlorade jobb och framtidsutsikter? Snacka om "cure the disease kill the patient".

Håller fan med.

- Miljontals svenskar står med lån över öronen och blir nu varslade. Många har småbarn där ena partnern går på föräldrakassa med några ynka tusenlappar i ersättning efter skatt. Detta är otroligt jävla allvarligt, allvarligare än viruset i sig. Säga vad man vill att vi svenskar varit dålig på att spara, men det är ju typiskt den moderna konsumtions-människan.

Globalismen gott folk, faller en faller jag, faller alla.
Citera
2020-03-19, 19:55
Medlem
Vi fick precis mail om proaktivt varsel. Så jag kommer nog förlora jobbet då jag sitter på ett sexmånaderskontrakt som går ut snart. Visst, jag har hälsan och det får jag väl glad för, men samtidigt blir jag förbannad över de fladdermusätande idioterna som har ställt till med det här.

Hörde även att Indiska varslar.
Citera
2020-03-19, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bingbangbung
Detta börjar nå sinnessjuka proportioner... allt för att rädda ett gäng multisjuka 80plussare som förmodligen dött snart ändå. Hur många begår självmord pga förlorade jobb och framtidsutsikter? Snacka om "cure the disease kill the patient".

Jag har tänkt tanken också. De äldre behöver skyddas från smitta och isolera sig ett tag från folk.

Det är också bra med provtagning av corona i tält utanför sjukhusen / avskilt.

Men i övrigt måste ju företagen och folks livsverk få överleva. Det är inte rimligt att allt bara får rasa.

Jag gör som rekommendationerna - men faktum är att de flesta unga verkar klara det rätt bra, eller ?
Citera
2020-03-19, 20:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Biafrabarn
Snarare 100-150 pers. Arlanda ekar tomt pga alla länders in och utrese restriktioner, så det var väl rätt väntat.

100-150 på Arlanda, sen dussintals vid Landvetter och Kallax.
Citera
2020-03-19, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stifmeister89
Vi fick precis mail om proaktivt varsel. Så jag kommer nog förlora jobbet då jag sitter på ett sexmånaderskontrakt som går ut snart. Visst, jag har hälsan och det får jag väl glad för, men samtidigt blir jag förbannad över de fladdermusätande idioterna som har ställt till med det här.

Hörde även att Indiska varslar.

Beklagar! Bransch?
Citera
2020-03-19, 20:33
Medlem
Citat:

Kina har garanterat mörkat sina siffror. STORT! Det kan nog alla som följde viruset i januari då det tog fart i Kina intyga.
Citera
2020-03-19, 20:33
Medlem
CC75s avatar
Spännande att se hur snabbt kommentarerna har ändrats. Jag och några få sa redan för en två veckor sedan att de åtgärder som görs, inte i närheten står i proportion till dess konsekvenser. Det som görs nu är helt fullständigt vansinnigt. Man totalsänker hela världens ekonomi vilket kommer drabba mångdubbelt fler än vad Corona kommer att göra.

När man påpekade detta fick man skit för att man inte tog situationen på allvar. Nu när folk drabbas av realiteten av konsekvenserna kommer det bli en helt annan ton i debatten. Lägg därtill att folk bara inom någon vecka eller två kommer bli rejält trötta på att vara hemma. Inställningen att "göra sitt och hjälpa till" kommer snart att ändras den med. Precis som vid flyktingmottagandet 2015 när folk stod med smörgåsar på stationerna och välkomnande flyktingar. Det intresset och engagemanget dog också ut snabbt. Folk generellt har en låg uthållighet så snart kommer tonen i debatten att ändras.

// CC
Citera
2020-03-19, 20:35
Medlem
lifeabroads avatar
Någon som blivit varslad som INTE är inom turism, hotell, restaurang, flyg, retail ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in