2020-03-19, 20:39
  #25
Medlem
roffe69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Förhoppningsvis kan man anställa en arbetslös kulturarbetare till att städa toaletten.

Ett evigt tjat på SVT om hur synd det är om just den sektorn...
Det kommer mera nyhet i vår.
https://www.youtube.com/watch?v=WW-1GiVWABo
Citera
2020-03-19, 20:54
  #26
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roffe69
Det kommer mera nyhet i vår.
https://www.youtube.com/watch?v=WW-1GiVWABo


På SVT sitter alla säkert, finansierat via särskilt skatt (eller Public service avgift vill de väl kalla det).
Citera
2020-03-19, 21:49
  #27
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hensson
Ica-handlarna säljer bättre än jul och midsommar tillsammans nu, tomma hyllor beror bara på att de blev tagna lite på sängen och inte klarade av att skala upp sitt varuflöde snabbt nog. Varor finns. Dock tror jag kulmen är nådd nu och folk fattar att dom inte behöver hamstra som idioter. Men shit vilken försäljningsökning dom haft, många nya sportbilar kommer rulla i sommar med Ica-handlare i.

Handlarnas totala vinst baseras ju inte på den tillfälliga uppgången som följs av en lång nedgång och det köps inte särskilt många sportbilar bara för att försäljningen skjuter i höjden ena veckan och slår i backen veckan efter...

De säljer extremt mycket på kort sikt ja, men det är för att folk fyller upp sina lager för att kunna isolera sig och sedan inte handla alls.

Nu är det olika från butik till butik och vissa delar av Sverige påverkas mer än andra. Men handeln i stort beräknas inte öka över huvud taget utan minska kraftigt.

Den enda sektor av dagligvaruhandeln som beräknas öka är näthandeln och det är långt ifrån alla handlare som erbjuder den tjänsten i nuläget.
Citera
2020-03-19, 22:05
  #28
Medlem
Henssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Handlarnas totala vinst baseras ju inte på den tillfälliga uppgången som följs av en lång nedgång och det köps inte särskilt många sportbilar bara för att försäljningen skjuter i höjden ena veckan och slår i backen veckan efter...

De säljer extremt mycket på kort sikt ja, men det är för att folk fyller upp sina lager för att kunna isolera sig och sedan inte handla alls.

Nu är det olika från butik till butik och vissa delar av Sverige påverkas mer än andra. Men handeln i stort beräknas inte öka över huvud taget utan minska kraftigt.

Den enda sektor av dagligvaruhandeln som beräknas öka är näthandeln och det är långt ifrån alla handlare som erbjuder den tjänsten i nuläget.

Läs vad jag skrev,

”Tror kulmen är nådd nu”
”Försäljningsökning dom haft”

Klart handeln generellt som bransch får ett tufft år. Men ICA som företag kommer göra ett av sina bästa år någonsin. Nu är ju varje handlare egenföretagare och varje butik har sin egen ekonomi, folk har åkt till MAXI-butikerna för att bunkra och dom flesta MAXI-butikerna erbjuder näthandel.
Citera
2020-03-19, 22:22
  #29
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hensson
Läs vad jag skrev,

”Tror kulmen är nådd nu”
”Försäljningsökning dom haft”

Klart handeln generellt som bransch får ett tufft år. Men ICA som företag kommer göra ett av sina bästa år någonsin. Nu är ju varje handlare egenföretagare och varje butik har sin egen ekonomi, folk har åkt till MAXI-butikerna för att bunkra och dom flesta MAXI-butikerna erbjuder näthandel.

Jag läste vad du skrev, gjorde du det själv?

Trots det du lyfter fram är du inne på att det ska rulla många nya sportbilar i sommar med ICA-handlare i...

Jag tror inte att det kommer bli någon extrem skillnad på sportbilsinköpen för ICA-handlarna denna sommar jämfört med andra år. Troligen kommer mängder med folks ekonomi gå käpprätt åt h*lvete och det kommer då även påverka deras möjlighet att handla på ICA.

Vi får väl se om Corona-sk*ten blåst över i sommar eller om det blir bilbanebilar hemma i lekrummet som rullar hos ICA-handlarna.
Citera
2020-03-19, 22:28
  #30
Medlem
Henssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Jag läste vad du skrev, gjorde du det själv?

Trots det du lyfter fram är du inne på att det ska rulla många nya sportbilar i sommar med ICA-handlare i...

Jag tror inte att det kommer bli någon extrem skillnad på sportbilsinköpen för ICA-handlarna denna sommar jämfört med andra år. Troligen kommer mängder med folks ekonomi gå käpprätt åt h*lvete och det kommer då även påverka deras möjlighet att handla på ICA.

Vi får väl se om Corona-sk*ten blåst över i sommar eller om det blir bilbanebilar hemma i lekrummet som rullar hos ICA-handlarna.

Du lyfter fram ett viktigt perspektiv, allmänhetens köpkraft kommer att minska framöver. Paradoxalt nog går ICA bättre i lågkonjunkturer än i högkonjunkturer då folk minskar sina krog och restaurangbesök och lever på korv och makaroner.
Citera
2020-03-19, 22:37
  #31
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hensson
Du lyfter fram ett viktigt perspektiv, allmänhetens köpkraft kommer att minska framöver. Paradoxalt nog går ICA bättre i lågkonjunkturer än i högkonjunkturer då folk minskar sina krog och restaurangbesök och lever på korv och makaroner.

Inte för att dissa dig eller din tes, men Richard Tellström har forskat en hel del på det där och det stämmer generellt sett inte. Sveriges restaurangbransch har aldrig gått ner i modern tid utan haft en konstant stegring oavsett om det varit hög- eller lågkonjunktur. När det går bra går folk ut för att fira och "passa på" , när det går dåligt går folk ut och unnar sig och tröstar sig. Detta har alltså varit upplägget fram till nu, i och med Covid-19, när vi faktiskt för första gången ser en nedgång inom svensk restaurangnäring.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Richard_Tellstr%C3%B6m
https://www.su.se/profiles/rite0991-1.290663
Citera
2020-03-19, 22:55
  #32
Medlem
Henssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Inte för att dissa dig eller din tes, men Richard Tellström har forskat en hel del på det där och det stämmer generellt sett inte. Sveriges restaurangbransch har aldrig gått ner i modern tid utan haft en konstant stegring oavsett om det varit hög- eller lågkonjunktur. När det går bra går folk ut för att fira och "passa på" , när det går dåligt går folk ut och unnar sig och tröstar sig. Detta har alltså varit upplägget fram till nu, i och med Covid-19, när vi faktiskt för första gången ser en nedgång inom svensk restaurangnäring.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Richard_Tellstr%C3%B6m
https://www.su.se/profiles/rite0991-1.290663


Tellströms forskning har nog sina poänger. Ska kika på de du länkade omgående.
Jag menade bara att trots att det nu skiter sig för många i deras privatekonomi kommer ICA stå stabilt och inte vara den bransch som är i gungning (möjligtvis Coop, men det handlar snarare om deras affärsmodell).

Det kan faktiskt vara så att ICA ökar sin försäljning under en lågkonjunktur. Sen återigen, 1200 fristående handlare runt om i landet som alla kommer prestera olika. Men tottibalutti är min hypotes att det blir ett kanonår för ICA, och i synnerhet för några få MAXI-handlare. Snart hägrar påsken, sedan midsommar, för att sedan plocka fram grillen.

En annan moralisk fråga man kan ställa sig är om det är rimligt att man kan tjäna så oerhört mycket pengar på något så livsnödvändigt som mat.
Citera
2020-03-20, 07:30
  #33
Medlem
Henssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
😊

Som en ytterligare konsumentupplysning har även ICA ”apoteksverksamhet”. Även den lilla sidoverksamheten går (ursäkta uttrycket) snuskigt bra just nu.

Visst tror du på någon sportbil ändå? Även om min sportbil mest ska liknas vid en metafor.
__________________
Senast redigerad av Hensson 2020-03-20 kl. 07:35.
Citera
2020-03-20, 11:02
  #34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Jag kollar priserna när jag går förbi olika matställen , fast de nästan är tomma är det samma priser. Hade de sänkt till 50-70% hade jag kanske handlat. För jag har annars inte råd med tanke away varje dag.

Fast de kanske tänker att antalet gäster kommer vara lika många oavsett pris.

Jag tänker att nån gång måste de bli desperata??

Ursäkta, men vilka marginaler tror du dom har egentligen?
Citera
2020-03-20, 11:04
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Ursäkta, men vilka marginaler tror du dom har egentligen?

Finns ju rätter som kostar typ 250 kr på en restaurang men du kan laga själv för 40 kr (och då har du inte ens storköpsrabatter som restaurangerna har). Det är ju bättre att sälja det man har för 40 kr än att inte sälja någonting alls.
Citera
2020-03-20, 11:09
  #36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SnoringBulldog
Finns ju rätter som kostar typ 250 kr på en restaurang men du kan laga själv för 40 kr (och då har du inte ens storköpsrabatter som restaurangerna har). Det är ju bättre att sälja det man har för 40 kr än att inte sälja någonting alls.

Jadu, jag tror inte vi kommer längre här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in