2020-03-20, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Jadu, jag tror inte vi kommer längre här.

https://en.wikipedia.org/wiki/Sunk_cost

Läs på
Citera
2020-03-20, 11:44
Medlem
Det är lätt att tro att ett hotell som på vardagar tar 2500 kr per natt, men som nu nästan står tomt, helt plötsligt i desperation skulle hyra ut rummen för 250kr/natt. Men det kan vara en dålig affär, bättre att permittera några städerskor och rummen står orörda. Sen vill väl inte de mer flotta hotellen heller plötsligt ha uteliggare som tar in för att det är tokbilligt. Icke förty tror jag att hotellen kommer att inom kort sänka priserna en hel del. Likaså SJ m fl, istället för att köra glesbesatta tåg.
Citera
2020-03-20, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Inte enligt det mejl jag fick från appen. De säljer dessutom gårdagens mat från fik/restauranger ( förpackad)

Vilken app?
Citera
2020-03-20, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LindvidArman
Det är lätt att tro att ett hotell som på vardagar tar 2500 kr per natt, men som nu nästan står tomt, helt plötsligt i desperation skulle hyra ut rummen för 250kr/natt. Men det kan vara en dålig affär, bättre att permittera några städerskor och rummen står orörda. Sen vill väl inte de mer flotta hotellen heller plötsligt ha uteliggare som tar in för att det är tokbilligt. Icke förty tror jag att hotellen kommer att inom kort sänka priserna en hel del. Likaså SJ m fl, istället för att köra glesbesatta tåg.
Jag fick faktiskt mail i dag från hotellkedjan Nordic Choice Hotel där de erbjuder både lokaler och rum till uthyrning till rimliga priser för karantän, boende för vårdpersonal, militär, för videokonferenser, de erbjuder även sin personal.
Citera
2020-03-20, 13:07
Medlem
Ny.Deodorants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schadow
Vilken app?

Jag gissar på Karma som är riktigt bra runt kl 15 att boka något kul från restaurang som man passerar på hemväg från jobbet.

Någon sa ICAhandlarna kommer skaffa fler sportbilar. Enstaka av de större butikerna med mycket internethandel lär le extrastor framöver helt klart.
Däremot lär just bilhandlarna trots mycket låga drivmedelpriser få lite trögt med omsättningen detta år då de med korta anställningar eller hög belåning lär ligga lågt 2020.
Citera
2020-03-20, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Ursäkta, men vilka marginaler tror du dom har egentligen?

Jag känner en kille som sålde hamburgare. Inköpskostnad cirka 20 kr, försäljning 100 kr+. Och då köpte han ändå in det bästa köttet. Med billigare kött kan det inte kosta mer än 10 kr.

Det som kostar mest är hyra och personal. Alltså borde det vara bättre att sälja för 50 kr än att inte sälja alls. Om man nu är desperat menar jag.

Eller har du någon annan uppgift? Vad tror du själv de har för marginal när de säljer en rätt för exempelvis 100 kr? Tror du att den kostar 80 kr i råvarukostnader? Hur ska de i så fall få in pengar till hyra och löner?
Citera
2020-03-20, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Jag kollar priserna när jag går förbi olika matställen , fast de nästan är tomma är det samma priser. Hade de sänkt till 50-70% hade jag kanske handlat. För jag har annars inte råd med tanke away varje dag.

Fast de kanske tänker att antalet gäster kommer vara lika många oavsett pris.

Jag tänker att nån gång måste de bli desperata??
På Instagram är det flera sponsrade inlägg från restauranger i Stockholm som sänkt sina priser med upp till 30% och dessutom bjuder på leverans. De vädjar verkligen.
Citera
2020-03-20, 13:17
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Mataffärer har mer att sälja redan nu med kort datum. Info från en app som säljer gårdagens bröd etc.
Viss osanning. Mejeri har åkt på en törn, bröd oförändrat och resterande har nedreglerad produktion i relation med efterfrågan (som är densamma), så om något går tyvärr affärerna plus på. Källa: mig själv med insikt utöver en app.
Citera
2020-03-20, 13:31
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Jag känner en kille som sålde hamburgare. Inköpskostnad cirka 20 kr, försäljning 100 kr+. Och då köpte han ändå in det bästa köttet. Med billigare kött kan det inte kosta mer än 10 kr.

Det som kostar mest är hyra och personal. Alltså borde det vara bättre att sälja för 50 kr än att inte sälja alls. Om man nu är desperat menar jag.

Eller har du någon annan uppgift? Vad tror du själv de har för marginal när de säljer en rätt för exempelvis 100 kr? Tror du att den kostar 80 kr i råvarukostnader? Hur ska de i så fall få in pengar till hyra och löner?
Om inkomsten inte täcker hyra och personal så är det ingen mening med att sälja något alls. Är det kk vid slutet på månaden oavsett vad man gör så finns det ingen mening med att lägga ner en massa arbete.
Citera
2020-03-20, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Om inkomsten inte täcker hyra och personal så är det ingen mening med att sälja något alls. Är det kk vid slutet på månaden oavsett vad man gör så finns det ingen mening med att lägga ner en massa arbete.

Man lägger väl ner tid så länge man har möjlighet? Bättre gå back 10k än att gå back 20k.

Finns ett soppställe på vägen till jobbet jag varit nyfiken på, men inte för 80 kr. Sänker de till 45 så kanske (hint hint). Jag är ändå redan sjuk.
Citera
2020-03-20, 16:42
Medlem
Om detta pågår länge nog för att disruptera marknaderna så kommer ekonomin ofrånkomligen att nå en point of no return. Ekonomer pratar om att räntorna ofrånkomligen kommer att gå upp med tiden efter tio års konstgjord andning. Då kommer gemene man ha fullt upp med att lägga lejonparten av sin lön på att betala lånen till banken, varpå endast en liten del kommer att kvarstå för nödvändigheter.

Glöm inte att svenskarna är världens näst mest privatbelånade folk (efter Japan).

För alla som oroar sig för vad som händer med börsen och marknaden så kan rekommendera den här videon som klarsynt går igenom den nuvarande situationen och vart marknaden är på väg. Den redogör om den oansvariga ekonomiska politik som länge bedrivits och som nu håller på att klappa ihop - den som ekonomer länge kallat för "the everything bubble".

Snackas även en hel del om de kritiska nivåer som börsen MÅSTE hålla för att vi inte ska gå in i en global ekonomisk depression.

https://youtu.be/uYS2Gm1OXSY
Citera
2020-03-24, 09:50
Medlem
S.O.Stolps avatar
Igår var det rea på Brothers (fysisk butik) såg jag.

"SALE - Upp till 70 %"

nätet har dom JUST NU - FRI FRAKT!
MID SEASON SALE: massor av plagg med upp till 50% rabatt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in