2020-03-19, 12:54
Medlem
Restaurangerna har låg beläggning men en dagens lunch kostar fortfarande 120 kr i Stockholm. Priserna på hotell har gått ner men inte till några extrema nivåer trots att det sägs att 9 av 10 rum är lediga. Kapitalvaror har jag inte sett några prissänkningar på. Är det någon som har noterat någonting och tror ni att vi kommer få lägre priser och isf på var samt hur lång tid tror ni det tar innan effekterna sipprar ner till konsumenternas nytta?
Citera
2020-03-19, 12:57
Medlem
Jimmie83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnoringBulldog
Restaurangerna har låg beläggning men en dagens lunch kostar fortfarande 120 kr i Stockholm. Priserna på hotell har gått ner men inte till några extrema nivåer trots att det sägs att 9 av 10 rum är lediga. Kapitalvaror har jag inte sett några prissänkningar på. Är det någon som har noterat någonting och tror ni att vi kommer få lägre priser och isf på var samt hur lång tid tror ni det tar innan effekterna sipprar ner till konsumenternas nytta?

Bensinen har jag lagt märke till har gått ner. Nere på 12,88 på obemannade stationer i mitt närområde istället för 14kr
Citera
2020-03-19, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jimmie83
Bensinen har jag lagt märke till har gått ner. Nere på 12,88 på obemannade stationer i mitt närområde istället för 14kr

Just det fast det beror ju mest på ett ökat utbud från Saudi-Arabien
Citera
2020-03-19, 13:00
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Mataffärer har mer att sälja redan nu med kort datum. Info från en app som säljer gårdagens bröd etc.
Citera
2020-03-19, 13:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Mataffärer har mer att sälja redan nu med kort datum. Info från en app som säljer gårdagens bröd etc.

Hur går det ihop sig, att mataffärerna ska ha mer produkter nu med kort datum än vanligt?
Citera
2020-03-19, 13:05
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KneeTop
Hur går det ihop sig, att mataffärerna ska ha mer produkter nu med kort datum än vanligt?

Färre kunder, säljs färre varor.
Citera
2020-03-19, 13:06
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnoringBulldog
Tror inte det kommer göra det alls i konsumtions varor. Det är stora tapp i produktionen också som upprätthåller bristen.

Bensin kommer visserligen sjunka men det är till stora delar av andra anledningar.

Vi kanske får möjligtvis se rea på toapapper när alla som bunkrat inte behöver köpa på ett par månader samtidigt som pappersbruken skruvat upp kapaciteten.
Citera
2020-03-19, 13:07
Bannlyst
Citat:

Tomma hyllor har jag sett men inga varor med kort datum, dom finns säkert o man letar men tror snarare att det är färre än vanligt.
Citera
2020-03-19, 13:10
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KneeTop
Tomma hyllor har jag sett men inga varor med kort datum, dom finns säkert o man letar men tror snarare att det är färre än vanligt.

Inte enligt det mejl jag fick från appen. De säljer dessutom gårdagens mat från fik/restauranger ( förpackad)
Citera
2020-03-19, 13:12
Bannlyst
Citat:
Inte enligt det mejl jag fick från appen. De säljer dessutom gårdagens mat från fik/restauranger ( förpackad)

Fik och restauranger köper jag men har svårare att tro att det är några ovanliga mängder på Ica ... men din app ljuger säkert inte.
Citera
2020-03-19, 13:15
Medlem
Henssons avatar
Citat:

Ica-handlarna säljer bättre än jul och midsommar tillsammans nu, tomma hyllor beror bara på att de blev tagna lite på sängen och inte klarade av att skala upp sitt varuflöde snabbt nog. Varor finns. Dock tror jag kulmen är nådd nu och folk fattar att dom inte behöver hamstra som idioter. Men shit vilken försäljningsökning dom haft, många nya sportbilar kommer rulla i sommar med Ica-handlare i.
Citera
2020-03-19, 13:19
Medlem
Citat:

Menar du appen Karma? Den har funnits i flera år och är ju väldigt bra för att minska matsvinnet... det är mat som annars skulle kastas så det är inte direkt några krispriser
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in