2020-03-17, 03:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Jag kan väl förstå det på något sätt att man går upp i varv.

Går man på permission så uppenbart så kan man bli smittad och dra in skiten bakom murarna men det resonemanget håller inte om man ser till helheten.

Då skulle plitarna vara helt skilda ifrån de intagna under samma tid och hur skulle det funka?

Lägg därtill det faktum att pengar ifrån anhöriga nu inte går att sätta in så blev det bara för mycket.

Sen vet vi bägge att den monotonin som det finns i ett fängelse, ovanpå eventuella problem och frustrationer som kommer ifrån utsidan, så är det många som redan lider av frustration i grund och botten så det skall inte mycket till för att det skall blossa upp.

Sen har vi Allan Ballan killarna som sitter på en kort volta och bara tycker att det är ball att dra igång något bara för sakens skull.

Som samhället ser ut just dag, med Corona som florerar, så får all dra sitt strå till stacken för att detta skall dö ut fortast möjligt och det måste även de intagna förstå.

Det är surt men så är det och så måste det vara för alla just nu tills detta lägger sig.

Bara min åsikt givetvis.

mm vad tror du om att man sparkar ut tänderna på tuffingarna som man gör i Thailand eller Vitryssland när fångarna käftar, tror du det skulle funka i svääje?
Citera
2020-03-17, 08:00
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hundenmuhammed2
mm vad tror du om att man sparkar ut tänderna på tuffingarna som man gör i Thailand eller Vitryssland när fångarna käftar, tror du det skulle funka i svääje?

Vem skulle sparka ut tänderna på vem?
Citera
2020-03-17, 08:44
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anre24
Kan man bli placerad i köket trots att man är oduglig i att laga mat?

Kan man få spika pallar, kragar och sånt också? Jobbade på ett ställe och när vi fick returer av kragar och pallar så sa chauffören att det kom direkt från fängelset?

Är det självförvaltning så skall det egentligen roteras bland internerna som sitter på den avdelningen MEN är det någon som inte kan laga mat så avgörs det ganska smidigt att någon annan tar det för det går ut över hela avdelningen.

Sen är det skillnad på att vara köksansvarig och att laga maten.

Att jobba i det stora köket, om sådant finns, kan nästan vem som helst göra då det är storkok och det finns alltid hjälp att få om man inte kan men oftast, om man är helt värdelös, så blir du inte långvarig i köket.

Pallar, etc, är sådant som man kan få jobba med ja.
Citera
2020-03-17, 23:31
Medlem
Någon som är insatt i hur lagen kring avskildhet (isol) ser ut? Hur länge får man vara placerad i hård isol (ingen tv osv) och hur länge får man vara placerad i mjuk isol? Hur funkar det med isol och placeringsbeslut? Blir man placerad på häkte tills man fått ett placeringsbeslut eller kan man hamna på isol utan en övre gräns på antalet dagar man sitter där?
Citera
2020-03-18, 15:13
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skumjaevel
Någon som är insatt i hur lagen kring avskildhet (isol) ser ut? Hur länge får man vara placerad i hård isol (ingen tv osv) och hur länge får man vara placerad i mjuk isol? Hur funkar det med isol och placeringsbeslut? Blir man placerad på häkte tills man fått ett placeringsbeslut eller kan man hamna på isol utan en övre gräns på antalet dagar man sitter där?

Beslutet måste förnyas men 24h sen vanlig isol dock väldigt godtyckligt ändå för de är en egen liten värld där inne

På Västervik norra satt jag på isol 76 dagar och beslutet vart förnyat var 10e dag. Dvs man sitter kvar på isol tills de på placeringsenheten har fattat ett beslut oftast handlar de om dagar ... Men kan dröja veckor o månader med ... Allt beror på hur snabbt de jobbar och vilken prio man har ... Inte direkt så att de jobbar snabbt men ju mer pain in THE ass man är ju snabbare går det 👌

Plitarna undra varför de tog så lång tid med . De förstod inte riktigt heller va de syssla med på placeringen och de höll med om de hade tagit för lång tid .... Jag personligen tycker de är skönt på nåt konstigt sätt att vara isolerad efter en vecka ca men man blir skadad ...

En annan snubbe man prata me på isol va där i över 30 dagar och med platsbristen idag kommer de ta tid oavsett ...
Senast redigerad av TattooedFucker 2020-03-18 kl. 15:24.
Citera
2020-03-18, 15:16
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Är det självförvaltning så skall det egentligen roteras bland internerna som sitter på den avdelningen MEN är det någon som inte kan laga mat så avgörs det ganska smidigt att någon annan tar det för det går ut över hela avdelningen.

Sen är det skillnad på att vara köksansvarig och att laga maten.

Att jobba i det stora köket, om sådant finns, kan nästan vem som helst göra då det är storkok och det finns alltid hjälp att få om man inte kan men oftast, om man är helt värdelös, så blir du inte långvarig i köket.

Pallar, etc, är sådant som man kan få jobba med ja.

Är de 8 gubbar på en avdelning roterar de på 7 då han som har huvudansvaret på veckorna jobbar inte på helger. ..

Brukar lätt att ge någon ett paket cigg / telefon kort eller snus så slipper man matlagningen
Citera
2020-03-18, 15:29
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TattooedFucker
Är de 8 gubbar på en avdelning roterar de på 7 då han som har huvudansvaret på veckorna jobbar inte på helger. ..

Brukar lätt att ge någon ett paket cigg / telefon kort eller snus så slipper man matlagningen

Undantag kan givetvis göras.

Satt på ett ställe där en av de riktiga långtidarna hade drivit restaurang så där gjordes en deal med honom att han tar köket hela tiden med städhjälp och allmän hjälp enligt rotation och det funkade hur bra som helst.

Långtidaren beställde in matvarorna och man kan ju lugnt säga att maten var riktigt jävla bra på just det stället och just den avdelningen just då.
Citera
2020-03-18, 16:03
Medlem
Citat:
Beslutet måste förnyas men 24h sen vanlig isol dock väldigt godtyckligt ändå för de är en egen liten värld där inne

På Västervik norra satt jag på isol 76 dagar och beslutet vart förnyat var 10e dag. Dvs man sitter kvar på isol tills de på placeringsenheten har fattat ett beslut oftast handlar de om dagar ... Men kan dröja veckor o månader med ... Allt beror på hur snabbt de jobbar och vilken prio man har ... Inte direkt så att de jobbar snabbt men ju mer pain in THE ass man är ju snabbare går det 👌

Plitarna undra varför de tog så lång tid med . De förstod inte riktigt heller va de syssla med på placeringen och de höll med om de hade tagit för lång tid .... Jag personligen tycker de är skönt på nåt konstigt sätt att vara isolerad efter en vecka ca men man blir skadad ...

En annan snubbe man prata me på isol va där i över 30 dagar och med platsbristen idag kommer de ta tid oavsett ...
Om man varit placerad i ett rum med endast en säng och inget annat i över en vecka, vart vänder man sig? Känns spontant som att det inte kan vara lagligt, måste ändå finnas vissa grundläggande rättigheter.
Citera
2020-03-18, 16:28
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skumjaevel
Om man varit placerad i ett rum med endast en säng och inget annat i över en vecka, vart vänder man sig? Känns spontant som att det inte kan vara lagligt, måste ändå finnas vissa grundläggande rättigheter.

Du kan göra en JO anmälan det är väl det . Läs fark ( fängelse lagen )

Om avskildhet . Så länge lokalerna är rena går det o va där hur länge som helst...

Vad var motiveringen till isol från början ?
Senast redigerad av TattooedFucker 2020-03-18 kl. 16:38.
Citera
2020-03-18, 16:36
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Undantag kan givetvis göras.

Satt på ett ställe där en av de riktiga långtidarna hade drivit restaurang så där gjordes en deal med honom att han tar köket hela tiden med städhjälp och allmän hjälp enligt rotation och det funkade hur bra som helst.

Långtidaren beställde in matvarorna och man kan ju lugnt säga att maten var riktigt jävla bra på just det stället och just den avdelningen just då.

Känner igen de de där . Självförvaltning kan lyckas bra minns på Svartsjö att en snubbe var kung i köket . Bakade och gjorde riktigt bra mat ( bättre än många restauranger) och när han lämnade ... Ja de vart ätbart men inte mer ....
Citera
2020-03-19, 10:19
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Känner igen de de där . Självförvaltning kan lyckas bra minns på Svartsjö att en snubbe var kung i köket . Bakade och gjorde riktigt bra mat ( bättre än många restauranger) och när han lämnade ... Ja de vart ätbart men inte mer ....

Jag hade tur på just det stället jag var på att det var under hela vistelsen men det ändrade sig kort därpå av olika orsaker.

Köket var riktigt bra skött under tiden jag var där och maten var riktigt bra.

Även om nu maten underlättar sin vistelse så får man ändå komma ihåg att det var ett fängelse med en enorm tristess så bara för att nu någon läser ovan som "semester" så vill jag poängtera att det inte var semester på långa vägar och att de som satt på just den avdelningen hade suttit i ganska många år med vissa som var nerklassade från 1 till 2, osv.
Citera
2020-03-19, 11:35
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Jag hade tur på just det stället jag var på att det var under hela vistelsen men det ändrade sig kort därpå av olika orsaker.

Köket var riktigt bra skött under tiden jag var där och maten var riktigt bra.

Även om nu maten underlättar sin vistelse så får man ändå komma ihåg att det var ett fängelse med en enorm tristess så bara för att nu någon läser ovan som "semester" så vill jag poängtera att det inte var semester på långa vägar och att de som satt på just den avdelningen hade suttit i ganska många år med vissa som var nerklassade från 1 till 2, osv.

Alla har sin egen tid att göra och de respekterar jag fullt ut . Vi kan väl ta under sommaren och besökstid dom är alla lediga och då ser de ut som en semesteranläggning eller så ur en besökares synvinkel i många fall

Men ja det är tristress på kåkarna varje dag men de finns ljuspunkter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in