2022-12-19, 21:05
Medlem
Mr-Kristers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikael2
Hårdare idag?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/bristande-sakerhet-pa-sveriges-tyngsta-anstalter

Citat:
"I september lyckades en intagen på Saltvik smuggla med sig en petflaska fylld med is ut på en lunchpromenad, och använde den som tillhygge mot en annan medintagen.

Facket menar att angreppet på medfången hade kunnat undvikas om inte två av de tre kriminalvårdarna som var på plats var nya och oerfarna. En följde med för att observera som en del av en introduktion till att jobba som kriminalvårdare.

– Är det erfaren personal kommer man aldrig ut med de sakerna, säger Lennart Svensson, kriminalvårdare och med i Sekos styrelse. "

Har aldrig sett någon visitation eller undersökning innan promenaden, så jag förstår inte hur det skulle ha undvikits med erfaren personal? Räcker ju att du inte har vapnet synligt i handen.
Senast redigerad av Mr-Krister 2022-12-19 kl. 21:10.
Citera
2022-12-20, 06:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Krister
Har aldrig sett någon visitation eller undersökning innan promenaden, så jag förstår inte hur det skulle ha undvikits med erfaren personal? Räcker ju att du inte har vapnet synligt i handen.
Är det så här idag?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kriminalvardaren-fick-sluta-efter-papekande-om-tystnadskultur
Citera
2022-12-20, 16:15
Medlem
Bizmarcks avatar
Vad kostar knarket i fängelset och hur sker betalningen?
Citera
2022-12-22, 09:59
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bizmarck

Oftast är de receptbelagda mediciner som är "knark" annars typ samma pris som på gatan

Swish till anhöriga , kiosken , byteshandel , tjänster o dyl
Citera
2022-12-22, 10:32
Medlem
lite ot, men hur är det på de anstalter som har kvinnliga intagna?, är de lika stökiga och våldsamma och hotfulla som det talas om nu häromsistens i media om fångvaktare som kallar intagna för tillmälen etc?
Citera
2022-12-22, 15:18
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bizmarck

Är du vän med dom som har detta så brukar de bjudas en del. Är du inte det så får du vara redo att betala med antingen swish till anhörig som någon nämnde. Men ibland funkar de även bra med telefon kort eller andra kioskvaror. De beror mycket på vad de är för individ som har.
Citera
2022-12-22, 15:19
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Oxalic-
lite ot, men hur är det på de anstalter som har kvinnliga intagna?, är de lika stökiga och våldsamma och hotfulla som det talas om nu häromsistens i media om fångvaktare som kallar intagna för tillmälen etc?

Det kanske en kvinnlig ExConvict borde svara på, men jag misstänker att tonläget och våldströskeln bland manliga intagna har samband med fulla avdelningar där man får mindre utrymme, dubbelbeläggning där man inte ens får egen cell, grejer som covid-restriktioner då man inte fick ta in besök etc.

Allt det där skapar stress/frustration som får utlopp någonstans (inte för att det är ngt nytt att plitar och intagna ofta inte gillar varandra, men det blir värre).

Vad jag förstått har anstalter/avdelningar för kvinnor (det finns anstalter som har både kvinnor och män, separerade såklart) inte samma trängselproblem så skulle blir förvånad om de hamnat i samma läge.
Citera
2022-12-22, 18:54
Medlem
Prisonchicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Oxalic-

När jag satt (är kvinna) var det också överbeläggningar och i brinnande coronatider. På klass tre var det väldigt lugnt och fridfullt, speciellt på Färingsö där alla hade egna rum, Ljustadalen var det många som delade rum och därmed större slitningar. Färingsö klass 2 däremot var lite annan atmosfär med mycket pundare som kom mer eller mindre direkt från gatan och skapade en del drama genom att stjäla osv. Även plitarna hade en betydligt hårdare attityd på klass två än tre trots att det var samma personer.

Men jag tror inte att det går att jämföra med de manliga anstalterna när det kommer till reella hot om våld. Det värsta som hände var att en kvinna satte det i system att skita på golvet i tvättstugan när hon inte fick som hon ville. Men hon åkte jojo in och ut från isol hela tiden av olika anledningar men främst för att hon försökte ta livet av sig då och då.
Citera
2022-12-26, 01:02
Medlem
Har en fråga, såg någon video från Krimvården på Youtube

Där säger de "Väckning klockan 7" och sedan "Det är arbetsplikt"

Vad händer om man vägrar att arbeta? Jag har under många, många år haft extrema sömnsvårigheter och är en nattmänniska. Om jag skulle åka in mot förmodan skrämmer tanken att gå upp klockan 7 och att sova vid 23-24 mig jävligt mycket.

Vad händer om man vill sova på dagen och inte arbeta? Drar de fysiskt upp en ur rummet, sen då? De kan inte tvinga mig att arbeta, vad gör de om man vägrar, förlängt tidsstraff eller andra straff?
Citera
2022-12-26, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Har en fråga, såg någon video från Krimvården på Youtube

Där säger de "Väckning klockan 7" och sedan "Det är arbetsplikt"

Vad händer om man vägrar att arbeta? Jag har under många, många år haft extrema sömnsvårigheter och är en nattmänniska. Om jag skulle åka in mot förmodan skrämmer tanken att gå upp klockan 7 och att sova vid 23-24 mig jävligt mycket.

Vad händer om man vill sova på dagen och inte arbeta? Drar de fysiskt upp en ur rummet, sen då? De kan inte tvinga mig att arbeta, vad gör de om man vägrar, förlängt tidsstraff eller andra straff?

Det är så 80 procent av alla knegare gör. "Tanken skrämmer mig att gå upp kl 7"? Vad är du för jävla fröken egentligen? Ryck upp dig din söndercurlade åsna.
Senast redigerad av Kimma7 2022-12-26 kl. 01:17.
Citera
2022-12-26, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Det är så 80 procent av alla knegare gör. "Tanken skrämmer mig att gå upp kl 7"? Vad är du för jävla fröken egentligen? Ryck upp dig din söndercurlade åsna.

Är inte curlad, har haft nattjobb många år, nu har jag senaste kanske 10-12 åren haft en dygnsrytm där jag sover mellan 05-13 eller så, jag hade sedan ett jobb med vanliga tider i två månader men trots det vande jag mig aldrig och hade huvudvärk nästan varje dag och kunde bara sova några timmar per natt

Döm mig om du vill och tyck att jag är konstig och så, fine, men vill fortfarande ha ett svar på frågan.
Citera
2022-12-26, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Är inte curlad, har haft nattjobb många år, nu har jag senaste kanske 10-12 åren haft en dygnsrytm där jag sover mellan 05-13 eller så, jag hade sedan ett jobb med vanliga tider i två månader men trots det vande jag mig aldrig och hade huvudvärk nästan varje dag och kunde bara sova några timmar per natt

Döm mig om du vill och tyck att jag är konstig och så, fine, men vill fortfarande ha ett svar på frågan.

Då får du väl komma överens med fängelsepersonalen om att jobba nattetid istället. Jobba ska du iallafall och göra och betala tillbaka för skiten som du har ställt till med när du hamnade i fängelset. Vi skattebetalare försörjer inte dig för att du ska sitta och runka och spela ps4 i en fängelsecell.
Senast redigerad av Kimma7 2022-12-26 kl. 01:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in