2020-03-18, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Helt galet.

Om kön inte rör på sig alls kan de ju gå ihop några chaufförer och alla utom en sover för att hålla koll på vad som händer. Och så turas de om.

Däremot om kön rör sig lite, lite varje timme, så går det ju inte att sova.

Vad är det som gör att det tar sån tid att passera gränsen? Tar de Coronaprover på alla?

God ide at sjåførene kunne ha samarbeidet om å få sove

Grensekontrollen er grunnen til at det tar så lang tid. Sjåførene må vel vise frem pass og ev andre papirer for å få passere grensen.
Citera
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Det dör 1750 personer varje dag i Italien vanligtvis. Inte konstigt med så stor spridning om 250 personer dör som bär på viruset då.

Hmm, ja jag kollade detta jag med. Runt 700 000 döda/år... Undrar dock hur många i influensa och inte i ALLA dödsorsaker som kan vara otroligt många, eller hur?
Citera
Medlem
Skillys avatar
Jävla fearmongering.. du behöver träna på din källkritik.

Citat:
Ursprungligen postat av PlasmaGuden
Man bygger ingen immunitet mot viruset.
https://www.leightonbuzzardonline.co.uk/read-this/can-you-get-coronavirus-twice-how-long-you-are-immune-after-recovering-2457197

Eh.. läs artikeln igen. Det står inte att man inte bygger immunitet. Det står att de fann EN tjej i japan som var smittad två veckor efter att hon hade friskförklarats. Läs och vad de trodde att det berodde på. Självklart så är man immun. Däremot så kan viruset muter och då är immuniteten mindre värd. Men man har fortfarande ett skydd.

Citat:
[b]
Permanenta skador på lungorna.
https://www.sciencealert.com/even-those-who-recover-from-corona-can-be-left-gasping-for-breath-afterwards

Sådana skador får man från lunginflammation med, och återhämtar sig från.

Citat:
[b]
Viruset är artificiellt:
https://s3-ap-northeast-1.amazonaws.com/news.guo.offload.media/wp-content/uploads/2020/01/25133703/Brief-summary-of-evidence-of-lab-finish.pdf

Nej det är det inte. Det där är gammalt trams. Googla på lite nyare uppgifter.

Du låter som en uppskruvad sensationalist.
Citera
Medlem
415brushans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Tänker inte dra några stora växlar, men hur vet man att Norges åtgärder fungerar bättre än Sveriges, de har såvitt jag kan se 1 död/9 miljoner, Sverige 1 död/10 miljoner?

Kolla Sydkorea, kolla Tyskland. Funkar inte deras koncept?
Citera
2020-03-18, 23:55
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lulle333
5 % av testade i Norge har testad positivt. Om Sverige hadde testat lika många per million som i Norge ville talet på sjuka i Sverige varit ungefär 2740 om 5 % testade var positiva.

Jag tror Sveriges tal är högre än så. Två anledningar :

1) Tegnell`s "allt är ok !"
2) Norge har varit lite mer allerta..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Ja, till skillnad ifrån oss bestämde sig kineserna för att stoppa smittspridningen.

Sverige är ett av de länder som vidtagit de svagaste åtgärderna för att begränsa spridningen, och dessutom har vi bland den mest underdimensionerade vårdapparaten i Europa. Vad talar för att vi inte kommer att drabbas hårt?

För att vi till skillnad från Italien inte har en stor del invandrande kineser.
Italien har Europas högsta snittålder.
Italienare är mer sociala och har ett mer fysiskt sätt att umgås.
Finns flera skillnader.
Tror inget land kommer drabbas lika hårt som Italien.
Men jag skriver inget i sten.
Citera
Medlem
RCI856645964s avatar
99% av de som dör har underliggande sjukdomar, rapporterar amerikanska bloomberg.com

Att ha högt blodtryck verkar livsfarligt.

"The Rome-based institute has examined medical records of about 18% of the country’s coronavirus fatalities, finding that just three victims, or 0.8% of the total, had no previous pathology. Almost half of the victims suffered from at least three prior illnesses and about a fourth had either one or two previous conditions.
More than 75% had high blood pressure, about 35% had diabetes and a third suffered from heart disease."

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-03-18/99-of-those-who-died-from-virus-had-other-illness-italy-says?fbclid=IwAR3rvMcTJh66pbB39p6UZuPurCrqgd Ex22uIZ9WshJT7ws3spKI_zLTt9Mo
Citera
2020-03-18, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej jag tror inte en pandemi som dödar hela befolkningen är särskilt trolig. Det finns alltid en viss andel i populationen som har medfödd resistens.

Det kan man se både bland människor och djur; när hararna blir för många utbryter harpest som gör att många men inte alla, harar dör.

Det kommer en pandemi som kommer att decimera antalet människor enormt. Det är inte frågan om utan när det kommer att ske.

Jag tror inte att SARS-CoV-2 är det virus som orsakar denna pandemi.

När det händer kommer det nog att vara frågan om ett influensavirus ungefär som Spanskan.

Lyssna gärna på den här podden där Björn Olsen reder ut det där.

https://sverigesradio.se/avsnitt/1446969

Jag tror att det här är det närmaste spanska sjukan vi kommer just nu. Hela världen påverkas kraftigt och det kommer dö en massa folk. Men nu har vi bättre sjukvård och förmåga att i realtid kommunicera över hela jorden. I början på 1900-talet var oddsen dåliga för att hantera en pandemi. Viruset som då var så dödligt var samma som vi såg 2009, då kallat svininfluensan. Då hann man utveckla vaccin innan det blev en fullskalig pandemi vilket sannolikt sparade många livet. 26 dog i Sverige och i världen uppskattar man antalet dödsfall till 285 000 personer. Nu utan vaccin ser det ut som att det kommer bli värre.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Spanska_sjukan

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/H1N1-utbrottet_2009
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Promeneramera
Björn Olsen... Han dyker inte upp lika ofta som för bara ett par veckor sedan då han hördes och syntes överallt. Warum?
För att folk har tröttnat på hans sensationskåta uttalanden?
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Hahaha, denna var lite rolig faktiskt:
"Tegnell ”förutspådde” corona redan 2007"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zG1odw/tegnell-skrev-om-global-pandemi-redan-2007

Men han kunde inte förutspå vad som skulle hända två veckor efter att han tyckte det var en bra idé att folk åkte på sportlovsresa till Italien och bar med sig coronaviruset hem?

Heller har han inte kunnat få rätt på någon av sina prognoser som bara var några få dagar framåt i tiden?

Men i alltså 13 år har han förutspått coronaviruset? HAHAHA

Helt underbar analys.
Citera
Medlem
gp1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Min amatörfundering är om det är så att man haft svininfluensan eller vaccinerat sig bryter det ut ett helvete. Eller tvärtom att de som haft den får mildare symptom?

Eftersom sjukdomsförloppet verkar vara så olika från person till person.

Har funderat på samma. När det var svininfluensan läste jag nånstans att det fanns teorier att patienter som fick narkolepsi efter vaccinationen kanske hade latent virus i sina kroppar genom att de fått det från sin mamma under förlossningen. Eller om det handlade om dödsfall av flickor efter vaccin med Gardasil. Vid vaccination skulle man ha testat om personen redan var immun mot det som han/hon skulle vaccineras. Något sådant. Tyvärr kan jag inte hitta källan för det var så länge sedan samt har glömt exakt hur sambandet var.

Kommer ihåg att det fanns samband mellan något latent i kroppen, antikroppar och vaccin som
gör att kroppen reagerar olika på viruset. Men kanske är det något annat
Hoppas någon kunnig kanske vet och kan förklara mer.
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Men jösses... nu tillhör inet jag alarmisterna som tror på de värsta siffrorna, men att öht i det här läget jämföra med influensan är bara heltossigt. Italien har knappast haft detta spritt förrän tidigast i mitten av januari, snarare mot slutet. Det är därifrån vi då måste räkna givetvis. Årsbasis är ointressant just nu givetvis, om du nu vill jämföra med influensa. Då får du ta per dga sen covid-19 poppat upp och jämföra med influensa. Det måste du väl ändå förstå?

Men siffran för säsongsinfluensan var på årsbasis, det var den som gavs till mig, därför får jag räkna på årsbasis, eller inte alls. För säsongsinfluensans dödsoffer har naturligtvis också en kurva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in