2020-03-18, 23:36
Medlem
Bakteriens avatar
https://www.google.com/amp/s/www.publico.pt/2020/03/18/politica/noticia/decreto-estado-emergencia-ponto-ponto-1908412/amp

Portugal utlyste state of emergency någon timme sen.

För den som är intresserad finns det en hemsida som heter theportugalnews.com som är på engelska men dessa har inte uppdaterat med denna info än.
Citera
2020-03-18, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Många i tråden är ju helt blåsta. Tegnell vill platta ut kurvan? jasså med vilka återgärder då? Skall han prata ner coronavirusets ökningstakt?
Man stänger inte skolor. man testar inte och man smittspårar inte. Dvs alla kända metoder som finns att tillgå. För sverige väntar karantän precis som i italien eftersom vi gör precis samma misstag som italien.

Tror du på riktigt att något land i Europa har någon som helst fungerande smittspårning? Det är alldeles försent.
Vad det gäller just detta, så är jag benägen att förstå/hålla med Tegnell
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Summer24
Du, var inte nedlåtande! Det handlar om att Sverige som vanligt inte är förberedda, mesiga politiker och ett stolpskott som Tegnell. Kraftfulla åtgärder är inte Sveriges grej, här gissar man och gör jäkla korkade uttalanden (Tegnell) som motbevisas en kvart senare. Sen ska man förlita sig på dom? Pfffft! Folk får tänka framåt lite själva istället.

Det är ju nedstängningar och karantäner som är chansningen. Det är det som är nytt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Nej, men varför tror du inte en sådan kommer komma? Är du så säker på att denna inte är det (jag är ganska säker jag med att det inte är det, men att den förr eller senare kommer och då...) och varför inte då agera i tid? Tegnell är en marionett och Bagdad Bob, eller helt enkelt inte skolad att ha hand om media - i vilket fall skall han inte stå och svamla i media. Det behövs tydlighet och trovärdighet - inte svammel och fan vet vad!
Nej jag tror inte en pandemi som dödar hela befolkningen är särskilt trolig. Det finns alltid en viss andel i populationen som har medfödd resistens.

Det kan man se både bland människor och djur; när hararna blir för många utbryter harpest som gör att många men inte alla, harar dör.

Det kommer en pandemi som kommer att decimera antalet människor enormt. Det är inte frågan om utan när det kommer att ske.

Jag tror inte att SARS-CoV-2 är det virus som orsakar denna pandemi.

När det händer kommer det nog att vara frågan om ett influensavirus ungefär som Spanskan.

Lyssna gärna på den här podden där Björn Olsen reder ut det där.

https://sverigesradio.se/avsnitt/1446969
Senast redigerad av NurseRatched 2020-03-18 kl. 23:40.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Låter bra. Är det baserat på de åtgärder de vidtagit?

Har du nån artikel att länka till från svenska tidningar i Finland?

Bara finsk artikel. Här;
https://www.is.fi/politiikka/art-2000006442703.html
(Borde gå att köra i translate)

Ber om ursäkt. 540 - 3240 står det. Jag vet inte var jag fick 320 från.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karlxgustaf
På min fritid lirar jag lite bordtennis och denna säsong har vi fått en kines i klubben.
Riktigt duktig och bra på att lära ut sina kunskaper.
Men 1 paket cigg räcker nog bara fram till lunch för honom, snittar nog 2.5.

Exakt. Men geniet som postade 19% tänkte inte på det.
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Vilket snitt per dag har de för covid - 19 då? 4 per dag?
Om alla borstar av sig och kliver upp nu och säger "enough is enough" så blir det 8,15 fall per dag per år.
Håller tummar för det.
Citera
2020-03-18, 23:38
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Här har du svaret på det. https://youtu.be/HNuUekw4Crc?t=888

Ja, "the situation is evolving". Håller jag med om. Men det som Tegnell med andra håller på med är, att föra svenskarna bakom ljuset. Visst, det är inte bra att skapa panik. Men att svara rakt på frågor är det minsta man kan begära av personer i ledande positioner.

Jag vet inte om du såg en av de presskonferenser där bl a Dan Eliasson medverkade. Det var nog världsrekord i plattityder och meningslösa uttalanden. Inga raka svar, och enbart irriterande att lyssna på.

Jaja, vi får se. Själv är jag livrädd för efterspelet och att det sovande folket ska fortsätta rösta rött och låta Stefan "lödkolven" och senare även "landsfader" Löfven sitta kvar i fyra år till.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Vilket snitt per dag har de för covid - 19 då? 4 per dag?

Hur i hela friden kan du få det till det...?
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg
Har sett att Kina också skickat till andra länder i ute Europa. De drog igång produktionen för fullt och sen blev det rejält över när de kvävt viruset.

Här i Sverige fortsätter vi att kritisera Kina, senast en insändare av Gunnar Hökmark.

Kina har långsiktiga baktankar.., detta är inte välgörenhet !

-Association for Promoting Peaceful Reunification of China. Läs på länken hur man har 200 aktiva föreningar på jorden, även politisk på "lokal-plan" : https://svenska.yle.fi/artikel/2020/03/15/kinas-kontrollmaskineri-har-slagit-rot-ocksa-i-finland-kopplingar-till

-Det som sker nu, är en Kinesisk charm-offensiv.
Citera
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlasmaGuden
Vad vi vet.

Man blir inte immun mot viruset och kan smittas, om och om igen.

Man får permanenta skador på lungorna.

Viruset är artificiellt skapat, man har mixtrat med ett virus från fladdermöss.

Klickade som tusan eftersom jag trodde att du hade källor med stöd för dina påståenden. Så lurad jag blev då.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Nej, men varför tror du inte en sådan kommer komma? Är du så säker på att denna inte är det (jag är ganska säker jag med att det inte är det, men att den förr eller senare kommer och då...) och varför inte då agera i tid? Tegnell är en marionett och Bagdad Bob, eller helt enkelt inte skolad att ha hand om media - i vilket fall skall han inte stå och svamla i media. Det behövs tydlighet och trovärdighet - inte svammel och fan vet vad!
Ingen pandemi kommer döda HELA befolkningen eftersom det är omöjligt, men förr eller senare kommer kanske en som har kanske 10% dödlighet även i unga åldersgrupper, kanske ett nytt influensavirus, då blir det apokalyptiskt på riktigt.

Detta är en möjlighet som alla länder är medvetna om, vi får hoppas att Sveriges myndigheter har ett annat styre när det händer så att skyddsutrustningen inte tar slut inom 40 timmar igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in