2020-03-19, 06:32
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emmagirl
Är det dumt att åka till Stockholm över dagen på lördag?

Tanken är att jag ska träffa en kompis. Vi ska ses utomhus och ta en långpromenad och en fika hemma hos henne.

Vi ska alltså inte springa runt ì affärer och vi har båda sagt att känner vi oss det minsta sjuka så ställer vi in.

Jag kommet åka kollektivt ca 40 minuter till och från Stockholm.
Inga problem. Det du inte ska göra är att besöka någon som är 70+ och/eller sjuk i annan sjukdom.
Citera
2020-03-19, 06:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det tror jag inte men däremot är det många under 40 eller 50 som behöver IVA vård

Det finns såklart väldigt mycket multisjuka människor under 40 eller 50 i ett land med 60 miljoner invånare. Det största felet många gör är att anta att dessa är friska bara för att de är yngre.
Citera
2020-03-19, 06:34
Medlem
halvfestligts avatar
Belgisk läkare om lungorna efter corona, det ser inte bra ut. Citat:

"We’re talking about people aged between 30 and 50, who come in here. Frankly speaking lung scans of these patients are scary”.

"They come walking in, but they have been dreadfully impacted by the virus."

"They’ve been home for a week (...) with flu. The flu is over, for two days they feel fine and then they arrive complaining of a dry cough and shortness of breath. "

https://www.vrt.be/vrtnws/en/2020/03/17/lung-scans-covid-19-thirtysomethings-show-scary-picture/
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emmagirl
Är det dumt att åka till Stockholm över dagen på lördag?

Tanken är att jag ska träffa en kompis. Vi ska ses utomhus och ta en långpromenad och en fika hemma hos henne.

Vi ska alltså inte springa runt ì affärer och vi har båda sagt att känner vi oss det minsta sjuka så ställer vi in.

Jag kommet åka kollektivt ca 40 minuter till och från Stockholm.

Det är den kollektiva resan som är riskfaktorn i ditt fall det övriga är nog helt riskfritt. Jag har varit i en centrumanläggning varje vecka hela vintern. Förra vecka var de så glest med folk att risken för smitta var minimal.
Men då tänkte jag på dem som serverade kaffe och den som gjorde mackan, som inte jag vet något om. Men de träffar hundratals varje dag.
Så nu ställer jag inte det och går till fågeltornet i stället med egna mackor i ryggsäcken.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Ytterligare fakta ur undersökningen:
⁠ Medelåldern hos de 2003 döda var 79,5 år.

⁠ Mer än två tredjedelar av de döda var män.

⁠ I genomsnitt tog det åtta dagar mellan första symtom och dödsfall.

⁠ 96,3 procent av de döda var över 60 år.

⁠ 0,8 procent av de döda var under 50 år. Det motsvarar 17 av de 2 003 undersökta dödsoffren. Av dessa var fem personer mellan 31 och 39 år – alla män med allvarliga underliggande sjukdomar.

⁠ Inga dödsoffer under 30 år finns noterade i sammanställningen

Kommentar på detta?

Många dör som inte är testade för Corona. Speciellt i Sverige. Så urvalet känns inte så säker. Nu är ju den från Italien. Men ändå. Tänk alla som dör i Sverige och ingen testas i Sverige förutom vissa på sjukhuset.
Citera
2020-03-19, 06:35
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det tror jag inte men däremot är det många under 40 eller 50 som behöver IVA vård

Källa på det?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
I affären är det lika dant förmiddagarna är det som vanligt fullt av gamla 80, 90, 100. Dom tycker inte de ska låta någon annan bära hem mat när deras egna ben bär dem och armarna orkar.

Tegells råd till 70+ fungerar inte i praktiken dom är alldeles för många.

Det där skulle lätt kunna lösas nu när det blir en himmelens massa löshästar lediga i form av gymnasieungdomar som går praktiska linjer.

Uppställning 07:00 i civilförsvarets ljusblåa uniformer för att stå i fosterlandets tjänst med ex. hembärning av mat till de äldre.

Tyvärr anses sådant förmodligen vara kränkande och nedvärderande sysselsättningar i det nutida individualistiska Sverige.
Citera
Medlem
jack.danielss avatar
Såg på nyheterna igår att de hade börjat öppna upp nån grannstad till Wuhan, kameran fångar gatubilden och vad ser man då? Jo en kines som lagt upp 4-5 skinnflådda kycklingar till salu direkt på trottoaren det dröjer inte länge innan kommersen med fladdermöss, pungdjur och andra smaskigheter är i full gång igen
Citera
2020-03-19, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Absolut inte! Man skall ju inte springa till vården nu om man är lite snuvig. Sätt hårt mot hårt mig arbetsgivaren istället. Förklara vilken dålig publicitet detta skulle kunna bli. Folk kommer komma ihåg hur företag hanterade denna krisen.
Nej det är riktigt. Jag brukar bara ringa till min primärvårdsläkare som är en gammal kollega, för att få intyg och eventuellt komma på ett besök när jag piggat på mig.

Tänkte litet för snabbt där alla har säkert inte möjligheten att skaffa intyg på telefon.

My bad.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Finns det eller finns det inte ett mökertal när det gäller antalet smittade i förhållande till bekräftat smittade, i Sverige.

Se där en enkel frågeställning att svara på.

Återigen, en motfråga , inte en enda gång har du kunnat svara på mina påståenden/frågor?

Varför skulle jag kunna svara på det, har jag utgett mig för att vara någon expert på Corona?

Gå tillbaks till ritbordet, det du håller på med duger inte!
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
15 friskförklarade och 10 döda av 25 uppklarade fall.

Så Sverige testar för att fastställa friskförklarade ändå? Eftersom det stått 1 i den kolumnen så länge så trodde jag att dom lagt ned detta efter första patienten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
15 friskförklarade och 10 döda av 25 uppklarade fall.
Det var inte det jag frågade om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in