2020-03-17, 15:12
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Varför måste FHM ta det beslutet?

Varför skulle regeringen behöva vädja till FHM ?

Vad skulle bli bättre av att stänga alla skolor och förskolor?

Enligt Sveriges lag är det så. De har sagt det flera gånger på presskonferenser att de (regeringen) inte kan stänga skolor utan de måste ha direktiv från FHM som bestämmer om man stänger skolorna.

Citat:
- på grund av att en så stor andel av personalen är frånvarande med anledning av coronaviruset att det inte går att bedriva verksamheten,
- efter samråd med smittskyddsläkare för att motverka smittspridning,
- därför att skolan ligger i ett område som Folkhälsomyndigheten beslutat ska vara avspärrat, eller
på grund av en rekommendation från Folkhälsomyndigheten
.

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2020/03/sveriges-skolor-far-battre-mojligheter-att-hantera-effekter-av-coronaviruset/
Citera
Medlem
Nu säger Tegnell att dom inte rekommenderar någon att jobba hemifrån, men om det fungerar bra så kan man göra det. Vad i helvete gäller egentligen? Senast igår rekommenderade dem att man skulle jobba hemifrån i Stockholmsområdet.
Citera
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Precis därför är det bättre att immuniteten uppstår genom att exponeras för smittan istället för att sitta i karantän. Det är så immunitet bildas

Du får vel se till att smitta ner din egen familj då Einstein.

Glöm inte dom äldre, lycka till.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Hva om alle andre land klarer å holde antall smittede nede over tid, med strenge tiltak, inntil vaksine finnes, och Sverige er det eneste landet hvor tusener av mennesker dør, for å oppnå flockimmunitet, er strategien like bra da ?
Det är för mycket fokus på vaccin, det kommer inget vaccin inom det närmaste året och det finns många virus där vaccinutveckling är omöjlig. Det kom aldrig något vaccin mot det första SARS viruset trots att jag antar att extremt stora resurser las på det dom första åren efter utbrottet.

Det är också för mycket fokus på FHM och Tegnell, deras åtgärder kommer inte att göra någon större skillnad, anledningen till att Sverige kommer att drabbas hårdare än våra grannländer är mest den katastrofala bristen på skyddsutrustningen i sjukvården.

Jag jobbar i vården och har en grundläggande utbildning i biomedicin, när jag såg WHOs siffror i början av februari kunde jag räkna ut att vår sjukvård skulle kollapsa vid pandemisk spridning av viruset, det krävs ingen expert för att göra enkel procenträkning. Det var när jag såg att sjukvårdens skyddsutrustning tog slut redan efter 600 smittade som jag insåg hur totalt kört det här är.

Så håll käften om Tegnell, det är redan kört oavsett vad han gör, rikta er svekdebatt mot dom ansvariga för sjukvårdens utrustning.
Citera
2020-03-17, 15:13
Medlem
Haloumis avatar
Presskonferens i Finland nu.

Man har beslutat att omedelbart att sätta in åtgärder för att kunna ransonera läkemedel över hela landet. Nummer två är att man har rätt att kalla in pensionerade poliser, gränsmilitärer och sjukvårdspersonal in i arbete igen.
Citera
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Ja, varför ska regeringen lyssna på högutbildade experter, går ju lika bra med flashbacks foliehattar? 🤔
Om du känner dig trygg med vad regeringen och deras experter säger, trots deras motsägesefulla svar från ena dagen till den andra så har du nog svårt att tänka själv.
Att folk är oroliga i tråden är inte konstigt med den massiva skrämselpropagandan MSM kommer med varje dag.
Att kalla oroliga människor för foliehattar säger mer om din egen dumhet än att dessa har fel!
Om du lyssnat på vad Tegnell har sagt de sista dagarna, så borde du förstå att han och regeringen vill ha en kontrollerad flockimmunitet.
Nu är situationen så uppjagad av media trots att antalet smittade är okänt och antalet sjuka och döda inte redovisats av Tegnell. Vad tror du det beror på? Fram tills idag var det ingen som visste att viruset är luftburet, media har ännu inte rapporterat om det, en sån sak skapar misstro för för regeringen och media när dom kan läsa dessa uppgifter på nätet. Jag tänker närmast på personer som liksom du är bekvämt hjärntvättade till att inte tänka själv och istället tror på allt som regeringen och svenska medier säger.
Hurvida expertisen finns hos Tegnell och övriga som uttalat sig i media är lätt att avslöja. Dom står handfallna och vet inte ett smack om hur dom ska agera, istället för att titta på länder som lyckats begränsa virusets spridning gör man tvärt emot och väljer en egen väg. Detta medans deras svar på majoriteten av frågorna är "vi vet inte", så mycket för deras expertis!
Dom kommer få sin flockimmunitet trots att 14% av de som tidigare varit sjuka i Corona blivit smittade igen, och då är det endast Kina som rapporterat om detta.
Vad ska Tengman säga om detta?
Citera
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Vet inte, jag frågar vad som händer om vaksine kommer just efter at 100 000 svensker är døda i "flockimmunitet-prosjektet" til Dr. Mengele ?

Norge vil troligt ha strenge tiltak i 6-12 månader, för att begrensa smitten.

Rapport fra England i går, sier at flokkimmunitet er utopi, og ikke gjennomførbart, man må drive "contaiment", inte "mitigation".

varken du eller jag vet hur många som har smittan just nu i Norge eller Sverige. Det är ingen som vet. Det är ingen som vet när ett vaccin kan vara på plats.besöka läkare

Du vet kanske att det finns mängder med rapporter med mängder av teorier om i princip vad som helst
.
Om ett år vet vi vad som fungerade. Problemet med att sätt människor i karantän är att den inte efterlevs av många och den kan inte vara absolut Människor måste gå och handla mat läkare för andra undersökningar än Corona. Mat måste produceras och transporteras till affärer mm Så att välja ut en grupp t.ex skolbarn är ingen karantän på riktigt. Det är ett sätt att visa handlingskraft för en nervös befolkning som inte begriper bättre
Citera
Medlem
Alla ni som undrar över vad som blir bättre med att skolorna stängs - problematiken är större än smittspridningen. Efter fredagens beslut att ingen fick vara i skolan som visade förkylningssymptom så är lärarkåren (inkl. förskolor) väldigt sargad -det fattas lärare på varenda skola så ingen kan ta hand om eleverna ändå.
Skulle viruset dessutom få fart på skolorna så kommer lärarna att vara de som råkar mest illa ut -de har ju inte ens skydd som vårdpersonalen har.
Att stänga skolor gör att lärare åtminstone kan köra distansundervisning istället för ingen undervisning alls om de blir sjuka...
Citera
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Det borde det haft gjort.
Vi får se hur allt utvecklas framöver.
Själv är jag hemma i min egenskapade karantän.
Vill inte riskera något. Chefen vill heller inte ha med mig att göra just nu😂

Samma här. Skönt är det.
Citera
2020-03-17, 15:14
Medlem
meas19s avatar
8.5 Biljoner som stödpaket i USA👊
Citera
2020-03-17, 15:14
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Stängda skolor ger minskad smittspridning.

Har du någon uppgift på hur stor andel av smittspridningen som kommer från skolbarn
Citera
2020-03-17, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/P9AAr5/storbritannien-kovander-efter-larmrapport

Dr Tengele kommer bli lynchad och hängd offentligt efter detta tro mig

Citat:
"Stora delar av svenska befolkningen sitter inte på puben på vardagskvällarna, säger statsepidemiolog Anders Tegnell."

Jasså? Det är ju smockat på puparna alla dagar i veckan! Jag backar lite med det där "Heja Tegnell".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in