Citat:
Ursprungligen postat av
JoyyeBoy
Det tar ett tag att få till snygga inbromsningar med lok och vagnar, alla tågsätt bromsar olika, sedan vet jag inte om det bara är skivbromsar på vagnarna idag, men blockbromsat har längre tillsättningstid om man lossar ut först och sedan bromsar igen.
Bromsade aldrig tåg med lokbromsen, om man inte ska trycka ihop bufferterna vid avkopplingar, risken för hjulplattor på loket är stora eftersom man inte har fastbromsningsskydd.
Ah okej. Ja, sen känner man väl av skillnad på när det är fullsmockat med massa packning.
Jag antar att man slappnar av lite sen och får in hastighetskänslan vs bromsförmåga efter ett antal körtimmar. Körläraren skojade lite och sa att det är de som aldrig får in den som gillar att köra dessa plastraketer.
Jag har för övrigt fått en körlärare som är väldigt rak och ärlig, vilket uppskattas något enormt. Lärde mig nästan mer första dagen med honom än nästan hela förra LIAn.
Jag tänkte förstås inte på att göra fullbroms med bara loket, utan tänker att det kanske förekommer de sista metrarna att man finlirar med lokbroms? Finns väl restriktioner hos järnvägsföretaget kring det förstås.
Citat:
Ursprungligen postat av
Andersson5035
Jag minns att det kunde gå skitbra några dagar, typ perfekta inbromsningar varje stopp och sen körde man motorvagn någon dag och sen helt plötsligt funkade det inte alls längre, bromsade för tidigt och lossade ut för sent och hittade inte känslan när man börjar tänka för mycket. Och sen funkade det helt plötsligt igen. Som sagt, speciellt om man plötsligt hade många blockbromsade vagnar.
Ja, det är nog där man främst märker hur uppmärksam man är just den dagen.
Man har ju märkt ens hastighetsbedömningar på tunga vägfordon när man kört och är trött.
Bara man får in hela tågsättet på perrongen och står före baliser så... märkte att det vart lite svårt att korrigera när man väl fått stopp.