2020-03-10, 06:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av m8dOb8m
Har varit lagerarbetare i 10 år, funderar på att sadla om till lokförare. Det känns som ett rätt mysigt jobb med vacker natur varje dag och bra lön.

Medioker lön!

"Bra lön". Om du är instruktör, möjligen. Jag har förstått att även gods betalar bra eftersom det innebär så mycket nattarbete. Det senare är väl dock knappast bra för hälsan i längden.
Citera
2020-03-10, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Medioker lön!

"Bra lön". Om du är instruktör, möjligen. Jag har förstått att även gods betalar bra eftersom det innebär så mycket nattarbete. Det senare är väl dock knappast bra för hälsan i längden.

41.000:- plus tillägg om man kör pendeltåg, ganska hyfsad lön ändå, däremot SJ och Green Cargo för 35.000:-, nja det är lite halvdassig lön tycker jag.
Är man körlärare kommer man kanske upp i 43-45.000:- plus ob och instruktör 46-47.000:- plus ob på pendeltågen. Ändå helt ok lön känner jag.

Gods betalar inte så bra lön egentligen, det är ob som ger några tusen, men knappt lönt det, tycker jag.
Senast redigerad av JoyyeBoy 2020-03-10 kl. 07:45.
Citera
2020-03-10, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bowlingjocke
Hur lång tid tog det för er att bemästra inbromsningarna knappt märkbara på t.ex Rc-lok?
Fuskar ni med lokbroms?
Efter en hel LIA med bara x62 så var gårdagen premiärdagen för mig med Rc6.
Jag börjar ändå förstå varför många föredrar lok och vagnar.
Ens planeringskunskaper sattes lite på prov.
Det är få saker som slår känslan av att inför tredje inbromsningen utan hjälp från handledaren få till en snygg placering. Men samtidigt funderar man ju över ifall ens inlärningskurva är normal.

Det tar ett tag att få till snygga inbromsningar med lok och vagnar, alla tågsätt bromsar olika, sedan vet jag inte om det bara är skivbromsar på vagnarna idag, men blockbromsat har längre tillsättningstid om man lossar ut först och sedan bromsar igen.
Bromsade aldrig tåg med lokbromsen, om man inte ska trycka ihop bufferterna vid avkopplingar, risken för hjulplattor på loket är stora eftersom man inte har fastbromsningsskydd.
Citera
2020-03-10, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bowlingjocke
Hur lång tid tog det för er att bemästra inbromsningarna knappt märkbara på t.ex Rc-lok?
Fuskar ni med lokbroms?
Efter en hel LIA med bara x62 så var gårdagen premiärdagen för mig med Rc6.
Jag börjar ändå förstå varför många föredrar lok och vagnar.
Ens planeringskunskaper sattes lite på prov.
Det är få saker som slår känslan av att inför tredje inbromsningen utan hjälp från handledaren få till en snygg placering. Men samtidigt funderar man ju över ifall ens inlärningskurva är normal.
Jag minns att det kunde gå skitbra några dagar, typ perfekta inbromsningar varje stopp och sen körde man motorvagn någon dag och sen helt plötsligt funkade det inte alls längre, bromsade för tidigt och lossade ut för sent och hittade inte känslan när man börjar tänka för mycket. Och sen funkade det helt plötsligt igen. Som sagt, speciellt om man plötsligt hade många blockbromsade vagnar.
Citera
2020-03-10, 15:12
Medlem
bowlingjockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Det tar ett tag att få till snygga inbromsningar med lok och vagnar, alla tågsätt bromsar olika, sedan vet jag inte om det bara är skivbromsar på vagnarna idag, men blockbromsat har längre tillsättningstid om man lossar ut först och sedan bromsar igen.
Bromsade aldrig tåg med lokbromsen, om man inte ska trycka ihop bufferterna vid avkopplingar, risken för hjulplattor på loket är stora eftersom man inte har fastbromsningsskydd.
Ah okej. Ja, sen känner man väl av skillnad på när det är fullsmockat med massa packning.
Jag antar att man slappnar av lite sen och får in hastighetskänslan vs bromsförmåga efter ett antal körtimmar. Körläraren skojade lite och sa att det är de som aldrig får in den som gillar att köra dessa plastraketer.
Jag har för övrigt fått en körlärare som är väldigt rak och ärlig, vilket uppskattas något enormt. Lärde mig nästan mer första dagen med honom än nästan hela förra LIAn.

Jag tänkte förstås inte på att göra fullbroms med bara loket, utan tänker att det kanske förekommer de sista metrarna att man finlirar med lokbroms? Finns väl restriktioner hos järnvägsföretaget kring det förstås.

Citat:
Ursprungligen postat av Andersson5035
Jag minns att det kunde gå skitbra några dagar, typ perfekta inbromsningar varje stopp och sen körde man motorvagn någon dag och sen helt plötsligt funkade det inte alls längre, bromsade för tidigt och lossade ut för sent och hittade inte känslan när man börjar tänka för mycket. Och sen funkade det helt plötsligt igen. Som sagt, speciellt om man plötsligt hade många blockbromsade vagnar.
Ja, det är nog där man främst märker hur uppmärksam man är just den dagen.
Man har ju märkt ens hastighetsbedömningar på tunga vägfordon när man kört och är trött.
Bara man får in hela tågsättet på perrongen och står före baliser så... märkte att det vart lite svårt att korrigera när man väl fått stopp.
Citera
2020-03-12, 09:00
Medlem
Några här som ska ut på sk. titt-LIA nästa vecka? Har det gått att få tag på någon plats eller behöver ni åka flera elever med samma?
Citera
2020-03-12, 15:13
Medlem
Citat:
Några här som ska ut på sk. titt-LIA nästa vecka? Har det gått att få tag på någon plats eller behöver ni åka flera elever med samma?

Vi ska ut på infoåkning, nästa vecka, ett företag tog två elever/tur, men annars åker vi ensamma, inga problem att få platser. Själv åker jag fyra turer, en delad.
Citera
2020-03-12, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caol722
Vi ska ut på infoåkning, nästa vecka, ett företag tog två elever/tur, men annars åker vi ensamma, inga problem att få platser. Själv åker jag fyra turer, en delad.

Skönt att det löser sig med platser :-)
Hoppas att det blir givande och att det inspirerar till att fortsätta utbildningen!
Citera
2020-03-13, 04:50
Medlem
Citat:
Skönt att det löser sig med platser :-)
Hoppas att det blir givande och att det inspirerar till att fortsätta utbildningen!

Ska bli urkul att äntligen komma utanför klassrummet och få åka tåg på riktigt och inte i simulatorn, fast ser än mer fram emot första Lian nu, så att allt man läst om blir lite mer greppbart.
Citera
2020-03-13, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caol722
Ska bli urkul att äntligen komma utanför klassrummet och få åka tåg på riktigt och inte i simulatorn, fast ser än mer fram emot första Lian nu, så att allt man läst om blir lite mer greppbart.

Så är det ju, mycket kommer bli "aha"-upplevelser när man är ute i verksamheten och får åka med handledaren, går ju inte att bara läsa sig till allt i TTJ :-)
Citera
2020-03-17, 11:00
Medlem
Kommer väl pausas en hel del utbildningar nu när Titt-Lia och LIA är inställda på MTR Pendeltåg och läste att regeringen vill stänga ner gymnasieskolor och högskolor.

Det här är inte bra för framtiden.
Citera
2020-03-17, 12:18
Medlem
bowlingjockes avatar
Citat:
Kommer väl pausas en hel del utbildningar nu när Titt-Lia och LIA är inställda på MTR Pendeltåg och läste att regeringen vill stänga ner gymnasieskolor och högskolor.

Det här är inte bra för framtiden.
Det intressanta för oss studenter är väl vad som sker med utbetalning av studiebidrag och CSN-lån ifall utbildningen plötsligt pausas.
Vi har inte hört något än iaf. Våran LIA 2 rullar på som vanligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in