Citat:
Ursprungligen postat av
bonde33
Alltså det här med LIA platser, varför ser det ut som det gör just nu? Är det pga handledare har elever hela tiden? Alla skolor ska ut samtidigt?
För få handledare?
Man kan tycka att det är en stor chans för framtida arbetsgivare att prova locka eventuellt framtida lokförare men som det ser ut nu runt om på alla skolor så verkar verkar det vara en extrem brist på lia platser runt om i Sverige. Vissa verkar bara få köra någon vecka och det är svårt att få ihop de önskade timmarna. Men det drabbar ju de ev framtida operatörerna i framtiden som måste stå för den mängdträning som behövs men med lön för den blivande lokföraren.
Det är nog en blandning av för många utbildningar samtidigt och för få handledare och för få företag som tar emot elever.
Vet inte hur du tycker att de ska lösa det, att tvinga befintliga lokförare att bli körlärare har provats, men lokföraren kan alltid vägra ha någon i hytten så länge det inte gäller instruktionsförarmedåkning eller andra med tillstånd.
En del företag gör verkligen vad de kan för att ta elever. Bättre samordning bland skolornas LIA-perioder kanske vore bättre. Jag vet inte hur det är idag, kan eleverna tänka sig att ha praktikperioder långt hemifrån? När jag gick min utbildning i Mjölby kunde man hamna längst i norr, längst nere i söder eller någonstans emellan och då tog man den platsen, även om det blir bekymmer för ett litet tag med boende och familjeliv.
Men att tvinga en lokförare att bli handledare är varken bra för eleven eller lokföraren.
Blir väl förmodligen betydligt bättre nästa år och därefter då det inte blir lika många utbildningsplatser, vilket jag tycker är ett sunt beslut.