2020-01-21, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Man kan absolut läsa kurser på komvux som inte ingick i ens gymnasieprogram. Däremot kan du inte vid IG i en kurs läsa upp den till G eller VG om du är född 1987 och bakåt.

Min fru studerade upp sina betyg från gymnasiet till gymnasiekompetens 2017 och hon tog studenten 2007 om jag inte minns fel nu. 2018 var sista året för dom som var födda 1987 att läsa in gymnasiekompetens eller högskolebehörigheten på komvux. Min fru berättade det för mig.

Jag kollade själv upp det nämligen när jag sökte till utbildningen som lokförare första gången 2010. Jag saknar gymnasiekompetensen, jag har bara samlat betygsdokument som det heter. För att jag skulle kunna bli antagen till lokförarutbildningen så var jag tvungen att läsa in gymnasiekompetensen trots om jag klarade alla förtester. Sökte sedan två gånger till lokförarutbildningen och föll på testen hemma vid datorn (talserieföljderna).

Aha, ok!
Ja då gäller det för de som ska söka någon utbildning att ha koll på årtalen om man inte har minst G eller E i sina ämnen. Bra att du upplyser om det här.
Citera
2020-02-04, 18:24
Medlem
Inner_Sanctums avatar
Jag börjar i Ängelholm nu i mars.

Någon här som gått utbildningen som vill berätta lite vad de tyckte och hur utbildningen var?
-Hur var lärarna, kurserna, lokalerna?
-Gick ni må-fre, eller var det mycket hemstudier ? Har fått höra båda alternativen så oklart vilket som gäller.
- Annat ni tänker på
.
Citera
2020-03-02, 23:16
Medlem
Alltså det här med LIA platser, varför ser det ut som det gör just nu? Är det pga handledare har elever hela tiden? Alla skolor ska ut samtidigt?
För få handledare?

Man kan tycka att det är en stor chans för framtida arbetsgivare att prova locka eventuellt framtida lokförare men som det ser ut nu runt om på alla skolor så verkar verkar det vara en extrem brist på lia platser runt om i Sverige. Vissa verkar bara få köra någon vecka och det är svårt att få ihop de önskade timmarna. Men det drabbar ju de ev framtida operatörerna i framtiden som måste stå för den mängdträning som behövs men med lön för den blivande lokföraren.
Citera
2020-03-03, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bonde33
Alltså det här med LIA platser, varför ser det ut som det gör just nu? Är det pga handledare har elever hela tiden? Alla skolor ska ut samtidigt?
För få handledare?

Man kan tycka att det är en stor chans för framtida arbetsgivare att prova locka eventuellt framtida lokförare men som det ser ut nu runt om på alla skolor så verkar verkar det vara en extrem brist på lia platser runt om i Sverige. Vissa verkar bara få köra någon vecka och det är svårt att få ihop de önskade timmarna. Men det drabbar ju de ev framtida operatörerna i framtiden som måste stå för den mängdträning som behövs men med lön för den blivande lokföraren.

Det är nog en blandning av för många utbildningar samtidigt och för få handledare och för få företag som tar emot elever.
Vet inte hur du tycker att de ska lösa det, att tvinga befintliga lokförare att bli körlärare har provats, men lokföraren kan alltid vägra ha någon i hytten så länge det inte gäller instruktionsförarmedåkning eller andra med tillstånd.

En del företag gör verkligen vad de kan för att ta elever. Bättre samordning bland skolornas LIA-perioder kanske vore bättre. Jag vet inte hur det är idag, kan eleverna tänka sig att ha praktikperioder långt hemifrån? När jag gick min utbildning i Mjölby kunde man hamna längst i norr, längst nere i söder eller någonstans emellan och då tog man den platsen, även om det blir bekymmer för ett litet tag med boende och familjeliv.

Men att tvinga en lokförare att bli handledare är varken bra för eleven eller lokföraren.

Blir väl förmodligen betydligt bättre nästa år och därefter då det inte blir lika många utbildningsplatser, vilket jag tycker är ett sunt beslut.
Senast redigerad av JoyyeBoy 2020-03-03 kl. 09:04.
Citera
2020-03-03, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Det är nog en blandning av för många utbildningar samtidigt och för få handledare och för få företag som tar emot elever.
Vet inte hur du tycker att de ska lösa det, att tvinga befintliga lokförare att bli körlärare har provats, men lokföraren kan alltid vägra ha någon i hytten så länge det inte gäller instruktionsförarmedåkning eller andra med tillstånd.

En del företag gör verkligen vad de kan för att ta elever. Bättre samordning bland skolornas LIA-perioder kanske vore bättre.

Men att tvinga en lokförare att bli handledare är varken bra för eleven eller lokföraren.

Jo det är nog så, många elever ute samtidigt och handledare hinner knappt köra något själv mellan perioderna. Vissa företag gör verkligen vad de kan men det känns som ett ständigt återkommande problem. Fler handledare behövs men det ska ju vara någon som passar för det och verkligen vill. Men det är bra att ha detta strul i åtanke när man själv är klar lokförare och man själv kan ställa upp som handledare i framtiden. Svårt problem men det skulle gå och lösa tycker man, kortare lia perioder men flera stycken kanske skulle underlätta?
Citera
2020-03-03, 09:08
Medlem
Citat:
Jo det är nog så, många elever ute samtidigt och handledare hinner knappt köra något själv mellan perioderna. Vissa företag gör verkligen vad de kan men det känns som ett ständigt återkommande problem. Fler handledare behövs men det ska ju vara någon som passar för det och verkligen vill. Men det är bra att ha detta strul i åtanke när man själv är klar lokförare och man själv kan ställa upp som handledare i framtiden. Svårt problem men det skulle gå och lösa tycker man, kortare lia perioder men flera stycken kanske skulle underlätta?

Det är sant, det är handledarkurser med jämna mellanrum, så det blir nog några fler handledare som kan vara med och dela på uppdragen framöver.
Sedan kan man tycka att ett företag som t.ex MTR inte ska behöva dra ett så stort lass, jag tycker mig ha läst att MTR pendel och Arlanda Express alltid tagit emot stor andel elever och även fast de har haft anställningsstopp har de hjälpt till. Är det inte gods som det är ganska få platser?
Det viktigaste enligt mig är att försöka få någon period hos något godsföretag, otroligt lärorikt!
Citera
2020-03-03, 15:17
Medlem
Utbildningsföretagen samarbetar så gott det går genom att planera LIA-perioderna så att de inte ska krocka för mycket. Men det är såklart omöjligt att få in 20 veckor under 44 veckor utan att de kommer att överlappa.
Hörde att om SJ tog emot lika många LIA:elever som pendeln gör skulle det inte vara några problem. Då har pendeln cirka 300 förare och SJ 2500.
Arlanda Express tar också i förhållande till sin storlek emot många liaelever och tar det väldigt seriöst med en introduktionsdag. Deras förare får ett fast påslag om de är körlärare och har elev 25-30 procent av tiden.
Ett annat problem är att många förare är relativt nya. Man måste ha kört i minst tre år för att få bli körlärare.
Citera
2020-03-03, 16:30
Medlem
Intressant med lite input. Självklart ska inte vissa företag få dra de stora lasset och vissa andra klarar sig undan men står ändå och gnäller på att det inte finns förare. Det verkar vara ett ständigt återkommande problem och har varit de länge så någon bättre lösning borde ju finnas vid de här laget. Det blir nog bättre om något år då det ska minskas på antalet utbildningar, men man får ha detta i åtanke och själv om något år kunna bidra med att vara handledare.
Citera
2020-03-03, 17:52
Medlem
bowlingjockes avatar
Citat:
För få handledare?

Ja, kommer själv endast få köra 2,5 vecka under nästa LIA-period, och då tillsammans med en annan klasskamrat en av dom veckorna.
Det ser ju åtminstone likadant ut över hela riket, så samtliga som kommer ut kommer isåfall gå ut med för få timmar = alla järnvägsföretag får betala lön istället under upplärningen.
Man får ta den platsen som man blir tilldelad. Är bara att tacka och ta emot om man får en plats långt upp i Norrland.
Citera
2020-03-03, 18:12
Medlem
Citat:
Intressant med lite input. Självklart ska inte vissa företag få dra de stora lasset och vissa andra klarar sig undan men står ändå och gnäller på att det inte finns förare. Det verkar vara ett ständigt återkommande problem och har varit de länge så någon bättre lösning borde ju finnas vid de här laget. Det blir nog bättre om något år då det ska minskas på antalet utbildningar, men man får ha detta i åtanke och själv om något år kunna bidra med att vara handledare.

3 år som lokförare måste man ha, därefter kan man bli körlärare/handledare på de flesta bolagen, men därefter är du säkert välkommen med öppna armar att söka utbildningen :-)
Citera
2020-03-04, 09:46
Medlem
Citat:
För få handledare?

Vet inte om det är ännu värre "just nu", men detta har väl mer eller mindre alltid varit ett problem. Vi fick också åka land och rike runt och ibland dela körlärare osv. Men att inte komma upp i 500 timmar skulle kräva extrem otur, skulle jag säga. Jag hade inte alltid 5 hela veckor under liorna men var ändå över 700 timmar tror jag. Sen efter anställning hade iaf vi ändå 4-5 veckors körning med körlärare innan man körde själv, oavsett tidigare körtimmar så det löser sig nog ändå. Så har säkert inte alla företag, men SJ iallafall. Sen när vi gick tog inte MTR och Arlanda Express emot oss alls. Vi hade 1 plats på MTR pendeln och ingen på Arlanda under hela utbildningen, men det har kanske ändrats nu då. Sen håller jag med om att det inte går att tvinga förare att bli körlärare, att ha elever hela tiden eller locka med ännu mer betalt. Man ska ju vilja det annars blir det inte bra för någon som sagt. Dessutom prioriteras ju de som redan är anställda som behöver köra med körlärare; nyanställda, inför nytt fordon osv, med all rätt. Jag har kört i drygt 1,5 år och är högst tveksam om jag skulle vilja bli körlärare sen..men man vet ju aldrig!
Citera
2020-03-10, 03:20
Medlem
bowlingjockes avatar
Hur lång tid tog det för er att bemästra inbromsningarna knappt märkbara på t.ex Rc-lok?
Fuskar ni med lokbroms?
Efter en hel LIA med bara x62 så var gårdagen premiärdagen för mig med Rc6.
Jag börjar ändå förstå varför många föredrar lok och vagnar.
Ens planeringskunskaper sattes lite på prov.
Det är få saker som slår känslan av att inför tredje inbromsningen utan hjälp från handledaren få till en snygg placering. Men samtidigt funderar man ju över ifall ens inlärningskurva är normal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in