Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-03-17, 03:54
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Helt makalös isutbredning på kort tid. Vi är över medianen 1981-2016 med +400ppm.

Kan någon kanske hitta en koppling mellan ökande isutbredning och ökande CO2 nivå ?
Glöm inte bort att det är väder, inte klimat, du nu pratar om!
Det är positivt att isutbredningen ökar just nu, men fortfarande är den mindre än under det rekorddåliga året 2012.

Vilken mekanism tänker du dig när du funderar över kopplingen ökad CO2 ger ökad isutbredning?
Citera
2020-03-17, 06:48
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Men de talar om minskande isutbredning.

Varför är din uppfattning den helt motsatta?

Isutbredning nu under 2020 är ju större än
2019 som är större än
2018 som är större än
2017 som är större än
2016 som är större än
2015 som är större än
2014 som är större än...

Om man inte förstår att detta är en ökande isutbredning efter en tid av sjunkande isutbredning är det upp till dig att ha en annan åsikt, men för mig är ovan glasklart.

Om man uppfattar det jag uppfattar så finns inte tesen om att CO2 ökar uppvärmning mer än nästan icke mätbart, dvs den har ingen större påverkan på långsiktiga trender.
Senast redigerad av Nixter 2020-03-17 kl. 06:56.
Citera
2020-03-17, 09:53
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Glöm inte bort att det är väder, inte klimat, du nu pratar om!
Det är positivt att isutbredningen ökar just nu, men fortfarande är den mindre än under det rekorddåliga året 2012.

Vilken mekanism tänker du dig när du funderar över kopplingen ökad CO2 ger ökad isutbredning?

CO₂ är osynlig som gas. Kolsyreis (-78,5°C eller kallare) syns och är kallt.
Det har förekommit flera gånger i tråden att det dykt upp individer, kanske troll, som påstår sig tro att CO₂ bara existerar i den form som man kan se, dvs. kolsyreis. Den är kall.

Dom inser troligen inte att det är en mycket liten andel av all CO₂ som är kolsyreis och att den stora andelen som finns i atmosfären är en växthusgas som påverkar klimatet.

Citera
2020-03-17, 11:48
Medlem
liffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaminocho
Har det måhända sjunkit in i ditt medvetande att min nattsvärta inte är baserad på en framtid jag önskar. Så jag tar nu i akt att ge det långa svaret.

Det är en framtid som jag ser som oundviklig givet situationen som den är nu. Som belägg för det har jag pekat på studien The Limits to Growth och en relativt ny studie från Australien som jag citerade och länkade.

https://www.theguardian.com/commentisfree/2014/sep/02/limits-to-growth-was-right-new-research-shows-were-nearing-collapse
We decided to check in with those scenarios after 40 years. Dr Graham Turner gathered data from the UN (its department of economic and social affairs, Unesco, the food and agriculture organisation, and the UN statistics yearbook). He also checked in with the US national oceanic and atmospheric administration, the BP statistical review, and elsewhere. That data was plotted alongside the Limits to Growth scenarios.

The results show that the world is tracking pretty closely to the Limits to Growth “business-as-usual” scenario. The data doesn’t match up with other scenarios.
Faktorerna är inte osäkra. Det är ett etablerat oomtvistat faktum att mänsklighetens totala energianvändning består av 80% fossila, icke förnyelsebara, bränslen.

Den rimliga slutsatsen är att mänskligheten är endemiskt beroende av fossiler för att fortleva. Konsekvenserna när dessa inte längre är tillgängliga är horribla.

Dr. Patrick Moore konstaterade att om fossilerna skulle ta slut i morgon skulle inte ett endaste träd finnas kvar på jorden inom månader.

Det planeten behöver mindre av är outbildade klimataktivister och istället ekologer och systemkunniga liknande Dr. Dennis Meadows och två svenska ekologer som jag tidigare citerat angående hur en minskad befolkning är essentiell för ett minskande resurs och klimatavtryck.

Att en minskad befolkning har enorma fördelar är helt uppenbart, det vill säga om man inte gått på lögnen att en växande befolkning är nödvändig för att rädda pensionerna och ta hand om de gamla. Det är inget annat är ett politiskt korrekt pyramidspel som används i cyniska och egoistiska syften av den svenska staten.

Nej vattenkraft är bevisligen inte det enda sätt som finns att tillgå för att ersätta fossiler. Det jag påstår är att vattenkraft är det enda långsiktigt realistiska alternativet.

Jag är inte dessutom inte intresserad av att leva utan tillgång till den industriella civilisationen. Jag uppskattar nämligen det oerhörda välståndet som den levererar åt mig. Jag vill gärna se att fler kan dra nytta av den. Fast då duger det förstås inte att vi blir fler i den sen-industriella civilisationen.

Att vi använder 80 % fossila bränslen är inte intressant om man inte också ser på vad vi använder dem till. Under andra världskriget stängdes plötsligt oljetillförseln. Jag var väl för all del i en ålder där det mesta är roligt men jag tyckte gengastiden var en spännande och rolig tid där mycket hände och vi kom ganska långt på bara 5 år. När OPEC höjde oljepriset gjorde man en massa studier av oljeanvändningen. I förbluffande många fall visade det sig att olja inte är konkurrenskraftig om priset stiger med en ganska måttlig prisökning. Oljepriset steg till den nivå som marknaden kunde acceptera. Viss oljeanvändning slogs ut. När jag köpte mitt hus 1966 hade alla hus i området oljeeldning. I dag finns inte en enda oljepanna kvar.

Fossila bränslen är kol och kolväten. När vi förbränner dem bildas koldioxid som höjer luftens koldioxidhalt. Av koldioxid och vatten kan vi göra kol och kolväten (och alkoholer). Ju mer koldioxid det finns i luften ju lättare blir det att använda den antingen via växter eller via koldioxidinfångning. Vad vi behöver nu är inte skräckbilder av hur allt skulle kunna gå galet utan användbara förslag till en värld som vi vill förverkliga.
Citera
2020-03-17, 12:04
Medlem
kaminochos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liffen
Att vi använder 80 % fossila bränslen är inte intressant om man inte också ser på vad vi använder dem till. Under andra världskriget stängdes plötsligt oljetillförseln. Jag var väl för all del i en ålder där det mesta är roligt men jag tyckte gengastiden var en spännande och rolig tid där mycket hände och vi kom ganska långt på bara 5 år. När OPEC höjde oljepriset gjorde man en massa studier av oljeanvändningen. I förbluffande många fall visade det sig att olja inte är konkurrenskraftig om priset stiger med en ganska måttlig prisökning. Oljepriset steg till den nivå som marknaden kunde acceptera. Viss oljeanvändning slogs ut. När jag köpte mitt hus 1966 hade alla hus i området oljeeldning. I dag finns inte en enda oljepanna kvar.

Fossila bränslen är kol och kolväten. När vi förbränner dem bildas koldioxid som höjer luftens koldioxidhalt. Av koldioxid och vatten kan vi göra kol och kolväten (och alkoholer). Ju mer koldioxid det finns i luften ju lättare blir det att använda den antingen via växter eller via koldioxidinfångning. Vad vi behöver nu är inte skräckbilder av hur allt skulle kunna gå galet utan användbara förslag till en värld som vi vill förverkliga.

Ja, det användbara förslaget jag ger är att Sveriges befolkning måste minskas till en nivå som kan försörjas via vattenkraft och syntetisk petroleum via exempelvis syngas-anläggningar som drivs från energi ur vattenkraften. Precis som tyskarna gjorde under andra världskriget och sydafrikanerna under apartheid.

Det man gör nu är att skifta från olja till kol, naturgas och sedan trampar man gasen (no pun intended) i botten igen. Denna gången med en elektrifierad fordonsflotta.

Det du föreslår är inget annat än teknologisk utopism, en villfarelse baserad på ett hopp om en bättre morgondag. Du är diskvalificerad därför att du konkretiserat hoppet om en bättre morgondag genom din avkomma.

Det spelar ingen roll vad OPEC gör, när oljan är slut så är festen över. Det går inte under några förutsättningar att driva den industriella civilisationen utan billiga och lättillgängliga fossiler, speciellt oljan i fattiga länder som saknar en elektrifierad infrastruktur.

Desto fortare ni koldioxid-autister inser detta, desto bättre. Problemet är endemisk, saknar annan bot än en kraftig reduktion av antalet människor på jorden.

Alternativet jag kan ge dig kommer få Coronaviruset verka som en mild västanfläkt i jämförelse. En termonukleär Grand Finale.

Så gör dig själv och de andra som delar dina villfarelser en tjänst. Ta en kopp kaffe och vakna ur utopierna och drömmarna.
Senast redigerad av kaminocho 2020-03-17 kl. 12:15.
Citera
2020-03-17, 12:15
Medlem
Citat:
Alternativet jag kan ge dig kommer få Coronaviruset verka som en mild västanfläkt i jämförelse. En termonukleär Grand Finale.
Hoppas du är medveten om hur det i alla tider funnits folk som förutspått mänsklighetens snara undergång av olika skäl. Förr eller senare får säkert någon rätt, även om det försmädligt nog då inte finns någon som kan hylla honom för hans framsynthet, men det innebär ju inte att det är just du.

Du väljer att blunda för sol, vind, fission, fusion osv för att kunna övertyga dig om att när oljan tar slut är det slut.
Citera
2020-03-17, 12:27
Medlem
kaminochos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Hoppas du är medveten om hur det i alla tider funnits folk som förutspått mänsklighetens snara undergång av olika skäl. Förr eller senare får säkert någon rätt, även om det försmädligt nog då inte finns någon som kan hylla honom för hans framsynthet, men det innebär ju inte att det är just du.

Du väljer att blunda för sol, vind, fission, fusion osv för att kunna övertyga dig om att när oljan tar slut är det slut.

Civilisationer har gått under på grund av klimatförändringar, överbefolkning och sjukdom sedan urminnes tider. Det är inget förutspående, det är ett historiskt belagt faktum.

Jag väljer att se verkligheten som den är. Att leva på hoppet är en usel strategi. Framtiden ska planeras med den befintliga teknologin i åtanke givet en grundlig EROEI och termodynamisk analys av situationen. Dyker det upp nya alternativ så planerar man om. Tycker du det verkar orimligt?

Vad tror du man kör för intressanta modeller på superdatorer nuförtiden? Det kan jag med säkerhet tala om för dig. Det är komplexa energiekonomiska modeller baserade på lärdomarna från The Limits to Growth.

Hur ser det ut idag? 80% av världens energiåtgång är baserad på fossiler. Dessutom ÖKAR förbrukningen. Ta bort dessa så ryker minst 80% av befolkningen av direkta eller indirekta konsekvenser.

Fixar vi inte detta själva så kan jag garantera att de med tillgång till den röda knappen inte kommer att tveka när upploppen börjar. Men låt oss leva på hoppet fram till de första stridsspetsarna börjar dimpa ner från sin omloppsbana.
Citera
2020-03-17, 13:26
Medlem
Citat:
Civilisationer har gått under på grund av klimatförändringar, överbefolkning och sjukdom sedan urminnes tider. Det är inget förutspående, det är ett historiskt belagt faktum.
Onekligen har civilisationer gått under, men det innebär inte att alla som förutspått undergång haft rätt.
Citat:
Jag väljer att se verkligheten som den är. Att leva på hoppet är en usel strategi. Framtiden ska planeras med den befintliga teknologin i åtanke givet en grundlig EROEI och termodynamisk analys av situationen. Dyker det upp nya alternativ så planerar man om. Tycker du det verkar orimligt?
Du verkar snarare hävda att det är kört så planering är onödig. Bara ha roligt så länge det varar.
Citat:
Vad tror du man kör för intressanta modeller på superdatorer nuförtiden? Det kan jag med säkerhet tala om för dig. Det är komplexa energiekonomiska modeller baserade på lärdomarna från The Limits to Growth.
Mycket är bryta bitcoin, vilket snabbar på undergången med den enorma energiåtgången till ingen nytta
Citat:
Hur ser det ut idag? 80% av världens energiåtgång är baserad på fossiler. Dessutom ÖKAR förbrukningen. Ta bort dessa så ryker minst 80% av befolkningen av direkta eller indirekta konsekvenser.
Om du tar bort dem över dagen blir det enorma problem, gör du det gradvis under något decennium så är det fullt möjligt. Vi får offra lite konsumtion, och några i fattigare länder kommer säkert stryka med, men omöjligt är det inte.
Citat:
Fixar vi inte detta själva så kan jag garantera att de med tillgång till den röda knappen inte kommer att tveka när upploppen börjar. Men låt oss leva på hoppet fram till de första stridsspetsarna börjar dimpa ner från sin omloppsbana.
I den situation du tänker dig blir det snarare biovapen man släpper lös. Som Covid-19 fast tio gånger dödligare. Så finns världen kvar för dem som överlever.
Citera
2020-03-17, 14:12
Medlem
kaminochos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Onekligen har civilisationer gått under, men det innebär inte att alla som förutspått undergång haft rätt.

Du verkar snarare hävda att det är kört så planering är onödig. Bara ha roligt så länge det varar.

Mycket är bryta bitcoin, vilket snabbar på undergången med den enorma energiåtgången till ingen nytta

Om du tar bort dem över dagen blir det enorma problem, gör du det gradvis under något decennium så är det fullt möjligt. Vi får offra lite konsumtion, och några i fattigare länder kommer säkert stryka med, men omöjligt är det inte.

I den situation du tänker dig blir det snarare biovapen man släpper lös. Som Covid-19 fast tio gånger dödligare. Så finns världen kvar för dem som överlever.

Tyvärr går alla civilisationer under förr eller senare, utan undantag. Vår kommer gå under när fossilerna tar slut om vi fortsätter enligt ”Business as Usual” (BAU), vilket den Australiensiska studien bekräftar och som jag länkade i ett tidigare inlägg.

Nej, jag hävdar inte att det är kört. Det jag säger är att givet den rådande situationen är det kört. Jag har också förklarat att ett tekniskt genombrott i energiproduktionen kan förändra den situationen. Dock är det ett kollektivt vansinne att förlita sig på hopp och drömmar. Alla beslut ska fattas med så god inblick i den befintliga objektiva verkligheten som möjligt.

Dessutom har jag också varit tydlig med att det inte handlar om att ägna sig åt dekadens och diverse nihilism utan om att uppskatta existensen som den är beskaffad och inte fortsätta stå handfallen med sina efterblivna psykosociala präglade mönster som främsta drivkraft.

Förhoppningsvis ska ingen behöva stryka med okontrollerat om vi i västvärlden och Sverige speciellt överger våran självgoda och egocentriska existens.

Det är dags att sluta mäta sin sociala status genom att jämföra sig med andra, det är ingen värdig existens. Där har du vår civilisations sanna dekadens och du är förstås likväl som jag medskyldig till detta.

Biovapen är oerhört kostsamma för att få bukt med. Samhället kommer gå all-in för att få ordning på pandemierna och när det väl bedarrar så tar förstås tillväxten vid igen med oförminskad styrka. Se exempelvis pesten och den spanska sjukan. Två horribla pandemier ur vår historia. Var är vi idag, ja, det vet du likväl som jag att det är full gas mot 10 miljarder människor. Som att inget hänt.
Democracy cannot survive overpopulation. Human dignity cannot survive it. Convenience and decency cannot survive it. As you put more and more people into the world, the value of life not only declines, it disappears. It doesn't matter if someone dies. The more people there are, the less one individual matters.
-- Isaac Asimov
Citera
2020-03-17, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Helt makalös isutbredning på kort tid. Vi är över medianen 1981-2016 med +400ppm.

Kan någon kanske hitta en koppling mellan ökande isutbredning och ökande CO2 nivå ?

Jämför med året 1980 när det påstås vara kallare. Kurvan är ungefär likadan fram till början av mars.

Sedan sticker den iväg och isutbredningen har i dag passerat 1980 med 740 000 kvadratkilometer.

https://postimg.cc/ct7rX94H

Källa: https://nsidc.org/arcticseaicenews/charctic-interactive-sea-ice-graph/
Citera
2020-03-17, 23:24
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Jämför med året 1980 när det påstås vara kallare. Kurvan är ungefär likadan fram till början av mars.

Sedan sticker den iväg och isutbredningen har i dag passerat 1980 med 740 000 kvadratkilometer.

https://postimg.cc/ct7rX94H

Källa: https://nsidc.org/arcticseaicenews/charctic-interactive-sea-ice-graph/

Ja, man see tydligt en kraftig avvikelse där isutbredning ökar markant. Vi får se hur det löper på resten av Mars, flera rekord i sikte måntro ?
Citera
2020-03-18, 07:23
Medlem
lasternassummas avatar
Resultat från NOAA om globala medeltemperaturen för februari 2020
Referensperiod är hela 1900-talet.
Land: +2,27°C (näst varmast sedan mätseriens början)
Hav: +0,76°C (varmast sedan mätseriens början)
Land och hav: +1,17°C (varmast sedan mätseriens början)
En på många sätt extrem månad som ligger helt i linje med den bakomliggande trenden. Att den globala temperaturen ökar med 0,18°C per årtionde. En månad är ändå en kort tid, ur klimatsynpunkt.

En smula bättre är tre månader. Så här ser motsvarande siffror ut för de tre senaste månaderna.
Land: +2,04°C (varmast sedan mätseriens början)
Hav: +0,78°C (varmast sedan mätseriens början)
Land och hav: +1,12°C (varmast sedan mätseriens början)
https://www.ncdc.noaa.gov/sotc/global/202002

Vi kan lugna vetenskapsförnekarna i GWPF-svansen – Isen är inte på väg över oss!
Under det senaste årtionden har vi sett upprepade budskap från kol- och olje-finansierade GWPF som varnar för att vi inom ett par år kommer att drabbas av en dramatisk global nedkylning. Senaste propagandavågen från GWPF och GWPF-svansen sa att den globala nedkylningen skulle börja märkas vid årsskiftet 2019/2020.
Även om vi fortfarande kan se hur skräcken för framrusande is lyser igenom hos en del, så kan vi lugna alla som är rädda för isen. Ingen is är på väg att växa över oss! Uppvärmningen fortsätter. Dom verkliga problemen, som finns på riktigt, är:
– Hur ska vi minska användningen av fossila bränslen?
– Vilka blir konsekvenserna av den globala uppvärmningen under olika tidsperioder?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in