Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-02-22, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Jag postar vetenskapliga länkar. Du är för lat för att läsa vetenskapen. Även om du inte håller med om att vetenskap är den rätta vägen i vetenskapliga frågor, kan det knappast invändas mot att det åtminstone är den vetenskapliga vägen. Vi som följer vetenskap får en bild ajour med vetenskapligt forskningsläge. Ni andra blir missledda. Hade förnekarnas material varit vetenskapligt hade de naturligtvis publicerat istället för att skriva på sina förnekarbloggar som övertygar okkunniga människor på sina kammare att deras bloggar är den rätta vägen. Du anar inte hur mycket desinformation som finns där ute.

Se där, nu ser man tydligt symboliken mellan religiöst troende och vetenskap, klarar du av att posta egna teorier eller oberoende för den delen?
Grattis du lyckades få med ordet vetenskap 8 gånger!

Vad är förnekarbloggar, elaborera gärna, är det finansiellt oberoende bloggar möjligtvis?
Citera
2020-02-22, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag upplever att egna perspektiv är just förutbestämda?
Tänker jag fel?

Så du har ingen förutbestämd åsikt gällande klimatet, samt du har alla andra faktorer i åtanke?
Citera
2020-02-22, 20:11
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Jag postar vetenskapliga länkar. Du är för lat för att läsa vetenskapen. Även om du inte håller med om att vetenskap är den rätta vägen i vetenskapliga frågor, kan det knappast invändas mot att det åtminstone är den vetenskapliga vägen. Vi som följer vetenskap får en bild ajour med vetenskapligt forskningsläge. Ni andra blir missledda. Hade förnekarnas material varit vetenskapligt hade de naturligtvis publicerat istället för att skriva på sina förnekarbloggar som övertygar okkunniga människor på sina kammare att deras bloggar är den rätta vägen. Du anar inte hur mycket desinformation som finns där ute.

Det har levererats en mängd vetenskaplig information här men alarmister viftar bort detta då de inte prickar deras agenda. Häri ligger ju dilemmat. De som är skeptiska till klimataktivism hävdar ju att "vetenskapsmän" som får betalt enbart om deras "vetenskapliga tes" visar på något förutbestämt inte är äkta vetenskap. Det mina vänner är fake, exempel Manns Hockeykurva, som nyttjades som Bevis 1 av IPCC. Förstår man inte det allvarliga i att låta "con artists" spela vetenskapsmän för att lägga fram bevis som man sedan väljer nyttja mot världens befolkning och en önskan att ta allas pengar, ja då har man inte en god grund att se detta objektivt.

Fakta. Jag har tidigare i veckan med länk visar att världen nu är på väg att bli kallare.

2015- 2019
Planeten blir nu 0.14grad kallare per decennium
..Tidigare uppvärmning är 0.07grad per decennium. Dvs nedkylningen nu är dubbla takten tidigare uppvärmning.
Citera
2020-02-22, 20:30
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Planeten blir nu 0.14grad kallare per decennium
..Tidigare uppvärmning är 0.07grad per decennium. Dvs nedkylningen nu är dubbla takten tidigare uppvärmning.

Nej. Planeten blir varmare per decennium. Syns tydligt i detta diagram:

https://en.wikipedia.org/wiki/Global_warming_controversy#/media/File:Global_Temperature_Anomaly.svg

År 2019 är det näst varmaste år som uppmätts på jorden. Endast år 2016 var varmare (om än knappt). Övriga år som har uppmätts har varit kallare. Syns tydligt av diagrammet.

Citat:
2019 Was the Second Warmest Year on Record

According to independent analyses by NASA and the National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA), Earth’s surface temperatures in 2019 were the second warmest since modern recordkeeping began in 1880. Globally, 2019 temperatures were second only to those in 2016 and continued the planet’s long-term warming trend. The past five years have been the warmest of the past 140 years.

https://earthobservatory.nasa.gov/images/146154/2019-was-the-second-warmest-year-on-record

Och som bonus:

Citat:
January 2020 was Earth’s hottest January on record

https://www.noaa.gov/news/january-2020-was-earth-s-hottest-january-on-record

Så den globala uppvärmningen fortsätter.
Citera
2020-02-22, 20:37
Medlem
lasternassummas avatar
Varmaste januari...
"The global land and ocean surface temperature for January 2020 was the highest in the 141-year record, with a temperature departure from average of 1.14°C (2.05°F) above the 20th century average."

https://www.ncdc.noaa.gov/sotc/global/202001

Citera
2020-02-22, 20:40
Medlem
lasternassummas avatar
Varmaste januari...
"Last month the global temperature was warmer than any previous January in this data record"

https://climate.copernicus.eu/surface-air-temperature-january-2020

Citera
2020-02-22, 21:08
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Ur det kan jag bara dra slutsatsen att det inte finns något som skulle övertyga dig.
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
För att jag utgår ifrån mina egna perspektiv, inte förutbestämda.
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag upplever att egna perspektiv är just förutbestämda?
Tänker jag fel?
Citat:
Så du har ingen förutbestämd åsikt gällande klimatet, samt du har alla andra faktorer i åtanke?
Om vi börjar med dig så tycker jag det verkar som att du bestämt dig för hur det ligger till med klimatet när man läser dina inlägg. Det är oklart varför du tycker som du tycker.

När det gäller mig är det svårt för mig att säga om jag har några förutbestämda åsikter eftersom jag följt klimatfrågan i sådär 30 år och arbetat med angränsande frågor under samma tid.
Jag har trott helhjärtat på att klimatkompensation är en möjlig väg att "köpa sig fri" när man kör bil eller flyger, men idag jag är inte lika övertygad om att det fungerar.
Tidigare var jag väldigt tveksam till köttproduktionens påverkan på klimatet, men idag är jag rätt säker på att kommersiell köttproduktion är dåligt för klimatet.

Jag tror alla har förutbestämda åsikter om saker och ting. Det viktiga tycker jag är att man kan ompröva dessa förutfattade meningar.
Citera
2020-02-22, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av casefold
Det är jättebra när ett vetenskapligt område kan föra ett annat framåt, men det finns inget genialt med att göra nybörjarfel som introducerar felaktiga väntevärden/konfidensintervall eller rentav omöjliggör en tolkning av resultaten.
Du har säkert grävt dig ned djupare än jag i just denna artikel, vilket väl är varför du gärna diskuterar just den. MBH-98 var långt ifrån perfekt, men den introducerade en ny metod och gjorde ett mer ambitiöst försök att slå ihop temperaturproxies från olika delar av världen än vad man gjort tidigare. Därefter har det som sagt kommit en hel massa artiklar som använt sig av olika statiska metoder och bekräftat resultatet så det är fortfarande ett mysterium för mig varför du ältar just denna gamla artikel.

En så berömd artikel som Eddingtons "bevis" för allmänna relativitetsteorin vid en solförmörkelse lär f.ö. slarvat med felanalysen. Det blir mycket som får strykas från den vetenskapliga litteraturen om alla fel, oberoende av hur lite de påverkar resultatet, måste bort.

Citat:
Och det brukar beskrivas i samma överslätande ordalag. "Hide the decline" var bara ett smart sätt att lösa ett tekniskt problem...
Divergensproblemet är högst reellt. Såvitt jag vet anser man det kan bero på att den ökande CO2-halten påverkat tillväxten.
Citera
2020-02-22, 21:24
Medlem
Citat:
Fakta. Jag har tidigare i veckan med länk visar att världen nu är på väg att bli kallare.
2015- 2019
Planeten blir nu 0.14grad kallare per decennium.
Och vi andra har påpekat att det alltid blir så åren efter en El Nino. Vem tror du egentligen att du lurar genom att upprepa detta?
Citera
2020-02-22, 21:34
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Och vi andra har påpekat att det alltid blir så åren efter en El Nino. Vem tror du egentligen att du lurar genom att upprepa detta?

Tack för att du i vartfall respekterar uppmätta temperaturdata, inte alla här som gör det.

Huruvida El Nino spelar in och hur mycket kan jag inte svara på, det är dock många inom vetenskapen som tror att Solar Min Max nu träder i kraft och att vi kan se flera år av sjunkande temperaturer framför oss.

Valentina Sharkova, University North Umbria
https://youtu.be/f9UfL2vQ-ZA
Citera
2020-02-22, 21:58
Medlem
Citat:
Huruvida El Nino spelar in och hur mycket kan jag inte svara på, det är dock många inom vetenskapen som tror att Solar Min Max nu träder i kraft och att vi kan se flera år av sjunkande temperaturer framför oss.
Sådana prognoser om avkylning har kommit med jämna mellanrum så länge jag intresserat mig för frågan och ändå blir det allt varmare. Här ett exempel från 2006:
"Based on solar maxima of approximately50 for solar cycles 24 and 25, a global temperature decline of 1.5°C is predicted to2020, equating to the experience of the Dalton Minimum. "
http://www.davidarchibald.info/papers/Solar%20Cycles%2024%20and%2025%20and%20Predicted%2 0Climate%20Response.pdf
Citera
2020-02-22, 22:17
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Se där, nu ser man tydligt symboliken mellan religiöst troende och vetenskap, klarar du av att posta egna teorier eller oberoende för den delen?
Grattis du lyckades få med ordet vetenskap 8 gånger!

Vad är förnekarbloggar, elaborera gärna, är det finansiellt oberoende bloggar möjligtvis?
Vill du möjligtvis "elaborera" vad du i detta fall menar med symbolik? Likheten mellan dogmatiskt religiösa och klimatförnekare ligger snarare i att framföra att vetenskap är en konspiration och att den verkliga sanningen finns att hitta i deras favoritbloggar, som ställer bl. a frågan, "om människan kom från apor, varför finns då apor?". De okunniga ser naturligtvis inte igenom detta. Det samma gäller klimatförnekare. Många invändningar är på motsvarande nivå. Ständigt bloggar. Extremt sällsynt med publicerad vetenskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in