Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-05-21, 09:21
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Ska extremt väder vara precis likadant varje år, eller vad är det du försöker argumentera för?

Du kan läsa om den nya världsordningen här:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/?uri=CELEX%3A52019DC0640

Elektricitet har absolut inte gjort livet sämre för oss, inte heller har fossila bränslen gjort livet sämre för oss. Tvärtom, faktiskt. Fossila bränslen har gjort livet mycket, mycket, mycket bättre. Men nu vill du ta bort fossila bränslen för att vädret inte är precis likadant år ut och år in?

Orimligt.
Förvärrade extrema väder är bara ett av många problem som vi har skapat med uppvärmningen. Är du verkligen okunnig om att polarisar och glaciärer smälter och får havsnivån att stiga? Att haven försuras av koldioxid? Att odling försvåras i ett opålitligt klimat? Att miljoner människor dör varje år i förtid på grund av fossil förbränning?

Varför ser du inte hur verkligheten förändras? Varför lyssnar du inte på vetenskapen som har ägnat decennier åt att förstå och förklara dessa förändringar?
Tror du att vi är oberoende av klimatet?
Varför är det bättre att blunda för fakta?
Citera
2021-05-21, 09:43
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av temasverige
Först pratar du om att vi måste ändra vår energianvändning och sen att du föredrar ångkraft, olja och el framför att arbeta själv. Du som ändå bryr dig om världens alla dödsfall (som är positivt för klimatet ju färre vi är kvar enl samma logik), du måste ju själv föregå med gott exempel redan idag och avstå modernt lyx som el, bilar osv. Att njuta av västvärldens chipspåsar framför TVn och sen begära att vi måste tänka på klimatet, det låter som en sann miljöpartist. Du gör inget helt enkelt.
Mänskligheten gjorde stora framsteg när vi lärde oss att använda naturens energi-förråd. Vi lärde oss använda elden och kunde värma oss och fick äta lagad mat. Vi lärde oss använda vattenkraft och vindkraft. Sedan hittade vi lagrad energi i marken, som kunde använda till allt möjligt, uppvärmning av hus, drivmedel för maskiner osv. Det förändrade och förbättrade våra liv på många sätt.

Sedan kom varningar om problem med utsläppen. Folk dog där föroreningarna var stora, men man kunde lösa många av dessa problem, men ett blev kvar, koldioxiden. Och eftersom koldioxid är en växthusgas förstod många att vi skulle värma jorden med de utsläppen som ökade gigantiskt.
Forskningen har visat att koldioxiden från kol och olja ökar den globala medeltemperaturen. De har varnat för konsekvenserna och vi ser att de börjat få rätt.

Men lösningar finns och är på väg. Vi bygger ut vindkraft och solkraft. Det tillverkas elbilar, industrin åtgärdar sina utsläpp.

Oftast använder man försiktighetsprincipen när man ser problem framför sig. Vi människor är så pass intelligenta att vi undviker stora risker. Det kallas självbevarelsedrift. Det är en helt naturlig och medfödd egenskap. Självbevarelsedrift. Vi undviker ormar när vi är i skogen. Vi undviker bilister som kör som dårar.

Men när det gäller detta gigantiska globala problem har vi låtit oss luras av människor som tjänar gigantiska pengar på kol och olja. Och det förunderliga är att propaganda som ju är bara ord, kan slå ut vår grundmurade självbevarelsedrift. Vår naturliga reaktion på fara blir överröstad av folk som sår tvivel, hånar kunskap, hånar barns oro för framtiden.
Jag tycker att det är otäckt.
Senast redigerad av humanlife 2021-05-21 kl. 09:46.
Citera
2021-05-21, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Förvärrade extrema väder är bara ett av många problem som vi har skapat med uppvärmningen. Är du verkligen okunnig om att polarisar och glaciärer smälter och får havsnivån att stiga? Att haven försuras av koldioxid? Att odling försvåras i ett opålitligt klimat? Att miljoner människor dör varje år i förtid på grund av fossil förbränning?

Varför ser du inte hur verkligheten förändras? Varför lyssnar du inte på vetenskapen som har ägnat decennier åt att förstå och förklara dessa förändringar?
Tror du att vi är oberoende av klimatet?
Varför är det bättre att blunda för fakta?

Jag frågar igen:
Är ditt argument att extrema väderförhållanden ska vara identiska år ut och år in?

Visa mig statistik som säger att smältningen av polaris eller glaciärer är utöver det vanliga, och något vi borde vara oroliga för?

Hur många människor tror du inte dör i förtid tack vare fossila bränslen? Några miljarder?

Verkligheten ser ganska precis likadan ut som den alltid gjort. Hur gärna du än vill tro vi befinner oss i en kris.
Citera
2021-05-21, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen

Hur många människor tror du inte dör i förtid tack vare fossila bränslen? Några miljarder?

Nej, men miljoner dör i förtid av luftföroreningar.

Det finns många skäl att komma bort från kol och olja. Klimatfrågan är en anledning, men jag kan ge dig en handfull till.

Bara den skadeglada njutningen när arabernas ekonomi packar ihop... ja norskens också.. bara det är ju värt väldigt mycket tycker jag.
Citera
2021-05-21, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett

Det finns många skäl att komma bort från kol och olja. Klimatfrågan är en anledning, men jag kan ge dig en handfull till.

Bara den skadeglada njutningen när arabernas ekonomi packar ihop... ja norskens också.. bara det är ju värt väldigt mycket tycker jag.

Medellivslängden har ökat dramatiskt sedan 1880. Det ser ut som att fler dog i förtid innan den tekniska revolutionen.

Det kanske är detta som är den stora planen, d.v.s. att minska befolkningen till medeltidens nivåer.

https://en.wikipedia.org/wiki/Life_expectancy
Citera
2021-05-21, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Medellivslängden har ökat dramatiskt sedan 1880. Det ser ut som att fler dog i förtid innan den tekniska revolutionen.

Det kanske är detta som är den stora planen, d.v.s. att minska befolkningen till medeltidens nivåer.

Det motsäger inte faktum som jag framhåller.

Det var naturligtvis helt rätt att elda kol för att driva ångmaskiner. Utan den tekniken och energin hade vi fortfarande brutit ryggen med att bryta sten ur en mager jord.

Men det betyder inte att det är rätt att fortsätta elda kol nu.

Med entusiasm bör vi använda annan teknik och bygga om vår infrastruktur. jag är ingenjör, det har ju aldrig varit roligare än nu. Möjligen för länge sedan när kungen hette Oskar....

Jag förstår inte varör man inte vill faktiskt. Det är ju skitkul!
Citera
2021-05-21, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett

Det där med arabernas ekonomi och vad som händer i Mellanöstern när förbränningsmotorer bara är ett minne blott förtjänar en egen tråd. Vad ska länder som Kuwait, Saudiarabien osv livnära sig på sen?

Den tröttsamma och inskränkta Humanlife har dock inte begripit att miljöförstöring inte automatiskt är detsamma som klimatförändringar. Hon (?) är nog övertygad om att New York ligger under vatten sedan 2015, eller vad som helst som Al Gore påstod , och hockeyklubban ska vi bara inte tala om. Hon (?) kanske till och med kan se koldioxid med blotta ögonen, likt Greta?
Citera
2021-05-21, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux

Och alltjämt är det betydligt fler människor som dör av köld än av värmeböljor.

Det är nog många som inte vet. Samma personer som tror att glaciäravsmältning är relativt nytt och att uppvärmningen under 1900-talet var rekordsnabb.
Citera
2021-05-21, 19:33
Medlem
Citat:
mycket snack
Du är väldigt känslostyrd.
Jag har aldrig stött på nån som är det som du och du hänger i vetenskapsdelen av Flashback.
Du styrs extremt mycket av media och vad andra i debatterna säger.
Citera
2021-05-21, 20:01
Medlem
Citat:
Tycker du inte att det är kritiskt när miljoner människor drabbas av förvärrat väder och att kostnaderna blir högre och högre? Vad skulle du säga om det var ditt hem som blev sönderslaget av stormar och översvämmat eller om det brann upp? Skulle du rycka på axlarna då också?
No problemas.

Det är ju för att jorden är överbefolkad och man bosätter sig gärna på de mest utsatta platser.
Citera
2021-05-21, 20:50
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SDI
Det är ju för att jorden är överbefolkad och man bosätter sig gärna på de mest utsatta platser.
Jorden kan väl knappast vara ”överbefolkad” eftersom populationen fortfarande växer och lever bättre än tidigare generationer någonsin gjort innan.
Citera
2021-05-21, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Jorden kan väl knappast vara ”överbefolkad” eftersom populationen fortfarande växer och lever bättre än tidigare generationer någonsin gjort innan.
Om du har en miljon på banken, spenderar 200 000 varje år och bara tjänar 100 000 så klarar du dig ett tag. Vi förbrukar resurser i snabbt tempo men än så länge kan vi pumpa upp vatten ur akviferer snabbare än de fylls på. Utvinna fosfor till konstgödsel osv. Förhoppningen är att vi varje gång hittar en ersättning innan en källa till något nödvändigt tar slut, men det är ett farligt spel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in