Citat:
Ursprungligen postat av
Fröken_Sverige
Det har ändrat sig och nu har flera dömts enligt en ny lag som kommit till 2013.
https://www.kamerabild.se/fotoskolor/vi-f-rklarar/kr-nkande-fotografering-s-undviker-du-att-bli-en-kriminell-fotograf
SD har begått brott. Även gällande detta. Inte bara mot LW, utan även mot grannar.
#TeamÅsaHiding

Men man gör skillnad på toalett, dusch, bastu etc och vardagsrum, är vad som sagts mig.
Det har sagts att i praktiken gör det inte någon skillnad för privatfotografer, dvs som inte är
näringsidkare.
Läs denna tes, som tyvärr är vagt uttryckt men som har en hel del innebörd i verkligheten:
"Till ansvar ska det inte dömas om gärningen med hänsyn till syftet och övriga omständigheter är försvarlig."
Så har man sagt till mig om nya lagen:
Fotar man stående på gatan in i annans hem för att få en bra bild, så är det försvarligt och inte kriminellt. Oavsett vad man är för slags fotograf, om bilden höjer sig över snittet, eller inte -
därför att det anses vara subjektivt. (Inget säger att en proffsfotograf tar mer moraliska bilder än en privat fotograf där motivet är samma).
Fotar man på samma sätt i smutkastande syfte, i syfte att sprida förtal, är det kriminellt.
Men nu ser jag vad som står:
Lagen begränsas inte till att jag som fotograf själv ska befinna mig inne i bostaden eller ha monterat upp en kamera där, utan gäller likaväl när jag står utanför och fotograferar in genom till exempel ett fönster. Lagen tillämpas också på hela bostaden, oavsett var i den som personen befinner sig. Och om han eller hon medvetet exponerar sig i ett bostadsfönster så innebär inte det att jag får fotografera – det är kränkande fotografering även då (om den sker i hemlighet).
Man har då sagt mig att man genom att hävda att man är ute efter en estetisk bild inte bär sig olagligt åt. Med andra ord, man ärpositiv i sitt handlande till den man fotar!
Ja nu vet jag inte vad jag ska tro.
Det är ändå fotoredaktörer jag tillfrågat angående nya lagändringen och då de alltid varit tillförlitliga, hade jag ingen anledning läsa igenom allt.