2020-03-16, 18:53
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
A var det. I 2 omgångar. Första gången när LW uttryckte oro för sin son då tyckte SD att man gott kunde göra sig av med barn som inte utvecklades som dom skulle. Andra omgången på sluttampen mellan SD och LW då han hotade med att döda både LW och A men inte kunde avgöra vem som skulle dö först.

Alltså vad i helvete?!🤯😨
Citera
2020-03-16, 19:02
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Och anledningen till att jag tycker det är intressant är för att han tycks starta en fildelning av Telegram på sin dator omkring 20:24 den 14 maj och avslutar den 23:34. Utifrån den info man kan utläsa i fupen så verkar han ha raderat information/bilder vid den tidpunkten.

Vi kan ju se att han redan är igång med att chatta med LW via Telegram på telefonen så frågan är varför och med vem startar han en fildelning av Telegram på datorn och varför stänger han den kl. 23:34 (med att bland annat slänga någon bild)?

Källa: AB 163 sid 602 och framåt. I nästsista kolumnen "Värde" finns en del info. Någon som är IT-kunnig får gärna bekräfta eller vederlägga.

Det var väl då mordet ägde rum?
Det var väl den 14/5-18 klockan 23.30 - 23.35 som vittnen hörde dödsångestskrik?
Citera
2020-03-16, 19:03
Medlem
pittsmurfen2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Han ville kanske dölja för HD att han
hade kontakt med LW.
Man kan tänka sig att han borde varit mest mån om att dölja homosexkonversationer/utbyte av bögporr/flirtande med JG. Eller tror du HD skulle vara lugn med det? Har du läst något om hon var lugn med att de utbytte bilder när de bajsade etc?
Citera
2020-03-16, 19:05
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Ja. Men faktum är att man får fota s.k. pinsamma situationer också, bland annat för att man drar olika gränser för vad som är pinsamt. Jämför med ögat. Man kan inte titta kränkande på någon med blotta ögat (i så fall gör en man en grimas , säger något nedsättande, eller något), kameraögat är i sig inte kränkande.
Så har jag förstått lagen som säger att man fåt fota vad som helst in i andras hem, så länge man
inte med uppsåt vill kränka dem och då ska det bevisas.Tror undantaget r på toaletten.
Liksom in i militära anläggningar, vissa avdelningar inne på på sjukhus, t ex operationssalar.

Det har ändrat sig och nu har flera dömts enligt en ny lag som kommit till 2013.

Citat:
»Den som olovligen med tekniskt hjälpmedel i hemlighet tar upp bild av någon som befinner sig inomhus i en bostad eller på en toalett, i ett omklädningsrum eller ett annat liknande utrymme, döms för kränkande fotografering till böter eller fängelse i högst två år.

Citat:
...kriminellt att i hemlighet fotografera personer som befinner sig inomhus i en bostad.

Lagen betonar även att det är förbjudet att smygfotografera på en toalett eller i ett omklädningsrum. Hit räknas även en provhytt, ett duschrum eller en bastu. Och på samma sätt som med bostaden spelar det ingen roll om jag kan se in på grund av att personen kanske inte har stängt dörren om sig eller dragit för draperiet ordentligt – det är kränkande att i hemlighet fotografera även då.

https://www.kamerabild.se/fotoskolor/vi-f-rklarar/kr-nkande-fotografering-s-undviker-du-att-bli-en-kriminell-fotograf

SD har begått brott. Även gällande detta. Inte bara mot LW, utan även mot grannar.

#TeamÅsaHiding
Citera
2020-03-16, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Jag har försökt föreställa mig 17 slag mot en människa och det är fullständigt obegripligt. Bara att sitta i soffan och göra den gesten mot en soffkudde 17 ggr är jobbigt. Så mycket hat det fanns hos gärningspersonen.

Jämför lite här med Martin Johnsson som mosade Lottas ansikte till köttfärs. Med sina bara händer. För att försöka förstå vreden i ett sånt handlande. Men det är svårt.

Ja, obegripligt.

Just det här får en att undra hur det är ställt med vittnen som hoppar från tuva till tuva med omväxlande glömska och vägran att svara i förhören. Plus att det är barn inblandade.
Citera
2020-03-16, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
A var det. I 2 omgångar. Första gången när LW uttryckte oro för sin son då tyckte SD att man gott kunde göra sig av med barn som inte utvecklades som dom skulle. Andra omgången på sluttampen mellan SD och LW då han hotade med att döda både LW och A men inte kunde avgöra vem som skulle dö först.

Vilken otroligt bisarr och sjuk läsning!
SD har sagt att den där jargongen inte är allvarligt menad. Det var sådant de sa ibland bara -
Väldigt konstig jargong i vart fall. Vad har man för struktur angående livet och tillvaron
om man använder liknande hitfua uttryck som en jargong, och om Lena berättar det gör andra,
vad tror SD att de ska tänka?
Hur kan de veta om han brukar prata så, i jargonger?
Citera
2020-03-16, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Det har ändrat sig och nu har flera dömts enligt en ny lag som kommit till 2013.

https://www.kamerabild.se/fotoskolor/vi-f-rklarar/kr-nkande-fotografering-s-undviker-du-att-bli-en-kriminell-fotograf

SD har begått brott. Även gällande detta. Inte bara mot LW, utan även mot grannar.

#TeamÅsaHiding

Men man gör skillnad på toalett, dusch, bastu etc och vardagsrum, är vad som sagts mig.
Det har sagts att i praktiken gör det inte någon skillnad för privatfotografer, dvs som inte är
näringsidkare.
Läs denna tes, som tyvärr är vagt uttryckt men som har en hel del innebörd i verkligheten:

"Till ansvar ska det inte dömas om gärningen med hänsyn till syftet och övriga omständigheter är försvarlig."
Så har man sagt till mig om nya lagen:
Fotar man stående på gatan in i annans hem för att få en bra bild, så är det försvarligt och inte kriminellt. Oavsett vad man är för slags fotograf, om bilden höjer sig över snittet, eller inte -
därför att det anses vara subjektivt. (Inget säger att en proffsfotograf tar mer moraliska bilder än en privat fotograf där motivet är samma).
Fotar man på samma sätt i smutkastande syfte, i syfte att sprida förtal, är det kriminellt.

Men nu ser jag vad som står:
Lagen begränsas inte till att jag som fotograf själv ska befinna mig inne i bostaden eller ha monterat upp en kamera där, utan gäller likaväl när jag står utanför och fotograferar in genom till exempel ett fönster. Lagen tillämpas också på hela bostaden, oavsett var i den som personen befinner sig. Och om han eller hon medvetet exponerar sig i ett bostadsfönster så innebär inte det att jag får fotografera – det är kränkande fotografering även då (om den sker i hemlighet).

Man har då sagt mig att man genom att hävda att man är ute efter en estetisk bild inte bär sig olagligt åt. Med andra ord, man ärpositiv i sitt handlande till den man fotar!

Ja nu vet jag inte vad jag ska tro.
Det är ändå fotoredaktörer jag tillfrågat angående nya lagändringen och då de alltid varit tillförlitliga, hade jag ingen anledning läsa igenom allt.
Senast redigerad av Moschata 2020-03-16 kl. 19:50.
Citera
2020-03-16, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Hur är det med sök-hundar?
Kan de känna vittring på blod i en gräsmatta även om det vattnats tvärfallt under natten ?

Sökhundar tränade på t ex blod skulle högst troligt markera i närtid efter avspolning. Jämför med liksökhundarna i båt i söket efter Kim Wall, även om det är olika hundar på respektive kategori av sökämne.
Citera
2020-03-16, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Just det här får en att undra hur det är ställt med vittnen som hoppar från tuva till tuva med omväxlande glömska och vägran att svara i förhören. Plus att det är barn inblandade.

Jag tror att de fortfarande är rädda. Men den dagen då MGM sitter tryggt bakom lås och bom kan de kanske börja prata. Har de något att berätta så vore det iofs bra om de gjorde det nu när de har chansen.
Citera
2020-03-16, 19:40
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Men fy fan! Varifrån har du fått dessa uppgifter?

Nu hittar jag inte ursprunget, men det finns även i:

Aktbil 164, sid 36:

19 febr
"Det kommer att vara en plågsam död. Vet inte vem av er jag tar först. Det kommer göra ont att se blodet på Aron. Ja, det är ett dödshot."

Förhör HD:
Aktbil 149/403

""Jag vet inte vem av er jag ska ta först dig eller barnen det kommer att göra ont att se
blodet på Aron det slipper du om jag tar dig först"
."

Andra hot:

Aktbil 149/404
"[...]hoppas din död blir plågsam och utdragen i så fall."

"[...] jag hatar dig djupt om det här är det bästa du kan du/år mer än gärna dö på de isiga vägarna om du vill ha det så här svara nu jag vet att jag har sagt allvarliga saker menar dom svara nu.""
Citera
2020-03-16, 19:41
Medlem
IWannaBeSedateds avatar
När jag läser schemat för veckans förhandlingar i Örebro Tingsrätt hittar jag inte förhandlingen (vittnesförhören) som sagts ska ske på fredag 20/3.
Är det nån som vet nåt, blir det ingen förhandling på fredag?

https://www.domstol.se/orebro-tingsratt/om-tingsratten/aktuellt/
Citera
2020-03-16, 19:47
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeSedated
När jag läser schemat för veckans förhandlingar i Örebro Tingsrätt hittar jag inte förhandlingen (vittnesförhören) som sagts ska ske på fredag 20/3.
Är det nån som vet nåt, blir det ingen förhandling på fredag?

https://www.domstol.se/orebro-tingsratt/om-tingsratten/aktuellt/

Är väl Corona viruset som ställer till det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in