2020-03-16, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
I nuläget tyder tyvärr inget på att JG har ändrat inställning. Ryktet går att han återigen kontaktar folk, denna gång för att ganska burdust påpeka att det var de som fick L att må dåligt och inte SD och han.

Ha verkar ha alltså fått för sig att han inte alls behandlade Lena dåligt.
Lena hade inte förlåtit honom innan hon dog för hans svek. Det är isåfall något han pga av skuldkänslor intalar sig själv.

Jag hoppas att Åsa grillar honom rejält. Han vet mer än han har berättat i förhör.

Det är bra om JG läser vad vi skriver här, så han får veta vad vanliga och engagerade personer tycker om hans del i det hela, t.ex. radering i mobilen.
Har du säker info på att han "kampanjar" ånyo? Han borde vara försiktig med tanke på att han inte är oåtkomlig själv.
Undrar om JG aldrig slagits av att hans kollegor på universitetet kanske läser här med och laddar hem FUP:en? Kanske finns någon som rent av skickar väl valda delar av FUP:en till hans kollegor rent av.
Och jag kan aldrig tro att JG:s privata firma mår bra av så mycket negativ uppmärksamhet han lyckas dra på sig.
Citera
2020-03-16, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu hittar jag inte ursprunget, men det finns även i:

Aktbil 164, sid 36:

19 febr
"Det kommer att vara en plågsam död. Vet inte vem av er jag tar först. Det kommer göra ont att se blodet på Aron. Ja, det är ett dödshot."

Förhör HD:
Aktbil 149/403

""Jag vet inte vem av er jag ska ta först dig eller barnen det kommer att göra ont att se
blodet på Aron det slipper du om jag tar dig först"
."

Andra hot:

Aktbil 149/404
"[...]hoppas din död blir plågsam och utdragen i så fall."

"[...] jag hatar dig djupt om det här är det bästa du kan du/år mer än gärna dö på de isiga vägarna om du vill ha det så här svara nu jag vet att jag har sagt allvarliga saker menar dom svara nu.""

Sjuka människan SD. Ni som tycker LW varit orsaken till det som hände så är ni i så fall lika sjuka och framförallt KORKADE DELUXE.
Citera
2020-03-16, 19:55
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeSedated
När jag läser schemat för veckans förhandlingar i Örebro Tingsrätt hittar jag inte förhandlingen (vittnesförhören) som sagts ska ske på fredag 20/3.
Är det nån som vet nåt, blir det ingen förhandling på fredag?

https://www.domstol.se/orebro-tingsratt/om-tingsratten/aktuellt/

Denna vecka verkar vara uppehåll, den 23/3 fortsätter förhandlingarna. Om inte corona kommer i vägen.

https://imgur.com/l6Qfxy4
Senast redigerad av Smhf 2020-03-16 kl. 19:57.
Citera
2020-03-16, 19:59
Medlem
IWannaBeSedateds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Är väl Corona viruset som ställer till det

Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Denna vecka verkar vara uppehåll, den 23/3 fortsätter förhandlingarna. Om inte corona kommer i vägen.

https://imgur.com/l6Qfxy4

Det bestämdes under förhandlingen i fredags att det skulle läggas in en extra dag nu på fredag 20/3.
Jag var där och hörde det. Dom mörkar väl inte?
Citera
2020-03-16, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Det har ändrat sig och nu har flera dömts enligt en ny lag som kommit till 2013.

https://www.kamerabild.se/fotoskolor/vi-f-rklarar/kr-nkande-fotografering-s-undviker-du-att-bli-en-kriminell-fotograf

SD har begått brott. Även gällande detta. Inte bara mot LW, utan även mot grannar.

#TeamÅsaHiding

Fortsättning:
Sedan tidigare är det ett hemfridsbrott att olovligen tränga sig in i någons trädgård eller på en gårdsplan. Men den nya lagen för kränkande fotografering gäller inte för dessa ytor. Jag begår förstås fortfarande ett brott om jag olovligen tränger mig in på någons tomt. Men om jag står utanför är det alltså tillåtet att fotografera en person som befinner sig i sin trädgård. För där får »man i allmänhet räkna med att andra iakttar en och också tåla att man blir fotograferad« som regeringen skriver i propositionen som ligger till grund för den nya lagen. Med andra ord är det bara kriminellt att i hemlighet fotografera personer som befinner sig inomhus i en bostad.

Hel sakligt är detta en ändring. Tidigare fick man fota in i andras hem oavsett.
Nu handlar det om att det är olagligt om personen som man fotar är OMEDVETEN om fotograferingen
och om KAMERAN HÅLLS DOLD.
Sedan tidigare är det ett hemfridsbrott att olovligen tränga sig in i någons trädgård eller på en gårdsplan. Men den nya lagen för kränkande fotografering gäller inte för dessa ytor. Jag begår förstås fortfarande ett brott om jag olovligen tränger mig in på någons tomt. Men om jag står utanför är det alltså tillåtet att fotografera en person som befinner sig i sin trädgård. För där får »man i allmänhet räkna med att andra iakttar en och också tåla att man blir fotograferad« som regeringen skriver i propositionen som ligger till grund för den nya lagen. Med andra ord är det bara kriminellt att i hemlighet fotografera personer som befinner sig inomhus i en bostad.

Det som är ändrat är
1) att man nu bara får fota om personen är medveten om det (det spelade tidigare ingen roll) ..
men för övrigt gäller samma omständigheter for fotografering - så jag tycker att fotoredaktörernas
svar är rätt.
En annan ändring är
2) att man nu FÅR fotografera in i andras TRÄDGÅRDAR även om de INTE är medvetna om
det, då man får räkna med att synas om man är UTOMHUS.

Vad innebär då att i hemlighet ta en bild?
Jo, på samma sätt som med olovlig avlyssning, som också finns med i brottsbalkens fjärde kapitel, ska utrustningen (i det här fallet kameran) hållas helt dold för den fotograferade eller att personen är totalt omedveten om att den för tillfället är i gång. Och på samma sätt som det är förbjudet att helt öppet rikta en avlyssningsapparat mot ett fönster om personen innanför inte är medveten om det, så är det även förbjudet att helt öppet fotografera någon som befinner sig inomhus i en bostad och som är helt omedveten om att han eller hon blir fotograferad. Hemlig fotografering innebär alltså att kameran är gömd på något sätt, eller att personen som blir fotograferad inte är medveten om att det tas bilder.
Därför är det med den nya lagen även kriminellt att fotografera någon som sover i en bostad, en båthytt eller i ett tält – för då är ju personen inte medveten om att en fotografering sker.

Om man har anledning att tro att den man fotograferar är eller kan vara medveten om att man fotar,
anses det inte bryta mot lagen, för det är inte "hemligt" då.

Kränker inte av misstag
Kränkande fotografering gäller som sagt bara då fotograferingen sker i hemlighet. Har jag fått personens samtycke att fotografera när han eller hon står i duschen så är det inte straffbart att ta bilder. Kränkande fotografering är också ett uppsåtligt brott som jag inte kan begå »av misstag«. För även om den fotograferade inte uppfattar en helt öppen fotografering trots att han eller hon har möjlighet till det – och jag som fotograf har haft all anledning att tro att personen borde ha uppfattat fotograferingen – så kan det inte anses att den sker i hemlighet. Till exempel om jag tar med mig kameran till en fest i någons bostad och fotograferar helt öppet så innebär inte det att jag bedriver kränkande fotografering, eftersom jag inte döljer min kamera. Men skulle jag däremot på festen hitta någon som sover och knäpper en bild av den personen – ja, då har jag troligen gjort något olagligt.

Till sist vad gäller allmänna platser så fungerar det något strängare nu.
Förut fick man fotografera en skola o även elever så länge man inte exponerade deras identitet.
Nu får man inte alls fota skolor utan lov.
Likaså köpcenter kunde man ohämmat gå omkring och fota i tidigare, inte nu.

Ja det blev långt det här, ville förtydliga för mig själv också.
Förmodligen var SD INTE KRIMINELL NÄR HAN GOTADE LENA eftersom han hade anledning antaga
att hon visste om det eller kunde veta om det, dvs om han inte GÖMDE SIN KAMERA för Lena.

Hon var ju medveten om det,men allra första gången han fotade henne i smyg ... frågan är då
om han gömde kameran / redskapet eller inte!!
Om han själv hukade bakom buskar står inget om som går att applicera på SD:s och Lenas situation.
Dessutom kunde det ha blivit svårt att bevisa.

Om SD haft kännedom om allt detta är det ingen konst att gå fri från anmälan och åtal.
Anmälde hon dett och det lades ner, kan jag tro att det berodde på att SD svarat sig med att
han inte gömde varken kameran eller sig själv ...

Hm, klurigt detta i praktiken.
Tycker det är bra att reglerna skärpts något.
Inte kul att bli fotad utan att veta om det!!

Tack för länk, frk Sverige.
Senast redigerad av Moschata 2020-03-16 kl. 20:23.
Citera
2020-03-16, 20:06
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeSedated
Det bestämdes under förhandlingen i fredags att det skulle läggas in en extra dag nu på fredag 20/3.
Jag var där och hörde det. Dom mörkar väl inte?

Aha låter märkligt, då borde de ha skrivit det på sin hemsida, tycker man, alla kanske ligger däckade på Örebro tingsrätt pga corona.

Att de skulle mörka låter otroligt......
Citera
2020-03-16, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Aktbilaga 167 sid 78
Tidsstämplarna på Viber visar meddelanden mellan HD och S*illen den 15e maj.
05:12
06:41
08:43
10:22
11:45
11:46
11:53
11:54
11:55
12:08
12:09 x 5
12:10 x 5
12:11 x 6

osv osv....

Vad är Viber?
Jag tittade ungefär samtidigt på samma och tog anteckningar.
AB 167, sid 74-77
Den som skickat står först.
Först massor varje dag sen
2018-05-10 kl. 22:05 HD-SJ
INGET förrän
2018-05-12 kl. 21:03 HD-SJ
Sen fortsätter det tätt igen. Träffades de den tiden där det är glapp?

Jag hoppar till kvällen 14/5, dagen för mordet:
2018-05-14 kl. 22.31 HD-SJ HDs sista fram till 2018-05-15 kl. 11.45

2018-05-14 kl. 22.31 SJ-HD
2018-05-14 kl. 22.38 SJ-HD
2018-05-15 kl. 05.12 SJ-HD
2018-05-15 kl. 06.41 SJ-HD
2018-05-15 kl. 08.43 SJ-HD
2018-05-15 kl. 10.22 SJ-HD
2018-05-15 kl. 11.45 HD-SJ

Varför svarar inte HD mellan 14/5 kl.22.31 - 15/5 kl.11.45 när de har hörts så ofta innan(och efter), även på morgnarna?
Senast redigerad av anniesbrev 2020-03-16 kl. 20:13.
Citera
2020-03-16, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maern23
Fast hur tycker du polisen skulle ha gjort då?
Bara för att det handlar om folk som bor i hjärsta så kan man inte dalta. Ska vara likadan behandling som om du bott i vivalla. Helt rätt gjort en mördare är en mördare även om personen ifråga har pengar på banken.

Värt att notera är också att polisen först upprepade gånger försökt få kontakt med SD för att beordra honom att inställa sig på polisstationen. SD hade dock inte svarat på polisens telefonsamtal, vidare hade han inte öppnat de (flertalet) gånger de åkt till SDs adress och arbetsplats för att söka honom. Detta pågick i mer än en dag. Efter att ha gjort allt ovanstående, och den misstänkte fortsatt gör sig icke anträffbar, så har polisen fog att misstänka att den misstänkte medvetet vill hålla sig undan. Då finns det underlag för att använda instatsstyrkan för ett gripande - den misstänkte har indikerat att han inte frivilligt kommer inställa sig och därmed finns en risk att han kommer obstruera eller ta till farliga medel vi gripandeförsök om polisen återigen kommer till hans hem. Ergo var insatsstyrkan motiverad i detta fall.

PS. Ombedes slippa svar såsom "Källa på det!?", "JAHA och vart i FUP har du läst detta!?". Jag har ett liv och läser FUP när jag hinner. Jag för absolut inte anteckningar när jag läser - det är jag inte skyldig NÅGON att göra. Ni får läsa FUP själva tills ni hittar underlaget till vad jag eller någon annan citerar från FUP. Om ni nu är så intresserade av fallet.
Senast redigerad av Malin.Nilsson 2020-03-16 kl. 20:15.
Citera
2020-03-16, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Han verkar så nervös och svag så jag undrar hur han ska klara av att vittna.
Vad händer om han försöker sjukskriva sig från att vittna?
Han kanske inte bara känner poliser utan även läkare utan skrupler.
Han verkar ha rätt mycket psykiska besvär.

Ja, JG är räddhågsen och verkar sakna självkänsla om man utgår ifrån vad som sägs i FUP:en och hur han agerat mot skribenter här i tråden för att få slut på skit-stormen som går i hans riktning.
Att han hamnat i ett ihållande mardrömsscenario där sambon och arbetsplatsen blir indragen är bevis nog för hur illa han uppfört sig med bl.a. radering av valda delar i sin mobiltelefon.
Han kommer få vittna förr eller senare oavsett och det är nog bra om han tömmer tarmen innan med tanke på åhörarskaran (LW:s släkt bl.a.) och frågorna som han kommer avkrävas svar på.
Det ska bli kul att se ifall reportrarna har koll på både hans och HD:s fysiska sensationer som uppkommer vid stress; svettningar, skakningar, andningsrubbningar, flackande blick, konstigt tonläge och spänd i kroppen.

Att den människan inte har kapacitet att tänka rationellt själv är hans största brist i den här soppan.
Så vi får väl se om han vågar dyka upp i rätten som planerat eller om hans del blir senarelagd. Det finns hur som helst väl tilltaget med alternativa dagar att plocka in honom på och ett läkarintyg om ryggskott eller snuva är inte skäl att utebli!
Citera
2020-03-16, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Men man gör skillnad på toalett, dusch, bastu etc och vardagsrum, är vad som sagts mig.
Det har sagts att i praktiken gör det inte någon skillnad för privatfotografer, dvs som inte är
näringsidkare.
Läs denna tes, som tyvärr är vagt uttryckt men som har en hel del innebörd i verkligheten:

"Till ansvar ska det inte dömas om gärningen med hänsyn till syftet och övriga omständigheter är försvarlig."
Så har man sagt till mig om nya lagen:
Fotar man stående på gatan in i annans hem för att få en bra bild, så är det försvarligt och inte kriminellt. Oavsett vad man är för slags fotograf, om bilden höjer sig över snittet, eller inte -
därför att det anses vara subjektivt. (Inget säger att en proffsfotograf tar mer moraliska bilder än en privat fotograf där motivet är samma).
Fotar man på samma sätt i smutkastande syfte, i syfte att sprida förtal, är det kriminellt.

Men nu ser jag vad som står:
Lagen begränsas inte till att jag som fotograf själv ska befinna mig inne i bostaden eller ha monterat upp en kamera där, utan gäller likaväl när jag står utanför och fotograferar in genom till exempel ett fönster. Lagen tillämpas också på hela bostaden, oavsett var i den som personen befinner sig. Och om han eller hon medvetet exponerar sig i ett bostadsfönster så innebär inte det att jag får fotografera – det är kränkande fotografering även då (om den sker i hemlighet).

Man har då sagt mig att man genom att hävda att man är ute efter en estetisk bild inte bär sig olagligt åt. Med andra ord, man ärpositiv i sitt handlande till den man fotar!

Ja nu vet jag inte vad jag ska tro.
Det är ändå fotoredaktörer jag tillfrågat angående nya lagändringen och då de alltid varit tillförlitliga, hade jag ingen anledning läsa igenom allt.

Om du står dold och fotograferar in i en bostad är det olagligt. Estetik har inget med det att göra. Står du öppet är det inte olagligt (men det kan vara ofredande - ett annat brott). Står du ute i mörkret och fotar in i en tänd lägenhet får man nog anse att du är dold.

Estetik kan ha med brott mot GDPR att göra där det finns ett undantag för konstnärlig verksamhet som täcker en hel del av den fotografering som görs.
Citera
2020-03-16, 20:23
Medlem
Det du glömmer är att det i brottsmål rör sig om en sammantagen bevisning. Som utgår från individuella förutsättningar och situationer i ett specifikt individuellt fall. Det kan absolut bli tal om såväl hemfridsbrott som trakasserier som övriga kränkningsbrott om den som fotar en utifrån ens hus, när man är i sitt hems trygga vrå, också uttalat dödshot mot en. Särskilt om/när det finns tidigare historik av våldsamhet från "den fotande" gentemot "den avfotade".

Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Ja. Men faktum är att man får fota s.k. pinsamma situationer också,
bland annat för att man drar olika gränser för vad som är pinsamt. Jämför med ögat. Man kan inte titta kränkande på någon med blotta ögat (i så fall gör en man en grimas , säger något nedsättande, eller något), kameraögat är i sig inte kränkande.
Så har jag förstått lagen som säger att man fåt fota vad som helst in i andras hem, så länge man
inte med uppsåt vill kränka dem och då ska det bevisas.Tror undantaget r på toaletten.
Liksom in i militära anläggningar, vissa avdelningar inne på på sjukhus, t ex operationssalar.

Har en skärmdump på det där ..men mina filer har låst sig och väntar på support.
Ska lägga in så fort det klarats upp.
Där står bland annat bokstavligt att man får smygfilma sin partner i en sexakt.
Återkommer strax med var detta står, och datum så kanske ni som läser kan hitta utan länk.
(Säger inte att jag håller med i allt! Kopierade:
(Den 25 maj 2018 kom en revidering / uppdatering av denna lag - GDPR -som dock inte påverkar privata fotografers rättigheter utan gäller proffsfotografers upphovsrätt, spridning, mm som jag inte plöjt igenom)

Citat ur Fotosidan 26 mars 2002: "Vad får jag fotografer?"

Viktigaste frågan först, vad får man fotografera?

Enkelt svar, du får ta bilder på allt och alla utom vissa skyddsobjekt som kan vara både militära och civila anläggningar. När man inte får fotografera är det tydligt skyltat.

Får jag ta bilder av folk på gatan?

Ja, du får fotografera vem du vill, var du vill (jag tar upp det där med var du vill längre fram i texten). Det spelar ingen roll om du fotograferar flera personer i en folksamling eller en enskild person på nära håll.

Måste jag inte fråga först?

Nej. Men det är naturligtvis trevligast att fråga, såvida du inte är ute efter ögonblicksbilder förstås.

Men om jag börjar fotografera och personen ber mig, vänligt eller hotfullt, att sluta fotografera, får jag fortsätta ta bilder?

Ja. Men det måste väl finnas någon gräns för hur nära jag får stå när jag tar bilder?

Icke, du får i princip hålla ett makroobjektiv framför ögat på personen om du vill, men, du får inte hindra personen att röra sig och absolut inte hålla fast någon i jackan eller uppträda störande. Då kan det handla om ofredande vilket inte har med att du fotograferar att göra!

Men kränkande bilder, det får jag väl ändå inte ta?

Det finns ingenting sådant som kränkande bilder. Återigen, du får fotografera vem du vill och när du vill. Vi tänker oss att du står utanför en nattklubb och en hyfsat berusad tjej kommer fram och lyfter upp klänningen framför ögonen på dig, hon vinglar till och mumlar oredigt någonting om att ”här skall du få någonting att ta bilder på”. Där måste väl ändå gränsen gå? Nej, det är helt okej att ta bilder, även om många tycker du är ett äckel som inte bryr dig om att flickebarnet inte vet vad hon gör. Som sagt, du får fotografera vem du vill och ingen kan hindra dig. Hur du sedan får använda bilderna kommer vi snart in på. Klassikern då, grannen mitt emot din lägenhet bryr sig inte om att dra ned persiennerna när han byter om för kvällen, du får en släng av fönstertittning och tar fram ditt 300/2,8 och börjar fotografera. Gissa om du gör rätt eller fel? Just det, du får fotografera. Det spelar ingen roll att han befinner sig i sitt eget hem eller att du använder teleobjektiv. Inte heller att han inte har en tråd på kroppen eller att du gör det i smyg mot hans vilja. Nu i Augusti 2004 ansåg tingsrätten i Malmö att det inte är ett brott att fotografera/filma någon mot dennes vilja. Det rörde sig om en ung man som smygfilmat under sexakt med sin flickvän. Det finns två tidigare fall i högsta domstolen där avgörandet gjort att det inte är förbjudet att filma/fotografera någon mot dennes vilja. Däremot kan det bli förtal om bilderna sprids, men det är en annan sak. Fotograferingen är tillåten.
Citera
2020-03-16, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Som jag har tolkat det finns det alltså två huvudriktningar inom gruppen. Vi har dels de som ansluter sig till det sk. roks-scenariot, och dels de som tror mer på kaninkokar-scenariot. Splittringen kan ha att göra med att åklagaren, möjligen av taktiska skäl, är otydlig i frågan om vad SD skall ha haft för anledning att döda LW.

Efter att jag har kollat på olika bitar i FUP och andra saker runt omkring så har jag börjat tänka att motivet finns i att skilsmässa har blivit påbörjad, HD visade att hon var på väg bort, träffat någon annan som fick hennes tid och intresse. SD ville ha henne tillbaka och det kunde bara hända om deras förutsättningar ändrades, andra förutsättningar dvs Lena helt borta.Detta behövde fixas före drömresan med drömkvinnan. Det är min inriktning för tillfället
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in