2020-03-15, 23:51
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eldamycke
USA kavlar upp ärmarna och förbereder sig för hela havet stormar kommande vecka samtidigt som saudierna målmedvetet pressar oljepris. Samtidigt stängs fler gränser i Europa och Italien peakar i dödsfall och rädslan suger tillsynes tag i världen på sociala medier med hamstring och inventering av vårdplatser och MSB försöker lugna Sverige... Nu krävs det nog inte mycket till för att framtidstron ska lämna börsen för ett bra tag.

Håller med om det du skriver, däremot har du fel gällande saudierna; OPEC ville begränsa oljehandeln för att hålla uppe priset, men Putin ville inte vara med. Så i praktiken pressar Putin målmedvetet priset.

På en normal finansmarknad hade ett pressat oljepris lett till stigande börskurser.
Citera
2020-03-15, 23:51
Medlem
Eldamyckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NonComplianze
Jag läser nyheter ytterst ytligt eftersom jag förstår vad en marknad är. Och det är ju också svaret på varför jag är långt över de flestas nivå här inne.

Jo jag förstod det efter att snabbt ögnat genom dina inlägg du verkar ju vara riktigt slipad i jämförelse med en normalsvensson med noll ambition som jag själv är när det gäller ekonomi.

Jag har som jag tidigare sagt dålig koll och är mer intresserad än kunnig på världsekonomi. Dock är masshysteri, rädsla och flockbeteende också en del i detta och det har jag lite bättre förståelse för. Själv betraktar jag corona som ett samhällshot snarare än individhot, rädslan är betydligt farligare än sjukdomen i sig.
Senast redigerad av Eldamycke 2020-03-15 kl. 23:58.
Citera
2020-03-15, 23:53
Medlem
Blodbadet är här, förra veckan vara bara en förrätt. Detta kommer märkas av i årtionden.
Citera
2020-03-15, 23:57
Medlem
Eldamyckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Håller med om det du skriver, däremot har du fel gällande saudierna; OPEC ville begränsa oljehandeln för att hålla uppe priset, men Putin ville inte vara med. Så i praktiken pressar Putin målmedvetet priset.

På en normal finansmarknad hade ett pressat oljepris lett till stigande börskurser.

Aha, ja då missförstod jag det. Jag tolkade det som att OPEC vägrade minska sin produktion och överröste marknaden med billigt drivmedel för att vinna marknad. Produktionen är billigare och uthålligheten tillsynes längre bland OPEC-länderna vilket fick mig att tolka det som att det va deras agenda.
Citera
2020-03-16, 00:04
Medlem
Marknaden går in i en konsolideringsfas, likt den som vi hade på 70-talet. Alla snabba sättningar blir därför köptillfällen.

Det kan bli ytterligare 1 sättning under sommaren/hösten, och den botten som sätts då borde vara definitiv; om den definitiva botten inte redan satts.

Därefter följer enligt min prognos "motorväg" fram till år 2024 - det blir inte "överavkastning" utan bara en positiv trend. Det blir något i stil med "sidledes uppåt".

Nästa punkt i tid är 2027 som bör bli en rejäl botten; alltså föregås av någon typ av krasch.

Sen år 2032-2033 går västvärlden in i total ekonomisk konsolidering. Börserna ger knappast någonting under kommande 40 år. Det blir ett hårt liv alltså, och det här Corona-dravlet blir inte ens en nysning i jämförelse.

Citat:
Ursprungligen postat av Orax
Blodbadet är här, förra veckan vara bara en förrätt. Detta kommer märkas av i årtionden.
Citera
2020-03-16, 00:06
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eldamycke
Aha, ja då missförstod jag det. Jag tolkade det som att OPEC vägrade minska sin produktion och överröste marknaden med billigt drivmedel för att vinna marknad. Produktionen är billigare och uthålligheten tillsynes längre bland OPEC-länderna vilket fick mig att tolka det som att det va deras agenda.

OPEC-länderna lever i princip enbart på oljeinkomsterna, de har inte så mycket annat näringsliv. Ryssland har fler näringsgrenar än olja att leva på. Därför spelar Putin ut OPEC.

Men tycker ändå att det är märkligt att börserna reagerar negativt på sänkta oljepriser, borde vara tvärt om.. (Förutom för oljebolagen givetvis då).
Citera
2020-03-16, 00:09
Medlem
Citat:
Marknaden går in i en konsolideringsfas, likt den som vi hade på 70-talet. Alla snabba sättningar blir därför köptillfällen.

Det kan bli ytterligare 1 sättning under sommaren/hösten, och den botten som sätts då borde vara definitiv; om den definitiva botten inte redan satts.

Därefter följer enligt min prognos "motorväg" fram till år 2024 - det blir inte "överavkastning" utan bara en positiv trend. Det blir något i stil med "sidledes uppåt".

Nästa punkt i tid är 2027 som bör bli en rejäl botten; alltså föregås av någon typ av krasch.

Sen år 2032-2033 går västvärlden in i total ekonomisk konsolidering. Börserna ger knappast någonting under kommande 40 år. Det blir ett hårt liv alltså, och det här Corona-dravlet blir inte ens en nysning i jämförelse.

-Och var eller i vad trycks pensionspengar in enligt din utsago ?
Citera
2020-03-16, 00:09
Medlem
Citat:

Vad händer år 4655 då?
Citera
2020-03-16, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nemeiska-Lejonet
Vad händer år 4655 då?

Eller hur

Herregud, han yttrar sig 40 år fram i tiden.
Citera
2020-03-16, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nemeiska-Lejonet
Vad händer år 4655 då?

Då ska man sitta still i båten.
Citera
2020-03-16, 00:16
Medlem
Du menar att pensionspengar ska hålle uppe börskurserna? Var är dom nu? Vart var dom i början på året?

Det är inte medlet som håller uppe kurserna. Det är humöret. Så om det långsiktiga humöret ändras så spelar inte pensionspengarna (medlen) någon roll.

Citat:
Ursprungligen postat av Hejhejvidica
-Och var eller i vad trycks pensionspengar in enligt din utsago ?
Citera
2020-03-16, 00:21
Medlem
Citat:
Du menar att pensionspengar ska hålle uppe börskurserna? Var är dom nu? Vart var dom i början på året?

Det är inte medlet som håller uppe kurserna. Det är humöret. Så om det långsiktiga humöret ändras så spelar inte pensionspengarna (medlen) någon roll.

Långsiktiga humöret är 3 månader framåt. Hade börsen tänkt 9-12 månader framåt så hade vi inte ens gått ner 1%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in